تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نکاتی درباره طراحی اپلیکیشن های حرفه ای
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
امروزه شاهد تغییرات بسیاری ،حتی نسبت به دو سال گذشته، هستیم. تقریبا بیشتر مردم روزانه زمان زیادی را صرف کار کردن با گوشی های هوشمند و برنامه های آن میکنند. شاید در سالهای گذشته مردم فقط جهت برقراری ارتباط و صحبت کردن از موبایل استفاده میکردند ولی اکنون بیشتر نیاز ها از طریق همین تلفن ها برطرف میشوند.

شاید بازار اپلیکیشن های موبایل در خارج از ایران اشباع شده باشد و رقیبان زیادی وجود داشته باشد ولی در داخل ایران هنوز جای زیادی برای برنامه های موبایل فارسی و ایرانی وجود دارد. کافی است یک برنامه کاربردی با طراحی منحصر به فرد و کاربر پسند به بازار ارائه کنید تا شاهد موفقیتش باشید.

اهمیت اپلیکیشن های موبایل
همانطور که در مقاله "اهمیت ساخت اپلیکیشن در کسب و کار" اشاره کردیم، از آنجا که استفاده از گوشی های هوشمند روز به روز افزایش میابد و تراکنش های زیادی از طریق اینترنت صورت میگیرد لذا بهتر است که سعی کنید از چنین فضایی برای گسترش کسب و کارتان استفاده کنید. اپلیکیشن های موبایل باعث شده اند که کسب و کار های آنلاین بسیاری بوجود بیایند و به درآمد های بسیار زیادی برسند.

ویژگی های یک اپلیکیشن حرفه ای و داشتن بیشترین درآمد برنامه نویسی اندروید یا ios
با توجه به نکاتی که گفتیم وجود اپلیکیشن موبایل بسیار اهمیت دارد ولی آیا هر اپلیکیشنی باعث موفقیت و کسب درآمد میشود ؟ خیر. یک اپلیکیشن باید در مرحله اول از UI و UX خوبی برخوردار باشد. در واقع کار طراح این است که برنامه ای طراحی کند علاوه بر رفع نیاز های کاربر، ظاهر جذابی داشته باشد و کاربر هنگام کار کردن با آن دچار سردرگمی نشود. ولی این ها نیز تمام وظایف یک طراح اپلیکیشن نیست. بلکه باید شناخت خوبی از بازار هدف و کاربران این برنامه نیز داشته باشد. برای مثال اگر کاربران این برنامه افراد مسن هستند، باید فونت نوشته ها و منو ها به اندازه کافی بزرگ و کار با برنامه بسیار آسان باشد.

مواردی که در طراحی UI  و UX باید درنظر بگیرید
•  برنامه باید ریسپانسیو باشد . یعنی برنامه باید بتواند به راحتی در تمامی گوشی های هوشمند با هر سایز صفحه نمایشی عالی اجرا شود .
•  در طراحی بازبینی کنید. به عنوان یک طراح برنامه باید همواره در حال تست و بازبینی برنامه باشید تا در نهایت بتوانید به کاربر بهترین تجربه استفاده از برنامه را ارائه بدهید.
•  از اسکرول های طولانی خودداری کنید.  هیچی بدتر از این نیست که کاربری مجبور باشد میان متن ها و تصاویر طولانی اسکرول کند تا بتواند به هدفش دست پیدا کند. شما باید بدانید که چه بخش هایی را باید مخفی کنید و کدام بخش ها را مقابل کاربر قرار دهید. یک اپلیکیشن حرفه ای موبایل هیچ بخش اضافه ای ندارد و کاربر به راحتی میتواند به آنچه که لازم دارد برسد.

 طراحی اپلیکیشن حرفه ای

نکاتی که هر طراح اپلیکیشنی باید بداند
با جدیدترین تکنولوژی ها آشنا باشید
طراحی اپلیکیشن حرفه ای آن هم در دنیایی که هر روزه تغییرات جدیدی در حال رخ دادن است، باید همگام با آخرین تکنولوژی ها و اتفاقات روز باشد.برای مثال در حال حاضر ساعت های هوشمند نیز روانه بازار شده اند. برنامه ای که طراحی میکنید باید با ساعتهای هوشمند نیز هماهنگی های لازم را داشته باشند و شما نمیتوانید همان تنظیماتی که برای موبایل استفاده میکنید، برای ساعت های هوشمند نیز به کار بگیرید.

نگاهی به برنامه های معروف داشته باشید
یکی از راه هایی که طراحی اپلیکیشن حرفه ای را برای طراح آسان میکند، تقلید برنامه های برتر است. البته منظور این نیست که هیچ ابتکاری نداشته باشید بلکه ببینید که برنامه های معروف و برتر چگونه مخاطب را جلب و تشویق به کار با برنامه میکند و چه امکاناتی برای راحتی کار او در نظر میگیرند. و سعی کنید شما نیز همان امکانات را پیاده سازی کنید.

از امکانات جدید استفاده کنید
در حال حاضر نمونه کد ها و ابزار های فراوانی وجود دارند که میتوانید برای طراحی اپلیکیشن کارآمد از آنها استفاده کنید و لازم نیست که هم کار ها را از صفر شروع کنید. مخصوصا اگر زمان زیادی برای آماده کردن کار ندارید این روش شما را بسیار جلو می اندازد.

از دیگران کمک بخواهید
کار طراحی اپ موبایل را یک نفر به تنهایی نمیتواند انجام بدهد بلکه باید تیمی از بازاریابان و فعالین حوزه وجود داشته باشند که بتوانند تمامی جنبه ها و نیاز های کاربر را در نظر بگیرند. برای طراحی یک اپلیکیشن حرفه ای با در نظر گرفتن مدل کسب و کار (Business Model) و همگام با نیاز های مشتری پیش بروید.


نقشه ای جامع از اپلیکیشن بکشید
یکی از مباحث جذاب طراحی نرم افزار، بخش رسم نمودار روابط موجودیت ها است. در طراحی اپلیکیشن نیز باید تمامی این قدم ها را طی کنید و رابطه تک تک کلید ها و دکمه ها را بررسی کنید تا برنامه شما از نظر ساختار منطقی نیز اصولی باشد. این کار به برنامه نویس نیز کمک بسیاری میکند.

برنامه را نیمه کاره نگذارید
هیچی بدتر از این نیست که برنامه ای را نیمه کاره به بازار روانه کنید. اگر نتوانستید در بازه ای که لازم است برنامه را ارائه دهید، نگران نباشید و سعی کنید برنامه را تمام کنید زیرا که کاربر برنامه ای که عملکرد ناقصی داشته باشد را اصلا نمیپسندد و در همان دقیقه های اول برنامه را رها و سپس پاک میکند.

جمع بندی
طراحی برنامه های موبایل امروزه بسیار پیچیده تر و سخت تر هستند و باید بتوانید با 160 هزار برنامه ای که در کافه بازار و بیش از 15 هزار برنامه ای که در سیب اپ موجود هستند رقابت کنید. یکی از فاکتور های موثر در موفقیت برنامه، اصولی بودن و حرفه ای بودنش است.
این نکاتتون درباره طراحی اپلیکیشن خیلی خوب بود اما کاش درباره هزینه طراحی اپلیکیشن هم یک صحبتی میکردین یا اگه حدودا میدونید بگید