تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مهندسی شیمی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
غشا Membrane
ارسال شده درآگوست 25, 2020 » توسط ‪: محمد حتم خانی » دسته بندی ها: اخبار صنعت » (۰) دیدگاه


مقدمه

غشاها نقشی اساسی در زندگی روزمره ما دارند.در باب  اهمیت غشاها همین کافی که ،ریچارد بورن میگوید که :اگر از غشاها خسته شدید از زندگی خسته شده اید.

امروزه فناوری غشایی به دلیل دارا بودن مزایای فراوان نسبت به دیگر فناوری های جداسازی ،جایگاه ویژه ای در صنایع مختلف پیدا کرده است.کاربرد روزافزون این فناوری در صنایع مختلف ،خصوصا در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی گواه بر این مدعاست.

غشا چیست؟

غشا همچون سدی هست که دارای نفوذپذیری  انتخابی است.غشاها برای جداسازی محلول‌ها یا مخلوط گازها کاربرد دارند، که بسته به خواص غشا، اعم از استحکام، محافظ تکیه‌گاه، مواد تشکیل‌دهنده می‌تواند کاربردهای گوناگونی داشته باشد.غشا می تواند ضخیم یا نازک باشد .ساختار آن می تواند همگن یا غیر همگن باشد و انتقال آن می تواند فعال یا غیر فعال در نظر گرفته شود.

[تصویر:  biwater-300x225.jpg]

تاریخچه غشا

نخستین آثار مطالعات درباره  غشا به اوایل قرن 18 میرسد.به عنوان مثال در سال 1748،اب نولت واژه ی اسمز را برای توصیف تراوش آب از میان یک دیافراگم به کار می برد.

تا قرن نوزدهم و اویل قرن بیستم تقریبا غشاها هیچ گونه مصرف صنعتی نداشتند و تنها جنبه آزمایشگاهی برای توسعه تئوری های فیزیکی و شیمیایی  داشتند.یکی از این موارد ،اندازه گیری فشار اسمز محلول، توسط غشایی بود که تراب و پففر طراحی کرده بودند یا وانت هوف درسال 1887 که از آن برای توسعه تئوری حد خود استفاده کرد که  در نهایت منجر به  شکل گیری تئوری  وانت هوف شد.

در سال 1907،بچهولد به منظور تهیه ی غشاهاي نیتروسلولز با اندازه حفرات درجه بندی شده روشی ارایه داد کـه بـه وسـیله ي آزمـایش حبـاب تعریـف مـی شـد که بعد ها دانشمندانی چون الفورد،بچمن و …این روش را بهبود دادند.

در اوایل دهه 1930 غشاهاي میکرومتخلخل کلودیون به صورت تجاري به بـازار عرضـه شد؛در طول 20 سال، فناوري غشاهاي میکروفیلتراسیون به پلیمرهاي دیگـر و بـه خصـوص سـلولز استات نیز تعمیم یافت.

نخستین کاربرد عملی غشاها پس از جنگ جهانی دوم  همزمان با نیاز جوامع اروپایی همچون آلمان به آب آشامیدنی بود که از غشاها به عنوان یک فیلتر برای آب استفاده شد.
جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishindustry.com مراجعه کنید