تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حقوق دستمزد در حسابداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش - طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه حسابداری

آموزش محاسبه حقوق و دستمزد | فرمول و ثبت سند حقوق 0 تا 100
9 , فوریه 2020/14 دیدگاه /در آموزش مقدماتی حسابداری /توسط تیم تحریریه نرم افزار فرداد
حتما به خوبی می دانید که یکی از مهمترین عواملی که سبب می شود افراد به سمت کسب و کار سوق پیدا کنند و شغلی برای خود بیابند، درآمدی است که به ازای کار خود دریافت می کنند. از همین رو مسئله محاسبه حقوق و دستمزد، فرمول های محاسبه و به طور کلی آشنایی با حسابداری حقوق و دستمزد چه برای کارکنان، چه برای حسابداران و چه برای کارفرمایان، امری بسیار جدی و مهم است.


از همین رو تصمیم گرفتیم در این مطلب، آموزش کاملی از فرمول های نحوه محاسبه حقوق و دستمزد، مثال محاسبه حقوق و دستمزد و همچنین نحوه ثبت سند حقوق و دستمزد را برایتان شرح دهیم تا اگر نیاز به این کار پیدا کردید، با کمک آن، نیاز خود را رفع نمایید. با ما همراه باشید.

خواندن مقاله حسابداری حقوق و دستمزد را به چه کسانی پیشنهاد می کنیم؟
حسابداران حقوق و دستمزد
کارگرانی که می خواهند خودشان حقوق و دستمزدشان را محاسبه کنند
مدیران و کارفرمایان
در این مقاله به مباحث زیر می پردازیم:

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech.com مراجعه فرمایید.

حقوق و دستمزد چیست
حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟
نگاهی بر قوانین حقوق و دستمزد
آموزش حسابداری حقوق و دستمزد
فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد
آموزش نحوه محاسبه حقوق و دستمزد
آموزش ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری
نمونه سند حسابداری حقوق و دستمزد
نرم افزار محاسبه حقوق و دستمزد
حقوق و دستمزد چیست
شاید نیاز باشد پیش از این که به سراغ فرمول های وعده داده شده در ابتدای متن برویم، برای شما بگوییم که دقیقا حقوق و دستمزد چیست؟ در ابتدا باید بگوییم به حقوق و دستمزد به انگلیسی PAYROLL گفته می شود و منظور از آن، سهم نیروی کار در پروسه خدمات رسانی و یا تولید کالا بوده و به ازای آن، مبلغی به پرسنل انجام دهنده، تعلق می گیرد.

به بیانی دیگر حقوق و دستمزد همان هزینه ای است که جهت کار انجام گرفته در فرآیند تولید یا خدمات برای مدت زمانی مشخص، به فرد پرداخت می گردد.

نکته مهم
دو امر بسیار مهم که تعیین کننده میزان دستمزد و حقوق هستند، عبارتند از:
کمیت کار
کیفیت کار
توجه به این دو مورد از این رو دارای اهمیت است که می تواند تاثیر مستقیمی در تعیین مبلغ دستمزد و حقوق داشته باشد که در نهایت تغییر در آن سبب تغییر هزینه تولید می شود.

حسابداری حقوق و دستمزد چیست؟
مطلب دیگری که باید به آن بپردازیم، جدای از چیستی حقوق و دستمزد، این است که بدانید حسابداری حقوق و دستمزد چیست و برای حل مسائل حسابداری حقوق و دستمزد دقیقا چه کاری باید انجام دهید. باید بگوییم حسابدار حقوق و دستمزد کسی است که برای ثبت جدول حقوق کارگران 98 (سال جدید و طی سال) و همچنین تعیین خالص مبلغ دستمزد، فعالیت می کند. دستمزد حسابدار نیز با توجه به توافقات وی با کارفرما تعیین می شود.

شرایط حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد چیست

در واقع این فرد اطلاعات کاملی از قراردادهای اعضا و پرسنل دارد و بر اساس اطلاعاتی چون مدت زمان کار و مواردی از این دست، جدول دستمزد 98 (سال جدید) را به صورت ماهانه تهیه می نماید. از سوی دیگر ثبت سند حقوق و دستمزد با توجه به قانون وزارت کار، یکی از مهمترین وظایف حسابدار حقوق و دستمزد است.

