تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: پروفایل (persona) مشتری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در مورد پروفایل پرسونا (persona) باید گفت که تمامی کسب‌وکارها چه بزرگ و چه نوپا اغلب از تقسیم‌بندی و دسته‌بندی برای کمک به درک و هدف‌گیری مخاطبان خود استفاده می‌کنند. حتی ما انسان‌ها هم در زندگی شخصی خودمان تمامی افراد را و حتی وسایلمان را دسته‌بندی و تقسیم‌بندی می‌کنیم پس این یعنی در نظر گرفتن جزئیات کلی در مورد مشتری (افراد )، ازجمله مشخصات فردی، جنسیت، وضعیت اقتصادی - اجتماعی و غیره.، با آژانس دیجیتال مارکتینگ آوید همراه باشید.

 این دسته‌بندی‌ها چه کمکی به کسب‌وکارها می‌کنند؟

در مرحله اول این، تقسیم‌بندی‌ها به کسب‌وکارها در فضای بازاریابی دیجیتال آنلاین این امکان را می‌دهد تا مجموعه‌ها یا گروه‌های مختلف مشتری را درک کند. این ممکن است به ما بگوید که گروه خاصی در کجا زندگی می‌کنند، دامنه سنی آن‌ها، و شاید حتی برخی از رفتارهای خرید معمولی آن‌ها. از طرف دیگر، شخصیت مشتری به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا این گروه‌های همگن را بهتر درک کنند و ویژگی‌های کلیدی و یکسان موجود در آن‌ها را بشناسند.

همه‌ی این دسته بندی ها به‌منظور شناخت شخصیت مشتریان است تا کسب‌وکارها بتوانند تجزیه‌وتحلیل دقیق‌تری از مشتریان و انگیزه‌ی خاص آن‌ها را به دست آورند زیرا آنچه برای کسب‌وکارها ارزش دارد برقراری ارتباط و تجربه‌ای پایدار با مشتریان هدفشان هستند. ار پکیج دیجیتال مارکتینگ آوید بهره مند شوید.

 چگونه پروفایل (PERSONA ) مشتری بسازیم ؟

تصویر زیر نمونه‌ای از چگونگی چیدمان عناصر اصلی شخصیت مشتری به همراه اطلاعاتی مانند کسب‌وکارهای مشابه دیجیکالا یا موردعلاقه، ترس‌ها و انگیزه‌ی مشتری است. از مشاوره رایگان آنلاین مارکتینگ آوید نیز میتوانید در این زمینه بهره مند شوید.

اهمیت هدف در پرسونا

برای تعیین پرسونای مخاطب هدف یکی از نکات بسیار مهم است چرا که پرسونای برای هر کسب و کار و هر هدفی متفاوت است. به طور نمونه فردی را در نظر بگیرید که تولید پوشاک آقایان را دارد و تصمیم دارد تا تولید پوشاک زنانه را نیز داشته باشد. در اینجا است هدف پرسونا تغییر میکند.

شفاف سازی هدف

مثالی که گفت شد یک نمونه تعیین هدف به صورت کلی بود.چرا که تعیین هدف پرسونا باید با جزییات و شفاف مشخص شود. در مثال که گفته شده باید تعیین شود که پوشاکی که قرار است برای خانم ها تهیه شود چیست ؟ پیراهن است یا شلوار. اگر شلوار است چه مدل شلوارهایی قرار است تولید شود که راحت و پر طرفدار باشد. در اینجا بر أساس هدف پرسونا مشخص میشود.

شناخت نیاز مشتری

با طراحی پرسونا میتوانید از نیازها، اهداف افراد آگاه شوید و با شناخت نیاز مشتری، کسب و کار خود را متناسب با آنها را هدف گذاری و طراحی کنید.بر اساس نیاز و سلیقه و علایق آنها محصولات را تولید کنید و به شکل درست و مناسب آنها را طرحی کنید.

