تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: رژیم غذایی سالم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در میان بیماری همه گیر COVID-19 خوردن غذای سالم در حفظ سلامت بدن نقش بسیاری مهمی دارد. در حالی که هیچ غذای خاصی که بتواند از شما در برابر ویروس محافظت کند وجود ندارد، اما یک رژیم غذایی سالم می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده یا به شما در مقابله با علائم بیماری کمک کند.
شما ممکن است نتوانید وعده‌های غذایی خود را با دوستان و عزیزان‌تان تقسیم کنید و همراه آنها باشید، اما روش‌های زیادی برای پیروی از یک برنامه غذایی سالم وجود دارد. رژیم غذایی سالم چیست؟ استفاده از یک رژیم غذایی سالم به معنی محدودیت‌های سختگیرانه، لاغر ماندن غیر اصولی یا محروم شدن از غذاهایی که دوست دارید نیست؛ بلکه احساس خوب، انرژی بیشتر ، بهبود سلامتی و تقویت روحیه را به همراه دارد.
[تصویر:  e58e6784-ed7e-4aad-aa4f-822b8ae4bee4.jpg]
غذای سالم لازم نیست بیش از حد پیچیده باشد. اگر احساس می‌کنید از همه‌ی توصیه‌های متناقض تغذیه و رژیم خسته شده‌اید، تنها نیستید. حقیقت این است که اگرچه برخی غذاهای خاص یا مواد مغذی نشان داده‌اند که تأثیر مثبتی بر روحیه‌ی شما دارند، اما الگوی غذایی شما نقش پررنگ تری دارد. یک رژیم غذایی سالم بیان می‌کند جایگزین کردن مواد غذایی فرآوری شده با مواد غذایی طبیعی در هر زمان امکان پذیر است.
[تصویر:  Capture.png]
خوردن غذایی که تا حد امکان به طبیعت نزدیک است می‌تواند تفاوت زیادی در نحوه تفکر، نگاه و احساس شما ایجاد کند. با استفاده از این نکات ساده می‌توانید سردرگمی‌ها را برطرف کرده و یاد بگیرید که چگونه یک رژیم غذایی خوشمزه، متنوع و مغذی ایجاد کرده و به آن پایبند باشید. اصول رژیم غذایی سالم اگرچه برخی از رژیم‌های غذایی افراطی ممکن است خلاف این را پیشنهاد کنند، اما همه‌ی ما برای حفظ بدن سالم به مقدار مشخصی پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر، ویتامین‌ و مواد معدنی در برنامه غذایی خود احتیاج داریم. حذف برخی از گروه‌های غذایی از برنامه روزانه روشی نادرست است، پس بهتر است سالم ترین گزینه‌ها را از هر گروه انتخاب کنید. یک برنامه غذایی سالم شامل کدام گروه‌های غذایی است؟
در یک برنامه غذایی سالم باید تمامی گروه‌های زیر وجود داشته باشد:
·[font=Times New Roman]       [/font]پروتئین پروتئین به شما انرژی می‌دهد تا بلند شوید، حرکت کنید و ادامه دهید‌. ضمن اینکه خلق و خو و عملکرد رفتاری شما را نیز بهبود می‌دهد. پروتئین زیاد برای افراد مبتلا به بیماری کلیوی مضر است، اما آخرین تحقیقات نشان داده که بسیاری از ما به ویژه با افزایش سن به پروتئین باکیفیت بیشتری نیاز داریم. این بدان معنا نیست که شما مجبورید بیشتر از محصولات حیوانی استفاده کنید. منابع گیاهی پروتئین این اطمینان را می‌دهد که بدن شما تمام پروتئین‌های ضروری بدن را دریافت کرده‌اند.
·[font=Times New Roman]       [/font]چربی همه‌ی چربی‌ها یکسان نیستند. در حالی که چربی‌های بد ممکن است رژیم شما را خراب کنند و خطر ابتلا به بیماری‌های خاص را افزایش دهند، چربی‌های خوب از مغز و قلب شما محافظت می‌کنند. در حقیقت، چربی‌های سالم مانند امگا ۳ برای سلامت جسمی و عاطفی شما حیاتی هستند. قرار دادن چربی سالم در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود رفتار و سلامت شما کمک کند.
