تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه املاک و اسکان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شده است و بر اساس اعلام این وزارتخانه و مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، تمامی سرپرستان خانوار از تاریخ ۱۹ فروردین ماه به مدت دو ماه یعنی تا 19 خردادماه سال 1400 فرصت دارند که املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک و اسکان یا همان سامانه سماوا به نشانی amlak.mrud.ir به ثبت رسانند در غیر این صورت برای آن ها مالیات و جریمه های مالیاتی در نظر گرفته خواهد شد .


بساری از مردم برای پس انداز کردن پول هایشان معتقد هستند که بهترین گزینه خریدن املاکی مانند خانه و زمین است که همیشه فروشی همراه با سود خواهد داشت، خریدن زمین و خانه و نگهداری و فروش آن پس از چندین سال با توجه به پیشرفت شهر ها و گذر زمان و تورم در جامعه در هنگام فروش در اکثر مواقع سودآور بوده است . این تصور نه چندان غلط قشر متوسط رو به بالای جامعه سبب شده تا تعداد خانه های خریداری شده اما بدون سکونت افزایش پیدا کند .
حال با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و نیاز آن ها به خانه برای سکونت اعم از خرید و یا اجاره کردن سبب شده عرضه و تقاضا نا برابر شده و قیمت خانه و حتی اجاره آن بالاتر برود و فشاری سنگین بر پیکره قشر متوسط جامعه وارد شود .
گفته شد که عده ای صرفا برای سود بردن از خرید و فروش املاک مسکونی و نه به قصد سکونت یا اجاره دادن این خانه ها اقدام به خرید می کنند و باعث این گرانی و تورم می شوند که در نوع خود احتکار املاک مسکونی محسوب می شود، سوالی که مطرح می شود این است که آیا برای جلوگیری از این اقدام دولت راهکاری اندیشیده است یا خیر و آیا افراد دارای خانه های متعدد که درآمدشان در حساب های بانکی اندوخته نشده است چطور مالیات خواهند پرداخت ؟
در این مقاله ضمن تعریف مختصری که از احتکار منازل مسکونی و آسیب آن به اجتماع کردیم به معرفی سامانه املاک و اسکان یا سامانه سماوا amlak.mrud.ir خواهیم پرداخت و بیان می کنیم که نحوه ورود و ثبت نام ملک در این سامانه به چه صورت است .


معرفی سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir
 سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir توسط وزارت راه و شهرسازی راه‌اندازی شده است و بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، مطابق ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب ۵ آذر ۱۳۹۹ مجلس شورای اسلامی، تمامی سرپرستان خانوار از تاریخ ۱۹ فروردین ماه به مدت دو ماه یعنی تا 19 خردادماه سال 1400 فرصت دارند که املاک تحت تملک خود را در سامانه املاک و اسکان به نشانی amlak.mrud.ir به ثبت بر سانند .
در ماده 54 مکرر قانون مالیات ‌های مستقیم این چنین بیان شده است که ( واحد های مسکونی واقع در شهر های با جمعیت بیش از یک صد هزار نفر که به استناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور موضوع تبصره ۷ ماده ۱۶۹ مکرر این قانون به‌عنوان «واحد خالی» شناسایی می ‌شوند، از سال دوم به بعد مشمول مالیات معادل مالیات بر اجاره به شرح زیر خواهند شد :
سال دوم- معادل یک دوم مالیات متعلقه
سال سوم- معادل مالیات متعلقه
سال چهارم و به بعد- معادل یک و نیم (۵/۱) برابر مالیات متعلقه
به موجب بند ۱۲ ماده واحده قانون اصلاح قانون مالیات­های مستقیم، مصوب ۳۱ تیرماه ۱۳۹۴ ماده (۵۴ مکرر) به قانون الحاق شد . )

 در واقع یکی از اهداف تاسیس این سامانه سماوا توسط وزارت راه و شهر سازی شناسایی کردن خانه ‌هایی بود که خالی از سکونت بود اما در حال حاضر این سامانه پیشرفت کرده است و علاوه بر قابلیت شناسایی خانه های خالی برای شناسایی انواع مالکیت‌ افراد نسبت به املاک به کار می رود چه این مالکیت از نوع خانه های ملکی و تجاری باشد چه از نوع مالکیت خانه های استیجاری باشد .

 گفته شد که این سوال مطرح می شود که چگونه از افراد دارای خانه های متعدد مالیات دریافت خواهد شد ؟ که در معرفی سامانه سماوا و هدف از طراحی این سامانه به جواب این سوال هم پاسخ داده شده است که در کل یکی از اهداف طراحی و تصویب طرح این سامانه شناسایی مالکان خانه های خالی از سکنه برای دریافت مالیات از طریق اداره مالیات بوده است .

