تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ضعف زنان بعد از رابطه جنسی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ضعف بعد از رابطه جنسی در زنان معمولا نشان دهنده یک مشکل جدی و اساسی در سلامتی نیست و در بیشتر موارد این ضعف به دلیل گرسنگی، تشنگی یا خستگی است. با این حال در صورتی که سرگیجه و ضعف شدید یا مکرر باشد می تواند باعث نگرانی شود، به خصوص اگر علائم دیگری نیز وجود داشته باشد.
در این مقاله 10 دلیل احتمالی ضعف بعد از رابطه جنسی را بیان کرده ایم و همچنین نکاتی در مورد درمان و جلوگیری از این ضعف بیان کرده ایم و توضیح داده ایم که ضعفتان چه زمانی باید جدی تلقی شود و باید به پزشک مراجعه کنید.

دلایل ضعف بعد از رابطه جنسی
گاهی چرخش سریع و یا تغییر حالت در رختخوابتان در زمان رابطه جنسی باعث سرگیجه و ضعفتان می شود که معمولا بیشتر از یک یا دو دقیقه طول نمی کشد. این نوع ضعف، موقعیتی و موقتی است و طبیعی قلمداد می شود. از جمله عواملی که می توانند باعث ضعف شوند عبارتند از:
۱ فشار خون پایین
فشار خون شما ممکن است در طول روز نوسان داشته باشد که این نوسانات می توانند به دلیل استرس، کم شدن آب بدن، وضعیت بدن و غیره باشند. گاهی ضعف نشانه فشار خون پایین است و جای نگرانی نیست مگر این که با علائم دیگری مانند تاری دید، مشکل در تمرکز و غش کردن همراه شود که در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید.
۲ فشار خون بالا
رابطه جنسی به خصوص اگر به صورت شدید یا طولانی مدت باشد ممکن است باعث افزایش فشار خون شود. فشار خون بالا سرگیجه و ضعف به همراه دارد.
۳ قند خون پایین
هنگامی که سطح گلوکز در خون شما کاهش می یابد، قند خون افت می کند و منجر به حالت ضعف و سرگیجه می شود. اگرچه قند خون پایین معمولا در افراد دیابتی دیده می شود اما ممکن است این حالت برای هر کسی اتفاق بیفتد که به آن افت قند خون غیر دیابتی می گویند. افت قند خون معمولا به دلیل گرسنگی اتفاق می افتد و با لرزش و تحریک پذیری و سردرد همراه می شود.
۴ اضطراب
اضطراب چه موقعیتی باشد و چه مداوم، می تواند باعث بالا بردن ضربان قلب و تنفس کم عمق و سریع شود. این امر گاهی منجر به کاهش اکسیژن خون و در نتیجه باعث سرگیجه و ضعف می شود. بسیاری از افراد زمانی که اولین رابطه جنسی خود را تجربه می کنند و یا اگر تجربه تجاوز جنسی و یا سکس دردناک داشته باشند، دچار اضطراب می شوند.
۵ نفس نفس زدن
تحریک جنسی، باعث تسریع تنفس شما می شود. نفس نفس زدن در حین سکس باعث می شود که تعادل اکسیژن و دی اکسید کربن در عمل دم و بازدمتان مختل شود. در نتیجه احتمالا دچار سرگیجه و ضعف خواهید شد.
۶ سر درد ارگاسم
در موارد نادر، فعالیت جنسی و ارگاسم می تواند منجر به سردرد و احساس ضعف شود. علت این مشکل مشخص نیست اما محققان گمان می کنند که علت آن افزایش سریع ضربان قلب و فشار خون است. این سردرد ها که در مردان شیوع بیشتری دارد، درست قبل یا در لحظه ارگاسم شروع می شوند، معمولا از پشت سر نشات می گیرند و در دو طرف جمجمه احساس می شوند و ممکن است از یک دقیقه تا 72 ساعت طول بکشند.
حتما بخوانید: اختلال ارگاسم در زنان
۷ سندروم تاکی کاردی
افرادی که به سندروم تاکی کاردی (Tachycardia) مبتلا هستند، در هنگام تغییر وضعیت بدنشان، ضربان قلبشان افزایش می یابد و حتی به بیشتر از 100 ضربه در دقیقه می رسد. این حالت می تواند باعث ایجاد سرگیجه، سردرد و ضعف حتی بیهوش شدن فرد شود.
۸ نوسانات هورمونی
لذت و احساسات حین سکس با تغییرات هورمون ها رابطه تنگاتنگ دارد. یکی از هورمون هایی که باعث ایجاد سرخوشی در حین رابطه جنسی می شود، دوپامین (Dopamine) است که از عوارض جانبی تولید زیاد آن در مغز، می توان به سرگیجه و ضعف اشاره کرد.
۹ سکته مغزی
سکته مغزی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون در مغز کاهش بیابد و این امر می تواند در نتیجه انسداد یا نشت رگ های خونی رخ دهد.  اگرچه سکته در هنگام رابطه جنسی اتفاقی نادر است اما ممکن است اتفاق بیفتد. گروه های خاصی از مردم در معرض خطر بیشتری قرار دارند که عبارتند از:
مسن تر ها
افرادی که سابقه مشکلات قلبی دارند.
افرادی که قبلا سکته کرده اند.
سرگیجه و ضعف ناگهانی و شدید که با گذر زمان بهتر نمی شود می تواند علامت هشدار دهنده سکته مغزی باشد که با علائم زیر همراه می شود:
[list]
[*]بی حسی و آویزان شدن یک طرف صورت
[*]لبخند نامتوازن
[*]بی حسی یا سوزن سوزن شدن، به خصوص اگر فقط در یک طرف بدن باشد.
[*]لکنت زبان
[*]ناتوانی در بالا بردن هر دو دست به طور همزمان و به یک اندازه
[*]گیجی و از دست دادن هشیاری
[/list]۱۰ بیماری های قلبی
بیماری های قلبی باعث می شوند که عملیات پمپاژ خون در حین رابطه جنسی به خوبی انجام نگیرد در نتیجه مغز با کمبود اکسیژن مواجه می شود که همین امر می تواند علائمی مانند سرگیجه، ضعف، بی حالی، سردرد و غیره را به همراه داشته باشد.
حتما بخوانید: بیماری های جنسی