·[font=Times New Roman]       [/font]فیبر مصرف غذاهای سرشار از فیبر خوراکی (مثل غلات، میوه‌ها، سبزیجات‌، آجیل و لوبیا) به شما کمک می‌کند تا سالم‌تر بمانید و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌، سکته مغزی و دیابت را کاهش دهید. همچنین می‌تواند پوست شما را بهبود بخشد و به کاهش وزن‌تان نیز کمک کند.
·[font=Times New Roman]       [/font]کلسیم عدم دریافت کلسیم کافی در رژیم غذایی علاوه بر اضطراب، افسردگی و مشکلات خواب، منجر به پوکی استخوان نیز می‌شود. از نظر سن و جنسیت، داشتن مواد غذایی غنی از کلسیم در رژیم غذایی، محدود کردن غذاهایی که کلسیم را جذب نمی کنند و همچنین دریافت منیزیم و ویتامین‌های D و K کافی برای جذب کلسیم ضروری است.
·[font=Times New Roman]       [/font]کربوهیدرات کربوهیدرات یکی از منابع اصلی انرژی بدن هستند؛ اما بیشتر آنها باید از کربوهیدرات‌های پیچیده (سبزیجات، غلات کامل و میوه) به جای قند و کربوهیدرات‌های تصفیه شده تهیه شوند. کاهش مصرف نان سفید، شیرینی، نشاسته و شکر می‌تواند از افزایش سریع قند خون‌، نوسانات انرژی و تجمع چربی به خصوص در اطراف کمر جلوگیری کند. چگونه یک رژیم غذایی سالم داشته باشیم؟ روی آوردن به یک رژیم غذایی سالم نیازی به یک پروسه سخت ندارد. لازم نیست کامل باشید، لازم نیست غذاهای مورد علاقه خود را کاملاً حذف کنید و همه چیز را یک باره تغییر دهید.
این کار معمولاً منجر به دلزدگی یا کنار گذاشتن برنامه غذایی می‌شود. برای موفقیت در برنامه غذایی می‌توانید به شکل زیر عمل کنید:
همزمان چند تغییر کوچک ایجاد کنید حفظ تعادل در رسیدن به اهداف به شما کمک می‌کند تا در طولانی مدت بدون احساس محرومیت و فشار یک برنامه غذایی منظم را به دست بیاورید. برنامه ریزی یک رژیم غذایی سالم را به عنوان مجموعه‌ای از مراحل کوچک و قابل کنترل در نظر بگیرید. مانند افزودن سالاد به رژیم غذایی. تغییرات کوچک به عادت تبدیل می‌شوند. می‌توانید به انتخاب‌های سالم بیشتری ادامه دهید.
 ۲- خود را برای موفقیت آماده کنید برای اینکه خود را برای رسیدن به موفقیت آماده کنید، سعی کنید همه چیز را به ساده‌ترین شکل ممکن انجام دهید. داشتن رژیم غذایی سالم لزوماً پیچیده نیست. به عنوان مثال به جای کالری شماری بیش از حد، روی رنگ و تنوع رژیم خود تمرکز کنید. می‌دونی راز تناسب اندام آدم‌های خوش تیپ چیه؟ اینه که به خودشون بیش از حد سخت نمی‌گیرن. یادت باشه هیچ تناسب اندامی با محرومیت به دست نمی‌یاد، اگر هم به دست بیاد، پایدار نمی‌مونه. اگه می‌خوای همیشه خوش‌اندام بمونی، رژیمی بگیر که از غذاهای متنوع محرومت نکنه. این تویی که اندامت رو انتخاب می‌کنی برای ثبت نام کلیک کن
 ۳- وعده‌های غذایی را خودتان تهیه کنید غذاهای بسته‌بندی و فرآوری شده را حذف و مواد تازه را جایگزین کنید. پختن وعده‌های غذایی بیشتر در خانه به شما کمک می‌کند آنچه را که می‌خورید، کنترل کنید. کالری کمتری مصرف کنید و از افزودنی‌های شیمیایی، قند اضافه و چربی‌های ناسالم غذاهای بسته بندی شده که باعث خستگی، نفخ و تحریک پذیری می‌شود و علائم افسردگی، استرس و اضطراب را تشدید می‌کند، خودداری کنید.
