تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مزایا و معایب ثبت شرکت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ثبت شرکت همچون سایر پدیده های حقوقی، دارای مزایا و معایب خاص خود می باشد. امکان حضور در مزایده ها و مناقصه های دولتی، اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی، دریافت کارت بازرگانی و ورود به عرصه تجارت خارجی از جمله مزایای ثبت شرکت بوده؛ الزام به پرداخت مالیات و حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت را نیز می توان از مهم ترین معایب ثبت شرکت به شمار آورد.


در دنیایی زندگی می کنیم که قریب به تمام رفتارها و هنجار های اجتماعی در چارچوب قانون گنجانده شده اند. یکی از مهم ترین مواردی که امروزه قانون کشور ما بسیار به آن توجه کرده است و قواعد مختلفی را برای آن ایجاد کرده است، شرکت ها و مسایل مربوط به ثبت شرکت می باشد. 
مطابق ماده 195 قانون تجارت، تمام شرکت های نام برده شده در آن قانون باید به ثبت برسند وگرنه با ضمانت اجراهای مقرر در قانون ثبت شرکت ها مواجه خواهند شد. این ضمانت اجراها عبارتند از : پرداخت جریمه نقدی و درخواست انحلال شرکت از سوی دادستان. بنابراین معلوم می گردد که ثبت شرکت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. با توجه به تاکید قانون گذار بر لزوم ثبت شرکت این سوال در ذهن شکل می گیرد که هدف از ثبت شرکت چیست؟ و اینکه مزایا و معایب ثبت شرکت چه می باشد؟
در این مقاله در صدد هستیم تا به این سوالات پاسخ دهیم؛ به همین دلیل، در بخش نخست، در مورد هدف از ثبت شرکت توضیح داده و در بخش های بعد، مزایای ثبت شرکت و معایب ثبت شرکت را به طور کامل تشریح خواهیم نمود.


هدف از ثبت شرکت چیست؟
یکی از سوالات بسیار مهمی که در رابطه با ثبت شرکت ها ممکن است برای افراد پیش آید آن است که دقیقا هدف از ثبت شرکت چه می باشد و به چه دلیلی شرکت ها در همان ابتدای تشکیل شدن به سراغ طی کردن مراحل ثبتی می روند؟ 
در پاسخ به این سوال باید گفت که اصلی ترین هدف ثبت شرکت ها آن است که قوای حاکمه کشور بتواند بر روی این پدیده حقوقی نظارت کافی را اعمال نماید. شرکت ها نقش بسیار مهمی در اقتصاد کشور داشته و بعضا طرف معاملات اقتصادی قابل توجهی می باشند، بنابراین عدم نظارت کافی بر آن ها می تواند به آسیب های اقتصادی جبران ناپذیری همچون پولشویی و سایر اشکال مفاسد اقتصادی منتهی شود.
به علاوه، بدون طی کردن مراحل ثبتی، شرکت دارای شخصیت حقوقی نمی گردد و هرگونه فعالیت آن غیر قانونی محسوب شده و در نتیجه، فعالیت تجاری و کسب سود برای اعضای آن بسیار سخت و تقریبا غیرممکن خواهد شد که این امر با هدف تشکیل شرکت تجاری در تعارض می باشد.
علاوه بر تمامی این موارد، به این نکته نیز توجه داشته باشید که شرکت ها پس از ثبت شدن دارای امتیازات مختلفی می گردند که بسیار برای اعضای آن سودآور است و قدرت اختیارات آنها را نیز وسعت می دهد. برای مثال، اگر شرکتی قصد اخذ و اعطای نمایندگی های داخلی و خارجی را داشته باشد، بدون ثبت شدن این امر کاملا محال خواهد بود و به هیچ عنوان نمی تواند در فعالیت هایی که مربوط به واردات و صادرات در عرصه بین الملل است وارد شود. 
این امر محدود به عرصه بین الملل نبوده و عدم ثبت شرکت ها، حتی فعالیت آن ها داخل کشور نیز غیر ممکن نموده و خسارات بسیار زیادی را برای شرکا و سهام داران آن ها در پی خواهد داشت. به علاوه، هنگامی که یک شرکت به ثبت می رسد، دولت نیز امتیازات ویژه ای را مانند اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی، معافیت های مالیاتی، حضور در مزایده ها و مناقصات دولتی و مواردی از این نوع را برای آن شرکت فراهم می کند.
بیشتر بخوانید: ثبت شرکت با مسئولیت محدود