نشانه های خطر ضعف زنان بعد از سکس
ضعف بعد از رابطه جنسی در زنان، اگر به دلیل فشار خون و افت قند خون و خستگی اتفاق بیفتند معمولا جای نگرانی ندارد و به زودی برطرف می شود اما گاهی علت این ضعف ها مشکلات وخیم تری است مانند سکته مغزی یا مشکلات قلبی. در این شرایط باید فورا به پزشک مراجعه کنید. 
برای تشخیص یک ضعف ساده بی اهمیت بعد از سکس از یک ضعف و سر گیجه جدی، باید به یک سری علائم همراه توجه کنید. ضعفی که ناشی از یک مشکل جدی باشد معمولا با علائم زیر همراه می شود:
تاری دید
حالت تهوع
درد در قفسه سینه
دردهای عضلانی
خستگی
گیجی
مشکل در تمرکز
غش کردن
بنابراین، باید توجه داشته باشید که ضعف برای هر فردی می تواند به دلایلی مانند گرسنگی، تشنگی و خستگی اتفاق بیفتد اما ضعفی که همراه با غش کردن، گیجی و درد های عضلانی و غیره باشد، کمی نامعمول است و باید آن را به عنوان یک زنگ خطر در نظر گرفت. به محض اینکه خود یا شریک جنسی تان در حین رابطه جنسی دچار هر کدام از علائم مذکور شدید فورا برای معاینات بیشتر به پزشک مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: رابطه زناشویی مناسب

