تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکات مهم در نوشتن رپورتاژ آگهی موثر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
1- مخاطبان هدف خود را بشناسید
برای نوشتن یک گزارش خبری مفید و کارآمد در اولین گام باید کاربران هدف خود را به طور کامل درک کنید. یعنی باید به صورت دقیق و شفاف تیپ شخصیتی، سن، جنسیت، علایق، دغدغه ها، سوالات و نیازهای مشتریان اصلی خود را مشخص کنید.
چون همانطور که می دانید اگر مخاطب را به درستی درک نکنید، نمی توانید انتظارات او را برآورده کنید. به این ترتیب، از گزارش خبری شما استقبال نمی شود و به هدفتان نخواهید رسید. بنابراین درست مانند تولید محتوا برای نگارش یک ریپورتاژ خبری هم باید مخاطبان خود را به خوبی بشناسید.

2- رپورتاژهای آگهی رقبا را بررسی کنید
ریپورتاژهای خبری موفق رقبا را بررسی کنید. باید مشخص کنید که رقبای شما از چه روش ها و ترفندهایی برای جذب مخاطب استفاده کرده اند.
به یاد داشته باشید که الگوهای موفق به شما یک تصویر روشن و شفاف برای تولید یک گزارش خبری کارآمد می دهند. برای این کار باید کارهای زیر را انجام بدهید:
بررسی عناوین رپورتاژهای خبری
بررسی مقدمه رپورتاژها
بررسی بدنه گزارش‌های خبری
بررسی پیشنهاداتی که به کاربران داده شده است
بررسی نظرات کاربران
حالا با توجه به شناختی که رقبای خود پیدا کرده‌اید، باید یک برنامه و استراتژی منطقی برای رپورتاژ خبری خود آماده کنید.

3- مهمترین چالش ها و سوالات کاربران را شناسایی کنید
گام کلیدی دیگر برای تولید یک ریپورتاژ آگهی موثر، شناسایی ابهامات، مشکلات و سوالاتی است که کاربران دارند. همانطور که در مقدمه توضیح دادیم، عمده دلیل موفقیت رپورتاژهای خبری بررسی چالش های کاربران و ارائه یک راه حل منطقی است.
بنابراین، شما هم باید دست بر روی مهمترین مشکلات و سوالات کاربران بگذارید. سپس با ارائه یک راه حل و پیشنهاد مناسب، مخاطب را ترغیب به واکنش کنید.

4- راه حل ها و پاسخ های خود را سازماندهی کنید
بعد از آنکه مناسب ترین چالش را برای بحث در رپورتاژ آگهی موثر انتخاب کردید، باید برای این مشکل بهترین راه حل و پاسخ را پیدا کنید. به یاد داشته باشید که هدف ریپورتاژ خبری باید کمک به کاربران باشد.
بنابراین باید بدون کوچکترین ابهامی راه حل و پاسخ خود را به کاربران ارائه دهید. به این صورت می توانید اعتماد کاربران را جلب کنید. در نتیجه آنها راحت تر ترغیب به واکنش می شوند.

5- یک مقدمه جذاب بنویسید
نکته کلیدی برای ترغیب مخاطب به ادامه مطالعه گزارش خبری، نوشتن یک مقدمه جذاب و تاثیرگذار است. یکی از بهترین راهها برای جذابیت مقدمه نوشتن یک داستان است. همه ما از داستانها لذت می‌بریم. بنابراین چرا نباید از یک قصه برای مطرح کردن چالش یا سوال کاربران استفاده نکنیم؟
مطمئن باشید که داستان به راحتی باعث درگیر شدن مخاطب با موضوع می شود. به صورتی که حتما تا انتهای مقاله به خواندن مطلب ادامه می دهد.

