تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: چگونه دوران طلایی نوروز برای کنکور را برنامه ریزی کنیم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
عید نوروز به عنوان یکی از مهم ترین بازه های مطالعاتی برای داوطلبان کنکوری به شمار می رود به طوری که این دو هفته در میان کنکوری ها به دوران طلایی کنکور معروف است. داشتن برنامه ریزی اصولی که با توجه به وضعیت تحصیلی فرد طراحی شده باشد، یکی از فاکتورهای موفقیت در این بازه محسوب می شود.


در گذشته، ایام نوروز به عنوان عاملی مازاد برای رسیدن به موفقیت در کنکور شناخته می شد به طوری که اگر فردی این فرصت 15 را مغتنم شمرده و از آن نهایت استفاده را می کرد، نسبت به سایر رقبای خود در این ماراتن نفسگیر، چندین قدم جلوتر بود. اما در دهه اخیر رقابت سنگین و تنگاتنگ در این آزمون سبب شده تا دوران طلایی نوروز اهمیت چندین برابری میان داوطلبان داشته باشد.
 بسیاری از داوطلبان کنکوری، بازه عید را برای جبران عقب ماندگی های خود در ماه های گذشته در نظر می گیرند تا بتوانند کاستی های خود در ماه های گذشته را جبران نمایند. اما برخی دیگر تعطیلات نوروز را شروع مسیر مطالعاتی خود دانسته و با برنامه ریزی خوب در جهت کسب موفقیت در کنکور سراسری پیش می روند.
در هر صورت از دید مشاوران کنکور سراسری، برنامه ریزی کنکور در ایام تعطیلات نوروز اهمیت آن چنان زیادی دارد که بر آن شدیم تا در مقاله ای مجزا به بیان ویژگی های یک برنامه ریزی اصولی در تعطیلات نوروز بپردازیم. پس تا پایان این مقاله با ما باشید و از نکات ذکر شده در این مقاله که حاصل تجربه چندین ساله مرکز مشاوره تحصیلی هیوا می باشد، نهایت بهره را ببرید.
” دوران طلایی نوروز ۱۴۰۰، فرصتی برای جبران عقب ماندگی ها “

اهمیت برنامه ریزی دوران طلایی نوروز
بسیاری از والدین و دانش آموزان تعطیلات عید نوروز را یک تعطیلات 5 روزه تصور می کنند و ترجیح می دهند فرزندشان در این مدت کوتاه به استراحت پرداخته تا انرژی و توان خود را به دست آورده و بعد از تعطیلات با انرژی مضاعف تری به مطالعه خود برای موفقیت در کنکور سراسری بپردازد.

لازم است بگوییم، یکی از دلایل موفقیت داوطلبان برتر کنکور سراسری این است که در زمان‌هایی که دیگران درس نمی خوانند، این افراد با یک برنامه ریزی درست به مطالعه می پردازند. دوران عید یکی از همین زمان هاست که به دلیل طولانی بودن بازه تعطیلاتش به آن دوره طلایی کنکور نیز می گویند.

هر چند که امسال مدارس به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل بوده اما تمامی کلاس ها به صورت غیر حضوری و از طریق شبکه های تلویزیونی و برنامه شاد مدارس برگزار می شود. با توجه به این موضوع اگر بخواهیم به صورت واقع بینانه به تعطیلات نوروزی نگاه کنیم، باید بگوییم که یک داوطلب کنکوری حدود 15 روز تعطیل می باشد اما در طول سال زمان زیادی را صرف آموزش می کند.

این تعطیلات 15 روزه درست چهار ماه قبل از زمان برگزاری کنکور 1400 قرار گرفته است. تجربه مشاوران هیوا ثابت کرده که داشتن برنامه ریزی اصولی کنکوری در این ایام سبب می شود تا ادامه مسیر چهار ماه برای رسیدن به هدف نیز با انرژی و شور بیشتری توسط داوطلب کنکوری ادامه داده شود.
بیشتر بخوانید: تاریخ برگزاری کنکور سراسری 1400

[تصویر:  academy1.gif]

زمان مناسب برای برنامه ریزی کنکوری در ایام تعطیلات عید نوروز
طبق اطلاعیه آموزش و پرورش، آموزش مجازی و حضوری مدارس تا 28 اسفند ماه ادامه داشته و  زمان تعطیلی مدارس برای نوروز ۱۴۰۰ از پنجشنبه 28 اسفند ماه لغایت روز جمعه 13 فروردین ماه در نظر گرفته شده است. که بر این اساس تعطیلات دانش آموزان در نوروز 1400، 15 روز می باشد.