درمان و پیشگیری از ضعف بعد از رابطه جنسی
اگرچه ضعف بعد از رابطه جنسی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید و دردناک است اما کاملا غیر قابل پیشگیری و درمان نیست. برای درمان و رفع ضعف و سرگیجه و جلوگیری از وقوع آن در آینده، می توانید اقداماتی انجام دهید که در این بخش از مقاله به طور کامل بیان شده اند.
هیدراته بمانید: کمبود آب بدن در هنگام سکس باعث انقباض رگ های خونی می شود و مشکلاتی برای فشار خون ایجاد می کند. بنابراین، نوشیدن آب، قبل و بعد از رابطه جنسی از کم آبی بدن و در نتیجه ضعف و مشکلات فشار خون جلوگیری می کند. 
وعده های غذایی منظم بخورید: برای پیشگیری از افت قند خون در طول روز وعده های غذایی منظم بخورید. این موضوع به خصوص زمانی اهمیت دارد که قرار است سکس طولانی مدتی داشته باشید. در این صورت لازم است در میان سکس خود وقفه ایجاد کنید و حتما مقداری غذا یا آب بخورید.

[تصویر:  1615883020_%D8%B6%D8%B9%D9%81%20%D8%B2%D...%DB%8C.jpg]

نفس های آرام و عمیق بکشید: نفس های تند و کم عمق در حین رابطه جنسی باعث می شود که رگ های خونی که خون را به مغز می رسانند، باریک شوند و اکسیژن کمتری به مغز برسد. با نفس های آرام و عمیق می توانید این مشکل را برطرف کنید تا اکسیژن رسانی به مغزتان را به بهترین شکل ممکن انجام گیرد.
از بلند شدن سریع پرهیز کنید: هنگام ایستادن، نیروی جاذبه باعث جمع شدن خون در پاها و شکم شما می شود. این امر به طور موقت میزن جریان خون به قلب و مغز را کاهش می دهد و باعث سرگیجه و ضعف شما می شود. بنابراین، اگر قصد دارید بایستید سعی کنید این کار را به صورت ناگهانی انجام ندهید و ابتدا بنشینید و سپس به آرامی بلند شوید.
در ادامه بخوانید: رابطه جنسی قبل از ازدواج

کلام آخر
ضعف بعد از رابطه جنسی در زنان می تواند به دلایل متفاوتی اتفاق بیفتد که برخی از آن ها نسبتا بی اهمیت هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند نشان دهنده یک مسئله جدی در قلب یا مغز یا سیستم گردش خون باشند. در بیشتر موارد، ضعف بعد از رابطه جنسی به خودی خود و بدون نیاز به پزشک برطرف می شود تنها کافی است که آب و غذا به میزان کافی مصرف کنید و نفس عمیق در حین سکس را فراموش نکنید.
اما زمانی که ضعف و سرگیجه با علائم دیگری همراه شود می تواند ایجاد نگرانی کرده و نشان از یک بیماری جدی داشته باشند. این علائم شامل تاری دید، درد در قفسه سینه، تهوع و غیره می باشند که در این صورت باید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کرد.


سوالات متداول

1- ✔️ دلیل ضعف زنان بعد از رابطه جنسی چیست؟
✔️ این ضعف می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد از جمله افزایش و کاهش فشار خون، افت قند خون، اضطراب و دیگر مواردی که در مقاله بیان شده اند.


2- ✔️ چه زمانی ضعف بعد از سکس در زنان علامت خطرناکی است؟
✔️ اگر ضعف با علائم دیگری مانند تاری دید، درد قفسه سینه و موارد دیگری که در متن مقاله عنوان شده اند، همراه شود می تواند علامت یک بیمای خطرناک و جدی باشد.


3- ✔️ چگونه می توان از ضعف بعد از رابطه جنسی در زنان پیشگیری کرد؟
✔️ برای پیشگیری از این نوع ضعف، باید قبل و بعد از رابطه جنسی آب بنوشید، وعده های غذایی منظم داشته باشید و مواردی از این قبیل که در مقاله بیان شده اند.
منبع : ضعف زنان بعد از رابطه جنسی