 ۴- چربی‌ها را به درستی انتخاب کنید کاهش غذاهای ناسالم در رژیم غذایی و جایگزینی آنها با گزینه‌های سالم بسیار مهم است. جایگزینی چربی‌های ترانس خطرناک با چربی‌های سالم (مانند تغییر مرغ سوخاری به ماهی قزل آلا کباب شده) تاثیر مثبتی در سلامت شما دارد.
 ۵- برچسب ها را بخوانید شما باید از آنچه در مواد غذایی شما وجود دارد، آگاهی داشته باشید. تولید کنندگان غالباً مقادیر زیادی قند یا چربی‌های ناسالم در غذاهای بسته بندی شده اضافه می‌کنند، حتی غذاهایی که ادعا می‌کنند سالم هستند.
 ۶- روی احساس خود پس از صرف غذا تمرکز کنید این یک روش مفید برای پرورش عادت‌های سالم است. هرچه غذای سالم‌تری بخورید پس از غذا احساس بهتری خواهید داشت. هرچه غذای ناسالم بیشتری بخورید، احساس ناراحتی، حالت تهوع و تخلیه‌ی انرژی در شما بیشتر می‌شود.
 ۷- به اندازه‌ی کافی آب بنوشید آب به دفع مواد سمی و اضافی بدن کمک می‌کند؛ با این وجود بسیاری از ما در طول روز آب کمی استفاده می‌کنیم. کمبود آب در بدن باعث خستگی، کمبود انرژی و سردرد می‌شود. اشتباه در تشخیص تشنگی و گرسنگی عادی است، بنابراین هیدراته ماندن به شما کمک می‌کند تا غذاهای سالم تری را انتخاب کنید. حتما بخوانید: رژیم آب درمانی چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟
 ۸- اعتدال داشته باشید اعتدال به این معناست که فقط به اندازه نیاز بدن خود غذا بخورید. شما باید در پایان غذا احساس رضایت کنید، اما هنوز کاملا سیر نشده باشید. اعتدال برای بسیاری از ما به معنای کمتر غذا خوردن نسبت به حال است. یادتان باشد اعتدال به معنای حذف غذاهایی نیست که دوست دارید.
 ۹- محرومیت را کنار بگذارید سعی کنید هیچ غذایی را “ممنوع” نبینید. وقتی بعضی از غذاها را ممنوع می‌کنید، طبیعی است که آن غذاها را بیشتر بخواهید و وقتی تسلیم وسوسه می‌شوید، احساس شکست می‌کنید. با کاهش اندازه غذاهای ناسالم و نخوردن آنها به دفعات زیاد، شروع کنید. همانطور که مصرف غذاهای ناسالم را کاهش می‌دهید، احساس خواهید کرد که اشتیاق شما به آنها کمتر خواهد شد.
 ۱۰- وعده‌ی خود را با پیش غذا شروع کنید هنگام صرف وعده‌ها به جای غذای اصلی با یک پیش غذا شروع کنید .غذای خود را با دوست خود تقسیم کنید و هیچ وقت بیش از اندازه غذا سفارش ندهید. برای سرو وعده‌ی اصلی از گوشت، ماهی یا مرغ به اندازه متوسط و نصف فنجان پوره سیب زمینی، برنج یا ماکارونی استفاده کنید.
 ۱۱- غذای خود را در بشقاب کوچک میل کنید با سرو وعده‌های غذایی خود در بشقاب کوچک‌تر می‌توانید مغز خود را فریب دهید و فکر کنید این وعده بزرگ است. اگر در پایان یک وعده غذایی احساس رضایت نمی‌کنید، سبزیجات بیشتری به این وعده اضافه کنید یا آن وعده را با میوه همراه کنید.
 ۱۲- سرعت غذا خوردن را در نظر بگیرید برای غذای خود وقت بگذارید، سرعت غذا خوردن را کاهش دهید و در مورد غذا فکر کنید. آن را فقط برای رفع گرسنگی در نظر نگیرید. چند دقیقه طول می‌کشد تا مغز شما پیام سیری را به اندام‌های مختلف ارسال کند، بنابراین قبل از احساس سیری غذا خوردن را متوقف کنید.
