تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روانشناس و روانکاو چه فرق هایی با هم دارند؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
روانشناس و روانکاو چه فرق هایی با هم دارند؟
فرق-روانشناس-و-روانکاو
با سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

پیش از این، روان‌ درمانی یا مشاوره، برای اختلال روانی در نظر گرفته می ‌شد و کسانی که برای درمان مراجعه می ‌کردند، بیمار روانی محسوب می شدند.

بنابراین، برای جلوگیری از انگ ‌های مرتبط با مشاوره، افراد مشکلات خود را پنهان می کردند.

اما اکنون این مفهوم تکامل یافته است، در صورتی که مشکلی در آرامش روانی آنها ایجاد شود، مشاوره درمانی را انتخاب می ‌کنند، خوشبخاته دید مردم به خدمات مشاوره روانشناسی بهت شده و همین باعث بالا رفتن سطح کیفی زندگی آنها می شود.


اما آیا شما روش درمانی درستی را انتخاب می ‌کنید؟ ما معمولا تفاوت بین روانشناس، روان‌ پزشک و یک روانکاو را نمی‌ دانیم!

در نتیجه، نمی توانیم تصمیم بگیریم که برای مشکلات روانی خود با چه کسی مشورت کنیم. به همین جهت، ما تمرکز خود را بر توضیح تفاوت روانشناس و روانکاو گذاشته ‌ایم.

پیش از ادامه مطلب، پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف مشاوره روانشناسی چیست را در ویکی روان بخوانید.

روانشناسی چیست؟
قبلا هم در ویکی روان درباره تعریف علمی روانشناسی و کاربرد آن صحبت کردیم.

روانشناسی مطالعه نحوه تفکر، نحوه عملکرد، واکنش و تعامل افراد است و به تمام جوانب رفتار و افکار، احساسات و انگیزه نهفته در رفتار فرد می ‌پردازد

در رشته روانشناسی، الویت اول بر کارکرد طبیعی ذهن است و حوزه‌ هایی مانند یادگیری، به یاد آوردن و رشد روانی طبیعی کودکان بررسی شده ‌است.

روانشناسی یکی از رشته‌ های دانشگاهی با رشد سریع بوده و به طور فزاینده ‌ای در مدارس و کالج ها در دسترس است.

روانشناسان معمولا دارای شرایط لازم پزشکی نیستند و تعداد کمی از کسانی که در رشته های روانشناسی تحصیل می کنند با بیماران کار می‌ کنند.

روانشناسان در زمینه های مختلفی از جمله سلامت روان و روانشناسی آموزشی و حرفه‌ ای تخصص دارند. روانشناسان در زمینه سلامت روان در روانشناسی بالینی، مشاوره ای، پزشکی قانونی یا سلامت تخصص دارند.

پیشنهاد ویکی روان به شما: روانپزشک کیست و چه وظایفی دارد؟

روانشناس کیست؟
کار-روانکاو-چیست؟
یک روانشناس عمدتا با مسائل عاطفی سر و کار دارد.

به طور کلی آنها باید مدرک دکترای خود را در رشته روانشناسی بالینی یا روانشناسی مشاوره بگیرند تا بتوانند خدمات مشاوره روان شناسی آنلاین یا حضوری ارائه دهند.

برای نمونه، فردی که عزت نفس پایین دارد، به یک روانشناس مراجعه می‌ کند زیرا او نیاز به از بین بردن احساسات سرکوب شده خود دارد و هیچ گونه اختلال جسمی ندارد.

یک روانشناس هرگز مانند متخصص روانپزشک نمی تواند دارویی را برای درمان تجویز کند.

تمام تمرکز متخصص روانشناس بر گفتار درمانی بنا شده است و در جلسات مشاوره غیر حضوری یا حضوری سعی می کند از دل گفته های مراجع، پی به مشکلات او ببرد.

روانکاو کیست؟
قبلا در مورد تعریف روانکاوی و کاربرد آن صحبت کردیم که پیشنهاد می کنیم حتما مطالعه کنید.

