تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نحوه محاسبات ارز در حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نحوه حسابداری نرخ تسعیر ارز به زبان ساده چیست؟
2016/06/13در دسته نرم افزار حسابداری ارزی ArianERP, مقاله نرم افزار /
اغلب نیاز است برای معامله با سازمان های دیگر در خارج از کشور از پول رایج آن کشور استفاده کنیم ، پس لازم است اطلاعات مربوط به عملیات ارزی که واحد پولی غیر از واحد پول اصلی گفته می شود را دانست. در آغاز کار باید دانست که تسعیر ارز چیست و نحوه محاسبه تسعیر ارز با نرم افزار حسابداریبه چه صورت انجام می پذیرد ، اگر محاسبات معاملات به ریال حساب گردد تبدیل معاملات ارزی به واحد پولی ریالی را تسعیر می نامند. از مسائل حائز اهمیت در حسابداری نحوه محاسبه نرخ تسعیر ارز است که اثر حاصل از تغییرات نرخ ارز در عملیات مالی بوسیله سیستم حسابداری کشف و بررسی می شود.

ثبت حسابداری تسعیر ارز چگونه میباشد؟
برای ثبت تسعیر ارز ، در تاریخی که معامله انجام شده ، در ابتدا ثبت اولیه معامله ارزی بر اساس نرخ ارز به ریال و در ادامه در برنامه حسابداری بر مبنای نوع معامله که فروش یا خرید بوده ، ثبت می شود. با نرم افزار حسابداری ارزی به راحتی می توانید کارهای حسابداری خود را محاسبه و از نحوه ثبت سند حسابداری تسعیر ارز مطلع شوید. در ویدئویی که برای شما تدارک دیده ایم می توانید جزئیات بیشتری در رابطه با روش های حسابداری تسعیر ارز به زبان ساده بیاموزید و بطور کامل با استاندارد 16 حسابداری آشنا شوید. به کمک این ویدئو میتوانید در چند دقیقه، با روش های محاسبه و نحوه حسابداری تسعیر ارز آشنا شوید.

نمایشگر ویدیو

00:00
00:00




به طور مثال
برای اینکه بدانید تسعیر نرخ ارز چیست به مثال زیر توجه فرمایید :

شرکت A یک شرکت داخلی می باشد.

شرکت B یک شرکت خارجی می باشد.

شرکت A فروش کالا با نرخ ارز 1000 دلار با شرکت B به صورت نسیه انجام می دهد. در تاریخ انجام معامله نرخ دلار 30000 ریال بوده است. ثبت این معامله ارزی در دفاتر حسابداری شرکت A به شکل زیر خواهد بود :

حساب دریافتی شرکت B : 30،000،000

فروش : 30،000،000

بابت فروش کالا به شرکت B 1000 دلار

حتما بخوانید: چگونه با سرعت بالا محاسبات تسعیر ارز را با کامپیوتر انجام دهیم؟

در صورت تغییر نرخ ارز ، تسعیر ارز در حسابداری به صورت زیر ثبت می شود :
در ادامه مثال معامله شرکت A و B در تاریخی که تسعیر ارز ثبت شد ، نرخ ارز 35000 ریال بوده است. چون که فروش در ترازنامه حساب دریافتی ثبت می شود و حساب دریافتی جزء اقلام پولی در نظر گرفته شده است ، بنابراین باید با تاریخ ترازنامه ، مجدد تسعیر محاسبه شود.

5000000 = (30000 – 35000 ) * 1000

اگر شرکت A قصد تسویه حساب داشته باشد با محاسبه تسعیر جدید باید 5000000 ریال بیشتر پرداخت کند و به شکل زیر در اسناد حسابداری ثبت می شود :

حساب دریافتی شرکت A 5000000

سود ( زیان ) ناشی از تسعیر ارز 5000000

مواردی که باید در ترازنامه تسعیر ارز در نظر گرفته شود :
اقلام پولی : اقلام پولی همانند دارایی ها و بدهی ها و پول نقد ( بانک ) که قرار است با مبلغ مشخصی از وجه نقد دریافت یا پرداخت شود ، با نرخ ارز در تاریخی که ترازنامه تنظیم می شود دوباره تسعیر ( تبدیل واحد ارزی ) انجام می شود و امکان تفاوت در نرخ تسعیر ارز وجود دارد.

اقلام غیر پولی : با نرخ ارز در زمانی که معامله ارزی انجام می شود تسعیر انجام می گیرد و تفاوتی در نرخ نسعیر ارز مشاهده نمی شود.

