تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اداره ثبت علائم تجاری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت علامت تجاری در ایران در اداره ثبت علائم تجاری با طی کردن روندی خاص و رعایت مقرارات به خصوصی انجام می شود . ثبت این علامت اختیاری است مگر در مواقعی که دولت ثبت آن را الزامی کند . داره ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و خدماتی که این اداره ارائه می دهد : ثبت طرح های صنعتی، ثبت اختراعات ،ثبت برند و علائم تجاری است .
برای مشاوره اداره ثبت علائم تجاری در ایران
علائم تجاری شامل نقش ،تصاویر و یا کلمه است که برای نشان دادن محصول تجاری و یا کالا تولید شده مورد استفاده قرار می گیرد. علائم تجاری باید با نوع محصول ارتباط داشته باشد، همراه با ابتکار و نوآوری ترسیم شده باشد همچنین نمی توان از اسم های گمراه کننده در علائم تجاری استفاده شود . طبق ماده 30 قانون علائم تجاری، علاِئم جمعی و نام تجاری عبارت است از:
( علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد، نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد، علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رویتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدا و یا هر گونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یا خدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می ‌کنند متمایز سازد. )
مطابق ماده 1 قانون ثبت علایم تجاری و اختراعات : « علامت تجاری عبارت از هر قسم علامتی است اعم از نقش – تصویر – رقم – حرف – عبارت – مهر – لفاف – و غیر آن که برای امتیاز و تشخیص محصول صنعتی ، تجاری یا فلاحتی اختیار می شود . » حال برای افراد ممکن است این سوال به وجود بی آید که اداره ثبت علائم تجاری در ایران به چه مرجعی گفته می شود؟ ما در این مقاله علاوه بر تعریف مختصری که از علائم تجاری کردیم به توضیح و تعریف اداره ثبت علائم تجاری خواهیم پرداخت همچنین در ادامه به بیان وظایف اداره ثبت علائم تجاری و معرفی سایت این اداره می پردازیم .


معرفی اداره ثبت علائم تجاری
 ثبت برند یا علائم تجاری باعث می شود که لوگو یا علامت یا نشان تجاری نقش بسته بر روی کالا، مخصوص به خود شما و کالای تولیدی شما باشد . برای ثبت علائم تجاری مخصوص خود باید به اداره ثبت علائم تجاری مراجعه کنید تولیدکنندگان یا تجار با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاری، علامت تجاری خود یا لوگوی مخصوص خود را به ثبت می رسانند و دیگران نمی توانند از آن کپی برداری کنند .
 اداره ثبت علائم تجاری و مالکیت معنوی در تهران، میدان امام خمینی، خیابان خیام، خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و خدماتی که این اداره ارائه می دهد : ثبت طرح های صنعتی، ثبت اختراعات ،ثبت برند و علائم تجاری است . کد پستی اداره ثبت علائم تجاری در تهران : ۱۱۱۴۶۷۸۵۱۳ و آدرس وب سایت این اداره iripo.ssaa.ir می باشد .

 کار ثبت علامت تجاری و طی کردن روند آن در اداره ثبت علائم تجاری اگر خود شخص متقاضی زمانی برای انجام این کار نداشته باشد با کمک یک سری از افراد متخصص به خوبی انجام خواهد شد و نیاز نیست خود شخص حتما حضور فیزیکی داشته باشد، مثلا متقاضی می تواند با انعقاد عقد وکالت برای این کار وکیل بگیرد .
 اداره ثبت علائم تجاری زیر مجموعه سازمان ثبت است و به ارائه خدماتی همچون ثبت طرح های صنعتی، ثبت اختراعات، ثبت برند و علائم تجاری می پردازد. ساعات کاری اداره ثبت علائم تجاری در تهران از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 صبح تا 4 بعدظهر خواهد بود .  اداره ثبت علائم تجاری از ایدهای مبتکرانه افراد و نتیجه تلاش آن ها  در برابر اشخاص ثالث به وسیله ثبت  در سراسر ایران یا کشورهای دیگر حمایت می نماید .
ثبت علائم تجاری و اختراعات اشخاص در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی در تهران انجام می شود که این اداره تحت نظارت و اداره ثبت احوال و اسناد کشور فعالیت می نماید . مطاق با ماده 6 قانون ثبت علائم تجاری : اداره ثبت علائم شعبه مخصوصی از دفتر دادگاه شهرستان تهران است به همین دلیل است که اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی می تواند علایم تجاری ارائه شده را به عنوان شعبه دادگاه شهرستان تهران قبول کند یا رد نماید و تصمیماتی در این زمینه بگیرد .