همچنین لازم است بدانید واحد کارگزینی با ارائه اطلاعات بنیادین حقوق و دستمزد یا همان حکم کارگزینی به حسابدار، شرایط حسابداری حقوق و دستمزد را فراهم می کند. در واقع هر ماه اطلاعات، مدارک و سوابق پرسنل از طریق واحد کارگزینی ارائه شده و آنها با صدور حکم، روند پرداخت حقوق و دستمزد را پیش می برند. حکم کارگزینی شامل تمامی دریافتی های قانونی کارگر از جمله مواردی زیر است:

حقوق و دستمزد
حق اولاد
حق مسکن
خواربار و بن کارگری
ایاب و ذهاب
مزایای غیر نقدی
پاداش افزایش تولید
سود سالانه
و…
نکته مهم
حقوق کارکنان شامل سه مورد می شود که عبارتند از:
حقوق پایه پرسنل
کسر کسورات ( مالیات، بیمه، بازنشستگی و…)
مزایا (عیدی، حق مسکن، حق اولاد، پاداش، حق ماموریت و…) توجه داشته باشید که حق مسکن مشمول بیمه است.
وظایف حسابدار حقوق و دستمزد چیست؟
پیش‌تر گفتیم حسابدار حقوق و دستمزد کیست و در پروسه حسابداری حقوق و دستمزد چه کارهایی انجام می شود. اکنون در این بخش می خواهیم یک به یک وظایف حسابدار حقوق و دستمزد را برایتان شرح دهیم. این وظایف عبارتند از:

کسب اطلاع و پیگیری وظایف و برنامه های کاری خود از مدیریت
کسب اطلاعات قرارداد کارکنان
جمع آوری اطلاعات عملکردی و کارکردی و همچنین شرایط کار کارکنان
تهیه و بررسی لیست کسورات دستمزد و حقوق کارکنان
ثبت اطلاعات ماهانه عملکردی و کارکردی کارکنان
نظارت بر حقوق و دستمزد کارکنان
تفکیک واحدهای کاری جهت بررسی دستمزد و حقوق
نظارت بر محاسبه و تایید لیست دستمزد و حقوقی کارکنان
دریافت لیست و بررسی اطلاعات کسورات بیمه با توجه به شعب بیمه ذکر شده
دریافت لیست و بررسی اطلاعات کسورات مالیات با توجه به حوزه مالیاتی
تنظیم فیش های حقوقی
ثبت حقوق و دستمزد با بیمه
محاسبه اضافه کاری
محاسبه و بررسی مزایای مشمول اضافه کاری
محاسبه افزایش حقوق در سال 98 (در سال جدید)
محاسبه مزایای پایان خدمت، بازخرید و مرخصی کارکنان
تحویل فیش های دستمزد و حقوق کارکنان به واحد پرداخت
بررسی معوقات پرداختی کارکنان
ثبت سند حقوق حسابداری
ثبت سند حقوق و دستمزد
بررسی اعتراضات حقوقی و مالی کارکنان
ارائه اطلاعات لازم به کارکنان در خصوص نحوه محاسبه دستمزد و حقوق
فعالیت بر اساس چارت اداری و دستورالعمل داخلی
کسب آگاهی از پایه حقوق کارگری سال ۹۸ و پیگیری تصویب حقوق کارگران در سال ۹۸ (سال جدید)
مطالعه و کسب آگاهی از بخشنامه حقوق و دستمزد 98 (سال جدید)
وظایف تعیین شده از سوی مافوق
نگاهی بر قوانین حقوق و دستمزد
برای آن که به خوبی بدانید محاسبه حقوق و دستمزد بر چه مبنایی تعیین می شود، در این بخش نگاهی کوتاه به قوانین حقوق و دستمزد می اندازیم.

