تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: داده کاوی چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش _طرح مشاوره متخصصین صنعت ومدیریت _دپارتمان فناوری اطلاعات وارتباطات


[تصویر:  dm-e1531733637229.jpg]

داده کاوی چیست؟ چه کاربردهایی دارد و روش اجرای آن چگونه است؟! «داده کاوی» ترجمه ی عبارت «Data Mining» و به معنای «کاویدن معادن داده» است. داده کاوی یعنی استخراج اطلاعات گرانبها از حجم عظیم معادن داده! کلمه ی Mining در معنای تحت الفظی خود یعنی «استخراج از معدن» بکار می رود و در واقع عبارت Data Mining نشان می دهد که حجم انبوه اطلاعات مانند یک معدن عمل می کند و از ظاهر آن مشخص نیست چه عناصر گرانبهایی در عمق این معدن وجود دارد. تنها با کند و کاو و استخراج این معدن است که می توان به آن عناصر گرانبها دست پیدا کرد.


تفاوت اصلی داده کاوی و علم آمار، در حجم داده های مورد تحلیل، روش مدلسازی داده ها و استفاده از هوش مصنوعی است. داده کاوی شاخه ی توسعه یافته و پیچیده ی علم آمار است. علم آمار به تنهایی برای صاحبان صنایع و شرکت ها بسیار اهمیت دارد. اما اهمیت داده کاوی فراتر از علم آمار می رود و امکاناتی در اختیار شما قرار می دهد که ساز و کارهایی آماری از انجام آنها ناتوان هستند.

تفاوت اصلی علم آمار با شاخه ی توسعه یافته ی خود یعنی داده کاوی، در حجم داده های مورد تحلیل و روش مدلسازی داده هاست. در بیشتر موارد حجم داده های اولیه ی مورد استفاده در داده کاوی آنقدر زیاد است که به یک چالش زمان بر و هزینه بر تبدیل می شود. اما مدلسازی داده های ورودی و دستیابی به اطلاعات پنهان و ارزشمند موجود در این حجم عظیم داده، با کمک هوش مصنوعی و شیوه های خودکار یادگیری انجام می شود که در بررسی های پایه ای آماری خبری از آن نیست.
وظیفه ی داده کاوی، کاویدن و استخراج دانش از منابع عظیم داده است تا اطلاعات گرانبهایی که در حجم انبوهی از اطلاعات سطحی پنهان شده است را آشکار سازد.


چرا داده کاوی سودآور است؟!

داده کاوی به دو دلیل سودآور است:

[list]

[*]منجر به تصمیمات واقع بینانه می شود.

[*]سبب تکرار تصمیمات سودآور رخ داده در گذشته می گردد.
[/list]با داده کاوی شما مجبور می شوید تصمیمات احساسی را فراموش کنید و بر اساس واقعیت ها تصمیم بگیرید. بنابراین ضرر های ناشی از نا آگاهی مدیران حذف می شود.
داده کاوی همچنین فضای سال های گذشته ی شرکت شما را بازبینی می کند و در نهایت نشان می دهد کدام تصمیمات منجر به سود شده است در حالی که شما از آن ها بی خبر هستید. شرکت ها و سازمان ها هر لحظه در حال اتخاذ تصمیمات جدیدی هستند که منجر به سود یا زیان آن مجموعه می شود. بسیاری از تصمیمات بر اساس واقعیات موجود گرفته نمی شود و عواملی چون «فراموشی»، «تخلفات و تقلبات»، «اشکالات خط تولید»، «منافع شخصی» و «سیاست های اعمال نفوذ شده از جاهای دیگر» منجر به اتخاذ تصمیمات غیر شفاف و در نتیجه زیانبار می شوند.


نقل‌قول: داده کاوی فضای حاکم بر کسب و کار شما را شفاف می‌کند و شما را مجبور می‌کند که واقع‌بینانه تصمیم بگیرید.



تصمیم گیری واقع بینانه کلید از بین بردن تصمیمات احساسی و در نتیجه از بین بردن بهره وری پایین و ضرر های ناشی از نا آگاهی است. بطور کلی فضای تصمیم گیری در یک کسب و کار شباهت بسیار زیادی به فضاهای تصمیم گیری اتفاق افتاده در ۱۰ سال گذشته ی آن مجموعه دارد. این شباهت در یاد تصمیم گیرندگان آن کسب و کار باقی نمی ماند و اغلب آشکار نیز نمی شود. داده کاوی فضای سال های گذشته ی کسب و کار شما را بازخوانی می کند و به شما می گوید کدام تصمیمات منجر به سود شده است و کدام تصمیمات منجر به زیان کسب و کار شده است.