 ۱۳- با دیگران غذا بخورید غذا خوردن به تنهایی خصوصاً جلوی تلویزیون یا کامپیوتر اغلب منجر به پرخوری می‌شود
۱۴- غذاخوردن عاطفی خود را کنترل کنید ما همیشه فقط برای رفع گرسنگی غذا نمی خوریم. گاهی اوقات برای رفع استرس یا کنار آمدن با احساسات ناخوشایند مانند غم، تنهایی یا بی‌حوصلگی به غذا رو می‌آوریم. با یادگیری روش‌های سالم‌تر برای کنترل استرس و احساسات، می‌توانید کنترل غذایی را که می‌خورید و احساسات خود را دوباره بدست آورید.مسئله تنها چیزی که می‌خورید نیست بلکه زمان خوردن آن هم بسیار مهم است. حتما بخوانید: بیماری بولیمیا یا پرخوری عصبی با بدن شما چه می‌کند؟
 ۱۵- میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید میوه‌ها و سبزیجات کالری کمی دارند و از نظر مواد مغذی مناسب هستند. به این معنی که دارای ویتامین‌ها، مواد معدنی‌، آنتی اکسیدان‌ها و فیبر زیادی هستند. سعی کنید روزانه حداقل پنج وعده میوه و سبزی مصرف کنید تا در کاهش مصرف غذاهای ناسالم به شما کمک کند.
 
گلوتن و چاقی؛ رژیم بدون گلوتن چیست؟ پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حذف گلوتن از برنامه غذایی در واقع خطر ابتلای افراد به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد. این تنها یک پژوهش دیداریست و برای اثبات یافته‌ها به بررسی‌های بیشتری نیاز است، چون هیچ رابطه‌ای بین سلیاک و دیابت نوع ۲ وجود ندارد. این پژوهش به مدت ۳۰ سال انجام شد و در آن تنها به پیامدهای کاهش مصرف گلوتن اشاره شد.
 از بررسی رابطه میان سلیاک و دیابت نوع یک این نتیجه به دست آمد که یک رابطه قوی بین دیابت نوع یک و بیماری سلیاک وجود دارد؛ چون هر دو بیماری خودایمنی هستند. افراد مبتلا به دیابت نوع یک بیشتر از عموم مردم در خطر ابتلا به سلیاک هستند. چیزی حدود ۴ تا ۹ درصد افراد مبتلا به دیابت نوع یک از سلیاک نیز رنج می‌برند، این در حالیست که یک درصد افراد عادی در خطر بیماری سلیاک هستند. گلوتن و چاقی؛ پیروی از رژیم بدون گلوتن به چه کسانی توصیه می‌شود؟ رژیم بدون گلوتن اصولا به افرادی توصیه می‌شود که سیستم ایمنی بدن آنها به گلوتن موجود در غذاها واکنش منفی نشان می‌دهد. کسانی که حساسیت به گلوتن غیرسلیاک دارند نیز باید از مصرف گلوتن اجتناب کنند، زیرا می‌تواند به علائمی مانند نفخ، درد معده و اسهال منجر شود.
 با اینکه به تحقیقات بیشتری نیاز است با این حال تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که یک رژیم غذایی بدون گلوتن برای کسانی که سندروم روده تحریک‌پذیر دارند و یا از مشکلات گوارشی مانند درد معده، گاز معده، اسهال و یبوست رنج می‌برند، می‌تواند مفید و کمک‌کننده باشد. گلوتن و چاقی؛ عوارض رژیم بدون گلوتن چیست؟ پژوهش‌های اخیر دانشگاه هاروارد نشان داد تعداد افرادی که با انتخاب خود گلوتن را کنار گذاشته‌اند، در حال افزایش است.
 با این حال تنها زمانی ضروری است مصرف گلوتن را محدود کنید که نتوانید گندم را تحمل کنید و یا به بیماری سلیاک مبتلا باشید. اگر بدون دلایل پزشکی گلوتن را کنار بگذارید ممکن است با مشکلات زیر روبه‌رو شوید:
1-عوارض رژیم بدون گلوتن؛ عدم تحمل ممکن است حس کنید تعدادی از غذاها معده شما را با ایجاد ناراحتی، درد و حالت تهوع تحریک می‌کنند. اگر ابتلا به سلیاک در شما تشخیص داده نشد، لازم نیست همه‌ی گلوتن‌ها را از برنامه غذایی‌تان حذف کنید. کافیست از آنچه می‌خورید لیستی تهیه کنید و ببینید دقیقا کدام یک باعث ناراحتی و عدم تحملتان شده، شاید تنها یک غذا این مشکل را ایجاد کرده باشد.