قوانین حقوق و دستمزد
قوانین حقوق و دستمزد بر اساس مفاد قانون کار

آنچه در ادامه ذکر می شود، تماماً بر اساس مفاد قانون کار جمهوری اسلامی ایران نوشته شده است.

حقوق و دستمزد کارکنان، بر اساس ماه 30 روزه تعیین می شود.
برای ماه های 31 روزه، حقوق بر 30 تقسیم و پاسخ در 31 ضرب می گردد.
برای ماه های 29 روزه، حقوق بر 30 تقسیم و پاسخ در 29 ضرب می گردد.
هر فرد شاغل می بایست در طول هفته 44 ساعت کار کند.
محدودیتی برای توزیع 44 ساعت کار در روزهای هفته وجود ندارد، مشروط بر این که ساعات کار روزانه از 8 ساعت بیشتر نشود.
ساعات شروع و پایان کار، باید بین 6 الی 22 تنظیم گردد.
روز جمعه، روز تعطیل برای کارکنان بوده اما محاسبه این روز در حقوق ماهیانه الزامی است. از همین رو حقوق ها 30 روزه تعیین می شود.
مدت زمان اشتغال یک فرد باید 192 ساعت در ماه باشد تا حداقل حقوق وزارت کار به وی تعلق بگیرد.
ساعات اضافه کاری در طول یک روز نباید از 4 ساعت تجاوز کند.
برای تعیین دستمزد اضافه کاری باید مزد ثابت فرد بر عدد 192 (ساعات کار در یک ماه) تقسیم شده و در عدد 4/1 ضرب شود. عدد به دست آمده دستمزد یک ساعت اضافه کاری است.
دستمزد هر ساعت اضافه کاری، 40 درصد بیش از ساعات دیگر کاری تعیین شده است.
در صورتی که تعیین شود، شغل فرد جز مشاغل سخت است، ساعات کاری از 44 ساعت در هفته به 36 ساعت کاهش یافته و فرد روزانه 6 ساعت باید کار کند.
سنوات به این صورت محاسبه می شود که کارفرما مکلف است به کارکنانی که یک سال به بالا مطابق قانون کار، فعالیت کرده اند، بر اساس آخرین حقوق دریافتی، یک ماه حقوق برای مزایای پایان کار به وی پرداخت نمایند.
عیدی نیز بر مبنای پایه حقوق محاسبه شده و دو برابر پایه حقوق مشروط بر این که از سه برابر حداقل حقوق دریافتی همان سال بیشتر نشود، به کارکنان پرداخت می گردد.
آموزش حسابداری حقوق و دستمزد
حسابداری حقوق و دستمزد به بررسی کارکرد ماه، میزان اضافه کاری، تعداد روزهای غیبت، روز های مرخصی، محاسبه حقوق ماهیانه، محاسبه عیدی ذخیره و پرداختنی، محاسبه سنوات ذخیره و پرداختنی ، محاسبه بازخرید مرخصی پرسنل و ….. می پردازد. حقوق و دستمزد، یک زیرمجموعه از حوزه منابع انسانی می باشد، بنابراین محاسبات و عملیات مربوط به حقوق و دستمزد، توسط کارشناس منابع انسانی انجام می شود.

حال محاسبات و عملیاتی که در حوزه منابع انسانی انجام می شوند به شرح زیر می باشند.

برای حسابداری حقوق و دستمزد، ابتدا باید اشخاص، شعبه های تامین اجتماعی و اداره های داریی در سیستم ثبت شود . سپس باید مشخصات پرسنل مورد نظر تکمیل گردند. پس از تکمیل مشخصات پرسنل، می توانیم برای آن ها حکم بزنیم .

در مرحله بعد باید عوامل حقوق و کارکرد تعریف شوند و سپس عملیات مقداردهی و فرمولدهی عوامل حقوق و کارکرد صورت پذیرد. حال می توان اطلاعات کارکردی پرسنل را در سیستم ثبت نمود و برای پرسنل محاسبه حقوق را انجام داد.

در مرحله بعد می توان عملیات گزارشگیری و تهیه لیست و فیش های حقوقی را انجام داد و در پایان سند حسابداری حقوق و دستمزد را ثبت نمود. برای اینکار به آموزش مرحله به مرحله حسابداری حقوق دستمزد دقت نمائید.

