تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سکس بعد از زایمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دوره 9 ماهه بارداری معمولا برای برقراری رابطه جنسی زوجین معضلاتی را به وجود می آورد اما این مشکلات سکس پس از زایمان نیز ادامه خواهند داشت. به این معنی که زن و شوهر هایی که به تازگی صاحب فرزند شده اند معمولا تا مدتی پس از زایمان، به دلیل مشکلاتی که در هورومون ها و واژن زن به وجود می آید، امکان برقراری رابطه جنسی را ندارند.
برای برخی از زن و شوهر ها سوال پیش می آید که آیا این بی میلی ها و تاخیر در رابطه جنسی طبیعی است یا خیر؟ و تا چه مدت باید برای هم آغوشی مجددشان صبر کنند؟ در این مقاله موانع سکس پس از زایمان بیان شده و به محدوده زمانی لازم برای ترمیم واژن اشاره شده است و راهکار هایی برای کنار زدن موانع ارائه شده است.

رابطه جنسی و سکس بعد از زایمان
آمادگی برای سکس پس ازوضع حمل برای هر زنی از حساسیت خفیف تا درد کامل متفاوت است. از آنجایی که معمولا رابطه جنسی در هفته ها و ماه های آخر بارداری وجود ندارد و پس از زایمان نیز، احتمالا تا چند هفته درد و خشکی واژن و خستگی و استرس مانع از سکس می شود؛ بنابراین رابطه جنسی پس از چند ماه، ناخوشایند خواهد بود.
اگر به طور طبیعی و از طریق واژن زایمان کنید، عضلات واژنتان کشیده می شود. اما این کشش و درد موقتی است. حتی اگر زایمان سزارین انجام دهید، تغییرات هورمونی باعث خشکی واژنتان شده و میل جنسی تان را کاهش خواهد داد. از طرف دیگر زنانی که به تازگی فرزندشان را به دنیا آورده اند، نگران ظاهر بدنشان هستند و اعتماد به نفس خود را تا حدودی از دست می دهند و به همین دلیل از رابطه جنسی پرهیز می کنند.


عوامل مشکل ساز برای سکس بعد از زایمان
در زمینه سکس پس از زایمان معمولا پزشکان بدون در نظر گرفتن روش زایمان، توصیه می کنند که زوجین تا چهار الی شش هفته پس از زایمان از رابطه جنسی پرهیز کنند. زیرا خطر ابتلا به عارضه پس از زایمان در طی دو هفته اول پس از زایمان زیاد است.
در این بخش از مقاله عواملی که می توانند برای سکس پس از زایمان ایجاد دردسر و مشکل کنند، ارائه شده است تا اگر به تازگی فرزند خود را به دنیا آورده اید و اکنون برای برقراری رابطه جنسی با همسرتان به مشکل برخورده اید، علت های احتمالی آن را بدانید.
خشکی واژن به دلیل تغییرات هورمونی پس از زایمان
تغییرات هورمونی ممکن است واژن شما را خشک و حساس کند، دلیل این خشکی میزان کمبود میزان استروژن (Estrogen) در بدنتان پس از زایمان است. برای مادرانی که شیرده هستند میزان استروژن کمتر بوده و در نتیجه خشکی بیشتری در واژنشان احساس می کنند.
اما نگران نباشید، زمانی که شیردهی متوقف شود و دوره های قاعدگی مجددا شروع شوند، سطح استروژن به سطح قبل از بارداری برمی گردد و مشکل خشکی واژنتان برطرف می گردد.
دردهای پس از زایمانی واژن به دلیل عبور جنین از کانال زایمان
واژن به طور طبیعی پس از زایمان تغییر می کند و ممکن است برای مدتی احساس گشاد شدن یا درد داشته باشید. هنگام زایمان، کودک از طریق دهانه رحم و از طریق واژن (که کانال زایمان نیز نامیده می شود) حرکت می کند و برای ورود او به دنیای جدید، واژن مادر کشیده و گاها دچار پارگی می شود.
حتما بخوانید: زایمان طبیعی
بخیه های ناحیه پرینه علت دیگر درد سکس پس از زایمان
گاهی در حین عمل جراحی، برای خروج بهتر و راحت تر جنین، پزشک یا ماما مجبور به پاره کردن پوست بین واژن و مقعد (ناحیه پرینه) مادر می شود که به این عمل اپیزیوتومی (Episiotomy) می گویند. زخم و بخیه ناحیه پرینه معمولا طی 6 الی 12 هفته پس از زایمان بهبود میابد اما تا آن زمان، مشکلاتی را برای سکس زوجین ایجاد خواهد کرد.
تمیز نگه داشتن پرینه در بهبودی سریع تر آن می تواند موثر واقع شود. برای این منظور سعی کنید که در هنگام پریود، زود به زود نوار بهداشتی خود را تعویض کنید هر روز حمام کنید تا ناحیه پرینه همواره پاک سازی شود.
کاهش میل جنسی زنان پس از زایمان
اگر احساس می کنید که مثل قبل علاقه ای به برقراری رابطه جنسی با همسرتان ندارید، باز هم هورمون ها مقصر این موضوع هستند. پس از زایمان تغییرات هورمونی اتفاق می افتد که احتمالا برای مدتی منجر به کاهش میل جنسی تان می شوند.
هورمون اکسی توسین (Oxytocin) در بدن مادران به میزان زیادی ترشح می شود که عامل احساس مادری و عشق به فرزندشان است. اما همین هورمون باعث کاهش میل جنسی می شود.
[تصویر:  1615623362_%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D8%B7%D9%8...%D9%86.jpg]
خستگی زوجین یکی از موانع سکس پس از زایمان
نوزاد نیاز به رسیدگی زیادی دارد و به خصوص در چند هفته اول، تمامی انرژی تان را می گیرد. بی خوابی های شبانه برای برطرف کردن نیاز های او منجر به کاهش انرژی تان شده و احتمالا توان و شوقی برای سکس نخواهید داشت.
حتما بخوانید: بی خوابی نوزاد

