تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: استرس و تپش قلب
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
استرس به حالتی گفته می شود که بدن شما به حالت اضطراری درآمده است و بنا به دلایلی احساس واهمه و ترس کرده است. در این حالت بدن تغییرات بیولوژیکی انجام می دهد که این تغییرات به شدت بر مکانیسم های مختلف بدن تاثیر می گذارد. از آن جایی استرس بسیار مخرب است که تاثیرات زنجیره ای در بدن به جای می گذارد. این تاثیرات مختلف و متنوع هستند، اما استرس و تپش قلب دو مقوله ای هستند که همواره با یکدیگر همراهند.
به ضربان بالاتر از نرمال قلب، تپش قلب می گویند. زمانی که استرس بر بدن شما حاکم می شود، حس خواهید کرد که قلبتان تند تر می زند که این امر کاملا طبیعی است، زیرا همان گونه که گفتیم استرس باعث می شود که مکانیسم های بدن کاملا به هم بریزد که یکی از آن ها افزایش تعداد ضربان قلب می باشد. در این مقاله به بررسی رابطه بین استرس و تپش قلب می پردازیم.

استرس و تپش قلب چه ارتباطی با هم دارند
نکته ی مهم در مورد ارتباط استرس و تپش قلب این است که این دو با یکدیگر رابطه ی دو طرفه دارند، یعنی هم استرس موجب تپش قلب می شود و هم تپش قلب از موجبات و علائم استرس است!
هنگامی که شخص دچار استرس می شود، مغز به کل بدن فرمان آماده باش می دهد که قرار است اتفاقی بیفتد، در این حین با توجه به فعل و انفعالاتی که در بدن رخ می دهد، قلب که در حالت نرمال بایستی بین 60 تا 100 بار ضربان داشته باشد، به عددی بالاتر از 100 ضربان می رسد. اینجاست که می گویند شخص تپش قلب بر اثر استرس گرفته است. به نوعی می توان گفت دلیل تپش قلب در استرس، ترشح هورمون های استرس زا در بدن می باشد.
از طرفی دیگر زمانی که بنا به دلایل مختلف ضربان قلب بالا می رود، علائمی نظیر سردرد، سرگیجه، درد و تنگی نفس در شخص هویدا می شود. بروز این علائم برای بدن هشداری است که شاید اتفاقی بیفتد، به همین منظور هورمون هایی در بدن ترشح می شود که موجب پیدایش حالت استرس و اضطراب می شود.
حتما بخوانید: تفاوت اضطراب و استرس


چگونه استرس و تپش قلب بر هم تاثیر می گذارند
هنگامی که فرد در حالت استرس قرار می گیرد، پس از شناسایی وضعیت، مغز اقدام به ترشح هورمون های مختلفی به مقدار زیادی می کند. غده ی هیپوتالاموس که در پایه ی مغز واقع شده است، شروع به ارسال سیگنال های عصبی و گاهی هم ترشح هورمون های فعال کننده می کند. این هورمون ها که توسط هیپوتالاموس به خون ریخته می شوند به غده ی فوق کلیه می رسند. این هورمون ها که شامل پیام های خاصی هستند، سبب می شوند تا هورمون آدرنالین از این غده آزاد شود.
هورمون آدرنالین یا هورمون اپی نفرین به عنوان، هورمون هیجان یا مبارزه معروف است. قطعا همه ی ما در برنامه های مختلف تلویزیونی شنیده ایم که گزارشگر یا مجری یک برنامه ی هیجان انگیز گفته است با این قسمت از نمایش آدرنالین خونتان افزایش خواهد یافت! این هورمون که بدن را آماده مبارزه یا تحرکات شدید می کند، تاثیرات بسیار زیادی بر بدن وارد می کند.
[تصویر:  1617796304_%D8%AA%D9%BE%D8%B4_%D9%82%D9%...%D8%B3.png]
از آن جایی که در هنگام مبارزه یا تحرک زیاد نیاز به انرژی و خون رسانی بالایی به قسمت های مختلف بدن وجود دارد، این هورمون ضربان قلب را افزایش می دهد تا در لحظه ای مناسب که بدن احتیاج به عکس العمل فوری داشته باشد، خون کافی در اندام ها و بافت ها وجود داشته باشد. اینجاست که تاثیر به سزای استرس و تپش قلب معلوم می شود.
یکی دیگر از هورمون هایی که با ترشح آن ضربان قلب افزایش می یابد، هورمون کورتیزول است. جالب است که این هورمون با نام هورمون استرس معروف است. این هورمون هم از غده ی فوق کلیه ترشح می شود. در موقع بروز استرس سریعا کورتیزول در بدن آزاد می شود که البته ترشح بیش از حد آن موجب صدمات و عوارض متعددی در بدن خواهد شد. این هورمون به گونه ای است که هم کم بودن آن و هم زیاد بودن آن برای بدن مشکل ساز می شود.
حتما بخوانید: استرس بارداری