مشخصات پرسنل و اطلاعات پایه حقوق
برای محاسبه حقوق پرسنل ابتدا باید انها را به عنوان شخص در شرکت خود مشخص کنید. باید برای این افراد تمامی اطلاعات شناسنامه ای و شغلی مثل شماره بیمه پرسنل ، شماره حساب و محل پرداخت حقوق، اطلاعات مدارک تحصیلی ، وضعیت تاهل و مشخصات همسر و فرزندان، اطلاعات تعداد افراد تحت تکفل و …. برای هر پرسنل را تهیه و مستند سازی نمائید. اطلاعات پایه برای محاسبه حقوق همچون نام شعبه تامین اجتماعی و یا شعبه دارایی و یا شعبه بانک برای پرداخت حقوق باید مشخص و تعریف شود. در صورتی که شما از نرم افزار حقوق و دستمزد استفاده می کنید، هر یک از این موارد دارای یک فرم برای تعریف هستند که می توانید آنها را ثبت نمائید.

حکم پرسنلی
بعد از مشخص شدن اطلاعات پایه حقوق و ثبت اطلاعات پرسنلی نوبت به زدن حکم پرسنلی می رسد، با ثبت حکم پرسنلی مشخصات سمت فرد، تاریخ شروع به کار، تاریخ پایان کار و میزان حقوق و مزایای فرد ثبت می شود. در حقوق و دستمزد 5 نوع حکم وجود دارد که عبارتند از:

حکم شروع به کار: از این نوع حکم در هنگامی که فرد استخدام می شود، اسفاده می نماییم . در واقع با حکم شروع به کار ، تاریخ شروع به کار فرد به اداره بیمه اعلام می شود.

حکم کارگزینی: از این نوع حکم در هنگامی استفاده می شود، که بخواهیم تغییراتی در مشخصات یا مزایای حکمی فرد ایجاد نماییم.

حکم تغییر شعبه بیمه: درصورتی که به هر دلیل شعبه بیمه فرد تغییر نماید، باید برای فرد حکم تغییر شعبه زده شود، که در اطلاعات و سوابق بیمه ای فرد مشکلی به وجود نیاید.

حکم بین ماهی: از حکم بین ماهی در هنگامی استفاده می شود، که فرد موردنظر کمتر از یک ماه در شرکت و واحد موردنظر مشغول به کار باشد. در حکم های بین ماهی تاریخ اعتبار، که درواقع به معنای تاریخ ترک کار است مهم می باشد و باید وارد شود.

حکم خاتمه خدمت: اگر پرسنل به هر دلیل با شرکت قطع همکاری نماید و یا بازنشسته شود، باید برای آن پرسنل حکم خاتمه خدمت زده شود.

لازم به ذکر می باشد که تمام انواع حکم های حقوقی دارای مزایای حکمی می باشند.

عوامل حقوق و کارکرد
بعد از ثبت حکم کارگزینی باید عوامل حقوق و کارکرد را مشخص کنیم. عوامل حقوق شامل عواملی از قبیل حقوق پایه، حق بن، حق مسکن ، مزایای مشمول بیمه، مزایای مشمول و غیر مشمول بیمه، بیمه سهم فرد، بیمه کارمند، مالیات ماه، مالیات سال و ….. می باشند. پس از تعریف عامل حقوقی موردنظر، می توان خصوصیاتی ازقبیل مشمول بیمه بودن، مشمول مالیات بودن، مقدار دهی دستی عامل و …. را مشخص نمود .

عوامل حقوقی در سه نوع مزایا، کسورات و سایر تعریف می شوند. حال مزایا در دو نوع مزایای حکمی (مزایایی که در داخل حکم ثبت می شوند) و مزایای غیر حکمی (مزایایی که در داخل حکم ثبت نمی شوند) تعریف می شوند.

