تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مواد و مصالح سازنده توپ والیبال
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
چیزی که یک توپ والیبال را از توپ های دیگر متمایز می کند، مواد اولیه آن است. مواد اولیه بی کیفیت، توپ های متوسط و کم کیفیتی را به وجود می آورند.ا اگر شما توپی دارید که توسط FIVB یا سازمان های رسمی که از ورزش حمایت می کنند تایید شده، بهتر است که بدانید این توپ بصورت رسمی برای والیبال طراحی شده است. استفاده از بهترین تجهیزات ورزشی به بازیکنان این امکان را میدهد که به تواننداستعدادهای خود را به نمایش بگذارند.


بطور کلی ۳ بخش مختلف در توپ وجود دارد:

۱. پوسته ی بیرونی توپ
معمولا لایه بیرونی توپ از چرم با کیفیت، یا چرم مصنوعی ساخته می شود. توپ های والیبال از قطعات مختلف که بصورت ایمن به پوشش داخلی چسبیده است، ساخته می شوند تا بخیه ها صاف تر به نظر برسند. صاف بودن بخیه ها باعث افزایش کیفیت بازی می شود. اگر درزها سفت و بدشکل باشند، هنگام اصابت به زمین یا زمانی که توپ رها می شود، در جهت غیر قابل انتظاری حرکت خواهند داشت و بازیکنان در شرایط و  وضعیت دشواری قرار می گیرند.  صاف و هموار بودن بخیه ها تضمین می کند که توپ در جهت درست و قابل پیش بینی حرکت کند و این اجازه را به بازیکنان می دهد که به آسانی با توپ کار کنند.

۲. هسته ی درونی توپ
هسته و درون توپ (کیسه) نام دارد. این قسمت معمولا از پلاستیک ساخته می شود. به این دلیل توپ باید بسیار کم وزن و سبک باشد. به یاد داشته باشید که توپ والیبال باید وزنی حدود ۹.۲ تا ۹.۹ داشته باشد. سبکی توپ نه تنها باعث می شود که توپ راحت و صاف تر در هوا حرکت کند، بلکه باعث می شود بازیکنان توانایی واقعی خود را نمایش دهند و از کشیدگی عضلات نیز جلوگیری می کند. تصور کنید که بارها و بارها توپ به دستان یک والیبالیست اصابت کند. احتمالا فردی را می بینید ساعدهایش قرمز و دردناک شده است. حالا تصور کنید اگر توپ ها سنگین باشند، آسیب دستها بسیار بدتر خواهد بود.

۳. قطعه ها
در گذشته توپ ها از ۱۸ قطعه در دور تا دور تشکیل می شد. اکنون توپ های رسمی که برای المپیک و دیگر لیگ های رسمی استفاده می شوند، دارای ۳ رنگ و ۸ قطعه هستند. دلایل مختلفی برای چند قطعه بودن توپ هست، اما چیزی که مهم است اثرگذاری قطعه ها در عملکرد توپ است. قطعه ها کمک می کنند که توپ محکم و کنار هم بماند و در بازی موثر عمل کند. 

میزان باد توپ والیبال
برای آنکه توپ عملکرد مناسبی در هنگام بازی داشته باشد بایستی بر اساس استاندارد لازم بر فشار باد تنظیم شود. توپ های مخصوص مسابقات جهانی دارای فشار بادی بین ۵ الی ۴ PSI هستند. البته فشار هوای استاندارد توپ بر روی قسمت سوپاپ باد درج شده است. هیچ گاه بدون استفاده از سوزن مخصوص توپ اقدام به باد زدن و یا تخلیه باد توپ نکنید زیرا ممکن است سبب گرفتگی و یا سوراخ شدن بادکنک داخل توپ شود. برای باد زدن و یا تخلیه توپ می توانید از این نکات استفاده کنید.

نحوه باد زدن توپ والیبال
توپ های والیبال به طور معمول در هنگام بازی مقداری از باد خود را از دست خواهند داد به همین جهت است که در رقابت های جهانی و مسابقات از چند توپ استفاده می شود و همواره میزان فشار توپ ها مورد بررسی قرار می گیرد. بر اساس اصول گفته شده در بالا توپ را باد بزنید و میزان آن را مطابق با استاندارد فدراسیون جهانی والیبال ۴/۲۶ PSI تنظیم کنید.

نحوه خالی کردن باد توپ والیبال
میزان باد درون توپ والیبال بسیار مهم است زیرا در صورت وجود هوای غیر استاندارد در داخل توپ باعث بروز آسیب در قسمت تکه های توپ و خارج شدن از فرم استاندارد آن خواهد شد. برای خارج کردن هوای اضافی با سوزن مخصوص به این روش که سوزن را به شکل چرخشی در قسمت سوپاپ توپ به حرکت درآورید و آن را به مقداری در داخل سوپاپ نگه داشته تا به مقدار فشار استاندارد برسد و به آرامی سوزن را از داخل سوپاپ خارج کنید.