تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سامانه نشا nesha.saorg.ir
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سامانه نشا nesha.saorg.ir، سامانه ای است که زیر نظر وزارت علوم راه اندازی شده و به دانشجویانی که قصد خروج از کشور برای تحصیل را دارند، کمک می کند تا بتوانند درخواست های مختلف خود مانند دریافت معافیت تحصیلی و یا دریافت ارز دانشجویی را به صورت الکترونیکی ثبت نمایند.


همانطور که می دانید دانشجویان خارج از کشور برای تحصیل نیاز به دریافت معافیت تحصیلی دارند. دریافت معافیت تحصیلی این امکان را به مشمولان می دهد که بتوانند بدون انجام خدمت سربازی، در یکی از کشورهای خارجی به تحصیل خود ادامه دهند. همچنین، مزیت دیگر ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور این است که این دانشجویان می توانند ارز دولتی دریافت کنند.
سامانه نشا nesha.saorg.ir، سامانه ای است که زیر نظر وزارت علوم کار می کند و برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور راه اندازی شده است. در این سایت می توان درخواست معافیت تحصیلی را ثبت نمود و منتظر نتیجه آن بود. اطلاع از نحوه ثبت نام به مشمولان کمک کرده تا میزان خطا در ثبت اطلاعات خود را کاهش داده و راحت تر به دریافت معافیت تحصیلی بپردازند. در ادامه این مقاله قصد داریم برای آشنایی هر چه بیشتر دانشجویان، روش استفاده از سایت نشا وزارت علوم را توضیح دهیم.

سامانه نشا چیست؟
مشمولانی که قصد تحصیل در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم در خارج از کشور را دارند، باید معافیت تحصیلی دریافت کنند. در واقع، این معافیت تحصیلی است که مجوز خروج مشمولان را صادرمی کند؛ اما چگونه می توان درخواست معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور را ثبت کرد؟
همانطور که گفته شد سامانه نشا nesha.saorg.ir، زیر نظر وزارت علوم راه اندازی شده است. تمام دانشجویانی که قصد خروج از کشور برای تحصیل دارند، باید مراحل خاصی را در سایت نشا وزارت علوم انجام دهند. این سامانه برای راحت تر شدن امور مربوط به دانشجویان خارج از کشور راه اندازی شده است، چرا که دانشجویان در خارج از کشور می توانند به سادگی از این سامانه برای انجام امور مربوط به معافیت تحصیلی استفاده کنند.

[تصویر:  1615025123_نشا.PNG]

یکی از امکانات سایت نشا وزارت علوم، ثبت درخواست معافیت تحصیلی می باشد. دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند، می توانند از طریق سامانه نشا اطلاعات خود را برای دریافت معافیت تحصیلی ثبت کنند و سپس مراحل بعدی دریافت معافیت تحصیلی را انجام دهند.
همچنین، این سامانه برای دریافت ارز دانشجویی کاربرد دارد. به هر حال دانشجویان، باید ابتدا به صورت الکترونیکی درخواست دریافت معافیت تحصیلی خود را در سایت نشا وزارت علوم ثبت کنند و سپس، مراحل بعدی مانند دریافت معافیت و یا ارز دانشجویی را انجام دهند.
بیشتر بخوانید: معافیت تحصیلی خارج از کشور


شرایط استفاده از سامانه نشا وزارت علوم
از آنجایی که معافیت تحصیلی دانشجویان برای تحصیل در خارج از کشور به راحتی صادر نمی شود، پس یک سری شرایط خاصی برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور وجود دارد. دانشجویانی که قصد خروج از کشور را دارند باید در nesha.saorg.ir ثبت نام کنند. شرایط ثبت نام در سامانه نشا به شرح زیر می باشد.

دانشجو باید حتما دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشد. امکان دریافت معافیت تحصیلی برای خروج از کشور و تحصیل در یکی از دانشگاه های خارج از کشور، برای مقطع تحصیلی کارشناسی وجود ندارد.

دانشگاهی که فرد قصد دارد در آن تحصیل کند، حتما باید مورد تایید وزارت علوم باشد.

یکی دیگر از شروط ثبت نام در سامانه نشا این است که دانشجو در یکی از آزمون های زبان انگلیسی که مورد تایید وزارت علوم می باشد، شرکت کرده باشد و نمره قبولی را دریافت کرده باشد. نمره های هر یک از آزمون های زبان انگلیسی مورد تایید وزارت علوم به شرح زیر می باشد.

نمره های مورد تایید آزمون های زبان مورد تایید وزارت علوم
TOLIMO=440
TOEFEL/IBT=45
TOEFEL/PBT=440
IELTS=5
MSRT(MCHE)=40

فرد متقاضی دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در خارج از کشور، حتما باید دارای پذیرش قطعی در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم باشد. همانطور که گفته شد، امکان دریافت معافیت تحصیلی برای تحصیل در مقطع کارشناسی وجود ندارد.