 در سامانه سماوا می توان از طریق وارد کردن کد ملی یا شناسه ملی به نوع مالکیت مالکان که شخصیت حقیقی هستند یا حقوقی و تعداد خانه های خالی از سکنه آن ها دسترسی پیدا کرد . با مراجعه به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir با وارد کردن کد ملی و شناسه ملی علاوه بر این که می توان متوجه این امر شد که شخصیت های حقیقی و حقوقی چند خانه خالی دارند می توان به تمامی اطلاعات املاک نیز دسترسی پیدا کرد مثلا می توان فهمید که ملک مورد نظر چه نوع کاربری ای دارد تجاری است یا مسکونی، ملک در کجا قرار گرفته است که در واقع همان دسترسی به آدرس ملک است و هچنین این سامانه نشان دهنده موقعیت ملک و خالی بودن یا نبودن آن ملک نیز خواهد بود .

 در زمان راه اندازی این سامانه سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات مورد نیاز را با رعایت طبقه بندی در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار داده است . با گرفتن مالیات از صاحبان خانه های خالی قطعا می توان از احتکار و بالا رفتن بدون دلیل قیمت خانه و اجاره املاک در بازار املاک جلوگیری کرد زیرا قطعا اگر قرار باشد که مالکان برای خانه خالی مالیات بپردازند برای آن ها سوداور نخواهد بود پس به فکر اجاره دادن یا فروش منزل مسکونی خواهند افتاد که در این صورت بازار مسکن همچنین قیمت اجاره خانه ها به تعادل می رسد .

 با توجه به این که تمامی اطلاعات اشخاص و نوع ملک تحت تملک آن ها در این سامانه سماوا ثبت می شود می توان به این نتیجه رسید که با راه اندازی شدن این سامانه جلوی احتکار و تقلب در بازار مسکن گرفته می شود تا سرمایه در گردش برای تولید و عرضه مسکن برابر شده و قشر کم درآمد جامعه از این نا برابری عرضه و تقاضا آسیب نبینند . 
در این سامانه صرفا خانه هایی با کاربری های مختلف ثبت می شود که حالت ییلاقی، قشلاقی برای افراد نداشته باشد مثلا ویلاهایی که برای فصول خاصی مورد استفاده قرار می گیرند منزل فرعی محسوب شده و شامل پرداخت مالیات نخواهند بود اما اگر تعداد آن ها از حد عرفی زیادتر شود برای آن هم مالیات در نظر گرفته می شود .

 از زمان راه اندازی این سامانه برای کسانی که بیش از 2 واحد مسکونی به جز منازل مسکونی فرعی و ویلایی را در اختیار دارند و این واحد ها بیش از 120 روز یا 4 ماه ساکنی نداشته باشد مشمول قانون جدید خانه های خالی خواهد شد و به آن ها مالیات تعلق خواهد گرفت . این سامانه برای صاحبان این منازل اس ام اس ارسال می کند که تا 6 ماه آینده تکلیف واحد یا واحد های خالی را مشخص کنند . 

 مالکان این منازل خالی از سکنه غیر فرعی در این ۶ ماه فرصت دارند که منزل شناسایی شده توسط اراده مالیات را اجاره دهند یا بفروشند و اگر این خانه خالی تحت عنوان منزل قدیمی و فرسوده خالی نگه داشته شده است و نیاز به تعمیرات یا بازسازی دارد مالکان می بایست در این 6 ماه تعمیرات ازم را انجام داده بفروشند یا اجاره دهند زیرا پس از اتمام این مهلت 6 ماهه به این خانه ها مالیات تعلق خواهد گرفت .

حتما بخوانید: تفاوت مالیات مستقیم و غیر مستقیم چیست

نحوه ورود به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir
 با تمام توضیحاتی که در مورد سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir داده شد و گفته شد که تمامی افراد از تاریخ 19 فروردین ماه 1400 به مدت دو ماه فرصت دارند تا سند ملکی املاک تحت مالکیت خود را در این سامانه با پر کردن فرم خود اظهاری ثبت کنند . نحوه ورود به سامانه سماوا برای پر کردن فرم خود اظهاری به این صورت می باشد که مردم می بایست در صفحه مرورگر خود آدرس سایت amlak.mrud.ir وارد نموده و با فشار دادن کلید سرچ و وارد شدن به صفحه ای با آدرس amlak.mrud.ir می توانند وارد این سایت شوند .


[تصویر:  1616845770_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%201.png]

با انتخاب اولین مورد که در تصویر هم نشان داده شده است چنین صفحه ای برای شما باز خواهد شد که می بایست در اینجا گزینه ورورد به سامانه را انتخاب کنید .