عوامل کارکردی نیز وابسته به کارکرد فرد می باشند، ازجمله عوامل کارکرد می توان به کارکرد ماه ، کارکرد اضافه کاری ، کارکرد ساعتی و …. اشاره نمود. عوامل کارکردی می توانند بر اساس روز، ریال، ساعت:دقیقه و یا ساعت:دقیقه:ثانیه تعریف شوند.

مقداردهی عوامل حقوق
پس از مشخص نمودن عوامل حقوق و کارکرد، نوبت به مقداردهی عوامل حقوق می رسد. در هرماه باید مقدار عواملی نظیر کارکرد ماه، ساعت و روز های مرخصی، غیبت، اضافه کاری و …. برای هریک از پرسنل وارد شوند. شما می توانید این اطلاعات را از سیستم کارت ساعت زنی خود خروجی بگیرید.

فرمول دهی عوامل حقوق برای محاسبه حقوق
پس از مقداردهی عوامل حقوق، می توانیم برای عوامل فرمول تعریف نماییم. با تعریف فرمول، نحوه محاسبه مقادیر عوامل حقوق و کارکرد ازقبیل حقوق پایه، اضافه کاری، حق مسکن، مالیات، بیمه و …. مشخص می شود. در واقع هنگامی که برای فرد محاسبه حقوق انجام می شود، اطلاعات موردنیاز جهت محاسبات حقوق از بخش فرمولدهی عوامل دریافت می شود. لازم به ذکر می باشد که اولویت تعریف فرمول ها مهم می باشد و باید ابتدا برای مزایا، سپس کسورات و سپس سایر عوامل فرمول نوشته شود و درنهایت برای خالص پرداختنی فرمول نوشته می شود.

محاسبه حقوق، گزارش گیری و لیست
پس از فرمولدهی عوامل نوبت به محاسبه حقوق می رسد. محاسبات حقوق با استفاده از مقادیر وارد شده در عوامل حقوق و کارکرد و فرمول های ثبت شده انجام می شود. پس از محاسبه حقوق می توان گزارش فیش حقوق و لیست پرداخت بانک حقوق پرسنل را تهیه نمود.

پس از محاسبه حقوق می توان دیسکت بانک، دیسکت بیمه و دیسکت مالیات را تهیه نمود. همانطور که اطلاع دارید در هر ماه باید فایل مربوط به اطلاعات بیمه ای و مالیاتی پرسنل و کارفرمای شرکت مورد نظر در سایت اداره مالیات و سایت اداره بیمه بارگذاری شود. با تهیه دیسکت مالیات و دیسکت بیمه، فایل های مورد نیاز ایجاد شده و می توان آن ها را در سایت های مربوطه بارگذاری نمود.

ثبت سند حسابداری
پس از محاسبه حقوق و گزارشگیری، می توان اسناد حقوق و دستمزد را ثبت نمود. برای سند زدن ، ابتدا باید شابلون اسناد چیده شود. برای چیدن شابلون اسناد ابتدا نوع سند حقوق و دستمزد انتخاب می شود، سپس بدهکار یا بستانکار بودن سند انتخاب می شود. سپس معین بدهکار و گروه مرکز4 انتخاب می شود . در نهایت برای تمام مزایا و کسوراتی که در سیستم ثبت می شود، باید سند زده شود. حال نوع سند و اطلاعاتی که در موقع چیدن شابلون اسناد زده می شود، باید توسط خود کارفرما انتخاب شوند.

فرمول های محاسبه حقوق و دستمزد
نحوه محاسبه حقوق و دستمزد، دارای فرمول های گوناگونی است که هر کدام می توانند بخشی از نیازهای یک حسابدار حقوق و دستمزد را برآورده سازند. نمونه هایی از فرمول حقوق و دستمزد حسابداری به شرح ذیل است:

فرمول های حقوق در محاسبه حقوق و دستمزد
چند نمونه از فرمول های حقوق و دستمزد به شرح ذکر شده در تصویر بالا می باشند.

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد بر اساس ساعات اضافه کاری
برای محاسبه ساعات اضافه کاری بر اساس ماده 59 قانون کار، دو شرط الزامی است. شرط اول آن است که فرد علاقه داشته باشد اضافه کاری انجام دهد، دوم آن که دستمزد هر ساعت اضافه کاری 40 درصد بیش از سایر ساعات کاری محاسبه می شود.

