تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حذف آزمون سراسری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کنکور سراسری با هدف غربالگری و ایجاد عدالت بین داوطلبان کنکوری توسط سازمان سنجش برگزار می شود. حذف کنکور سراسری منوط به ارائه طرح جایگزین مناسبی بوده تا این توازن عدالت برهم نخورده و پذیرش داوطلبان بر اساس یک فرآیند دقیق صورت گیرد.


سیاست حذف کنکور سراسری و پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی مسئله چالش برانگیزی است که ذهن بسیاری از کارشناسان آموزش عالی را به خود درگیر ساخته و به یکی از دغدغه های مهم داوطلبان و موسسات کنکوری تبدیل شده است. در این شرایط پرسش های بسیاری ذهن داوطلبان رشته های با آزمون دانشگاه های سراسری را درگیر کرده که از جمله این سوالات می توان به این موارد اشاره کرد:
آیا کنکور سراسری حذف می شود؟ کنکور چند بار در سال برگزار می شود ؟ آیا پذیرش در رشته های پرطرفدار بر اساس سوابق تحصیلی می شود ؟ 
با توجه به اهمیت بسیار زیاد این موضوع و جامعه آماری بالای شرکت کنندگان کنکور سراسری در ادامه این مقاله موضوع حذف کنکور سراسری ۱۴۰۱ و راهکارهای جایگزین کنکور بررسی شده است. با ما همراه باشید!

ماجرای حذف کنکور سراسری ۱۴۰۱
رایزنی هایی که در خصوص لغو کنکور به گوش می رسد همه و همه در جهت کاهش استرس داوطلبان، خانواده های آن‌ ها، ارتقای کیفیت آموزش و سنجش توانمندی متقاضیان بوده است که چند سالی است به طور جدی مورد توجه مسئولان کشور قرار گرفته است.تن ساختگی

با همه این جلسات و رایزنی ها، هنوز موضوع حذف کنکور به صورت قطعی انجام نشده و همچنان این ماراتن بزرگ کنکور سراسری برای تعیین صلاحیت دانشجویان دانشگاه ‌های بزرگ و رشته ‌های پر طرفدار برگزار می ‌شود.

مطابق گفته وزیر علوم، شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامه‌ای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال ١۴٠١ داشته باشیم. تلاش براین است که در سال 1401، شیوه جدید برگزاری آزمون را معرفی نماییم. اگر تا پایان تابستان 1400 طرح ساماندهی کنکور سراسری به نتیجه برسد، اطلاع رسانی های لازم در این خصوص از جانب سازمان سنجش انجام خواهد شد.

سازمان سنجش با ثبت نام دانشگاه های بدون کنکور سراسری در اجرای قانون حذف کنکور به خوبی عمل کرده به طوری که در حال حاضر رقابت بر سر رشته‌ های پرطرفدار است چرا که در سایر رشته‌ ها، همه داوطلبان می‌ توانند به صورت بدون کنکور و بر اساس سوابق تحصیلی وارد دانشگاه شوند. برای اطلاع از لیست رشته های بدون کنکور دانشگاه های سراسری مطالعه مقاله زیر توصیه می شود:
بیشتر بخوانید: لیست رشته های دانشگاه های بدون کنکور سراسری

راهکارهای جایگزین در صورت حذف کنکور ۱۴۰۱
طی جلسات مختلفی که در شورای انقلاب فرهنگی و مجلس در راستای حذف کنکور سراسری برگزار گردیده، راهکارهای جایگزینی برای کنکور سراسری در نظر گرفته شده است. در این بخش به بررسی این راهکارهای جایگزین پرداخته ایم:

برگزاری کنکور سراسری به صورت ترکیبی

از جمله مهم ترین شیوه های جایگزین کنکور سراسری می توان به مدل ترکیبی اشاره کرد. در این شیوه یک آزمون عمومی کلی از داوطلبان گرفته می شود با اعتبار دو ساله. در کنار آن نمرات دانش آموزان در دوره متوسطه دوم ملاک می باشد.
در این شیوه، آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات را ارتقا دهد تا وزارت علوم به عنوان پذیرنده دانشجو، شاخص‌های قابل اعتمادی داشته باشد تا آن را به عنوان معیاری برای ارزیابی داوطلبان کنکور قرار دهد. برای دستیابی به این شاخص‌ها سابقه تحصیلی دانش آموزان حداقل باید سه سال به طور امتحان نهایی ارزیابی شود تا بتوان نتیجه قابل قبولی به دست آورد.