[تصویر:  1616845787_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%202.png]


 زمانی که افراد برای پر کردن فرم خود اظهاری و اعلام مالکیت بر املاک تحت مالکیتشان وارد این سایت می شوند می بایست شماره تلفنی را که در آن جا اعلام می کنند به نام دارنده کد ملی و صاحب ملک باشد در غیر این صورت سامانه به شما پیام خواهد داد که کد ملی با شماره همراه سازگار نیست . 

[تصویر:  1616845806_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%204.png]

پس از وارد کردن شماره همراهی که به نام صاحب ملک ثبت کننده و یکی با کد ملی است یک کد از سامانه سماوا برای خط تلفن شما ارسال می شود که این کد را وارد می کنید و به صورت خودکار وارد صفحه جدیدی می شوید که در آن جا از شما می خواهد که رمز عبور جدیدی به جز کدی که خود سامانه برایتان ارسال کرده است را انتخاب نمایید .

[تصویر:  1616845863_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%205.png]

با زدن رمز عبور انتخابی که می بایست شامل حداقال 6 و یا حداکثر 50 کارکتر باشد که حروف و عدد و کارکتر به صورت مختلف باید داخلش باشد و وارد کردن کد امنیتی گزینه ورود را انتخاب کرده و وارد این صفحه می شوید :

[تصویر:  1616846046_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%203.jpg]

 وارد کارتابل شخصی تان می شودید و می توانید اطلاعات اشتباه را تصحیح نموده و جاهای خالی را با کمال دقت پر کرده و گزینه ثبت را فشار دهید . پس از زدن گزینه ثبت در این صورت دیگر امکان تغییر اطلاعات وارد شده نخواهد بود و پس از آن در پایین همین صفحه لیست کارها، املاک تحت مالکیت شما و اقامتگاها به صورتی که در عکس نشان داده شده است می آید .

[تصویر:  1616846063_%D8%AB%D8%A8%D8%AA%20%D9%85%D...A9%206.jpg]


 برای ورود مستقیم به سایت املاک و اسکان کلیک کنید

وارد هر کدام از این فهرست ها بشوید می توانید اطلاعاتی را مشاهده و تصحیح و وارد نمایید و سپس گزینه ثبت را فشار دهید .

 چنانچه با زدن شماره ملی در سامانه املاکی که قبلا فروخته شده است نشان داده شد می بایست در قسمت تعیین تکلیف گزینه " کل ملک را واگذار کرده ام " یا " بخشی از ملک را واگذار کرده ام " را انتخاب کنید سپس مراحل بعدی را طی نمایید . همچنین اگر سامانه در قسمت فهرست کارها، یک ملک را دو بار نشان دهد شما می توانید به انتخاب خود در قسمت تعیین تکلیف گزینه "این ملک متعلق به من نمی باشد " را انتخاب کنید . اگر در سامانه با زدن کد ملی املاکی به نمایش در آمد که تحت مالکیت شما نبود می بایست در قسمت تعیین تکلیف گزینه "این ملک متعلق به من نمی باشد" را انتخاب کنید .

 اگر در سامانه نوع کاربری ملک به اشتباه آمده بود می بایست وارد قسمت اطلاعات ملک شوید و در آن جا، نوع ملک و نوع کاربری آن را تغییر دهید . در سامانه اگر خانه ای به نام شما است، اما مستاجر در آن سکونت دارد باید این امر را این چنین ثبت کنید : وارد قسمت تعیین تکلیف ملک شوید گزینه "من مالک هستم" را انتخاب نمایید سپس وارد قسمت اطلاعات سکونت شوید، گزینه "شخص دیگری ساکن است ." را انتخاب نمایید و اطلاعات مستاجر را در آن جا وارد کنید .

 در زمان استفاده از سامانه سماوا یا همان سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir چه برای اولین بار یا در زمانی که رمز عبور خود را فراموش کرده اید، می بایست کد ملی تان را وارد کنید و در ضمن مطمئن شوید که از مرورگرهای به روز Google Chrome یا Mozilla Firefox استفاده می کنید .

بیشتر بخوانید: سند ملکی

نحوه ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir

 با توجه به اطلاعات داده شده نحوه ورود به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir حال به توضیح این مطلب می پردازیم که نحوه ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir به چه صورت است ؟ نحوه ثبت ملک در این سامانه به این صورت است که دارندگان املاک اعم از زمین و خانه به هر مقدار و تعداد می بایست در فرم خود اظهاری از 19 فروردین ماه 1400 تا 19 خرداد ماه 1400 به این املاک و تعداد آن اشاره کنند و نوع مالکیت خود را نیز نسبت به این اموال بیان کنند و به درستی اعلام کنند که این ملک با چه نوع کاربری و مشخصاتی، در چه موقعیت جغرافیایی قرار دارد و اگر خانه است تحت سکونت خود مالک است یا مستاجر و این که خالی است و کسی در آن سکونت ندارد .