حال سوالی که ذهن بسیاری از داوطلبان را به خود مشغول می کند در خصوص زمان شروع مطالعه در این ایام است. برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که بهترین زمان برای شروع مطالعه در ایام تعطیلات عید نوروز ، از اول فروردین ماه است.

داوطلبان کنکوری در 28 و 29 اسفند به برنامه ریزی و شناخت وضعیت خود پرداخته و روز اول عید را به استراحت و تفریح خود اختصاص دهند. زیرا در این روز قطعا چندین ساعت را از دست خواهند داد و در صورت داشتن برنامه مطالعاتی در این روز تنها استرس و فشار منفی را تحمل کرده و بازدهی پایینی خواهند داشت. بنابراین بهتر است از این زمان برای استراحت و بازیابی انرژی شان استفاده کنند.

برای اطلاع از بهترین منابع کنکوری، مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.
بیشتر بخوانید: منابع کنکور سراسری


[تصویر:  sarasari.gif]


نحوه برنامه ریزی کنکوری در ایام تعطیلات عید نوروز
با افزایش اهمیت دوران طلایی نوروز برای کنکوری ها در سال های اخیر بیشتر مدارس و موسسات کنکوری اقدام به برگزاری اردوهای نوروزی برای دانش آموزان می کنند و به دلیل شرایط در نظر گرفته در این اردوهای چند روزه، هر سال متقاضیان بسیاری دارد.

به دلیل تفاوت در وضعیت تحصیلی، قدرت یادگیری و اهداف داوطلبان با هم، هر فردی برنامه جدا و مختص به خود را دارد. توصیه می کنیم با این دید به درس خواندن در نوروز نگاه کنید که تعطیلات نوروز یک هدیه الهی است که قرار است در آن کارهای عقب افتاده تان را انجام دهید. پس خواهشا اینطور نباشد که در تعطیلات عید نوروز هم مانند سایر روزها و با برنامه سابق درس بخوانید بلکه در این روز ها حتما کارهایی را انجام دهید که قبلا از آن غافل مانده اید. در برنامه ریزی در ایام طلایی عید باید به موارد زیر توجه داشته باشید:

مشخص کردن وضعیت داوطلبان و تعیین اولویت ها

در مرحله اول، برای داشتن یک برنامه اختصاصی و اصولی می بایست از وضعیت خودتان در هر یک از موضوعات کنکور را یک بار بررسی کنید. این عمل را می توانید با توجه به بودجه بندی کنکور سراسری انجام دهید. توجه داشته باشید که اولویت بندی مباحث باید بر اساس نیاز و ضعف شما صورت گیرد نه به تقلید از برنامه دیگران. زیرا توانایی و هدف شما با فرد دیگر کاملا متفاوت می باشد.

مدیریت زمان و رعایت کردن نسبت دروس عمومی و اختصاصی

یکی از برنامه هایی که باید از ایام نوروز در برنامه مطالعاتی خود به آن توجه داشته باشید، داشتن برنامه ریزی در زمان های مناسب و با رعایت مدت زمان مشخص شده برای هر درس می باشد. از آنجایی که این دوران طلایی کاملا محدود می باشد، بنابراین برای اجرای کامل تر آن می بایست به زمان و توجه داشت.
با توجه به اهمیت سه برابرس دروس اختصاصی نسبت دروس عمومی، بنابراین بهتر است تا هر فرد یک چهارم از تایم مطالعه روزانه خود را به دروس عمومی و سه چهارم را به دروس عمومی اختصاص دهد. به طور مثال اگر 4 واحد مطالعاتی برای خود در نظر گرفتید بهتر است 3 واحد را به دروس اختصاصی و 1 واحد را به دروس عمومی اختصاص دهید.