نمونه ای از اقلام پولی :
موجودی نقد
سپرده ای کوتاه مدت
اوراق مشارکت
نمونه ای از اقلام غیر پولی :
موجودی کالا
پیش پرداخت
پیش دریافت
نحوه محاسبه سود و زیان تسعیر ارز | آرین سیستم
نحوه محاسبه سود و زیان تسعیر ارز | آرین سیستم

نحوه محاسبه سود و زیان تسعیر ارز به چه صورت است؟
در صورتی که نرخ تسعیر دلار در تاریخ پرداخت بدهی ارزی ، کمتر از نرخ تسعیر دلار در تاریخ معامله باشد ، شرکت تجاری موفق به سود حاصل از تسعیر ارزی می شود و بالعکس.

اگر مانده محاسبات تسعیر باعث سود شود ، حساب سود تسعیر ارز ، بستانکار و اگر مانده محاسبات باعث زیان شود ، حساب سود تسعیر ارز ، در نرم افزار حسابداری مالی بدهکار ثبت می شود.

روش های مختلف تسعیر ارز چیست؟
از ابتدای سال تا پایان سال با یک نرخ محاسبات ارز را ثبت و در پایان سال مانده های ارز را تسعیر و سود و زیان محاسبه می شود. این روش آسان ولی به دلیل تغییر نرخ ارز ریسک بالایی دارد.
در ابتدای هردوره مالی مشخص یا ابتدای هر ماه نرخ ارز را تغییر داده و با نرخ جدید عملیات تسریع ارز انجام می شود.
به صورت روزانه نرخ ارز را مشخص و عملیات تسعیر ارز انجام می شود و نسبت به دو روش قبلی ریسک کمتر و محاسبات دقیق تر انجام می شود.
با استاندارد 16 حسابداری بیشتر آشنا شوید
استاندارد 16 حسابداری ، استاندارد تسعیر ارز می باشد که برای بازخورد تغییرات نرخ ارز بیان شده است و امری ضروری در نرم افزار حسابداری چند ارزی برای نحوه محاسبه تسعیر ارز به شمار می آید.

برای اطلاع از اینکه نرخ تسعیر ارز چیست به بیان مطالب این استاندارد طبق زیر می پردازیم :

مقدمه : یک بخش در سازمان به دو صورت معاملات ارزی و ارتباط برون سازمانی عملیات خود را انجام می دهد ، عکس العمل معاملات ارزی و فعالیت خارجی با تبدیل عملیات ارز به واحد پولی ریالی و دقت به نحوه محاسبه تسعیر ارز انجام می پذیرد که از مسائل مهم دانستن نحوه محاسبه تسعیر ارز و اثر حاصل از تغییرات ارزی است.
حوزه کاربرد : استاندارد ملزم به اجرا در موارد زیر است :
تسعیر گزارش های مالی فعالیت خارجی و معاملات ارزی
دسته بندی فرق تسعیر در آن دسته از بدهی های بخش خارجی مجزا که سرپوشی برای سرمایه گذاری خام به حساب می آیند.
در نظر نگرفتن تجدید گزارش های مالی از ریال به واحد دیگر پولی
اصطلاحات : توضیح اصطلاحاتی که در نحوه محاسبه تسعیر ارز به کار رفته است.
فعالیت خارجی : یک بخش تجاری فرعی ، غیر مستقل و شراکت داده شده که کارهای آن در خارج از کشور مدیریت می شود.
بخش خارجی مجزا : فعالیت های خارجی که به کارهای انجام شده در آن بخش تجاری تعلق نمی گیرد.
نرخ تسعیر ارز بانک مرکزی : نرخ واگذاری دو واحد پولی بهم که دربرگیرنده کلیه نرخ های رسمی و قراردادی است.
صورت های مالی عملیات خارجی :
طبقه بندی عملیات خارجی : بحث مهم در طبقه بندی صورت های مالی خارجی این است که چه نرخ هایی باید تسعیرشود و این تغییرات در صورت هایی مالی چگونه شناسایی و چه تاثیری در سود وزیان خواهد داشت. این روش به عملیات تسعیر و تامین کالا از واحد تجاری که گزارش شده و عملیات خارجی وابسته است.
عملیات خارجی لایتفک از عملیات واحد تجاری گزارش گر: در این بخش تنها کالاهایی که از واحد تجاری گزارش گر اعلام می شود بفروش می رساند و عواید این فروش را به واحد تجاری گزارش گر اعلام وثبت می کند.
جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech مراجعه فرمایید.