[تصویر:  gluten-free12-300x214.jpg]
۲- عوارض رژیم بدون گلوتن؛ از دست دادن مواد مغذی اگر مبتلا به سلیاک نباشید، نیازی نیست گلوتن را از برنامه غذایی حذف کنید. انجام این کار بدون دلیل پزشکی سبب کمبود مواد مغذی می‌شود. از آنجا که گلوتن در غذاهایی مانند گندم، چاودار، جو و غلات پیدا می شود حذف آن، معادل محروم شدن بدن از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. با اینکه گلوتن به خودی خود هیچ ارزش غذایی ندارد اما غذاهای حاوی گلوتن، همگی دارای ویتامین‌، مواد معدنی و فیبر هستند که به مهار دیابت و بیماری‌های قلبی کمک می‌کنند. ۳- رژیم بدون گلوتن؛ کاهش وزن ادعاهایی وجود دارند که می‌گویند عدم استفاده از گلوتن باعث کاهش وزن می‌شود. این ادعا تا حدودی درست است، آن هم به دلیل اینکه گلوتن بیشتر در غذاهایی پیدا می‌شود که قند و نشاسته بالایی دارند، اما مدرک علمی برای ثابت کردن این ادعا وجود ندارد. به جای حذف گلوتن به ارزش غذایی آنچه می‌خورید توجه کنید و از غذاهایی که دارای قند تصفیه شده، نمک بالا و مواد افزودنی هستند، بپرهیزید. چه روزه بگیری، چه نگیری رژیم فستینگ بهت کمک می‌کنه خیلی راحت به اندام ایده‌آل برسی با رژیم فستینگ  بهزیستن کاهش وزن سریع‌تر کاهش سایز بیشتر خروج از استپ رو تجربه میکنی...
 اگر در میان غذاهای سالم به دنبال مواردی باشید که بدون گلوتن باشند، خیلی سخت آنها را پیدا خواهید کرد. اگر  جزءکسانی هستید که به علت بیماری از گلوتن استفاده نمی‌کنید، برایتان خبر خوبی داریم. امروز می‌خواهیم غذاهای سالم و خوشمزه‌ای را به شما معرفی کنیم که به صورت طبیعی بدون گلوتن هستند: ۱- نخود نخود از جمله غذاهای مناسب برای اضافه کردن به برنامه غذایی بدون گلوتن است. نخود کاربردهای زیادی دارد. از نخود به عنوان جایگزین آرد در پخت و پز استفاده کنید. هر یک دوم فنجان نخود ۱۰۲ کالری، ۲ گرم چربی، ۲۷ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم قند، ۱۳۰ میلی‌گرم سدیم، ۶ گرم فیبر و ۶ گرم پروتئین دارد.
 ۲- سیب زمینی معمولا وقتی از برنامه غذایی بدون گلوتن استفاده می‌کنیم افراد، بیشتر به سراغ غذاهای بسته‌بندی شده با برچسب بدون گلوتن می‌روند. در صورتی که سیب زمینی یک ماده‌ی طبیعی است که نشاسته‌ی آن آرام هضم می‌شود و برای سلامت روده مفید است. هر سیب زمینی متوسط دارای ۱۶۰ کالری، ۰ گرم چربی، ۳۷ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم قند، ۱۵ میلی‌گرم سدیم، ۵ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین است.
 ۳- ذرت بسیاری از غذاهای فرآوری شده‌ی بدون گلوتن از آردهایی با فیبر و پروتئین کم استفاده می‌کنند که ذرت یکی از منابع غنی آنهاست. به همین دلیل اگر رژیم بدون گلوتن دارید، بهتر است از آرد ذرت استفاده کنید. با استفاده از آرد ذرت می‌توانید غذاهای بسیاری برای خود درست کنید. هر عدد ذرت ۱۲۰ کالری، ۲ گرم چربی، ۱۷ گرم کربوهیدرات، ۵ گرم قند، ۳۰ میلی‌گرم سدیم، ۳ گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین دارد.