 گفته شد مالکان هر نوع ملکیتی که دارند را باید در سامانه املاک و اسکان ثبت کنند . اما اگر در 2 ماهی که قانونا برای ثبت املاک مشخص شده است آن ها مالکیتشان را ثبت نکنند به عنوان دارندگان خانه خالی شناخته خواهند شد و در شمول قانون جدید اخذ مالیات قرار خواهند گرفت .
قبلا هم اشاره شد که هر خانواری می‌ تواند یک محل سکونت اصلی و یک محل سکونت فرعی در شهر دیگری داشته باشد و این ها به عنوان خانه خالی محسوب نخواهند شد در غیر این صورت اگر مالکان دارای خانه ای باشند که بیش از چهار ماه یا همان 120 روز خالی باشد قانون جدید مالیات شامل این ملک خواهد با فرصت 6 ماهه تعیین تکلیف خواهد شد .

همچنین افراد در هنگام ثبت املاکشان در این سامانه می توانند در سامانه و در ضمن فرم خوداظهاری اعلام کنند که این منزل مسکونی منزل فرعی آن ها یا اقامت گاه فرعی آن ها محسوب می شود به این معنی که این منزل ویلایی بوده است و مالک از آن استفاده فصلی می کند را نیز در این سامانه اعلام کنند .

 لازم به ذکر است که وارد نمودن کد رهگیری که مالکین از بنگاه ها در هنگام خرید و فروش اجاره دریافت می کنند برای ثبت فروش یا سکونت ملک در این سامانه سماوا الزامی نیست . هر زمان سامانه به شما اطلاعات غلطی در مورد خالی بودن یا تحت تملک بودن ملک داد می توانید وارد قسمت اطلاعات ملک و اطلاعات سکونت شوید و در آن جا با انتخاب گزینه های مناسب تغییرات لازمه را به عمل آورید .

 در ضمن چنانچه می خواهید اطلاعات قطعه زمینی را در سامانه سماوا ثبت کنید می بایست نوع ملک خود را به قطعه زمین تغییر دهید و اطلاعات مورد نیاز را ثبت نمایید . لازم است بدانید که زمانی که وارد سامانه شدید و اقدام به پر کردن فرم خود اظهاری نمودید می بایست دقت لازم را به عمل آورید تا تمامی اطلاعاتتان را به درستی ثبت کنید زیرا امکان ویرایش اطلاعات دیگر در این سامانه وجود ندارد .

طبق اعلام معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی البرز، آغاز مهلت ثبت اطلاعات املاک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir در سال 1400 از فردا 19 فروردین ماه 1400 می باشد. با این توضیح که تمامی سرپرستان خانوار اعم از اینکه موجر بوده یا مستاجر ملک باشند، موظف هستند تا با ورود به سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، اطلاعات ملک (برای موجرین) و وضعیت اسکان(برای مستاجرین) را ثبت نمایند.
همچنین، لازم به ذکر است که ضمانت اجرای عدم ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir، برای موجرین، جریمه و مالیات تا هجده برابر هزینه اجاره سالانه یک واحد از مالک و برای مستاجرین، قطع یارانه دریافتی می باشد.
در ادامه بخوانید: سامانه ثبت الکترونیکی پذیرش درخواست صدور سند مالکیت
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت نام ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir در کانال تلگرام آیین دادرسی عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir پاسخ دهند .

سوالات متداول

1- ✔️ آیا ثبت ملک در سامانه املاک و اسکان amlak.mrud.ir الزامی است ؟
✔️ از تاریخ 19 فروردین به مدت دو ماه تمامی افراد می بایست فرم خود اظهاری راجع به املاکشان را در سامانه املاک و اسکان به آدرس amlak.mrud.ir ثبت نمایند که نحوه تکمیل این فرم در متن مقاله بیان شده است .

2- ✔️ آیا امکان ویرایش اطلاعات در سامانه ثبت املاک و اسکان بعد از ثبت ملک وجود دارد ؟
✔️ خیر افراد در زمان پر کردن فرم خوداظهاری برای معرفی و ثبت املاکشان در این سامانه می بایست کمال دقت را داشته باشند زیرا امکان ویرایش اطلاعات پس از ثبت نهایی دیگر وجود ندارد به همین منظور راهنمای ثبت در متن مقاله ارائه شده است .

3- ✔️ آیا در سامانه ثبت املاک و اسکان به منازل مسکونی دارای ساکن و خانه های ویلایی هم مالیات تعلق می گیرد ؟
✔️ خیر در این سامانه فقط به خانه هایی که 4 ماه بدون سکونت بوده اند و در طی شش ماهه فرصت داده شده به فروش نرسد یا اجاره داده نشود مشمول قانون مالیات خواهد بود که در متن مقاله به صورت کامل بیان شده است .
منبع : سامانه املاک و اسکان