تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مخارج تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
قرارداد خرید و فروش از جمله قراردادهای معینی است که در قانون برای آن قواعد و مقررات ویژه ای در نظر گرفته شده است . اول از همه یک قرارداد خرید و فروش باید همه اوصاف عقد بیع را داشته باشد و صحیح منعقد شود . بعد از انعقاد قرارداد مسائلی وجود دارد که خریدار و فروشنده باید از آنها اطلاع داشته باشند . این مسائل از قیبل زمان تحویل کالا ، محل تسلیم کالا و هم چنین از مخارج تسلیم کالا را نام برد . در قانون برای این موارد و مواردی از این دست مقررات به خصوصی در نظر گرفته شده است . ما در این مقاله به بررسی تامین مخارج تحویل کالا می پردازیم . 

” مخارج تسلیم کالا طبق قانون بر عهده بر عهده فروشنده است “

تامین مخارج تسلیم کالا
تسلیم کالا در حقوق یعنی تحویل دادن کالا به مشتری . مخارج تحویل دادن کالا یا به  اصطلاح مخارج تسلیم کالا طبق قانون بر عهده بر عهده فروشنده است . در این باره ماده 381 قانون مدنی مقرر می دارد که : " مخارج تسلیم مبیع ، از قبیل اجرت نقل آن به محل تسلیم و اجرت شمردن و وزن کردن آن به عهده بایع است " . بنابراین فروشنده باید هزینه تحویل دادن کالا و شمردن و وزن کردن آن را بپردازد . 

[تصویر:  instagram.gif]


توافق خریدار و فروشنده
اینکه مخارج تسلیم از وظایف فروشنده است یک قاعده تکمیلی است . تکمیلی بودن این قاعده یعنی اینکه خریدار و فروشنده می توانند در این باره به ترتیب دیگری توافق کنند ؛ مثلا می توانند ضمن قرارداد بر خلاف این قاده توافق کنند و مخارج تحویل کالا را بر عهده خود مشتری قرار دهند و یا اینکه توافق کنند که مخارج تسلیم را بین یکدیگر نصف کنند . 
باید توجه کنید که در صورتی که هیچ گونه توافقی در این باره بین مشتری و فروشنده صورت نگیرد هزینه تحویل کالا بر عهده فروشنده خواهد بود و تامین هزینه به طریق دیگر نیازمند ذکر در قرارداد و اثبات است . 

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مخارج تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش ، به کانال تلگرام حقوق قراردادها مراجعه نمایید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مخارج تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش پاسخ دهند . 
منبع : مخارج تسلیم کالا در قرارداد خرید و فروش