 ۴- پسته پسته نه تنها یک انتخاب مناسب برای رژیم بدون گلوتن است، بلکه از کم چرب‌ترین و کم کالری‌ترین آجیل‌هاست. همچنین پسته منبعی غنی از پروتئین و فیبر است که کمک می‌کند برای طولانی مدت سیر بمانید. ۴۰ گرم پسته دارای ۱۲۰ کالری، ۱۰ گرم چربی، ۶ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم قند، ۱۲۰ میلی‌گرم سدیم، ۲ گرم فیبر و ۵ گرم پروتئین است.
 ۵- پنیر چدار با اینکه همه پنیرها بدون گلوتن نیستند، اما پنیر چدار از انواع بدون گلوتن است. پنیر چدار نه تنها کربوهیدرات پایینی دارد، بلکه پروتئین و کلسیم مورد نیاز بدن را نیز فراهم می‌کند. ۲۸ گرم پنیر چدار دارای ۱۱۵ کالری، ۹٫۵ گرم چربی، ۱ گرم کربوهیدرات، ۰ گرم قند، ۱۸۰ میلی‌گرم سدیم، ۰ گرم فیبر و ۷ گرم پروتئین است.
۶- سیب زمینی شیرین درست مانند سیب زمینی سفید، سیب زمینی‌های شیرین نیز در لیست غذاهایی هستند که به صورت طبیعی گلوتن ندارند. سیب زمینی شیرین نه تنها برای کسانی که نمی‌توانند گلوتن بخورند، کربوهیدرات پیچیده فراهم می‌کند بلکه سرشار از ویتامین A، فیبر و مقدار زیادی پتاسیم است. سیب زمینی شیرین متوسط دارای  ۱۰۰ کالری، ۰٫۲ گرم چربی، ۲۴ گرم کربوهیدرات، ۷ گرم قند، ۴۱ میلی‌گرم سدیم، ۴ گرم فیبر و ۲ گرم پروتئین است.
 ۷- گل کلم گل کلم جایگزین خوبی برای غلات است و کربوهیدرات کمتری نسبت به سیب زمینی دارد. گل کلم برای کاهش وزن و تثبیت آن بسیار عالی است. علاوه بر اینکه گلوتن ندارد دارای ویتامین  C، ویتامین‌های گروه B، کلسیم و منیزیم است. هر فنجان گل کلم ۲۷ کالری، ۰٫۳ گرم چربی، ۵ گرم کربوهیدرات، ۲ گرم قند، ۳۲ میلی‌گرم سدیم، ۲٫۱ گرم فیبر و ۲٫۱ گرم پروتئین دارد.
۸- گردو گردو از غذاهای سرشار از کربوهیدرات آرام‌تر هضم می‌شود و این را مدیون فیبر و چربی‌های سالم غیراشباع است. همچنین گردو امگا ۳ گیاهی دارد که برای سلامت قلب و عروق، مغز و پوست مفید است. ۴۲ گرم گردو دارای ۲۷۰ کالری، ۲۷ گرم چربی، ۵٫۶ گرم کربوهیدرات، ۱ گرم قند، ۱ میلی‌گرم سدیم، ۲٫۸ گرم فیبر و ۶٫۵ گرم پروتئین است.