تست زنی در ایام نوروز

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم، همزمان با شروع دوران طلایی نوروز داوطلبان چهار ماه تا کنکور سراسری زمان دارند که برای تسلط روی تکنیک های مدیریت های آزمون زمان نسبتا مناسبی است. همزمان با شروع مطالعه نوروزی بهتر است فرد با [url=https://Www.heyvagroup.com/shownews/1198/روش-صحیح-تست-زدن-در-کنکور.html]مهارت های تست زنی
نیز آشنا گردد.

انتخاب مکان مناسب برای مطالعه

داشتن محیطی مناسب و ثابت برای مطالعه سبب افزایش تمرکز و در نتیجه افزایش قدرت یادگیری فرد می شود. بهترین مکان برای مطالعه محیطی است که ساکت، پر نور، دارای دما و تهویه مناسب باشد.

مرور و تثبیت نهایی هر مبحث

با نزدیک شدن به زمان برگزاری آزمون سراسری و افزایش حجم مباحث مطالعاتی، زمان برای مطالعه دوباره مباحث وجود ندارد، بنابراین بهتر است داوطلب در برنامه مطالعاتی خود یک واحد مطالعاتی برای تثبیت نهایی مطلب قرار دهد. این مرور می تواند در قالب مطالعه خلاصه نویسی فرد و یا در قالب آزمون و تحلیل آن باشد.

اگر در چینش برنامه ریزی خود در ایام نوروز با مشکلاتی روبرو هستید، مطالعه مقاله زیر توصیه می گردد.
بیشتر بخوانید: برنامه ریزی عید برای کنکور

[تصویر:  1480618076_کانال_تلگرام_کنکور_سراسری.gif]


اولویت اول تعطیلات عید جبران کردن عقب افتادگی هاست نه پیش افتادن از سرفصل های درسی. خیلی از دانش آزموان تصور می کنند، استفاده مفید از دوران طلایی نوروز در این است که از سرفصل های آزمون های آزمایشی و یا مدرسه و کلاس های آموزشی خود جلو افتاده و در نوروز به اتمام برسانند.

اما واقعیت این است که بعد از عید به صورت دومینو وار شما وارد رویدادهایی می شوید که دیگر فرصتی برای شما باقی نمی گذارند. از این جمله رویداد ها می توان به امتحانات میان ترم، امتحانات نهایی و دوران جمع بندی اشاره کرد. بنابراین در برنامه ریزی عید به این نکته توجه کنید که کدام مباحث را مدت زمان طولانی است که مطالعه نکرده و روی آن موضوع ضعیف هستید و هیچگاه فرصتی برای رسیدگی نخواهد یافت مگر در ایام نوروز . پس حتما برنامه ریزی کنکوری در ایام تعطیلات عید نوروز را با محوریت جبران عقب افتادگی ها پیش ببرید.

کارشناسان مرکز مشاوره هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص برنامه ریزی ایام نوروز می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و از خدمات رایگان مشاوره این موسسه استفاده نموده و سوالات خود در این زمینه را از کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره جویا شوید. همچنین پیشنهاد می کنیم عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام هیوا باشید تا از تمامی اخبار مربوط به کنکور سراسری 1400 مطلع گردید.


سوالات متداول

1- ✔️ بهترین زمان برای شروع برنامه ریزی کنکور در ایام عید از کی شروع می شود؟
✔️ پس از اتمام برنامه ریزی این دوران طلایی، بهترین زمان شروع مطالعه است که زمان دقیق آن در متن مقاله گفته شده است.


2- ✔️ در نحوه برنامه ریزی کنکور در ایام نوروز به چه عواملی باید توجه داشت؟
✔️ همانطور که در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است به نکاتی مانند مشخص کردن وضعیت داوطلبان، تعیین اولویت ها، مدیریت زمان و رعایت کردن نسبت دروس عمومی و اختصاصی از عواملی است که باید رعایت شود.


3- ✔️ اصلی ترین عامل در موفقیت داوطلبلت رتبه برتر کنکور سراسری چیست؟
✔️ مطابق متن مقاله، یکی از دلایل موفقیت داوطلبان برتر کنکور سراسری این است که در زمان‌هایی که دیگران درس نمی خوانند، این افراد با یک برنامه ریزی درست به مطالعه می پردازند.
منبع : چگونه دوران طلایی نوروز برای کنکور را برنامه ریزی کنیم