بنابراین داده کاوی باعث می شود تصمیمات زیانده کسب و کارتان در گذشته را تکرار نکنید ولی تصمیمات سودآور اتفاق افتاده در گذشته را دوباره تکرار کنید.




داده کاوی چگونه کار می کند؟

داده کاوی یک روش حل مسئله مبتنی بر داده های موجود است. تیم داده کاوی دایکه بر اساس استاندارد جهانی کریسپ دی ام (CRISP-DM) این فرایند حل مسئله را به اجرا می گذارد.
 در ابتدای فرایند، مشکلات شرکت یا سازمان شما پیدا خواهد شد و در پایان با کمک هوش مصنوعی، راهکارهایی برای حل آن مشکلات در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
پس از یافتن مشکلات در ابتدای فرایند داده کاوی، اطلاعات ریز ثبت شده در شرکت یا خط تولید شما دریافت می شود.




بر اساس این اطلاعات، مکانیزم های مرتبط در کسب و کار شما مدلسازی می شود و سپس با کمک متدهای «یادگیری ماشین» راه حل هایی برای از بین بردن مشکلات شرکت شما در چارچوب گزارشات مستند و نرم افزار رایانه ای در اختیار شما قرار می گیرد.

بر اساس این استاندارد، فرایند حل مسئله با کمک داده کاوی در شش مرحله و در تعامل با کارفرما صورت می گیرد.





گام اول: درک کسب و کار



کارفرما مشکلی در کسب و کار خود دارد. مشکل خود را با متخصص داده کاوی مطرح می کند. این گام اول است. در حالت دیگر، کارفرما نمی تواند مشکلات کسب و کار خود را تشخیص دهد اما می داند سیستم کسب و کار وی دارای نقصان است. در این حالت طرح مسئله را نیز بر عهده ی متخصص داده کاوی می گذارد.






گام دوم: بررسی و درک داده ها


متخصص داده کاوی، داده های ثبت شده در کسب و کار کارفرما را از وی درخواست می کند و به بررسی داده ها می پردازد. متخصص داده کاوی با توجه به حجم و کیفیت داده ها مسئله ی طرح شده در مرحله ی قبل را تعدیل می کند تا نتیجه ی پروسه ی داده کاوی واقع بینانه تر بشود.



گام سوم: آماده سازی داده ها



در مرحله ی سوم عملیات آماده سازی داده ها توسط متخصص داده کاوی صورت می گیرد. آماده سازی داده ها شامل این موارد می شود:





گام چهارم: مدل سازی


قدم چهارم مدلسازی داده های آماده سازی شده است. با توجه به متدهای متفاوت، مدل های متفاوتی ساخته می شود و بهترین مدل ها از نظر متخصص داده کاوی انتخاب می شود.



گام پنجم: تست و ارزیابی مدل

مدل های ساخته شده تست و ارزیابی می شوند و بهترین مدل از نظر مسئله ی طرح شده در مرحله ی یک، انتخاب می شود. سپس در تبادل نظر با کارفرما، موثر بودن مدل انتخاب شده بررسی می شود. در صورتی که مدل انتخاب شده کمکی در حل مسئله نمی کند کل فرایند از مرحله ی یک دوباره انجام می شود.


گام ششم: توسعه مدل نهایی

در صورتی که ارزیابی ها رضایت بخش باشند راه حل هایی در قالب توسعه ی مدل نهایی ارائه می شوند که مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک را برطرف می کنند. مدل نهایی به متخصص داده کاوی نشان می دهد که رفتار مجموعه ی کسب و کار کارفرما در مورد مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک چگونه است.

این درک از رفتار کسب و کار، در قالب راه حل های عددی و چند فرمول یا راهکار عملی در اختیار کارفرما قرار می گیرد تا مشکلات مطرح شده در مرحله ی یک رفع گردد. همچنین متخصص داده کاوی می تواند در قالب گزارشات مستند مکانیزم رفتاری کسب و کار کارفرما را برای وی تشریح کند.

برای سادگی تعامل کارفرما با مدل نهایی، یک نرم افزار رایانه ای نوشته می شود که کار شبیه سازی رفتار کسب و کار کارفرما را برعهده دارد. بطوریکه کارفرما می تواند با وارد کردن برخی پارامترهای کنونی از کسب و کار خود، رفتار کارخانه و یا سودآوری کسب و کار خود را در آینده پیش بینی کند.


