تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: زگیل در کودکان : علت، علائم، تشخیص، جلوگیری و درمان
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در اینجا قسمتی از مقاله درمان زگیل در کودکان را برگرفته از مجله ایرانی ویرگول آورده شده است...
تا به حال از خود پرسیدید زگیل در کودکان یا زگیل تناسلی در کودکان چیست؟ در مورد آنها شنیده اید؟ آیا تا به حال با آنها مواجه شدید؟ زگیل پوستی کودکان  معمولا یک زائده بی ضرر است که خود به خود درمان می یابد. این زگیل ها به طور معمول توسط ویروس ایجاد می شوند. این زائده های گوشتی مانند می توانند به سایر قسمت های بدن و سایر افراد نیز سرایت کنند.

علت زگیل تناسلی در کودکان چیست؟
دلیل به وجود آمدن زگیل در کودکان نوعی از ویروس اچ پی وی hpv همان پاپیلومای انسانی می باشد. ایجاد انواع مختلف زگیل ها بستگی به نوع ویروسی دارد که بدن فرد را درگیر خود کرده است.
همچنین امکان انتقال این زائده های گوشتی از وسایل و سطوحی که به ویروس آلوده شده و توسط کودک لمس می شوند، وجود دارد. حتی ممکن است در مواردی که کودک شما عادت به کندن پوست کنار ناخن هایش دارد، به شدت این ویروس را جذب کند و دچار زائده شود.
طبق آمار بیشترین رشد زائده زگیل در کودکان 60% روی دست آن ها و درصد مابقی روی دیگر اعضا بدن می باشد.