افزایش فروش

زمانی که پرسونا طراحی شود و رفتار مشتریان در هنگام خرید محصولات بررسی شود در اینجا است که این افراد میتوانید تبدیل به مشتری شوند.به طور مثال زمانی که یک کاربر وارد سایت فروشگاه اینترنتی شما میشود و به دنبال محصول مورد نظر و مقایسه برندها و نقاط ضعف و قدرت میگردد نیاز است که در سایت محتوای مناسب تولید شده باشد تا کاربر شما به مشتری تبدیل شود و در این صورت است که تعداد مشتریها زیاد شده و در نتیجه فروش افزایش پیدا میکند.

طراحی پرسونا بر چه اساسی است؟

طراحی پرسونا طبق چند روش صورت میگیرد که عبارتند از:

قوم نگاری Ethnographic

قوم نگاری و یا مردم نگاری مطالعه فرهنگ و قومیت مردم است و بررسی پدیده فرهنگی در جامعه توسط پژوهشگر از دیدگاه موضوع مطالعه بررسی و طراحی آن به این شکل انجام میشود

رفتاری Behavioral:

به دست آوردن اطلاعات از راه رسانه ها،وب سایت ها، تلفن همراه و مکانهای نشان دهنده تعامل مخاطبان در یک رابط انجام میشود و طراحی پرسونا بر اساس این اطلاعات صورت میگیرد.

دموگرافیک Demographic:

تعریف ساختار ی یک جمعیت بر طبق جغرافیا، سطح درآمد، میزان تحصیلات و غیره میباشد.

روانشناختی Psychographic:

در این مورد توجه به سبک زندگی، اهداف و آرزوها،  ارزش ها، عقاید افراد، رفتار صورت میگیرد.

تراکنشی Transactional

بررسی روابط پیشین مشتری با کمپانی مانند سوابق خرید، و یا خدمات پس از فروش انجام میشود

منبع اطلاعات پروفایل (PERSONA ) چیست؟

بله درست، است استفاده از کلمات کلیدی و شبکه‌های اجتماعی

کلمات کلیدی ابزاری مناسب برای ایجاد پرسوناژ مشتری است که به کسب‌وکارها این امکان را می‌دهد که دقیقاً آنچه را که مشتریان در رابطه با محصول یا وب‌سایت خود جستجو می‌کنند، کشف کنند. به‌عنوان‌مثال، اگر یک سوپرمارکت کوچک دریابد که کلمه‌ی کلیدی که در جست‌وجوها بسیار استفاده‌شده به این این‌گونه باشد که، نام تجاری آن محصول در کنار کلمه "تخفیف" یا "پیشنهاد" باشد، می‌تواند از این عبارت دریابد که انگیزه و هدف مشتریانش به کدام سمت گرایش دارد.

رسانه‌های اجتماعی یکی دیگر از ابزارهای مهم برای ایجاد پرسونا personas است که بیشتر این رسانه‌های اجتماعی دارای تجزیه‌و تحلیل داخلی هستند که می‌تواند مجموعه‌ای از داده‌های کلیدی را ارائه دهد. و ما می‌توانیم بهینه از آن‌ها استفاده کنیم.

به‌عنوان‌مثال، فیس‌بوک یا اینستاگرام به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا در نحوه واکنش کاربران به تبلیغات، و همچنین اینکه چه نوع محتوا بیشترین جذابیت را ایجاد می‌کند را بررسی و تحلیل کنند و. با مقایسه این اطلاعات با داده‌های خاص کاربر، مانند جنسیت، وضعیت روابط و غیره قادر به ایجاد بر سونا مشتریانشان هستند.

سرانجام، در کنار این ابزارهای مبتنی برداده، ابزارهای دیگری همچون نظرسنجی‌ها، بازخوردها و مصاحبه‌های یک‌به‌یک می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشند برای ایجاد یک پرسونا خوبفقط باید به یاد داشته باشید که شما به یک نمای واحد از مشتری احتیاج ندارید ، به یک دیدعملی از مشتری نیاز دارید