حتما بخوانید: نحوه استعلام علائم تجاری

وب سایت اداره ثبت علائم تجاری
 در راستای الکترونیکی شدن اکثر امور، اداره ثبت علائم تجاری یا ثبت برند نیز اقدام به معرفی سامانه ایی به آدرس سایت iripo.ssaa.ir کرده است تا متقاضیان بتوانند با مراجعه به این سامانه بدون این که لازم باشد به صورت حضوری به اداره بروند از طریق این سایت به صورت غیر حضوری ثبت برند یا اختراع را انجام بدهند و یا مدارک مورد نیازشان  را نیز به نشانی این سازمان به آدرس تهران خیابان فیاض بخش -ضلع شمال شرقی پارک شهر-ساختمان شماره 3 سازمان ثبت اسناد و املاک کشور (مرکز مالکیت معنوی) ارسال نمایند.
 وظیفه اداره ثبت علائم تجاری و مرکز مالکیت معنوی حفاظت از حقوق مالکیت صنعتی در ایران است که زیر نظر قوه قضاییه می باشد . طبق ماده 52 قانون ثبت اختراعات : « تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه‌های مربوط به کنوانسیون های ذی ‌ربط به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است‌ .»
 این مرکز شامل بخش هایی چون : معاونت ثبت اختراعات، ثبت اختراعات داخلی و ثبت بین المللی اختراعات، معاونت ثبت علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی، ثبت بین المللی علائم تجاری و نشانه های جغرافیایی و معاونت ثبت طرح های صنعتی است .
 برای ثبت برند یا علائم تجاری خود اول باید وارد پورتال مرکز مالکیت معنوی به آدرس سایت ipm.ssaa.ir شوید و ثبت نام کنید، حساب کاربری ایجاد کنید و اظهارنامه خود را انتخاب کنید، در اظهارنامه برای ثبت علائم تجاری مشخصات متقاضی علامت تجاری را وارد می کنید که با توجه به نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی متقاضی ثبت علائم تجاری، همچنین تابعیت افراد متقاضی در این سایت می بایست به پرسش های متنوعی پاسخ داده شود .
نکته مهم این است که مالک اظهارنامه باید شخصی باشد که علائم تجاری به نام خود او است زیرا دریافت کننده خود فرد متقاضی خواهد بود . در هر مرحله از انجام ثبت شما می توانید با زدن گزینه ثبت موقت فرم پر شده را ثبت کنید تا از حذف ناخواسته آن جلوگیری کنید .

وظایف اداره ثبت علائم تجاری
 پس از توضیحاتی در مورد سازمان ثبت علائم تجاری حال در این قسمت به بیان وظایف این اداره برای ثبت علائم تجاری می پردازیم . وظایف اداره ثبت علائم تجاری شامل ثبت اختراعات در ایران، طرح های صنعتی و علائم تجاری است . مطابق با ماده 53 « اداره مالکیت صنعتی با استفاده از شیوه‌ های نوین‌، دفاتر جداگانه‌ای برای ثبت اختراعات‌، طرحهای صنعتی و علائم تجارتی پیش ‌بینی می ‌کند . علائم جمعی در بخش ویژه‌ ای در دفتر ثبت علائم‌، ثبت می‌شود . »
بخشی از وظایف اداره ثبت علائم تجاری به شرح زیر است:
 انجام یک سری اقدام های قانونی جهت رسیدگی به شکایات و اعتراض ها در حیطه ثبت طرح های تجاری و مالکیت معنوی . طبق ماده 59 قانون ثبت علائم : « رسیدگی به اختلافات ناشی از اجرا این قانون و آئین‌ نامه اجرائی آن در صلاحیت شعبه یا شعب خاصی از دادگاه های عمومی تهران می ‌باشد که حداکثر تا شش ماه بعد از تاریخ تصویب این قانون توسط رئیس قوه قضائیه تعیین می ‌گردد .
‎‎‎ تصمیمات اداره مالکیت صنعتی توسط اشخاص ذی ‌نفع قابل اعتراض است و دادخواست مربوط باید ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ تصمیم به ذی ‌نفع و یا اطلاع او از آن‌، به دادگاه صالح تقدیم گردد . تجدیدنظرخواهی از آرا و نحوه رسیدگی‌، تابع مقررات آئین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب در امور مدنی است . »
 بررسی علائمی که زمان قرارداد آن ها به سر رسیده است تا آن علامت باطل گردد .
 نظارت بر کلیه اقدامات مربوط به روند ثبت برند و علامت تجاری همچنین بررسی کلیه مدارک ارائه شده در جهت ثبت علائم تجاری .
ارائه پیشنهادات و یک سری دستور العمل ها برای بهبود ثبت علائم تجاری .
امضای گواهینامه همچنین پیش نویس طرح ثبت علائم تجاری و طرح های صنعتی . طبق ماده 52 قانون ثبت اختراعات و علائم تجاری « تصدی امور مربوط به مالکیت صنعتی و همچنین نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان جهانی مالکیت معنوی و اتحادیه‌ های مربوط به کنوانسیون های ذی‌ ربط به عهده سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است‌ . ثبت کلیه موضوعات مالکیت صنعتی‌، اعم از اختراع‌، علامت‌، علامت جمعی‌، طرح صنعتی نیز توسط اداره مالکیت صنعتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور انجام می ‌شود. در مواردی که مراجع دیگر به موجب قانون اقدام به بررسی و ثبت می ‌نمایند درصورتی از حمایت ها و امتیازات مذکور در این قانون بهره‌مند می ‌شوند که حسب مورد مالکیت یا اختراع آن ها در اداره مالکیت صنعتی به ثبت رسیده باشد . »

در ادامه بخوانید: استعلام برند
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد ثبت علامت تجاری در ایران در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی تلفنی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی به سوالات شما عزیزان پیرامون ثبت علامت تجاری در ایران پاسخ دهند .
سوالات متداول

1- ✔️علائم تجاری چیست؟
✔️ علائم تجاری شامل نقش ،تصاویر و یا کلمه است که برای نشان دادن محصول تجاری و یا کالایی مورد استفاده قرار می گیرد که در متن مقاله آمده است .

2- ✔️ ثبت علامت تجاری در ایران در کجا انجام می شود ؟
✔️ در مرکز مالکیت معنوی زیر نظر قوه قضاییه و در بخش ثبت علائم تجاری انجام می شود که در متن مقاله بیان شده است .

3- ✔️وظایف اداره ثبت علائم تجاری چیست ؟
✔️وظایف اداره ثبت علائم تجاری شامل ثبت اختراعات ،طرح های صنعتی و علائم تجاری است همانطور که در متن مقاله بیان شده است .
منبع : اداره ثبت علائم تجاری