تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آیا پارگی دیسک کمر با استراحت خوب می شود؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دیسک کمر چیست؟
دیسک های کمر بالشتک هایی در بین مهره های ستون فقرات هستند که شوک و ضربه ها را به خود جذب می کنند. مهره ها استخوان های بزرگ ستون فقرات اند. در صورتی که دیسک در اثر آسیب دیدن ستون فقرات به بیرون راه یابد، می تواند بر روی اعصاب نخاعی اطراف خود فشار وارد کند. 

به این وضعیت پارگی، فتق یا بیرون زدگی دیسک کمر گفته می شود. پارگی دیسک سبب ایجاد درد شدید در ناحیه پایینی کمر و گاهی درد تیر کشنده تا به پشت پا ها می شود. 

این درد، درد سیاتیک نام دارد. علائم پارگی دیسک اغلب با گذشت چند هفته تا یک ماه برطرف می شوند. در صورتی که مشکل برای چندین ماه پایدار بوده و مزمن شود، امکان دارد افراد در نهایت درمان جراحی را مد نظر قرار دهند.



راه های بهبود و درمان بدون جراحی پارگی دیسک کمر
درد کمر ناشی از دیسک و درد سیاتیک اغلب ظرف چند هفته به صورت خود به خود رفع می شوند. البته در برخی موارد، این درد ها ماندگاری بیشتری خواهند داشت. دستورالعمل های درمانی در حال حاضر توصیه می کنند که جهت رفع درد دیسک جدید یا عود شونده بهتر است اقدامات خود مراقبتی انجام داده و تا هنگام التیام ستون فقرات صبر کرد.
مراقبت های محافظه کارانه در این زمینه شامل موارد زیر می شوند:
1- گرما و سرما
اعمال بسته های سرد بر روی نواحی دردناک در ابتدای احساس درد می تواند به بی حس شدن اعصاب و کاهش ناراحتی کمک کند.
پد های گرم کننده و حمام داغ می توانند سفتی و گرفتگی عضلات ناحیه پایینی کمر را کاهش داده تا فرد بتواند آزادانه تر حرکت بکند.


دستور العمل های مناسب برای بهبودی
اغلب درد های ناشی از دیسک کمر ظرف یک ماه نسبتا بهبود می یابند. افراد می توانند یک بهبود نسبی را پس از گذشت دوره حاد اولیه انتظار داشته باشند. 

ورزش کردن می تواند به پیشگیری از درد ناشی از دیسک کمر کمک کند. تمرینات سنتی همچون یوگا و تای چی در تقویت عضلات میانه بدن موثر هستند. عضلات میانه بدن از ستون فقرات حمایت می کنند. 

باید در ذهن داشت که انجام بیش از حد یک نوع تمرین خود می تواند سبب بروز یک درد جدید شود. تحلیل روی دیسک ها با گذشت زمان بیشتر می شود. به همین دلیل، بیماران باید خود را برای بازگشت گاه به گاه این درد و بیماری آماده کنند.