 ۹- غلات کامل با وجودی که غلات کامل به صورت طبیعی فاقد گلوتن هستند، اما برخی از آنها نیز گلوتن دارند. حتی غلات سبوس‌دار فاقد گلوتن نیز ممکن است مشابه غذاهای حاوی گلوتن، فرآوری شوند. به عنوان مثال، جو دوسر اغلب در کارخانه‌های گندم، فرآوری می‌شوند که می‌تواند منجر به آلوده شدن جو دوسر به گلوتن شود. به همین دلیل باید توجه کنید که جو دوسر خریداری شده بدون گلوتن است. غلات کامل بدون گلوتن شامل موارد زیر می‌شود: کینوآ برنج قهوه‌ای برنج وحشی یا سیاه گندم سیاه ذرت خوشه‌ای ارزن جو دوسر غلات کامل حاوی گلوتن شامل موارد زیر می‌شود: انواع مختلف گندم چاودار جو تریتیکاله این غلات حاوی گلوتن اغلب برای تهیه محصولاتی مانند نان، کراکر، ماکارونی، غلات صبحانه، محصولات پخته شده و استفاده می‌شود. حتما بخوانید: غلات کامل و مزایای آن برای بدن
 ۱۰- میوه‌ها و سبزیجات بدون گلوتن همه‌ی میوه‌ها و سبزیجات تازه به طور طبیعی فاقد گلوتن هستند. با این حال میوه‌ها و سبزیجات فرآوری شده حاوی گلوتن هستند چرا که بعضی مواقع به آنها طعم‌دهنده اضافه می‌کنند. مواد غذایی حاوی گلوتن که ممکن است به میوه‌ها و سبزیجات اضافه شود شامل پروتئین گندم هیدرولیزشده، نشاسته غذایی اصلاح شده، مالت و مالتودکسترین می‌شود. لیست میوه‌ها و سبزیجات بدون گلوتنی که در ادامه آورده شده کامل نیست. هدف این لیست صرفا توضیح کلی درباره میوه‌ها و سبزیجات تازه بدون گلوتن است. مرکبات از جمله پرتقال و گریپ فروت موز سیب توت هلو گلابی سبزیجات چلیپایی مانند گل کلم و کلم بروکلی سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم پیچ و سوئیس چارد سبزیجات نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی، ذرت و کدو فلفل دلمه‌ای پیازها هویج تربچه لوبیا سبز میوه‌ها و سبزیجاتی که بهتر از قبل از مصرف از بدون گلوتن بودن آنها مطمئن شوید: میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده: این مواد ممکن است با سس‌هایی که حاوی گلوتن هستند، کنسروی شده باشند. میوه‌ها و سبزیجات کنسرو شده با آب یا آبمیوه‌های طبیعی احتمالاً فاقد گلوتن هستند. میوه‌ها و سبزیجات یخ‌زده: بعضی اوقات این مواد حاوی طعم‌دهنده‌ها و سس‌های حاوی گلوتن هستند. انواع میوه‌ها و سبزیجات منجمد ساده معمولاً بدون گلوتن هستند. میوه‌ها و سبزیجات خشک شده: بعضی از این سبزیجات و میوه‌ها حاوی گلوتن هستند. میوه‌ها و سبزیجاتی که بدون طعم دهنده‌ها و شیرین کننده‌ها خشک شده‌اند معمولا بدون گلوتن هستند. سبزیجات و میوه‌های خرد شده: چون از قبل آماده شده و خرد شده‌اند ممکن است حاوی گلوتن باشد. ۱۱- پروتئین‌ها بسیاری از غذاها حاوی پروتئین‌های گیاهی و حیوانی و فاقد گلوتن هستند. با این حال مواد مغذی حاوی گلوتن مانند سس سویا، آرد و سرکه مالت اکثرا برای طعم‌دار کردن غذاها استفاده می‌شوند. عموما برای مزه‌دار کردن سس‌ها  از این مواد استفاده می‌شود. پروتئین‌های بدون گلوتن شامل موارد زیر می‌شود: حبوبات (شامل لوبیا، عدس، نخود‌فرنگی، بادام زمینی) آجیل‌ها و دانه‌ها گوشت قرمز مرغ غذاهای دریایی (ماهی تازه، میگو و) غذاهای سنتی سویا (توفو،تمپه، آدامام و غیره) بهتر است که پروتئین‌های زیر را قبل از خریدن چک کنید: گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس، هات‌داگ، پپرونی، سالامی و بیکن مواد غذایی جایگزین‌های گوشت ماند همبرگرهای گیاهی گوشت‌های سرد و برش خورده گوشت چرخ‌کرده پروتئین‌هایی که با سس‌ها یا چاشنی‌ها ترکیب شده‌اند پروتئین‌های بسته بندی و از قبل پخته شده اگر رژیم فاقد گلوتن را انتخاب کرده‌اید از مصرف پروتئین‌های زیر دوری کنید: هر نوع گوشت همراه با نان پروتئین‌هایی که با سس سویای پای گندم ترکیب می‌شوند سیتان (گلوتن گندم)
 ۱۲- فرآورده‌های پروتئینی اکثر فرآورده‌های پروتئینی معمولا بدون گلوتن هستند. با این حال آن دسته‌ای که با مواد افزودنی طعم‌دار شده‌اند، ممکن است حاوی گلوتن باشند، بنابراین بهتر است قبل از خرید برچسب اطلاعات تغذیه‌ای آن را چک کنید و از بدون گلوتن بودن آن مطمئن شوید. بعضی از افزودنی‌ها که به مواد لبنی اضافه می‌شود و دارای گلوتن هستند شامل غلیظ کننده‌ها، مالت، نشاسته و مواد غذایی اصلاح شده است. فرآورده‌های لبنی بدون گلوتن شامل موارد زیر می‌شود: شیر کره و روغن پنیر خامه خامه ترش ماست پنیر دلمه شده بهتر است قبل از خرید شیر‌ و ماست طعم‌دار شده، پنیر‌های فرآوری شده و بستنی از بدون گلوتن بودن آنها اطمینان حاصل کنید.
