تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ویژگی های دی سدیم هیدروژن فسفات
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
دی سدیم فسفات (Disodium Phosphate) یک ترکیب شیمیایی با فرمول Na2HPO4.xH2O و جرم مولکولی 141.96 گرم بر مول (anhydrous) می باشد. نام های دیگر این ترکیب دی سدیم هیدروژن فسفات و سدیم فسفات دی بازیک (دی بازیک سدیم فسفات) است. شکل ظاهری این ترکیب کریستال سفید رنگ در حالت آبدار و پودر سفید در حالت بدون آب می باشد. این ماده در آب محلول بوده و PH محلول 10% آن بین 8 الی 11 گزارش شده است.

ویژگی‌های دی سدیم هیدروژن فسفات:
دی سدیم فسفات (Disodium phosphate) به راحتی در آب قابل حل است ولی در محلول‌های آلی حل نمی‌شود.
دی سدیم هیدروژن فسفات یک باز معتدل و رطوبت دوست است.
محلول آب آن قلیایی. (ارزش pH محلول حدود ۱۲)
تراکم نسبی در ۱٫۶۲ است، نقطه ذوب ۷۳٫۴ است.

دی سدیم فسفات (Disodium phosphate) و تری سدیم فسفات از نمک های فسفاته بوده که جهت تنظیم PH , جذب آب در محصولات غذایی از جمله انواع پنیر ها، تغلیظ شیر و در تولید انواع ماکارونی کاربرد دارد. عمده صنایع مصرف‌کننده این ماده شیمیایی شامل کارخانه‌های تولید مواد شوینده، صنایع تصفیه آب، صنایع غذایی، صنایع سرامیک سازی، معدنی، صنایع تولید کاغذ و صنایع پتروشیمی می‌باشد.

موارد مصرف دی سدیم هیدروژن فسفات
از دی سدیم فسفات برای مصارف دارویی جهت تنظیم غلظت سرمی کلسیم، اثر بافری در تعادل اسید–باز، افزایش ترشح کلیوی یون H+ دفع انگل ها و داروهای ضد کرم سمی، قبل یا بعد از درمان با برخی از داروهای ضد کرم،تسهیل و جمع آوری مدفوع جهت آزمایش های انگلی استفاده می شود.
در صنایع غذایی بعنوان ماده افزودنی خوراکی برای نگهدارنده رطوبت بعنوان ماده شوینده، در خمیردندان ها و برای گرفتن سختی آب، استفاده می شود.