روانکاو از نظریه های روانشناس نامی زیگموند فروید برای درمان پیروی می کند که شامل

خاطرات کودکی در ضمیر ناخودآگاه
رویاها
جنسیت کودکانه
میل جنسی
سرکوب
و انتقال
است.

روانکاو بیشتر شبیه روانشناسی است که با مشکلات عاطفی سر و کار دارد، اما آنها نمی توانند دارو تجویز کنند و روش مشاوره آنها کمی متفاوت از روش روانشناس است!

آنها برای یافتن راه حل مشکل فعلی، روی خاطرات ناخودآگاه بیمار تمرکز می کنند و روانکاوها به جای هفته ای یک بار، باید سه تا چهار بار در هفته بیماران خود را ملاقات کنند.

تفاوت روانشناس و روانکاو در عمل چیست؟
روانکاوی-اینترنتی
رویکرد عملی در حقیقت به یک شکل است.

هر دو روانشناسان بالینی و روانکاوها با بیماران ملاقات می‌ کنند، از آن ‌ها سوال می‌ کنند، به پاسخ‌های آن ‌ها گوش می ‌دهند و راه ‌هایی برای کمک ارائه می ‌دهند تا احساس بهتری داشته باشند.

بارزترین تفاوت روانشناس و روانکاو معمولا انواع سوالات متخصصان و راه ‌حل ‌هایی است که ارائه می ‌کنند

روانشناسان طبق این فرض عمل می ‌کنند که با توجه به ابزارها و استراتژی‌ های مناسب، افراد می توانند یاد بگیرند که در مورد خودشان و زندگی‌ شان متفاوت فکر کنند.

در نتیجه، آنها می ‌توانند با غلبه بر ترس، افسردگی و اضطراب، علائم بیماری روانی یا اختلال استرس پس از حادثه را کنترل کنند و فقط از زندگی لذت ببرند. این مهم ترین فرق روانشناس و روانکاو می باشد.

برخی از روانشناسان گذشته بیماران را جستجو می کنند تا ریشه اصلی مشکلات آنها را جستجو کنند، اما به طور کلی بیشتر آنها از یک رویکرد آینده نگر برای حل مسئله استفاده می کنند که معمولاً به عنوان درمان شناختی رفتاری (CBT) شناخته می شود.

ایده حاکم این است که افکار ما بسیار بیشتر از احساساتمان در شرایط نقش دارند، بنابراین تغییر ذهنیت می تواند ما را خوشحالتر کند و به این ترتیب کمتر در معرض افسردگی و اضطراب قرار می‌ گیریم.

روانکاوان بر این باورند که بیماران (و مسائل آنها) بسیار پیچیده هستند.

درک (نه از بین بردن) احساسات زمینه ‌ای افسردگی و اضطراب، روش بهتری برای کمک به افراد در دستیابی به سلامت روان و سلامتی است.

روانکاوان طبق این فرضیه عمل می ‌کنند که ذهن خودآگاه تنها یک قطعه کوچکی از هویت ما است و ذهن ناخودآگاه (که از تجربیات و روابط اولیه ما شکل‌گرفته)، به مسائل ما و گاهی اوقات به مقاومت برای رفع مشکلات کمک می‌ کند.

آیا هدف روان‌ شناسی و روان‌کاوی نیز یکی است؟
حالا که به فرق روانشناس و روانکاو پرداختیم باید به هدف آنها هم اشاره کنیم.

