تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بررسی انواع زباله هاوماهیت ان ها
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زباله چیست؟

«هر گونه باقی مانده از فرایند تولید (...) یا به طور کلی هر شیء که رها شود و یا اینکه دارنده آن قصد رهاکردنش را داشته باشد پسماند نامیده می شود.»  ماده L۵۴۱-۱ قانون محیط زیست فرانسه
پسماند به مجموعه موادی گفته می شود که پس از مصرف یا استفاده، دیگر کارآیی ندارشته باشد و دور ریخته می شود. زباله یعنی پس‌مانده و باقی‌مانده از تولید یا تغییر شکل چیزهای دیگر و نیز آنچه که قبلا استفاده شده و دیگر به آن احتیاجی نیست. معضلی که یکی از مهمترین آثار منفی تمدن بشری است و تبدیل به اساسی ترین مشکل زیست محیطی کره زمین شده است.  بالطبع، مدیریت پسماند هزینه های زیادی را به دولتها تحمیل می کند.

چند نوع زباله داریم؟

زباله به دو نوع خشک و تر تقسیم می شود که هر بخش خود نیز شامل چندین دسته و گروه است که پسماند خشک به تنهایی شامل سه گروه بزرگ پسماند می باشد؛ ولی بزرگترین گروه زباله به زباله شهری مربوط می شود.
۱- زباله های شهری:

این گروه به لحاظ اجزای تشکیل دهنده آن تقریبا شامل دو گروه پسماندهای خشک مثل پسماندهای معمولی و عادی  صنعتی و همچنین ضایعات بی اثر می باشد و نیز گروه زباله های تر است و یکی بزرگترین گروه های پسماند است.
از لحاظ اجزای تشکیل دهنده زباله های شهری شامل حدود ۸۰ درصد مواد آلی فاسد شدنی، حدود ۹ درصد کاغذ و مقوا، ۳ درصد پلاستیک، ۳ درصد چوب، ۳ درصد شیشه وسفال و ۲ درصد منسوجات می باشد. همان طور که ملاحظه می کنید مواد فاسدشدنی بیشترین درصد را در زباله های شهری دارا می باشند و به این ترتیب تهیه کود آلی گیاهی به عنوان یک گزینه ی سودآور و کارآمد مطرح است. علاوه بر آن، بازیافت کاغذ، پلاستیک و شیشه هم از جمله مواردی است که در خیلی از کشورهای پیشرفته به آن توجه می شود.

۲- زباله تر:

به زباله ای گفته می شود که قابلیت فاسد شدن دارند و تجزیه پذیر هستند. اکثر آنها به خاطر سرعت فسادپذیری بالا توسط باکتریها می توانند خیلی زود به چرخه طبیعت برگردند و اکثرا به عنوان کود استفاده می شوند. ضایعات غذایی به قسمتی از این نوع زباله ها می باشند که فاسدشدنی هستند و این بخش عمدتا از اضافات گیاهان و پسماند ناشی از طبخ غذا و مواد خوراکی به دست می‌آید. به همین دلیل به این نوع از زباله ها، پسماند غذایی و یا پسماند تر هم گفته میشود. این بخش از زباله ها اهمیت بالایی دارند چرا که عمده‌ی زباله ها از همین نوع هستند و همچنین فسادپذیری بالایی دارند که باعث تولید آلودگی و بیماری می شوند و باید نسبت به دفع آن خیلی سریع اقدام کرد. از طرفی می توان از این نوع زباله برای تولید کمپوست هم استفاده کرد.


۳- زباله خشک:

نخاله های ساختمانی: زباله هایی که در شهر تولید می شوند و جزو دسته ی زباله های شهری قرار دارند. نخاله و زائدات ساختمانی که از ساخت و ساز و یا تخریب ساختمان ها به جا می مانند.
زباله های صنعتی: به تمام زائدات ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی، لجن، تصفیه خانه ها و حوضچه های تثبیت خاکستر، پسماندهای پالایشگاهی، صنایع گاز، نفت، پتروشیمی، نیروگاهی و امثال این ها زباله های صنعتی گفته می شود و معمولا شامل فلزات، مواد پلاستیکی، مواد شیمیایی، تولیدات مرجوعی فاسد و غیر مفید و... می باشد.


طبقه بندی زباله های صنعتی خطرناک:

فرمان شماره ۲۰۰۲-۵۴۰ از تاریخ ۱۸ آوریل ۲۰۰۲ لیستی از ضایعات را مشخص می کند.

ضمیمه ۱ این فرمان صراحتا از ویژگی های مختلفی که زباله های خطرناک ایجاد میکنند صحبت می کند.

ضمیمه ۲ همین فرمان لیست نه چندان جامعی از ویژگیهای زباله ها طبق شاخصه های زیر ارائه می دهد:

[list]
[*]انواع ضایعات به ۲۰ دسته که هریک از این دسته ها خود شامل چند بخش می باشد تقسیم می شوند.
[*]قبل از نام هر نوع از زباله ها یک کد ۶ رقمی بیاید.
[*]زباله هایی که در گروه خطرناک قرار می گیرند با علامت ستاره مشخص شوند.
[/list]


[تصویر:  electronic-waste1.png]

[تصویر:  waste.png]

http://kishindustry.com