تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قلب چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
آنژیوپلاستی کرونری که مداخله ی پوستی کرونری نیز نامیده می شود روشی است که برای باز کردن شریان های مسدود شده ی قلب به کار می رود. 
چرا آنژیوپلاستی انجام می شود؟
آنژیوپلاستی برای درمان نوعی از بیماری های قلبی به نام آترواسکلروزیس ( تصلب شرایین ) استفاده می شود. تصلب شرایین ساخته شدن آهسته پلاک های چربی در رگ های خونی قلب شماست. پزشک شما ممکن است آنژیوپلاستی را به عنوان گزینه ی درمانی زمانیکه داروها یا تغییرات شیوه ی زندگی برای بهبود قلب شما کافی نیستند یا اگر شما یک حمله ی قلبی داشتید یا درد قفسه سینه بدتر شد (آنژین صدری) یا سایر علائم پیشنهاد کند.
آنژیوپلاستی برای همه بیماران قابل استفاده نیست. اگر شریان اصلی که خون را به سمت چپ قلب شما می آورد تنگ است، اگر عضله ی قلب شما ضعیف است یا اگر شما بیماری عروقی متعدد دارید، جراحی بای پس شریان کرونر می تواند گزینه ی بهتری نسبت به آنژیوپلاستی باشد.
در جراحی بای پس شریان کرونری، رگ خونی از جای دیگری از بدن شما برای کنار گذاشتن قسمت های مسدود شده ی شریان شما استفاده می شود.
اگر شما دیابت یا گرفتگی های متعدد دارید، ممکن است پزشک شما جراحی بای پس کرونری را پیشنهاد کند. انتخاب آنژیوپلاستی در مقابل جراحی بای پس بستگی به وسعت بیماری قلبی و کلیه ی شرایط پزشکی دارد.
تفاوت آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی
در آنژیوگرافی متخصص قلب یک کاتتر را از طریق کشاله ران و یا دست به سمت عروق قلب شما می فرستد. حال یک لوله پلاستیکی کوچک، داخل شریان شما قرار داده می شود که کاتتر از داخل آن عبور کرده و به سمت قلب هدایت می شود. پزشک از طریق آنژیوگرافی وضعیت گرفتگی رگ های شما را بررسی می کند.
در آنژیوپلاستی عروق کرونر همین عمل انجام می شود با این تفاوت که دکتر قلب بعد از بررسی شرایط رگ های قلب شما، در صورت نیاز یک بالن را به سمت رگ های بسته ارسال و آن را باد می کند تا گرفتگی برطرف شده و جریان خون بتواند به خوبی در میان رگ ها عبور کند.
[تصویر:  angioplasty.jpg]
روش انجام آنژیوپلاستی یا جایگذاری استنت قلب چگونه است؟
 بدن شما بریده و باز نخواهد شد. به جز یک برش خیلی کوچک روی پوست  پا، بازو یا مچ که یک لوله ی کوچک و باریک ( کاتتر ) از خلال آن کار گذاشته می شود و عمل انجام می شود. آنژیوپلاستی بسته به میزان سختی و تعداد انسدادها و اینکه هر گونه عارضه ای رخ دهد می تواند از ۳۰ دقیقه تا چند ساعت طول بکشد.
آنژیوپلاستی توسط یک فوق تخصص قلب (اینترونشنیست کاردیولوژیست) و تیمی از پرستاران متخصص قلب و عروق و تکنسین ها در اتاق عمل مخصوص به نام آزمایشگاه کاتتریزاسیون قلبی انجام می شود. این اتاق cat lab نیز نامیده می شود.
آنژیوپلاستی معمولا از طریق شریانی در کشاله ران (فمورال) انجام می شودولی  ممکن است از طریق شریانی در بازو یا ناحیه ی مچ انجام شود. قبل از عمل، آن ناحیه با محلول ضدعفونی کننده آماده شده و یک منطقه ی استریل روی بدن شما قرار داده میشود. یک بی حس کننده موضعی برای بی حس کردن ناحیه ای که کاتتر قرار داده خواهد شد، تزریق می شود.
ممنون مفید بود