خطر ابتلا به زگیل در چه کودکانی بیشتر است؟
خطر ابتلا به زگیل در کودکان بیشتر از بزرگسالان است ، اما ممکن است این زائده در هر سنی رخ دهد. اگر فردی هر کدام از این موارد را تجربه کرده باشد، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این زائده است:
[list]
[*]تماس نزدیک با کسی که دچار این عارضه شده است
[*]داشتن سیستم ایمنی ضعیف
[/list]علائم زگیل پوستی در کودکان چیست؟
زگیل در کودکان در اکثر موارد دردناک نیستند ، مگر اینکه در کف پا ایجاد شوند. انواع مختلفی از این نوع زائده های گوشتی در کودکان و بزرگسالان وجود دارند که هر کدام دارای ظاهر متفاوتی هستند. انواع زائده ها و علائم آن ها عبارتند از:
[list]
[*]زگیل معمولی : این زائده ها سطح برجسته ای دارند. رنگ آنها مایل به زرد یا خاکستری و قهوه ای می باشد. همچنین مکان هایی که در آنها امکان رشد زگیل وجود دارد؛ روی انگشتان ، آرنج ، زانوها یا صورت می باشند.
[*]زگیل کف پا : به این زائده ها زگیل های موزاییکی هم گفته می شود. این نوع به دلیل فشاری که روی آنها اعمال می شود، ممکن است کمی دردناک باشند.
[*]زگیل تخت : به صورت صاف و سطحی روی پوست رشد می کنند. ممکن است آنها را روی صورت کودک خود ببینید.
[*]زگیل های فیلی فرم : این زائده های کوچک ، طولانی و باریک هستند. آنها معمولاً روی پلک ها ، لب ها ، یا صورت و گردن ظاهر می شوند.
[/list]تشخیص زگیل تناسلی در کودکان
هنگام مراجعه به پزشک و بیان مشکل، دکتر متخصص کودک شما را معاینه فیزیکی می کند . این متخصصان معمولاً زگیل ها را از روی شکل ظاهری تشخیص می دهند. وی ممکن است از یک تیغه کوچک برای تراشیدن لایه های ابتدایی زائده استفاده کند. در زیر لایه ها ممکن است نقاط سیاهی وجود داشته باشند که رگ های خونی لخته شده هستند.                                      در صورت نیاز، پزشک به شما پیشنهاد می کند تا پیش یک متخصص پوست بروید. متخصص پوست اگر ترجیح دهد، بیوپسی انجام می شود که طی این روش مقدار بسیار کمی از زائده تراشیده شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود.
زگیل های پوستی در کودک چگونه درمان می شوند؟
همانطور که در ابتدا ذکر شد، بیشتر این زائده ها طی چند هفته یا چند ماه به صورت خود به خودی از بین می روند. زگیل های معمولی در کودکان اغلب با داروهای بدون نسخه قابل درمان هستند همچنین برخی از داروهای گیاهی هم استفاده می کنند. در این موارد باید تاکید کنیم که روش های خانگی و گیاهی، ممکن است علائم را به حداقل برسانند، ولی هرگز این زائده گوشتی را ریشه کن نکرده و از بین نمی برند. بهترین روش نوین که امروزه برای درمان این زائده ها به کار برده می شود، لیزر درمانی است. که تمام بافت های آلوده را از بین برده و ظاهر پوست را به شکل اولیه خود بر می گرداند. انتخاب روش های درمان زگیل به موارد زیر بستگی دارد:
[list]
[*]نوع آنها چیست
[*]آیا در حال رشد هستند یا خیر
[*]چه قسمتی از بدن را درگیر خود کرده اند
[*]چه مدت است که این زائده ها روی پوست کودک شما هستند
[/list]برخی از روش های درمانی ممکن است باعث درد و سوزش در ناحیه تحت درمان شوند. با پزشک کودک خود در مورد اینکه کدام روش های درمانی کمترین درد را دارد و برای کودک شما بهترین نتیجه را دارد ، صحبت کنید. انواع روش های درمان شامل موارد زیر می باشند:
[list]
[*]بریدن یا برداشتن زائده گوشتی
[*]انجماد زائده زگیل با نیتروژن مایع یا کرایوتراپی
[*]از بین بردن قطعی زگیل بدون عمل جراحی با اشعه لیزر
[*]اعمال جریان الکتریکی بر روی زائده (الکتروکوتر)
[*]قرار دادن اسید سالیسیلیک یا سایر داروها بر روی زگیل (محرک های موضعی)
[/list]
برای جلوگیری از زگیل پوستی در کودکان چه کاری باید انجام داد؟
همانطور که پیشتر ذکر شد، زگیل ها می توانند به سایر قسمت های بدن و افراد دیگر سرایت کنند. در اثر تماس پوست با پوست نیز قابل انتقال است. توجه کنید که این خطر در کودکان بیشتر است. زیرا آنها فعالیت های بیشتری داشته و نسبت به بزرگسالان، بیشتر تماس پوستی با دیگران برقرار می کنند. این ویروس ممکن است توسط حوله ها یا سایر وسایل شخصی منتشر شود. پس پیشنهاد می شود اگر کسی در افراد خانواده شما به این زائده ها مبتلا می باشد، وسایل شخصی خود را با دیگران جدا کند. به خصوص اگر کودک کوچکی در خانه دارید!

چه زمانی باید برای درمان به دکتر متخصص مراجعه کرد؟
در صورتی که علائم زیر را مشاهده کردید، برای درمان زائده های پوستی کودکان زمانی می توانید با پزشک تماس بگیرید :
[list]
[*]دردناک شدن زائده
[*]به وجود آوردن اختلالات در فعالیت های روزمره
[*]جاهایی ظاهر شده اند که باعث خجالت کودک می شوند
[/list]
زگیل ها کودک من رو اذیت می کنند. چکار کنم که زودتر از آنها خلاص شود؟
حتی اگر این زائده ها بسیار کوچک و ریز می باشند، پیشنهاد می کنیم برای جلوگیری از رشد گسترده، عدم سرایت آنها و ریشه کن کردن عارضه در اسرع وقت با مشاوران ما در کلینیک اچ پی وی تماس گرفته و برای درمان اقدام کنید.