تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: ماهیت حسابها در حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
ماهیت حساب مهم ترین مفهومی است که باید در ثبت سندهای حسابداری در نظر گرفت و با توجه به ماهیت حساب ها، آنها را در بخش درست ثبت نمود. ازجمله اصطلاحات پرکاربرد در حسابداری، بدهکار و بستانکار است که درک درست آن از بروز بسیاری مشکلات در ثبت اسناد جلوگیری می کند.
[font=IranYekan,]ماهیت حساب ها با توجه به معادله اساسی حسابداری تعیین می شود. معادله حسابداری شامل دارایی ها در سمت راست و بدهی ها و سرمایه در سمت چپ است؛ درنتیجه هر حساب با توجه به نوع خود در سمت چپ یا راست معادله قرار می گیرد.
[/font]

دارایی=سرمایه+بدهی

در معادله حسابداری سه اصطلاح دارایی، بدهی و سرمایه وجود دارد که برای تعیین ماهیت حساب ها می بایست با مفهوم این سه اصطلاح آشنا باشید تا بتوانید حساب ها را به درستی در جای خود قرار دهید.

دارایی: منابع اقتصادی متعلق به یک واحد اقتصادی که انتظار می رود در آینده برای آن منفعتی ایجاد نماید و یا به زبان ساده تر کلیه اموالی که قابل تبدیل به وجه نقد هستند

بدهی : حقوق مالی اشخاص به جز مالک از دارایی های واحد تجاری  و یا تعهدی که به واسطه دریافت کالا و خدمات برای واحد اقتصادی ایجاد می شود
[font=IranYekan,]سرمایه : حق یا ادعای مالکین نسبت به دارایی واحد اقتصادی[/font]
[font=IranYekan,]با توجه به معادله حسابداری، حساب هایی که در سمت راست معادله قرار می گیرند، دارای ماهیت بدهکار و درمقابل حساب هایی که در سمت چپ معادله قرار می گیرند دارای ماهیت بستانکار هستند.
[/font]

موجودی نقد و بانک، موجودی کالا، دارایی های ثابت شرکت، هزینه ها و بهای تمام شده محصولات و نیز حساب های دریافتنی نمونه هایی از حساب با ماهیت بدهکار هستند.

حساب های پرداختنی، درآمد و فروش، سرمایه و تسهیلات نیز در گروه حساب با ماهیت بستانکار قرار می گیرند.

در حسابداری یک حساب چه از نوع بدهکار باشد و چه از نوع بستانکار می تواند به صورت افزایشی یا کاهشی تغییر کند. در ثبت تغییرات حسابها در اسناد یک قاعده کلی به قرار زیر تعریف شده است:

درصورت افزایش در حساب ها با ماهیت بستانکار باید حساب را در ستون بستانکار ثبت نمود؛ در مقابل در صورت کاهش در حساب بستانکار باید سند آن را در ستون بدهکار ثبت کرد.
[font=IranYekan,]همانند حساب بستانکار، می بایست افزایش در حساب های دارای ماهیت بدهکار را در ستون بدهکار و کاهش در این حساب ها را در ستون بستانکار قرار داد.
[/font]