افرادی که قصد ادامه تحصیل در کشور آمریکا را دارند، حتما باید فرم I-20 را ارائه نمایند

یکی دیگر از نکاتی که قبل از ثبت درخواست معافیت تحصیلی در سامانه نشا، باید از آن اطلاع داشته باشید این است که همه افراد تنها یک بار می توانند برای هر مقطع تحصیلی معافیت تحصیلی خارج از کشور دریافت کنند.
به طور مثال اگر فردی قصد دریافت معافیت تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد را دارد، تنها یک بار مجاز است که در سامانه نشا برای دریافت معافیت تحصیلی این مقطع تحصیلی ثبت نام کند. اگر این دانشجو بخواهد برای مقطع دکتری نیز معافیت تحصیلی دریافت کند، حتما باید قبل از ثبت نام در سایت نشا وزارت علوم، مدرک کارشناسی ارشد خود را دریافت کرده باشد.
بیشتر بخوانید: تمدید معافیت تحصیلی

مراحل ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور در سامانه نشا
برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور نیاز است دارای شرایط معافیت سربازی بوده و سپس مراحلی را که در زیر به آن ها اشاره شده است را طی کنید. در بخش زیر سعی شده تمامی مراحل همراه با جزئیات آن توضیح داده شود.

۱فارغ التحصیلی و دریافت برگه اتمام معافیت تحصیلی

اولین مرحله برای ثبت نام در سامانه نشا nesha.saorg.ir این است که افراد قبل از ثبت نام در این سامانه، فارغ التحصیل شده باشند. البته همانطور که گفته شد، تنها کسانی می توانند در سامانه نشا ثبت نام و برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنند که دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد باشند. پس از اینکه از دانشگاه فارغ التحصیل شدید، باید نامه ای مبنی بر اعلام پایان معافیت تحصیلی را دریافت کنید.

۲دریافت نامه وزارت علوم

مرحله دوم برای دریافت معافیت تحصیلی، دریافت نامه وزارت علوم می باشد. شما باید به وزارت علوم مراجعه کنید و برگه پذیرش خود را به آن جا تحویل دهید. وزارت علوم تاییدیه ای مبنی بر مجوز خروج شما در یک تاریخ مشخص را برای نظام وظیفه صادر می کند.

۳ثبت نام در سامانه نشا

 پیش نیاز ثبت درخواست معافیت تحصیلی برای دانشجویان خارج از کشور در سامانه نشا این است که افراد در یکی از مقاطع تحصیلی کارشناسی یا کارشناسی ارشد، فارغ التحصیل شده باشند و نامه وزارت علوم به نظام وظیفه را دریافت کرده باشند. پس از تکمیل این مراحل می توانید به سامانه نشا nesha.saorg.ir مراجعه کنید و ثبت نام خود را به صورت اینترنتی انجام دهید.

۴مراجعه کردن به سازمان امور دانشجویان در وزارت علوم

این مرحله بعد از ثبت نام در سامانه نشا انجام می شود. شما باید ابتدا اطلاعات خود را در سامانه نشا ثبت کنید، سپس به سازمان امور دانشجویان که در وزارت علوم قرار دارد بروید.
در این مرحله شما باید به قسمت امور محصلین وزارت علوم مراجعه کنید و مدارک مورد نیاز که شامل فتوکپی شناسنامه و کارت ملی، کپی نامه پذیرش دانشگاه و نامه خطاب به نظام وظیفه می باشد را به این قسمت تحویل دهید. سپس، نامه پذیرش وزارت علوم که پس از دریافت مدارک شما صادر می شود را دریافت کنید.

۵دریافت و صدور برگ سبز

 آخرین مرحله برای دریافت معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور، دریافت برگه سبز سربازی است. این برگه نشان دهنده آمادگی شما برای خدمت سربازی است. برای دریافت این برگه باید به یکی دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید و تمامی مراحل مربوط به اعزام به خدمت خود را انجام دهید. این مراحل شامل معاینه و واکسن می شود. پس از انجام این مراحل، برگه سبز خدمت سربازی شما صادر می شود. پس از گذشت 24 ساعت از صدور برگه سبز، شما باید نسبت به گذاشتن وثیقه برای خروج از کشور اقدام کنید.
بیشتر بخوانید: مدارک لازم برای دریافت معافیت تحصیلی

راهنمای تصویری ثبت معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور در سامانه نشا

برای ثبت درخواست معافیت تحصیلی دانشجویان خارج از کشور در سامانه نشا، لازم است که دانشجویان در یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم و در یکی از مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فارغ التحصیل شده باشند و نامه تاییدیه وزارت علوم را دریافت کنند.

نحوه ثبت درخواست معافیت تحصیلی در این سامانه بسیار ساده است. کافیست شما طبق مراحل زیر پیش بروید.

ابتدا به سامانه نشا به آدرس nesha.saorg.ir وارد شوید.

برای استفاده از خدمات این سامانه، شما باید ابتدا در این سامانه ثبت نام کرده باشید، اگر ثبت نام خود را به طور کامل انجام داده اید و نام کاربری و گذرواژه دریافت کرده اید، وارد سیستم نشا خودتان شوید و مراحل بعدی را انجام دهید.

ثبت نام در سامانه نشا به سادگی انجام می شود. ابتدا شما باید تمامی اطلاعات هویتی خود را مانند نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، ایمیل و شماره همراه خود را وارد نمایید. دقت کنید که این اطلاعات به طور کاملا دقیق ثبت شود؛ چرا که تنها راه ارتباطی وزارت علوم با شما، همین اطلاعاتی است که در هنگام ثبت نام توسط شما در سایت نشا وزارت علوم ثبت می شود.

پس از ورود به سیستم، امکانات مختلفی را مشاهده می کنید. برای استفاده از خدمت معافیت تحصیلی و ثبت درخواست، شما باید روی گزینه مدیریت درخواست ها کلیک نمایید.

[تصویر:  1615023260_سامانه%20نشا%202.jpg]
بیشتر بخوانید: تحصیل در خارج از کشور
پس از کلیک کردن بر روی گزینه مدیریت درخواست ها، تمامی درخواست ها و امکاناتی که برای دانشجویان خارج از کشور نیاز است در این قسمت مشاهده می شود. به طور مثال اگر دانشجویی قصد داشته باشد که ارز دانشجویی دریافت کند، می تواند بر روی گزینه ثبت درخواست نامه ارز اولیه کلیک کند.
اگر شما قصد دریافت معافیت تحصیلی دارید، باید از طریق یکی از گزینه هایی که در تصویر زیر نمایش داده شده است، درخواست خود را ثبت کنید. برای دریافت معافیت تحصیلی، شما باید بر روی گزینه «ثبت درخواست نامه معرفی به نظام وظیفه» کلیک کنید.

[تصویر:  1615023287_سامانه%20نشا1.jpg]

پس از اینکه مراحل مربوط به ثبت درخواست نامه معرفی به نظام وظیفه را دریافت کردید، باید نسبت به پرینت آن اقدام کنید و به امور دانشجویان وزارت علوم به همراه مدارک مورد نیاز دیگر تحویل دهید.

در هنگام ثبت نام در این سامانه، ممکن است مدارک خاصی از شما درخواست شود. این مدارک باید به صورت اسکن شده در سامانه آپلود شوند.

[تصویر:  qMAAAAAElFTkSuQmCC] عکس سه در چهار
[تصویر:  qMAAAAAElFTkSuQmCC] اسکن تصویر شناسنامه
[تصویر:  qMAAAAAElFTkSuQmCC] اسکن تصویر کارت ملی
[تصویر:  qMAAAAAElFTkSuQmCC] نامه پذیرش دانشگاه خارجی
[تصویر:  qMAAAAAElFTkSuQmCC] اسکن تصویر پاسپورت

کارشناسان سامانه مشاوره هیوا می توانند مشمولانی را که قصد دریافت معافیت تحصیلی خارج از کشور دارند راهنمایی کرده و طریقه ثبت نام در سامانه نشا و فرآیندهای مربوط به آن را از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا برایشان شرح دهند.
در ادامه بخوانید: استعلام معافیت تحصیلی


سوالات متداول

1- ✔️ سامانه نشا چیست ؟
✔️ سامانه نشا همان سایت ثبت معافیت تحصیلی برای دانشجویان تحصیل در خارج از کشور است که جزئیات آن در متن مقاله به طور کامل توضیح داده شده است.


2- ✔️ نحوه ثبت معافیت تحصیلی در سامانه نشا وزارت علوم چگونه است ؟
✔️ ابتدا باید به سایت نشا که آدرس اینترنتی آن در متن مقاله نیز موجود است وارد شده و سپس با توجه به راهنمای تصویری متن مقاله سایر اقدامات را انجام دهید.


3- ✔️ سامانه نشا وزارت علوم دارای چه امکانات و بخش هایی است ؟
✔️ با توجه به توضیحات متن مقاله، در این سامانه علاوه بر ثبت معافیت تحصیلی می توان ارز دولتی دانشجویی نیز تهیه نمود که اطلاعات آن در متن مقاله موجود است.
منبع : سامانه نشا nesha.saorg.ir
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruhttp://lactogenicfactor.ruhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruhttp://selectivediffuser.ruhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru