تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: روغن ماشين چيست و چه استفاده اي از آن مي شود؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در ساليان گذشته از روغن هاي گياهي و حيواني براي چرخ دنده هاي ارابه و گاري استفاده مي شد. اما امروزه با پيشرفت تكنولوژي روغن صنعتي از جمله روغن ماشين به دليل مقاومت بالاتر و كاربري بهتري كه داشتند جايگزين شدند و عملكرد ماشين آلات و عمر استفاده از آنان نيز بيشتر شد.
روغن ماشين
براي اينكه يك روغن ماشين مناسب انتخاب و استفاده كنيد بهتر است كه ابتدا دفترچه دستورالعمل اتومبيل خود را چك كنيد و بر اساس توصيه هاي موجود در آن و توسط شركت سازنده اقدام به خريد مناسب ترين روغن موتور نماييد. براي اين كه با انواع مختلف روغن موتور آشنايي پيدا كنيد بهتر است نحوه ساخت آن، سطح كيفي آن، مواد افزودني موجود در آن و... را مطالعه كنيد. مواد افزودني كه در روغن ماشين به كار برده مي شود سبب خنك شدن موتور اتومبيل و تميز نگه داشته شدن آن مي شود كه اين خود سبب كارايي بهتر و بيشتر اتومبيل مي شود. به طور كلي سلامت موتور خودرو ارتباط مستقيمي با مصرف سوخت، شتاب و پويايي و يا ميزان آلايندگي خودرو دارد كه استفاده از يك روغن ماشين مناسب مي تواند به اين امر كمك بسزايي كند.
 
روغن صنعتي
به دنبال صنعتي شدن بسياري از كشورهاي دنيا نياز به روغن هاي صنعتي كه كيفيت بالا و مقاومت مطلوبي داشته باشند بيشتر احساس شد. قبل از هر چيز سعي بر اين بود كه روغن هاي صنعتي بهتر تصفيه شده و با افزودن مواد مختلف كيفيت و كارايي اين دسته از روغن ها افزايش يابد. اما علي رغم موفقيتي كه در اين خصوص صورت گرفت، رفته رفته صاحبان صنايع متوجه شدند كه نياز به روغن هاي صنعتي متعددي با خصوصيات ويژه و مخصوص به خود را دارند كه به عنوان مثال مي تواند روغن ماشين را نام برد كه تنها براي استفاده در موتور اتومبيل مي بايست مورد استفاده قرار گيرد.
امروزه با پيشرفت تكنولوژي و تجهيزات گسترده در فناوري، روغن هاي صنعتي از طريق فعل و انفعالات گوناگون و پيچيده اي بدست مي آيند كه حتي تحت فشار بسيار زياد و درجه حرارت بالايي توليد شده و براي كاربردهاي ويژه اي در دسترس قرار مي گيرد.
 
تاريخچه روغن هاي صنعتي
تا نيمه قرن 19 ميلادي براي اين كه ارابه ها و چرخ هاي گاري روغن كاري شود از روغن هاي حيواني و طبيعي براي اين امر استفاده مي كردند و چيزي به اسم روغن هاي صنعتي وجود نداشت. روغن هاي حيواني و گياهي مقاومت كمي داشتند و به سرعت تجزيه يا فاسد مي شدند كه صرفه مالي نيز نداشتند. به مرور زمان نياز وسايل حمل و نقل به وجود روغن هايي كه اصطكاك بين سطوح متحرك را كاهش دهد بيشتر احساس شد و با صنعتي شدن تدريجي كشورها راهكار هايي براي حل اين مشكل ابداع شد.
پـس از اسـتخراج نفت و پيشرفت صنايع مختلف، فرآيند تصفيه و تقطير روغن هاي نفتي بهبود پيدا كرد و رفته رفته روغن هاي صنعتي جايگزين روغن هاي گياهي و حيواني شدند. . استفاده از روغن هاي صنعتي متداول گرديد.
 
علائمي كه بيانگر نياز خودرو به تعويض روغن مي باشد
اگر روغن ماشين كثيف شده باشد، سفت شدن دنده چرخ ماشين را به دنبال خواهد داشت. اين مورد را از آن جا مي توانيد متوجه شويد كه موتور از هر دفعه لرزش بيشتري دارد كه به دليل ايجاد اصطكاك بين پيستون ها و رينگ موتور ماشين اتفاق مي افتد. استفاده از يك روغن ماشين مناسب مي تواند مانع از ايجاد اصطكاك و اختلال در عملكرد موتور اتومبيل شما شود. وقتي كه روغن اتومبيل كثيف باشد، اين امر باعث سفت شدن آن و در نتيجه عدم روغن ريزي مناسب مي شود و قدرت موتور كاهش پيدا مي كند.  
اگر موتور اتومبيل شما صداي ضربه اي از خود ايجاد كند، به اين معناست كه روغن موتور شما نياز به تعويض دارد. در حقيقت اگر صداي ضربه اي از موتور شنيديد يعني مدت زمان زيادي است كه به موتور بي توجهي كرده ايد تا جايي كه حتي ممكن است روغن موتور نيز كارايي چنداني نداشته و احتياج به تعميرات اساسي تري باشد.
 
زمان مناسب تعويض روغن ماشين
به توصيه سازندگان خودرو بهتر است خودروهايي كه با بنزين كار مي كنند حدودا سالي يك بار اقدام به تعويض روغن موتور اقدام كنند. اين گفته براي خودروهايي كه تحت شرايط عادي كار مي كنند صادق است در صورتي كه اگر از اتومبيل خود زياد كار بكشيد و كيلومتر بيشتري از حد معمول (حدود 12000 كيلومتر در سال) داشته باشد قضيه متفاوت است و بر اساس كيلومتر ماشين مي بايست براي تعويض روغن موتور نيز اقدام كنيد. عوامل ديگري مثل ترافيك زياد، استارت در هواي سرد و... نيز مي تواند باعث تعويض سريع تر روغن موتور شود.