تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مشخصات منو پتاسیم فسفات همراه با تصویر
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
منو پتاسیم فسفات ترکیب شیمیایی با نام های MKP یا پتاسیم دی هیدروژن فسفات و Potassium phosphate monobasic می باشد. فرمول شیمیایی منو پتاسیم فسفات KH2PO4 و جرم مولی آن 136.086 g/mol می‌باشد.

شکل ظاهری آن به صورت پودر سفید رنگ جامد و بدون بو است. این ترکیب نمک محلول پتاسیم و یون دی هیدروژن فسفات می باشد و تک کریستال آن خاصیت اپتیکی دارد. در آب بسیار محلول اما با حلالیت کمی در اتانول می باشد. به صورت خوراکی نیز وجود دارد و در کشاورزی نیز کاربرد های فراوانی دارد.

کاربرد منو پتاسیم فسفات علاوه بر صنایع کشاورزی و استفاده از آن به عنوان کود، در مکمل غذایی، کود قارچ کش و ماده اصلی در نوشابه های انرژی زا می باشد. همچنین منو پتاسیم فسفات در صنایع نساجی و در فرآیندهای تخمیری نیز کاربرد دارد. منو پتاسیم فسفات به عنوان بافر و تصفیه کننده فلزی به کار برده می شود.

این ترکیب شیمیایی خاصیت اسیدی ضعیف دارد و pH آن 4/5 می باشد.
در هر 100 میلی لیتر آب دمای 25 درجه سانتی گراد حدود 25 گرم منو پتاسیم فسفات حل می شود.
از این ماده به مقدار مجاز به تخم مرغ برای ثابت کردن رنگ و همچنین به فرآورده های کم نمک (سدیم پایین)، شیر و فرآورده های گوشتی اضافه می شود.
افرادی که از خوردن موادی مانند کرفس، تخم مرغ، سویا، فرآورده های شیر، بادام زمینی، گندم، ماهی و صدف خودداری می کنند و یا به این محصولات آلرژی دارند، از خوردن منو پتاسیم فسفات منع نمی شوند و می توانند عناصر مورد نیاز را از طریق مصرف این ماده در سایر مواد خوراکی دریافت کنند.

[تصویر:  27-600x800.jpg]