تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: در خرید عسل علاوه بر طبیعی بودن عسل به خام بودن آن هم توجه کنید!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
باید بدانید که علاوه بر طبیعی بودن عسل، خام بودن عسل نیز موضوع بسیار مهمی است که بهتر است قبل از خرید، به آن توجه داشته باشید. اما این را هم بدانید که فقط بر اساس ادعای فروشنده یا از روی ظاهر عسل، نمی‌توان به خام یا طبیعی بودن آن پی برد.
در این مقاله به شما توضیح خواهیم داد که عسل طبیعی و خام چیست، چرا عسلی که خام نباشد، خوب نیست و اینکه چگونه می‌توانید خام و طبیعی بودن عسل را تشخیص دهید.

[تصویر:  delicious-honey-pouring-bowl_23-21483466292.jpg]

عسل طبیعی چیست؟
عسل طبیعی عسلی است که زنبور برای تولید آن، فقط از شهد گل‌ها و گیاهان تغذیه کرده باشد. گاهی برخی از تولیدکنندگان عسل، برای تولید بیش‌تر عسل، به زنبور آب و شکر می‌دهند؛ چنین عسلی که از تغذیه زنبور با آب و شکر به دست آمده باشد، دیگر طبیعی نبوده و تغذیه‌ای محسوب می‌شود.
عسل خام چیست؟
عسل خام به عسلی گفته می‌شود که اصلا حرارت ندیده باشد و همان‌گونه که در حجره‌های کندوی زنبورعسل بوده، بدون فرآوری به دست شما برسد.
چرا بعضی از فروشندگان عسل را حرارت می‌دهند؟
دلیل اصلی این کار جلوگیری از شکرک زدن عسل است. متاسفانه این باور غلط در بین بعضی از مردم وجود دارد که شکرک زدن عسل خوب نیست و نشان دهنده غیر طبیعی بودن عسل است. بنابراین فروشندگان عسل برای اینکه از شکرک زدن عسل جلوگیری کنند و یا آن را به تاخیر بیندازند عسل را تا دماهای بالایی حرارت می‌دهند که خوب نیست. باید بدانید که شکرک زدن عسل اصلا چیز بدی نیست و حتی در کشورهای خارجی، عسل رس بسته یا شکرک زده محبوبیت زیادی دارد. وقتی عسلی طبیعی باشد و شکرک بزند، نشان دهنده این است که عسل خام و حرارت ندیده است.
چرا نباید عسل حرارت دیده مصرف کنید؟
همانطور که حتما می‌دانید عسل طبیعی دارای خواص بسیاری است اما باید بدانید که حرارت دادن عسل باعث می‌شود که بخشی از خواص عسل از بین برود. اگر عسل حرارت بالا و به مدت طولانی ببیند تمام خواص خود را از دست می‌دهد و دیگر فرقی با آب و شکر ندارد.  حتی بد نیست این را هم بگوییم که در صورت حرارت خیلی زیاد و طولانی، امکان افزایش HMF یا همان هیدروکسی متیل فورفورال، که در مقادیر زیاد ممکن است برای سلامتی مضر باشد، در عسل وجود دارد.
چطور مطمئن شویم که عسل خام است؟
باید بدانید که به هیچ عنوان نمی‌شود از روی ظاهر عسل، به طبیعی و یا خام بودن آن پی برد. برای تشخیص عسل واقعی و خام، تنها راه قطعی آزمایش عسل در آزمایشگاه است. در این آزمایش برخی از مشخصه‌های عسل را اندازه‌گیری می‌کنند و با توجه به آن طبیعی و حرارت ندیده بودن عسل، مشخص می‌شود.
برای اینکه مطمئن شوید عسلی که می‌خرید، خام و طبیعی است تنها از فروشگاه‌های معتبر خرید کنید. درکام یکی از فروشگاه‌های اینترنتی مواد غذایی سالم و طبیعی است که عسل هم می‌فروشد. این فروشگاه، تمامی عسل‌هایش را قبل از فروش آزمایش می‌کند و آن‌ها را به همراه برگه آزمایش ارائه می‌دهد.
فاکتورهای مهم تعیین کننده خام بودن عسل
از روی سه فاکتور پرولین، دیاستاز و یا HMF  عسل می‌توان متوجه شد که عسل خام است یا حرات دیده است. برای تشخیص خام بودن عسل بررسی یکی از این سه فاکتور کفایت می‌کند.
میزان پرولین: میزان پرولین عسل فاکتور مهمی است که در تشخیص طبیعی بودن و خام بودن عسل استفاده می‌شود. اگر نتیجه آزمایش مشخص کند که میزان پرولین کمتر از حد استاندارد یعنی مقدار ۱۸۰ است نشان می‌دهد که یا عسل طبیعی نیست و یا اینکه حرارات دیده و پرولین خود را از دست داده است. در برگه آزمایش زیر می‌توانید میزان پرولین را ببینید.
میزان دیاستاز: دیاستاز آنزیمی است که زنبورها وارد عسل می‌کنند. میزان دیاستاز عسل در صورت حرارت دیدن عسل و یا کهنه شدن آن کم می‌شود. بنابراین اگر مقدار دیاستاز از عدد ۸ کمتر باشد نشان می‌دهد که یا عسل حرارت دیده و دیاستاز خود را از دست داده و یا عسل قدیمی و کهنه است. ما پیشنهاد می‌کنیم از عسل بسیار قدیمی استفاده نکنید زیرا عسل به مرور خواص خود را از دست می‌دهد و یک عسل چند ساله خواص عسل تازه را ندارد.
میزان HMF : عسل در حالت معمول HMF یا هیدروکسی متیل فورفورال پایینی دارد. اما با گذر زمان و همچنین با حرارت دیدن، این ماده در عسل افزایش پیدا می‌کند. در صورتی که عسل HMF بالاتر از ۴۰ داشته باشد می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که عسل حرارت دیده است و یا شرایط نگهداری بدی داشته است.
*جالب است بدانید به جز جلوگیری از شکرک زدن عسل، فروشندگان برای دلایل دیگری نیز عسل را حرارت می‌دهند. اگر دوست دارید جزئیات بیشتری در این مورد بدانید، می‌توانید به منبع این مقاله که در زیر قرار دارد، مراجعه نمایید.
منبع: مقاله عسل خام چیست