تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ورزش چیست
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
از فواید ورزش کردن چه می دانید ؟ آیا می دانید ورزش کردن خیلی بهتر از رژیم گرفتن است ؟ برخی از افراد هستند که به دلیل دغدغه های بسیاری که در زندگی نه حال و حوصله ورزش کردن دارند و وقت کافی برای آن .
در گذشته یعنی تا دهه 1960 تنها برخی از افراد که استعداد خاصی داشتند ، ورزش می کردند . در واقع بازی های المپیک ، جام بین المللی تنیس و همچنین لیگ های فوتبال مختص افرادی بود که در رشته خود نه تنها بهترین بودند بلکه استعداد خارق العاده ای نیز داشتند .
در گذشته تنها تمرکز مسئولین و یا حتی دیگر افراد جامعه تنها بر سطح بالای آمادگی جسمانی نخبگان ورزشی بود ؛ اما در آغاز دهه 1960 این نگرش که تنها باید به افراد با استعداد توجه کرد ، تغییر پیدا کرد . در این مقاله به بررسی ورزش و فواید آن می پردازیم.


ورزش را تعریف کنید
لازم است بدانید که تعریف از ورزش به هدف فرد برای ورزش کردن برمی گردد ؛ گاهی ممکن است ورزش برای رقابت ، تفریح و یا تناسب اندام انجام شود . به طور کلی ورزش به فعالیت های فیزیکی بدن و حتی غیرفیزیکی مانند شطرنج ورزش گفته می شود .
برخی از افراد به طور منظم ورزش را انجام داده و از آن به عنوان سرگرمی و یا تناسب اندام استفاده می کنند . ورزش می تواند به صورت انفرادی و یا گروهی انجام شود . از جمله ورزش های فردی می توان به دو و شنا و ورزش های گروهی به فوتبال یا والیبال اشاره کرد .
همانطور که گفتیم تعریف ورزش به هدف فرد از انجام آن بستگی دارد ؛ اگر ورزش به طور رقابتی باشد بر طبق قوانین وضع شده می تواند یک یا دو برنده نیز داشته باشد . به طور مثال شنا در مسابقات ، ورزش است اما در دریا ، تفریح است .
[تصویر:  1588567536_%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%20%D...%D8%AF.jpg]


تاریخچه ورزش
در ابتدا ابتکار ورزش برای همه توسط اروپاییان شکل گرفت ، پس از آن ایجاد وزارتخانه ای برای ورزش و همچنین راه اندازی انجمن های ورزشی نشانه ای از فراگیر شدن فعالیت های ورزشی داشت ، پس از آن نیز اعلام شد که همه افراد می توانند ورزش کنند .
طی این تحولات انجام شده برخی از انجمن های محلی به ساخت استخر های شنا ، زمین های فوتبال یا گلف و همچنین مکان های ورزشی تشویق می شدند . این ابتکارات و تحولات انجام شده برای تمام افراد جامعه تعبیه شده بود اما باز هم بر سطح آمادگی جسمانی بالایی تاکید می شد .
با توجه به بالا بودن سطح توصیه های ورزشی نگرشی دیگر شکل گرفت ، طبق این تغییرات دیگر ورزش برای نخبگان نیست و دیگر افراد جامعه هم می توانند ورزش کنند . همچنین نیازی نیست در سطح بالا و غیر ممکن مانند ورزشکاران حرفه ای ورزش کرد .
نزدیکان و اطرافیان ما تاثیر بسیاری در ورزش کردن ما دارند ، آن ها می توانند برای تشویق ما به ورزش کردن از عبارت هایی مانند : " سلامتی " ، " به خودتان برسید " و یا " ورزش ضامن سلامتی شما است " استفاده کنند . 
در واقع نه تنها بر آمادگی جسمانی تاکید نمی کردند بلکه تنها سلامت روانی و جسمی فرد مورد نظرشان بود . در واقع افراد را تشویق می کردند که کل جامعه برای سلامت روح خود موظف به ورزش کردن هستند .
لازم است بدانید که حتی کم تحرک ترین افراد جامعه نیز تغییرات در زندگی خود مانند پیاده روی ، دوچرخه سواری و یا بالا رفتن و پایین آمدن از پله ها را ایجاد کرده اند . در نتیجه می توان گفت کشور نه تنها به کاهش کم تحرکی تاکید می کند بلکه اقدامات لازمی را نیز برای ورزش کردن افراد نیز فراهم کرده است .
حتما بخوانید: تفاوت نسل

ورزش کردن را جدی بگیرید
جدی گرفته شدن و همچنین سطح فعالیت افراد در تمام دنیا یکسان نیست ، به همین دلیل توصیه های ورزشی در طول زمان با توجه به افراد یک جامعه تغییر پیدا کرده است . در کل به تمام افراد در هر جای دنیا که هستند توصیه می شود ، ورزش را جدی بگیرند .
افراد کم تحرک نیز باید هر روز یک ساعت ورزش کرده تا سلامت خود را تضمین کنند ، ورزش مداوم در طول روز سبب خواهد شد ضربان قلب فرد تنظیم شده و همچنین سبب نشاط و شادی فرد نیز خواهد شد .
بیشتر بخوانید: پیش گیری از اعتیاد
از جمله توصیه های دپارتمان ورزش انگلستان :
همانطور که گفتیم با توجه به سطح معقول و مناسب ورزش و همچنین فرهنگ افراد جامعه توصیه های ورزشی تفاوت دارد ، در ادامه توصیه های ورزشی کشور انگلستان را بیان خواهیم کرد .