6- به مخاطبان خود یک پیشنهاد جذاب ارائه دهید
هدف اصلی از منتشر کردن یک رپورتاژ خبری جذب و هدایت مخاطب به سمت خرید یک محصول یا سرویس است. اما با توجه به تغییر رفتار کاربران، آنها به هیچ وجه به پیام های تبلیغاتی اعتماد نمی کنند. در واقع قبل از درخواست برای خرید محصول، باید اعتماد مخاطب را جلب کنید.
برای جلب نظر مخاطب باید به او یک پیشنهاد جذاب و غیر قابل رد کردن بدهید. دو الگوی زیر می تواند به شما در ارائه یک پیشنهاد جذاب کمک کند.
به عنوان مثل، اگر محصول شما یک نرم افزار حسابداری است. باید ابتدا به کاربران توضیح دهید که مدیریت مالی چه تاثیرات مثبتی در زندگی مردم می گذارد. سپس به کاربر پیشنهاد دهید که از اپلیکیشن حسابداری تان برای مدت یک ماه به صورت رایگان استفاده کند.
به این ترتیب، کاربر با استفاده رایگان از نرم افزار حسابداری با ویژگی های اپلیکیشن مدیریت مالی آشنا می شود. در نتیجه شما راحت تر می توانید مخاطب را به خرید اپلیکیشن ترغیب کنید.
چگونه یک رپورتاژ تاثیرگذار بنویسیم؟
برای اینکه بتوانیم یک رپورتاژ آگهی خوب و تاثیر گذار بنویسیم باید یک سری از اصول را در آن رعایت کنیم. این اصول عبارت است از:

مخاطب را کامل بشناسید
در ابتدا برای تولید یک آگهی مناسب باید شخصیت کاربران را کامل تجزیه و تحلیل کنید؛ چرا که این کاربران هستند که به مشتری تبدیل می شوند. تولید رپورتاژ هدف های مختلفی دارد که جذب کاربر و تبدیل آن به مشتری از مهم ترین اهداف رپورتاژ نویسی است. برای تاثیرگذاری بیشتر بر روی مخاطب باید او را درک کنید و بدانید چه چیز هایی او را تحت تاثیر قرار می دهد. پس قبل از هر کاری لازم است بر روی مخاطبین خود بررسی های لازم را انجام دهید.

صداقت داشته باشید
این را همیشه به خاطر داشته باشید که رپورتاژ نویسی، دروغ نویسی نیست و نباید با ساختن داستان ها و افسانه های دروغین در مورد محصولات خود برای متقاعد کردن مشتری بپردازید. این تصورات که هرچه از محصولمان دروغ بنویسیم و آن را بزرگ کنیم مشتری های بیشتری جذب می کنیم، کاملا اشتباه است و بر عکس عمل می کند؛ چرا که اعتبار خود را پیش کاربران از دست می دهید و کاربران دیگر به وب سایت شما مراجعه نمی کنند. پس در نوشتن رپورتاژ دروغ نگویید.

اگر شما از کیفیت محصول خود مطمئن باشید، دیگر نیازی به دروغ گفتن نیست و نتایج مورد نظر را از آن رپورتاژ خواهید گرفت. اگر محصول شما کیفیت مورد نظر را ندارد بهتر است فکری برای کیفیت آن کنید؛ چرا که مشتری وفادار محصول بی کیفیت را بار دوم خریداری نمی کند.

نیازی که مخاطب دارد را هدف قرار دهید
پس از تحلیل شخصیت کاربران باید بررسی کنید که آنان چه نیاز هایی دارند. با بررسی نیاز های کاربران، باید آنها را در رپورتاژ آگهی خود به طور غیر مستقیم هدف قرار دهید؛ مثلا اگر شما محصولی را تولید می کنید که افراد پس از شستن لباس ها دیگر نیازی به اتو کردن آن ندارند، می توانید در رپورتاژ خود این موضوع را با مقایسه چند کالای دیگر بیان کنید. با این کار کاربران برای سهولت در امر اتو کردن لباس، جذب محصول شما می شوند و شما نیز دروغی را به آنها نگفته اید.

پا به پای مخاطب قدم بردارید
برای نتیجه بخش بودن رپورتاژتان باید پا به پای کاربر قدم بردارید. برخی از افراد برای تبلیغ محصولشان، روبروی کاربر قرار می گیرند. این کار باعث می شود که کاربر تصور کند شما محصول نامرغوبی را می خواهید به او بفروشید و او را فریب دهید. پس از این کار خودداری کرده و قدم به قدم او پیش بروید و مسائل و مشکلاتی که ممکن است با آن روبرو شود را بیان کنید. این کار شما به کاربر اطمینان می دهد که شما یاور او هستید و تصمیم خرید محصول را بر عهده خودش گذاشته اید.
عالی بود نکات خوبی رو گفتید