علت تپش قلب چیست
تپش قلب با علائمی نظیر کوبیدن، لرزیدن یا درد قلب و سینه مشاهده می شود. این عارضه اگر تکرر و مداومت نداشته باشد، آسیب چندانی به بدن نمی رساند، اما اگر مدام بدن در معرض آن قرار بگیرد، شخص دچار بیماری های قلبی خواهد شد.
علت تپش قلب متنوع و مختلف می باشند. به عنوان مثال در زمینه ی بیولوژیکی، مشکلات مربوط به دریچه های قلب می تواند موجب بروز این عارضه شوند. در زمینه ی مواد خوراکی می توان به مواد کافئین دار یا مخدر اشاره کرد. این مواد که اکثرا آرام بخش هستند به علت استفاده ی نادرست تپش قلب را به دنبال خواهند داشت.
از عمده ترین دلایل آن می توان به مشکلات روحی و روانی اشاره کرد. این مشکلات با توجه به هجمه ای که به بدن وارد می کنند، قطعا ضربان قلب را تحت الشعاع قرار خواهند داد که به آن ها تپش قلب عصبی می گویند. همچنین سبک زندگی اشتباه اثر گذار خواهد بود. کم خوابی و بی خوابی، خستگی مفرط، کم تحرکی یا پر تحرکی شدید، تماما از جمله عوامل بروز تپش قلب می باشند.
بروز بعضی بیماری ها یا اختلالات هورمونی هم از جمله عوامل داخلی هستند که سبب تپش قلب می شوند.
حتما بخوانید: استرس کرونا
درمان استرس و تپش قلب
برای درمان تپش قلب و استرس و جلوگیری از تاثیر آن ها بر یکدیگر راه های بسیاری وجود داشته که در اینجا برخی راه های درمان و کاهش آن را مشاهده می کنید.
پیاده روی برای کاهش تپش قلب و استرس
در شرایطی که دلیل تپش قلب نتیجه ی استرس و اضطراب است، سعی کنید از حالت سکون خارج شوید. عده ای از افراد گمان می کنند که با خوابیدن این مشکل حل خواهد شد، در صورتیکه تا تپش قلب بر جا باشد، به هیچ عنوان نخواهید توانست بخوابید. به همین منظور سعی کنید به پیاده روی یا قدم زدن مشغول شوید.
عدم مصرف کافئین برای کنترل تپش قلب و استرس
استرس و تپش قلب دو عامل درونی و بیرونی هستند که با ترکیب شدن با یکدیگر می توانند همزمان روح و جسم شما را درگیر کنند. در چنین مواقعی افراد ترجیح می دهند که با نوشیدن مواد کافئین دار، مشکل را مرتفع کنند؛ در صورتیکه انجام این کار فقط موجب تشدید علائم خواهد شد.
گوش دادن موسیقی برای کاهش تپش قلب و استرس
گوش دادن به موسیقی های آرامش بخش یکی از راه های درمان استرس و تپش قلب است. موسیقی هم موجب آرامش روان و کاهش استرس می شود. هم طبق نظر متخصصان این حوزه، موسیقی موجب کاهش هورمون کورتیزول یا هورمون استرس می شود.
تکنیک های آرام سازی تپش قلب و استرس
تکنیک های آرام سازی بدن یا ریلکسیشن بسیار در زمینه ی استرس و تپش قلب مثل مراقبه یا مدیتیشن موثر خواهند بود. با آرام سازی چاکراهای بدن، ضربان قلب با نظم و انضباط کامل خواهد زد و فشار خون نرمال خواهد بود. از طرفی دیگر پس از آرام شدن بدن، دیگر استرس در افکار جایی برای پرسه زدن نخواهد داشت.
کنترل تنفس برای کاهش تپش قلب
کنترل تنفس از دیگر موضوعات مهم در زمینه ی درمان استرس و تپش قلب به حساب می آید. با استفاده از عقربه های ثانیه شمار ساعت می توانید دم و بازدم خود را کنترل کرده و آن را منظم کنید.
صحبت با دیگران برای کنترل علائم تپش قلب و استرس
هر عمل و تفکری که در موقع استرس باعث شود تا شما به چیزی غیر از آن موضوع استرس زا فکر کنید، مثمر ثمر خواهد بود. در چنین مواقعی برای جلوگیری از استرس و تپش قلب با عزیزان خود تماس یا ارتباط برقرار کنید تا مکالمه با آن ها موجب آرامش در شما شود.
در ادامه بخوانید: درمان اضطراب

کلام آخر
در نهایت با استفاده از داروهای شیمیایی مثل قرص پرانول می توانید بر استرس و تپش قلب خود غلبه کنید، اما مصرف این دارو عوارض بسیار به همراه داشته و حتما باید قبل مصرف با پزشک مربوطه صحبت کرده و در صورت تجویز وی از این دارو ها استفاده کنید.


سوالات متداول

1- ✔️ استرس و تپش قلب چه ارتباطی با هم دارند؟
✔️ نکته ی مهم در مورد ارتباط استرس و تپش قلب این است که این دو با یکدیگر رابطه ی دو طرفه دارند که در متن مقاله شرح داده شده است.


2- ✔️ چگونه استرس و تپش قلب بر هم تاثیر می گذارند؟
✔️ هنگامی که فرد در حالت استرس قرار می گیرد، پس از شناسایی وضعیت، مغز اقدام به ترشح هورمون های مختلفی به مقدار زیادی می کند که در متن مقاله توضیح داده شده است.


3- ✔️ علت تپش قلب چیست؟
✔️ تپش قلب با علائمی نظیر کوبیدن، لرزیدن یا درد قلب و سینه مشاهده می شود که علت ایجاد آن در متن مقاله شرح داده شده است.
منبع : استرس و تپش قلب