جدا کردن آموزش از سنجش و پذیرش

در حال حاضر مجری برگزاری کنکور سراسری، سازمان سنجش می باشد و دانشگاه نقشی در گزینش دانشجو ندارد. با حذف کنکور سراسری، هر دانشگاه می بایست اقدام به برگزاری آزمون ورودی کرده تا گزینش بر اساس معیاری مناسب انجام گیرد. در این صورت امکان شرکت داوطلبان در آزمون ورودی چند دانشگاه نیز وجود خواهد داشت.

برگزاری چند کنکور در طی سال

این طرح با پیشنهاد برگزار شدن حداقل 4 بار آزمون سراسری در طول سال خبر می دهد و ایده مذکور در جهت کاهش فشار و استرس روانی برای داوطلب تقدیم مجلس شده است. اما تا کنون در خصوص تصویب یا عدم تصویب این لایحه صحبتی نشده است.

استناد به سوابق تحصیلی، معدل کتبی و امتحانات نهایی دانش آموزان

برای استناد به نمرات نهایی دانش آموزان پیشنهاد داده شد تا در سه سال آخر تحصیل دانش آموزان امتحانات استاندارد و نهایی برگزار شود تا داوطلبان کنکور بر اساس نمره هایی که در این سه سال کسب می کنند برای پذیرش دانشگاه ها اقدام کنند. (در حال حاضر امتحانات نهایی تنها برای پایه دوازدهم برگزار می شود.)

تاثیر معدل در کنکور سراسری یکی از ملاک های پذیرش داوطلبان این ماراتن نفس گیر می باشد که سالانه تغییراتی در نحوه اجرای آن در نظر گرفته می شود. برای اطلاع از تاثیر معدل در کنکور سراسری مطالعه مقاله زیر پیشنهاد می گردد.
بیشتر بخوانید: تاثیر معدل در کنکور سراسری

حذف کنکور سراسری به یکباره امکان پذیر نمی باشد به همین خاطر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بررسی تمامی طرح های پیشنهادی، به دنبال جایگزین قابل اعتماد برای کنکور می باشد و در صورت تصویب هر یک از لایحه ها اطلاع رسانی از طریق مراجع مربوطه انجام می گیرد.

به دنبال اخبار داغ حذف کنکور سراسری شاهد ارائه لایحه ای جهت ایجاد اصلاح و تغییرات در سهمیه های کنکور سراسری تحت عنوان " لایحه ساماندهی سهمیه های کنکور " به دولت بمی باشیم. طبق این لایحه تعدای از سهمیه ها حذف و تعدادی از سهمیه ها با یکدیگر ادغام می گردند. هم چنین نحوه تاثیر سهمیه ها مقداری متفاوت شده است. جهت اطلاع از جزئیات این لایحه مقاله زیر مطالعه گردد.
در ادامه بخوانید: حذف سهمیه های کنکور سراسری
کارشناسان مرکز مشاوره تحصیلی هیوا آماده پاسخگویی به تمامی سوالات و ابهامات شما در خصوص کنکور سراسری ۱۴۰۱ می باشند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی تلفنی هیوا با کارشناسان مجرب این مرکز مشاوره در ارتباط بوده و تمامی سوالات خود را از کارشناسان این مرکز جویا شوید. همچنین پیشنهاد می کنیم برای اطلاع از آخرین اخبار مربوط به حذف کنکور سراسری 1401، عضو کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام کنکور سراسری هیوا باشید.


سوالات متداول

1- ✔️ آیا برنامه زمانی برای حذف کنکور اعلام شده است؟
✔️ خیر، در حال حاضر به دنبال بررسی تمامی جوانب حذف کنکور و راهنکارهای جایگزین آن می باشند. به محض مشخص شدن زمان حذف کنکور سراسری در این مقاله اطلاع رسانی می گردد.


2- ✔️ چه راهکارهایی به عنوان جایگزین کنکور سراسری در نظر گرفته شده است؟
✔️ همانطور که در متن مقاله بطور کامل توضیح داده شده است، مدل ترکیبی و تاثیر نمرات نهایی داوطلبان از طرح های پیشنهادی می باشد.


3- ✔️ آیا حذف کنکور سراسری امکان پذیر است؟
✔️ بله، همانطور که در متن مقاله توضیح داده شده است، در صورتی که جایگزین مناسبی برای غربالگری داوطلبان رشته های پر متقاضی فراهم شود کنکور حذف خواهد شد.
منبع : حذف آزمون سراسری
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointlactogenicfactorlacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyselectivediffusersemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting