تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آنژیوکراتوم چیست؛ درمان، علت و تفاوت آن با زگیل تناسلی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آنژیوکراتوم (آنژیوکراتوما) نوعی بیماری پوستی بوده که منجر به ظاهر شدن لکه های کوچک و تیره روی پوست می شود. این لکه ها می توانند در هر نقطه از بدن فرد ظاهر شوند. این ضایعات پوستی زمانی به وجود می آیند که رگهای باریک خونی که همان مویرگ ها هستند، در نزدیکی سطح پوست گشاد یا متورم شوند.
زمانی که آنها را لمس می کنید، معمولا سطحی برجسته و زبر دارند ولی غالباً به صورت خوشه ای روی پوست قسمت های زیر در بدن ظاهر می شوند:
[list]
[*]ولو
[*]آلت تناسلی مردان
[*]کیسه بیضه
[*]لبه بیرونی واژن
[/list]ممکن است که یک فرد آنژیوکراتوم را با بثورات پوستی ، سرطان پوست یا بیماری مانند زگیل تناسلی و تبخال اشتباه بگیرد. در اکثر موارد، این عارضه بی ضرر است و نیازی به درمان ندارد.
آنژیوکراتوم گاهی اوقات ممکن است علامتی از یک بیماری زمینه ای مانند اختلال ژنتیکی کمیاب باشد. به طور کلی زمانی که با این لکه های قرمز یا قهوه ای رنگ مواجه شدید، برای جلوگیری از عوارض لازم است که به پزشک مراجعه کنید.

درمان آنژیوکراتوم تناسلی
افراد معمولا درد یا خارش حس نمی کنند ولی نسبت به شکل آنها احساس ناخوشایندی دارند. در مواردی نیز ممکن است در اثر خارش خونریزی کنند بنابراین اقدام به درمان آن به گونه ای ضرورت دارد. در این حالت ، چندین گزینه درمانی در دسترس است:

الکتروشیمیایی و کورتر
 دکتر با استفاده از بی حسی موضعی اطراف زائده ها را بی حس می کند ، سپس از کوتر برقی و ابزارهایی برای خراش دادن لکه ها و از بین بردن بافت می باشند، استفاده می کند.

درمان با لیزر
پزشک شما از لیزر هایی مانند لیزر رنگی پالسی برای از بین بردن رگ های خونی گشاد شده که باعث آنژیوکراتوم می شوند استفاده می کند.
سرما درمانی یا کرایوتراپی
پزشک با استفاده از کرایو یا نیتروژن مایع آنژیوکراتوم و بافت های اطراف را منجمد کرده و از بین می برد. این روش درمانی ممکن است در چندین جلسه در کلینیک پزشک انجام شود.

درمان خانگی
روشهایی نیز برای درمان آنژیوکراتوم با دارو وجود دارند که شامل موارد زیر هستند:
[list]
[*]آگالسیداز بتا (Fabrazyme) : با استفاده از آنزیمی شامل جهش های ژنی GLA تجمع یافته است که به طور منظم به زائده ها تزریق می شود تا بافت های چربی را از بین ببرد.
[*]نورونتین (گاباپنتین) یا کاربامازپین (تگرتول) : این داروها می توانند درد دست و پا را درمان کنند.
[/list]
علت
آنژیوکراتوم به دلیل گشاد شدن رگ های خونی نزدیک به سطح پوست ایجاد می شود. نوع انفرادی این عارضه به دلیل آسیب هایی که به قسمتی از پوست وارد می شود به وجود می آید.
بیماریهای ژنتیکی خاص در خانواده ها منتقل می شوند و ممکن است یکی از علائمشان ابتلا به همین بیماری باشد. ولی به طور کلی نمی توان گفت که این بیماری علائم مشخصی دارد. بنابراین دلایل احتمالی عبارتند از:
[list]
[*]فشار خون بالا در وریدهای نزدیک پوست
[*]داشتن وضعیتی که بر رگهای خونی موضعی تاثیر می گذارد ، مانند فتق مغبنی ، بواسیر (هموروئید) یا واریکوسل (وقتی رگهای کیسه بیضه بزرگ می شوند).
[/list]علائم
شکل، اندازه و رنگ این زائده ها می تواند متفاوت باشند. در صورت ابتلا به هر کدام از بیماری های ژنتیکی، افراد علائم مختلفی را تجربه می کنند.
[list]
[*]اما به طور کلی، علائم این بیماری شامل موارد زیر می باشد:
[*]احساس ضخامت یا سختی در سطح
[*]ایجاد شدن به صورت تکی یا خوشه ای
[*]به شکل برجستگی های کوچک تا متوسط به اندازه 1 تا 5 میلیمتر برجسته و زگیل مانند 
[*]دارای رنگ تیره ، از جمله قرمز، آبی، بنفش یا سیاه
[/list]
نقل‌قول: آنژیوکراتوم هایی که تازه ظاهر شده اند تمایل دارند که قرمز رنگ باشند. لکه هایی که برای مدتی طولانی تر روی پوست شما قرار گرفته اند معمولاً تیره تر هستند.
آنژیوکراتوم در کیسه بیضه نیز ممکن است همراه با قرمزی در ناحیه وسیعی از بیضه ظاهر شود. اگر زمانی که این زائده ها روی واژن یا بیضه ظاهر شوند و آنها را بخارانید، ممکن است خونریزی کنند.
همچنین که پیشتر گفته شد، افرادی که مبتلا به بیماریهای خاص ژنتیکی هستند، علائم زیر را تجربه می کنند:
[list]
[*]درد در معده و روده
[*]آکروپارزی یا درد در دست ها و پاها
[*]وزوز گوش ، یا شنیدن صدای زنگ در گوش
[*]تیرگی قرنیه ، یا دیدن اجسام همراه با هاله ای تیره
[*]هیپرهیدروز ، یا عدم توانایی تعریق مناسب
[*]احساس تمایل به مدفوع بعد از غذا
[/list]
انواع آنژیوکراتوم در زنان و مردان
این برجستگی های پوستی انواع مختلفی دارند که به صورت زیر می باشند:

آنژیوکراتوم انفرادی
این نوع از بیماری اغلب به صورت تکی روی پوست ظاهر می شوند. به طور معمول این نوع اکثرا در بازوها و پاها به وجود آمده و ضرری ندارند.

آنژیوکراتوم فوردایس 
این مدل روی پوست کیسه بیضه در مردان یا ولو ظاهر می شوند. آنها معمولاً در بیضه ها به صورت خوشه های بزرگ دیده می شوند. این نوع می تواند در ناحیه رحم زنان باردار نیز ایجاد شود. آنها مضر نیستند ، اما اگر خارانده شوند مستعد خونریزی هستند.

آنژیوکراتوم دورنویس
این یک شکل بسیار نادر است که به صورت خوشه ای روی پاها یا تنه شما ظاهر می شود. افراد می توانند با این نوع متولد شوند. با گذشت زمان شکل ظاهری این نوع تغییر کرده ، تیره می شوند یا اشکال مختلفی به خود می گیرد.

آنژیوکراتوم کورپوریس
 این نوع از علائم بیماریهای اختلال ژنتیکی یا FD است و می تواند در سایر اختلالات لیزوزومی رخ دهد ، که بر عملکرد سلول ها تأثیر می گذارد. البته لازم به ذکر است که به وجود آمدن این شرایط نادر است و علائم قابل توجه دیگری مانند سوزش دست و پا یا مشکلات بینایی نیز به همراه دارد. این آنژیوکراتوم بیشتر در اطراف پایین بدن دیده می شوند. آنها می توانند در هر جایی از پایین تنه تا بالای رانهای ظاهر شوند.
منبع مقاله درمان آنژیوکراتوم تناسلی کلینیک اچ پی وی