بله، متخصصان در هر دو زمینه می خواهند به مراجعه کنندگان کمک کنند تا بهبود یابند. اما وقتی به نحوه کار و تعامل روانشناسان و روانکاوان می نگریم، متوجه خواهیم شد که اهداف آن‌ ها اغلب بسیار متفاوت است

روانشناسان بالینی می خواهند طرز تفکر بیماران درباره زندگی و درباره خود را شکل دهند. برای این منظور، آنها موارد زیر را آموزش می دهند:

استراتژی های مقابله‌ ای برای استفاده در موقعیت‌ های بد
روش های تغییر شکل یا آرام کردن افکار منفی یا غیر منطقی
نکاتی برای ارتباط معنادارتر با دیگران
سایر استراتژی های عملی که می توانند بلافاصله استفاده شوند
از سوی دیگر، روانکاوان می‌ خواهند به بیماران کمک کنند تا دریابند که چگونه با خودشان ارتباط برقرار ‌کنند و دلیل آن را بدانند، بنابراین بهتر است افکار، احساسات و تمایلات خود را درک کنند تا از پریشانی روانی رهایی یابند.

این مقاله روانشناس و روانکاو چه فرق هایی با هم دارند؟  به من کمک زیادی کرد. منبع: wikiravan
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайт
сайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтсайтtuchkasсайтсайт
http://audiobookkeeper.ruhttp://cottagenet.ruhttp://eyesvision.ruhttp://eyesvisions.comhttp://factoringfee.ruhttp://filmzones.ruhttp://gadwall.ruhttp://gaffertape.ruhttp://gageboard.ruhttp://gagrule.ruhttp://gallduct.ruhttp://galvanometric.ruhttp://gangforeman.ruhttp://gangwayplatform.ruhttp://garbagechute.ruhttp://gardeningleave.ruhttp://gascautery.ruhttp://gashbucket.ruhttp://gasreturn.ruhttp://gatedsweep.ruhttp://gaugemodel.ruhttp://gaussianfilter.ruhttp://gearpitchdiameter.ru
http://geartreating.ruhttp://generalizedanalysis.ruhttp://generalprovisions.ruhttp://geophysicalprobe.ruhttp://geriatricnurse.ruhttp://getintoaflap.ruhttp://getthebounce.ruhttp://habeascorpus.ruhttp://habituate.ruhttp://hackedbolt.ruhttp://hackworker.ruhttp://hadronicannihilation.ruhttp://haemagglutinin.ruhttp://hailsquall.ruhttp://hairysphere.ruhttp://halforderfringe.ruhttp://halfsiblings.ruhttp://hallofresidence.ruhttp://haltstate.ruhttp://handcoding.ruhttp://handportedhead.ruhttp://handradar.ruhttp://handsfreetelephone.ru
http://hangonpart.ruhttp://haphazardwinding.ruhttp://hardalloyteeth.ruhttp://hardasiron.ruhttp://hardenedconcrete.ruhttp://harmonicinteraction.ruhttp://hartlaubgoose.ruhttp://hatchholddown.ruhttp://haveafinetime.ruhttp://hazardousatmosphere.ruhttp://headregulator.ruhttp://heartofgold.ruhttp://heatageingresistance.ruhttp://heatinggas.ruhttp://heavydutymetalcutting.ruhttp://jacketedwall.ruhttp://japanesecedar.ruhttp://jibtypecrane.ruhttp://jobabandonment.ruhttp://jobstress.ruhttp://jogformation.ruhttp://jointcapsule.ruhttp://jointsealingmaterial.ru
http://journallubricator.ruhttp://juicecatcher.ruhttp://junctionofchannels.ruhttp://justiciablehomicide.ruhttp://juxtapositiontwin.ruhttp://kaposidisease.ruhttp://keepagoodoffing.ruhttp://keepsmthinhand.ruhttp://kentishglory.ruhttp://kerbweight.ruhttp://kerrrotation.ruhttp://keymanassurance.ruhttp://keyserum.ruhttp://kickplate.ruhttp://killthefattedcalf.ruhttp://kilowattsecond.ruhttp://kingweakfish.ruhttp://kinozones.ruhttp://kleinbottle.ruhttp://kneejoint.ruhttp://knifesethouse.ruhttp://knockonatom.ruhttp://knowledgestate.ru
http://kondoferromagnet.ruhttp://labeledgraph.ruhttp://laborracket.ruhttp://labourearnings.ruhttp://labourleasing.ruhttp://laburnumtree.ruhttp://lacingcourse.ruhttp://lacrimalpoint.ruhttp://lactogenicfactor.ruhttp://lacunarycoefficient.ruhttp://ladletreatediron.ruhttp://laggingload.ruhttp://laissezaller.ruhttp://lambdatransition.ruhttp://laminatedmaterial.ruhttp://lammasshoot.ruhttp://lamphouse.ruhttp://lancecorporal.ruhttp://lancingdie.ruhttp://landingdoor.ruhttp://landmarksensor.ruhttp://landreform.ruhttp://landuseratio.ru
http://languagelaboratory.ruhttp://largeheart.ruhttp://lasercalibration.ruhttp://laserlens.ruhttp://laserpulse.ruhttp://laterevent.ruhttp://latrinesergeant.ruhttp://layabout.ruhttp://leadcoating.ruhttp://leadingfirm.ruhttp://learningcurve.ruhttp://leaveword.ruhttp://machinesensible.ruhttp://magneticequator.ruhttp://magnetotelluricfield.ruhttp://mailinghouse.ruhttp://majorconcern.ruhttp://mammasdarling.ruhttp://managerialstaff.ruhttp://manipulatinghand.ruhttp://manualchoke.ruhttp://medinfobooks.ruhttp://mp3lists.ru
http://nameresolution.ruhttp://naphtheneseries.ruhttp://narrowmouthed.ruhttp://nationalcensus.ruhttp://naturalfunctor.ruhttp://navelseed.ruhttp://neatplaster.ruhttp://necroticcaries.ruhttp://negativefibration.ruhttp://neighbouringrights.ruhttp://objectmodule.ruhttp://observationballoon.ruhttp://obstructivepatent.ruhttp://oceanmining.ruhttp://octupolephonon.ruhttp://offlinesystem.ruhttp://offsetholder.ruhttp://olibanumresinoid.ruhttp://onesticket.ruhttp://packedspheres.ruhttp://pagingterminal.ruhttp://palatinebones.ruhttp://palmberry.ru
http://papercoating.ruhttp://paraconvexgroup.ruhttp://parasolmonoplane.ruhttp://parkingbrake.ruhttp://partfamily.ruhttp://partialmajorant.ruhttp://quadrupleworm.ruhttp://qualitybooster.ruhttp://quasimoney.ruhttp://quenchedspark.ruhttp://quodrecuperet.ruhttp://rabbetledge.ruhttp://radialchaser.ruhttp://radiationestimator.ruhttp://railwaybridge.ruhttp://randomcoloration.ruhttp://rapidgrowth.ruhttp://rattlesnakemaster.ruhttp://reachthroughregion.ruhttp://readingmagnifier.ruhttp://rearchain.ruhttp://recessioncone.ruhttp://recordedassignment.ru
http://rectifiersubstation.ruhttp://redemptionvalue.ruhttp://reducingflange.ruhttp://referenceantigen.ruhttp://regeneratedprotein.ruhttp://reinvestmentplan.ruhttp://safedrilling.ruhttp://sagprofile.ruhttp://salestypelease.ruhttp://samplinginterval.ruhttp://satellitehydrology.ruhttp://scarcecommodity.ruhttp://scrapermat.ruhttp://screwingunit.ruhttp://seawaterpump.ruhttp://secondaryblock.ruhttp://secularclergy.ruhttp://seismicefficiency.ruhttp://selectivediffuser.ruhttp://semiasphalticflux.ruhttp://semifinishmachining.ruhttp://spicetrade.ruhttp://spysale.ru
http://stungun.ruhttp://tacticaldiameter.ruhttp://tailstockcenter.ruhttp://tamecurve.ruhttp://tapecorrection.ruhttp://tappingchuck.ruhttp://taskreasoning.ruhttp://technicalgrade.ruhttp://telangiectaticlipoma.ruhttp://telescopicdamper.ruhttp://temperateclimate.ruhttp://temperedmeasure.ruhttp://tenementbuilding.rutuchkashttp://ultramaficrock.ruhttp://ultraviolettesting.ru