راه حل مشکلات سکس پس از زایمان
با توجه به مشکلاتی که ذکر شد، تصور برقرار کردن رابطه جنسی برای زوجینی که به تازگی نوزادشان به دنیا آمده، می تواند بسیار وحشتناک باشد اما این مسئله همیشگی نیست و با رعایت مواردی که در این بخش از مقاله بیان شده اند، حتی روند بهبودی سریع تر خواهد شد و آن ها می توانند این موانع را از میان بردارند.
انجام تمرینات کف لگن: این نوع تمرینات که کگل (Kegel) نامیده می شوند، به تقویت عضلات واژن و کف لگن کمک می کنندو از نشت ادرار جلوگیری می کنند. نکاتی که هنگام انجام تمرینات کگل باید مورد توجه قرار دهید عبارتند از:
[list]
[*]عضله راست لگن را پیدا کنید و آن عضله را به مدت حدود 3 تا 5 ثانیه سفت کنید یا فشار دهید.
[*]در حین انجام این انقباضات و تمرینات تنفس خود را بیشتر کنید.
[*]این تمرینات را در هر حالتی حتی در زمانی که دراز کشیده اید یا مشغول کار کردن هستید می توانید انجام دهید.
[*]در حین ادرار کردن نباید تمرینات کگل را انجام دهید زیرا ممکن است به مثانه یا روده کوچکتان آسیب وارد کنید.
[*]بعد از یک هفته به تدریج به ثانیه های انقباض در تمرین اضافه کنید.
[*]تمرینات را سه بار در روز در ست های 10 تایی انجام دهید.
[*]این به جلوگیری از نشت ادرار (بی اختیاری) کمک می کند و به واژن احساس سفتی می کند.
[/list]استفاده از روان کننده ها: برای از بین بردن خشکی واژن می توانید از روان کننده ها استفاده کنید و در صورتی که بعد از رابطه جنسی احساس سوزش و درد داشتید، کمپرس یخ را روی ناحیه مورد نظر قرار دهید.
انتخاب زمان مناسب برای رابطه جنسی: زمانی را برای انجام سکس در نظر بگیرید که خسته یا مضطرب نیستید.
استفاده از داروهای مسکن: برای کاهش درد می توانید از برخی از داروهای مسکن بدون نیاز به نسخه مانند استامینوفن استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید اگر شیرده هستید حتما قبل از مصرف دارو با پزشک مشورت کنید.
حفظ آرامش قبل از رابطه جنسی: برای این که بتوانید از میزان اضطراب خود بکاهید می توانید قبل از برقراری رابطه جنسی مراقبه انجام دهید یا از همسرتان بخواهید که ماساژتان دهد. معاشقه قبل از رابطه جنسی و آماده سازی برای شروع سکس می تواند در حفظ آرامش و کاهش دردتان موثر واقع شود.
در ادامه بخوانید: افسردگی پس از زایمان
کلام آخر
سکس بعد از زایمان یکی از چالش هایی است که زوجینی که به تازگی صاحب فرزند شده اند، با آن مواجه می شوند. پرهیز از رابطه جنسی بعد از وضع حمل به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد که شامل درد و سوزش در ناحیه واژن یا پرینه، کاهش میل جنسی و غیره می شود. 
این مشکلات ماندگار نیستند و معمولا طی 6 الی 12 هفته برطرف می شوند. در این میان انجام تمرینات کگل، تمیز نگه داشتن ناحیه پرینه و انجام مراقبه می توانند به بهبودی سریعتر کمک کنند تا هر چه زودتر بتوانید دوباره با شریک جنسی تان وارد یک رابطه جنسی سراسر عشق و لذت شوید.

سوالات متداول

1- ✔️ چه عواملی رابطه جنسی بعد از زایمان را دردناک می کنند؟
✔️ خشکی واژن و کمبود میل جنسی به دلیل تغییرات هورمونی و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده اند، سکس بعد از زایمان را ناخوشایند می کنند.


2- ✔️ برای برطرف کردن مشکلات سکس بعد از زایمان چه اقداماتی می توان انجام داد؟
✔️ مصرف مسکن، تمرینات کگل، مراقبه و غیره می توانند در کاهش درد و مشکلات رابطه جنسی بعد از زایمان موثر باشند و در مقاله به طور کامل بیان شده اند.


3- ✔️ تمرینات کگل چگونه می توانند به سکس بعد از زایمان سرعت ببخشند؟
✔️ یکی از تمریناتی که بعد از زایمان می توانند به سفت شدن عضلات واژن کمک کنند تمرینات کگل هستند که توضیح کامل در این خصوص در متن بیان شده است.
منبع : سکس بعد از زایمان