[list]
[*]توصیه های ورزشی برای کودکان
[/list]کودکان باید هر روز یک ساعت از وقت خود حداقل با شدت متوسط ورزش کرده و همچنین در طول هفته حداقل دو جلسه را به فعالیت هایی برای بهبود سلامت استخوان ها ، انعطاف پذیری عضلانی و همچنین نیروند تر شدن اختصاص دهند .
[list]
[*]توصیه های ورزشی برای بزرگسالان
[/list]افراد بزرگسال باید پنج روز در هفته یا بیشتر را به فعالیت های ورزشی اختصاص دهند . حداقل زمان این فعالیت می تواند 30 دقیقه باشد و البته باید به شدت متوسط نیز ورزش کنند .
فواید ورزش چیست
ورزش کردن و تمرینات بدنی در انواع مختلف خود فواید جسمی و روانی بسیار در تمام سنین به همراه دارد که در این جا برخی از این مزایا و فواید ورزش را مشاهده می کنید.
فواید روانی ورزش کردن:
[list]
[*]خوشحالی و افزایش خلق به دلیل ترشح هورمون اندورفین (endorphins)
[*]کاهش استرس و اضطراب در سنین مختلف
[*]کاهش ترس از وقایع مختلف و حتی فوبیا
[*]افزایش قدرت تصمیم گیری
[*]افزایش و بهبود یادگیری
[*]افزایش انرژی
[*]افزایش قدرت ذهن و تمرکز
[*]مهار افسردگی و بی حوصلگی
[*]بهبود کیفیت خواب
[*]افزایش عزت نفس افراد
[*]داشتن رابطه جنسی بهتر
[/list]فواید جسمی ورزش کردن:
[list]
[*]کاهش وزن
[*]افزایش سلامت ماهیچه و استخوان ها
[*]افزایش انرژِی جسمی
[*]رفع خستگی بدن
[*]کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن
[*]جلوگیری از بیماری یا سکته قلبی
[*]افزایش سلامت پوست بدن
[*]کاهش درد جسمی مثل درد پریود
[*]کمک به ترک سیگار
[*]افزایش طول عمر
[*]کمک به درمان سرطان و جلوگیری از آن
[/list]حتما بخوانید: تاثیر روانی سرطان
میزان اندازه گیری ورزش
برخی از افراد هستند که میزان فعالیت های ورزشی خود را اندازه گیری می کنند ، البته اندازه گیری ورزش کار ساده ای نیست مانند تمام رفتارهای مربوط به سلامتی . آیا می دانید منظور از اندازه گیری ورزشی چیست ؟ 
زمانی است که از فرد سوال می شود که در هفته قبل چه زمانی از وقت خود را ورزش کرده اند ، یا در مورد فعالیت های خاص مانند پیاه روی یا بالا رفتن از پله ها سوال می شود ، همچنین شدت ورزش و افزایش ضربان قلب نیز از جمله موارد اندازه گیری ورزش می باشد .
در واقع ابزار های ذهنی می تواند روشی برای اندازه گیری ورزش در افراد باشد ، البته دقیق نیست . امروزه به علت خطا در روش ذهنی اندازه گیری ورزش از روش هایی مانند نظارت بر ضربان قلب و همچنین قدم شمار استفاده خواهند شد .

کلام آخر
بی شک تمام افراد از اهمیت ورزش و ورزش کردن با خبر هستند ، افراد باید بدانند که ورزش ضامن سلامتی آن ها است . توصیه می کنیم از دیدگاه دیگری به ورزش نگاه کنید ، دیدگاه هایی همچون تفریح ، تناسب اندام و یا رقابت نمی تواند چاره ساز باشد .
به ورزش باید از دیدگاه سلامتی نگاه کرد ، این سلامتی است که می تواند محرک شما به سمت ورزش باشد . از ورزش غافل نشوید ، مانند نفس کشیدن ، غذا خوردن و دیگر کارهای روزمره خود ورزش را نیز جز اولولیت های زندگی خود بگذارید .
در ادامه بخوانید: تفاوت نسل ها

سوالات متداول

1- ✔️ آیا از تاثیرات ورزش کردن آگاهی دارید ؟
✔️ ورزش کردن در زندگی فرد بسیار اهمیت داشته وافراد باید برای سلامتی روح و جسم خود ورزش را فراموش نکنند .


2- ✔️ چرا باید ورزش کردن را جدی گرفت ؟
✔️ ورزش کردن فعالیتی می باشد در تمامی سطح دنیا ارزش داشته و برای سلامتی باید به آن بسیار توجه کرد .


3- ✔️ منظور از اندازه گیری ورزش چیست ؟
✔️ در واقع نوعی اندازه گیری شدت ورزش می باشد که در متن مقاله بیشتر به جزئیات آن اشاره شده است .
منبع : ورزش چیست