 ۱۳- روغن‌ها و چربی‌ها روغن‌ها و چربی‌ها نیز به طور طبیعی گلوتن ندارند اما گاهی در کارخانه‌ها به آنها افزودنی‌های گلوتن‌دار اضافه می‌کنند؛ در نتیجه باید به این موارد توجه بیشتری داشته باشید. موارد زیر روغن‌ها و چربی‌هایی هستند که به صورت طبیعی گلوتن ندارند. کره و روغن گیاهی زیتون و روغن زیتون آووکادو و روغن آووکادو روغن نارگیل سبزیجات، دانه‌های روغنی مانند روغن کنجد، روغن کانولا و روغن آفتابگردان هنگام خرید اسپری‌های آشپزی و روغن‌‌های طعم‌دار مطمئن شوید فاقد گلوتن هستند.
 ۱۴- نوشیدنی‌ها تنوع نوشیدنی‌های بدون گلوتن زیاد نیست. با این حال موارد زیر اگر با افزودنی طعم‌دار نشده باشند گلوتنی ندارند. آب آبیموه صد در صد طبیعی قهوه چای نوشیدنی‌های انرژی‌زا و نوشابه لیموناد به یاد داشته باشید با این که اکثر این نوشیدنی‌ها گلوتن ندارند اما باید در مصرف آنها تعادل را رعایت کنید چراکه سرشار از کربوهیدرات هستند. قبل از خرید هرگونه نوشیدنی طعم‌دار شده و اسموتی‌ها مطمئن شوید گلوتنی ندارد.
 ۱۵- ادویه‌جات، سس‌ها و چاشنی‌ها این دسته از مواد خوراکی عموما گلوتن دارند، با این حال انواع بدون گلوتن آنها معمولا نادیده گرفته می‌شود. البته همین تعداد محدود بدون گلوتن به خاطر افزودن امولسیون کننده، تثبیت کننده یا تقویت کننده طعم و خاصیت خود را از دست می‌دهند. این مواد شامل نشاسته‌های غذایی اصلاح شده، مالت، آرد گندم و مالتودکسترین می‌شود. تمبر هندی، نارگیل آمینوس، سرکه سفید، سرکه مقطر و سرکه سیب از طعم دهنده‌های طبیعی بدون گلوتن هستند. بهتر است قبل از خرید و استفاده از موارد زیر مطمئن شوید که نوع بدون گلوتن آنها را انتخاب کرده‌اید: کچاپ و خردل سس گوجه ترشی و خیارشور سس باربکیو مایونز سس سالاد سس پاستا ادویه‌جات خشک شده سالسا عصاره گوشت و مرغ ماریناد سرکه برنج حالا که با رژیم بدون گلوتن و رابطه بین گلوتن و چاقی آشنا شده‌اید، باید بگوییم که اگر رژیم بدون گلوتن را انتخاب می‌کنید بهتر است تمرکز خود را روی خوردن غذاهای سالم و تازه بدون گلوتن  بگذارید و مصرف غذاهای فرآوری شده را به حداقل برسانید. در این صورت مشکلی خاصی برایتان پیش نخواهد آمد. با این حال توجه داشته باشید که اگر بیماری عدم تحمل گلوتن ندارید بهتر است از رژیم غذایی استفاده کنید که شامل تمام گروه‌های غذایی باشد و در کنار آن ورزش را فراموش نکنید.
جهت خرید عمده میوه خشک با بهترین قیمت از سایت لیماک فروت دیدن فرمایید
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruhttp://lactogenicfactor.ruhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruhttp://selectivediffuser.ruhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru