تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: واژن زنان یا فرج (مهبل) چیست و چه ساختاری دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
واژن یک کانال عضلانی است که با غشاهای اعصاب و مخاط پوشانده شده است. از جمله رحم و دهانه رحم را به قسمت خارج بدن متصل می کند، دوره های پریود (قاعدگی) ، مقاربت و زایمان از طریق واژن اتفاق می افتند. معمولاً هنگامی که افراد در مورد واژن صحبت می کنند، منظورشان ولو یا همان فرج است، که قسمت خارجی دستگاه تناسلی زنان می باشد. فرج از قسمت های زیر تشکیل می شود:
[list]
[*]لابیا
[*]دهانه واژن
[*]کلیتور
[*]مجرای ادرار
[/list]بخش های مختلف واژن و وظیفه آن
طبق گزارش مجله خبری healthline ؛ مانند هر عضو دیگری در بدن، واژن نیز از اعضا یا بخش های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام عملکرد منحصر بفرد خود را دارند. در ادامه به بررسی کامل آنها و وظیفه شان می پردازیم:
[تصویر:  vagina-structure.jpg]
دهانه یا دهلیز واژن
دهلیز واژن یا داخل رحم بخشی از دهانه واژن است که بین مجرای ادرار و مقعد قرار دارد. خون قاعدگی از این قسمت خارج می شود. همچنین مقاربت جنسی، زایمان و تولد نوزاد از کارایی های دیگر دهلیز واژن است. 
دیواره واژن
دیواره واژن از عضله ای پوشانده شده که غشای مخاطی آن، مشابه بافت دهان است. این دیواره حاوی لایه هایی با بافت کشسانی است. سطح دیواره همچنین حاوی بافت طویلی به نام روگا است که باعث می شود مهبل در هنگام رابطه جنسی یا زایمان گسترش یابد.
بافتهای دیواره واژن در طول چرخه قاعدگی دچار تغییرات هورمونی می شوند. سلولهای موجود در لایه خارجی بافت گلیکوژن را ذخیره می کنند. در طی تخمک گذاری ، این لایه ریخته شده و گلیکوژن توسط باکتری ها تجزیه می شود.
پرده بکارت
پرده بکارت یا هایمن یک غشای نازک است که دهانه واژن را احاطه کرده است. اگرچه شکل و اندازه های آن متفاوت است، اما شکل اکثر آنها هلالی و مانند نیمه ماه است. این حفره باعث می شود خون قاعدگی از واژن خارج شود.
هنگامی که کسی برای اولین بار مقاربت می کند یا چیزی را به واژن وارد می کند، ممکن است هایمن پاره شود. این اتفاق ممکن است در حین ورزش شدید هم بیفتد.
بیماری ها و حفظ سلامت واژن
نسبت به زندگی هر فرد قرار گرفتن در شرایط مختلف می تواند آنها را با اتفاقاتی روبرو کند. در بعضی از موارد ممکن است یک سوزش یا خارش گذرا باشد. ولی در بعضی دیگر ممکن است علائمی از یک بیماری جدی باشد. در ادامه به بررسی این بیماریها می پردازیم:
[تصویر:  vaginal-pain1.jpg]
واژینیت یا ورم مهبل
واژینیت التهاب واژن یا مهبل در نتیجه ابتلا به عفونت است. این عارضه ممکن است علائم ناراحت کننده ای به همراه داشته باشد. از جمله:
[list]
[*]خروج ترشحات از واژن
[*]خارش
[*]احساس سوزش
[/list]نسبت به علت آن، واژینیت انواع مختلفی دارد. متداول ترین انواع آن عبارتند از:
[list]
[*]واژینوز باکتریال: یک عفونت باکتریایی است که از رشد بیش از حد باکتری ها داخل واژن ناشی می شود. این عارضه هنگامی اتفاق می افتد که عاملی باعث تغییر pH واژن شود، مانند دوش واژینال مکرر. واژینوز باکتریال یک نوع عفونت مقاربتی (STI) نیست ، اما رابطه جنسی با چند شریک جنسی می تواند احتمال ابتلا به این عارضه را افزایش دهد.
[*]عفونت مخمر: عفونت مخمر واژن زمانی اتفاق می افتد که بیش از حد نوعی مخمر به نام Candida albicans در واژن وجود داشته باشد. عفونت های مخمر مهبل بسیار شایع است. علائم آن ممکن است شامل خارش ، التهاب و ترشحات سفید و غلیظی باشد که ظاهری پنیرک مانند دارد. عفونت های مخمری معمولاً با استفاده از داروهای ضد قارچ و بدون نسخه (OTC) قابل درمان هستند.
[*]تریکومونیازیس: غالباً به عنوان “تریچ” شناخته می شود ، تریکومونیازیس یک بیماری جنسی است که توسط انگلی به نام Trichomonas vaginalis ایجاد می شود. اغلب باعث ترشحات سبز یا زرد همراه با بوی ماهی و همچنین سوزش و قرمزی می شود. با آنتی بیوتیک درمان می شود. برای جلوگیری از عفونت مجدد ، زوجی که باهم رابطه دارند باید تحت درمان قرار گیرند.
[/list]
برای خواندن ادامه مطلب ویژگی های واژن در کلینیک زارعی کلیک کنید.