مزایای ثبت شرکت
مزایا و معایب ثبت شرکت شامل موارد متعدد و مختلفی می گردد. مزایای ثبت شرکت را می توان بر اساس قانون تجارت به موارد زیر تقسیم کرد:
1. به دنبال ثبت شرکت، اساس نامه شرکت نیز در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت می رسد. در اساسنامه میزان سهام، سرمایه، نوع شرکت و غیره ذکر شده است، بنابراین، زمانی که بین شریکان و اشخاص ثالث من جمله مشتریان شرکت هر گونه اختلافی در مورد هر یک از این موارد پیش آید، با مراجعه به اساس نامه ثبت شده می توانند به راحتی این مشکل را حل کنند .
2. از دیگر مزایای ثبت شرکت تجاری آن است که با ثبت شرکت، نمایندگان شرکت می توانند در حراج ها، مزایده ها و مناقصه‌ها شرکت نمایند. این موضوع باعث می شود تا یک مجموعه تجاری بتواند در معاملات پر سود شرکت داشته باشد.
3. با ثبت شرکت در واقع هویت یک شخصیت حقوقی شکل می گیرد و همین موضوع موجب می گردد تا در صورت فعالیت شرکت در عرصه های مختلف، اعتماد مردم جذب شود و مشتریان بسیار زیادی به سراغ آن شرکت بیایند.
4. بعد از ثبت شدن یک شرکت معمولا اطلاعات اصلی و اساسی شرکت، در اختیار اشخاص ثالث من جمله مشتریان شرکت قرار می گیرد. اطلاعاتی همچون: نام شرکت، موضوع فعالیت، نشانی شرکت و غیره که موجب جلب اعتماد اشخاص ثالث نسبت به شرکت شده که این امر، یکی از مهم ترین مزایای ثبت شرکت می باشد.
5. با ثبت شرکت، این امکان برای شرکت و نماینده قانونی شرکت فراهم می شود تا با اخذ کارت بازرگانی، در عرصه تجارت خارجی وارد شده و به امر صادرات و واردات بپردازد.
6. شرکت هایی که از لحاظ قانونی ثبت شده اند، می توانند از تسهیلات بانکی و کمک های دولتی برای گسترش فعالیت های خود استفاده کنند.
7. اخذ و اعطای نمایندگی های داخلی و خارجی و درنتیجه گسترش دامنه فعالیت های تجاری شرکت، نیز یکی دیگر از مزایای ثبت شرکت به حساب می آید.
حتما بخوانید: ثبت شرکت تضامنی

معایب ثبت شرکت
مسلما ثبت شرکت ممکن است معایبی را نیز به همراه داشته باشد و هنگامی که در مورد مزایا و معایب ثبت شرکت صحبت می کنیم، باید حتما جوانب منفی موضوع را نیز مورد بررسی قرار دهیم تا دید نسبتا جامع و کاملی نسبت به موضوع پیدا کنیم. از جمله معایب ثبت شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. پس از ثبت شرکت، نماینده قانونی شرکت مربوطه موظف می گردد تا حداقل سالی یکبار به سراغ تکمیل دفاتر مالیاتی پلمپ رفته و آن را تحویل اداره مالیات دهد.
2. یکی دیگر از معایب ثبت شرکت آن است که ، مدیران تمام شرکت ها باید حقوق کارگران را بر اساس قانون کار بپردازند و اقدام به بیمه کردن آنها نیز بنمایند.
3. شرکت باید اقامتگاه مشخصی برای انجام فعالیت ها و امور مهم خود داشته که فراهم کردن این مورد، هزینه مضاعفی را به موسسین شرکت وارد نموده و بنابراین، از معایب ثبت شرکت به حساب می آید.
4. اشخاصی که قصد ثبت یک شرکت را دارند، ملزم به تامین سرمایه اولیه آن شرکت مطابق حداقل های مقرر در قانون بوده که این امر با تحمیل هزینه به آن ها می تواند از معایب ثبت شرکت به شمار آید.
5. پس از ثبت شرکت، طبق قوانین مالیاتی، شرکت ثبت شده نیز موظف می گردد تا هر سال در موعد مشخص به دولت مالیات بپردازد. معمولا نرخ مالیات هر سال با سال دیگر متفاوت بوده و افزایش قابل توجه نرخ مالیات هر سال نسبت به سال گذشته، یکی از مهم ترین معایب ثبت شرکت می باشد.
در ادامه بخوانید: مدارک لازم برای ثبت شرکت های غیر سهامی
برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد مزایا و معایب ثبت شرکت در کانال تلگرام حقوق تجاری عضو شوید . کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون مزایا و معایب ثبت شرکت پاسخ دهند.

سوالات متداول

1- هدف از ثبت شرکت چیست؟
ثبت شرکت اهداف متعددی داشته که نظارت قوای حاکمه بر شرکت ها مهم ترین آن ها می باشد و برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.

2- مزایای ثبت شرکت چیست؟
امکان حضور در مزایده ها و مناقصه های دولتی اخذ وام و تسهیلات از سیستم بانکی دریافت کارت بازرگانی  و ورود به عرصه تجارت خارجی از جمله مزایای ثبت شرکت بوده که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.

3- معایب ثبت شرکت چیست؟
الزام به پرداخت مالیات و حقوق قانونی کارگران تحت استخدام شرکت را می توان از مهم ترین معایب ثبت شرکت به شمار آورد که برای اطلاع از جزییات متن مقاله را مطالعه نمایید.
منبع : مزایا و معایب ثبت شرکت