source:https://www.dayche.com
[font=Tahoma]داروسازی در ترکیه

تاریخچه داروسازی در ترکیه قدمت رشته داروسازی در ترکیه به تاریخ 9 نوامبر 1908 که "مکتب داروسازی علی" با تکیه بر دانشکده پزشکی اولین مکتب تدریس داروسازی نام گرفت، بر می گردد. در این مکتب مدت آموزش 3 سال و برنامه آموزشی آن مانند برنامه آموزشی مدرسه داروسازی پاریس (Ecole Superieure de Pharmacie de Paris) بوده است. در سال 1993 با فاصله گرفتن این مکتب از دانشکده پزشکی دروس آن نیز بیشتر از دروس پزشکی به سمت دروس علوم پایه سوق پیدا کرد و وابسته به دانشکده علوم پایه شد. در سال 1938 مدت آمورش در مکتب داروسازی به 4 سال افزایش یافت و در سال 1962 با جدا شدن دانشکده داروسازی از دانشکده های دیگر به صورت یک دانشکده مجزا برای اولین بار در دانشگاه استانبول بنا شد.


شغل داروسازی در ترکیه
وضعیت اجتماعی و حرفه داروخانه در ترکیه کاهش قابل توجهی تحت نسبت به گذشته داشته. این یک تغییر جدی بعد و قبل از سال 2000 را نشان می دهد. قبل از سال 2000 "سلامت در ترکیه" شاخص منعکس سومین کشور در جهان بوده است بعد از سال 2000 یک انقلاب در بخش بهداشت و درمان در نتیجه سیاست دولت را تجربه کرده است بعد از گذشت سال ها از تحقیق در سال 2014 بر اساس مصاحبه با داروسازان در پایان سال 2018 و تعیین اینکه تأثیرات قانونی که در سال 2013 به تصویب رسیده است، تازه شروع چه نتیجه ای بر این حرفه داشته است، می توان گفت که حرفه داروسازی احتمالاً در رتبه بندی حرفه ها از 11 به 15 و حتی 20 کاهش می یابد. داروخانه ها طبق قانون 6308 به تهیه و ارائه انواع داروها از مواد اولیه طبیعی و مصنوعی که در تشخیص و معالجه بیماری ها و محافظت از بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرند. تجزیه و تحلیل دارو ، نظارت بر آن از نظر پیوستگی، ایمنی، اثربخشی و هزینه عملکرد دارویی آن. خدمات بهداشتی و درمانی است که فعالیت های مربوط به اطمینان از استاندارد سازی و ایمنی کیفیت دارو و اطلاع رسانی به بیماران راجع به مشکلات مربوط به مصرف دارو و گزارش مشکلات انجام می دهند. واحدهای موجود در رشته داروسازی در ترکیه در رشته داروسازی تعداد 187 واحد ضروری و 22 واحد اختیاری که در مجموع 209 واحد درسی وجود دارد و عمدتا دروس شیمی و زیست شناسی هستند وجود دارد. دانشجویانی که در دانشکده داروسازی تحصیل می کنند واحد هایی در زمینه فناوری اطلاعات پایه، شیمی تحلیلی، شیمی آلی، تاریخچه و اصطلاحات دارویی، علوم پایه داروسازی، قانونگذاری داروسازی، داروسازی و علوم پزشکی پایه، مواد اولیه دارویی، شیمی دارویی، فناوری داروسازی، بیوشیمی بالینی، کمک های اولیه، فارماکولوژی، دنتیولوژی و اخلاق در داروخانه، تمرین فارماکولوژی، اتنوبوتانیک، ایمنی و تجزیه و تحلیل مواد غذایی، انگل شناسی بالینی، ویتامین ها و کوآنزیم ها، اصول بیوشیمی بیماران، شیمی پلیمر، رادیکال های آزاد و آنتی اکسیدان ها را طی می کنند. طول دوره داروسازی در ترکیه مدت زمان تحصیل در رشته داروسازی در تمامی دانشگاه های ترکیه با تصمیم مجمع عمومی موسسات آموزش عالی از 4 سال به 5 سال تغییر داده شده است. شهریه رشته داروسازی در دانشگاه های ترکیه شهریه سالانه در دانشگاه های دولتی ترکیه چه برای رشته داروسازی و چه سایر رشته ها از دانشگاهی به دانشگاه دیگر متفاوت است به عنوان مثال شهریه رشته داروسازی در دانشگاه آتاتورک 2964 لیر، دانشگاه اگه 1482 لیر، دانشگاه آنکارا 15000 لیر، دانشگاه هاجت تپه 16821 و در دانشگاه استانبول 7000 لیر میباشد. شهریه سالانه در دانشگاه های خصوصی ترکیه برای رشته داروسازی بطور میانگین در بین دانشگاه های مختلف 13000 دلار می باشد.

سایر آزمون ها سایت متروپل[/font]


پزشکی در ترکیه

دندانپزشکی در ترکیه

بورسیه تحصیلی در ترکیه

آموزش زبان ترکی استانبولی