تعداد ساعات اضافه کاری * 140% * 192 ساعت (تعداد ساعت کار در ماه)/ حقوق پایه =اضافه کاری

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد تعطیل کاری
مطابق قانون، روزهای جمعه تعطیل رسمی هستند. از سوی دیگر در همین قانون قید شده است که حقوق کارکنان باید بر اساس 30 روز کار تعیین شود. به این معنا که روزهای تعطیل نیز دارای حقوق و دستمزد همچون سایر روزهای کاری هستند. در صورتی که به هر دلیلی کارکنان مجبور شوند در روزهای تعطیل همچون جمعه کار کنند، می بایست 40 درصد بیش از حقوق روزهای عادی را دریافت نمایند.

ساعات تعطیل کاری * %۱۴۰ * 192 ﺳﺎﻋﺖ (تعداد ساعت کار در ماه) / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =تعطیل کاری

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد شب کاری
بر اساس قانون، کار کردن در شب برای کارکنانی که غیر نوبتی هستند، 35 درصد بیش از دستمزد ساعات کاری عادی محاسبه می شود.

ساعات شب کاری * %۱۳۵ * 192 ﺳﺎﻋﺖ (ساعات کار در ماه) / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =شب کاری

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد نوبت کاری
نوبت کاری که با عنوان شیفت نیز از آن نام برده می شود دارای سه دسته محاسباتی گوناگون است که یک به یک آن را برایتان شرح می دهیم:

شیفت کاری در بازه های 6 صبح الی 2 بعد از ظهر
ساعات شیفت (نوبت کاری) *10% * 192 ﺳﺎﻋﺖ (ساعات کار در ماه) / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =دستمزد

شیفت کاری در بازه های 2 بعد از ظهر الی 10 شب
ساعات شیفت (نوبت کاری) * %15 * 192 ﺳﺎﻋﺖ (ساعات کار در ماه) / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =دستمزد

شیفت کاری در بازه 10 شب الی 6 صبح
ساعات شیفت (نوبت کاری)* %22.5 * 192 ﺳﺎﻋﺖ (ساعات کار در ماه) / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =دستمزد

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد سنوات
مطابق قانون، تمامی صاحبان بنگاه های اقتصادی و کارفرمایان موظف هستند به کارگرانی که یک سال یا بیشتر بر اساس قانون کار، برای آنها کار کرده اند، سنوات پرداخت نمایند. آنها باید مبلغی برابر با آخرین حقوق پرسنل را به عنوان سنوات پرداخت نمایند.

تعداد روزهای کارکرد * ۳۶۵ ﺭﻭﺯ / ﺣﻘﻮﻕ ﭘﺎﯾﻪ =سنوات

فرمول محاسبه حقوق و دستمزد عیدی
پس از اتمام سال، مبلغی معادل دو برابر حقوق پایه می بایست از سوی کارفرما به کارکنان پرداخت گردد. این امر یک شرط بسیار مهم دارد و آن چنین است که مبلغ نباید بیش از سه برابر حداقل حقوق دریافتی در سال گذشته توسط پرسنل باشد.

اگر بیشتر از سه برابر حداقل حقوق نبود = دو برابر حقوق

اگر بیشتر بود = روزهای کارکرد * ۳۶۵ / ۳ * ﺣﺪﺍﻗﻞ پایه ﺣﻘﻮﻕ

نکته مهم
توجه داشته باشید یک به یک موارد گفته شده به صورت جداگانه باید به ثبت برسند. به طور نمونه شما باید برای ثبت سند حسابداری عید و سنوات، اقدامات جداگانه ای انجام دهید.
آموزش نحوه محاسبه حقوق و دستمزد
همان طور که گفتیم در محاسبه حقوق و دستمزد، باید کسورات را نیز مد نظر قرار داد تا بتوان خالص دریافتی را به دست آورد. در ادامه شما را با نحوه محاسبه بیمه و مالیات آشنا کرده و در مورد خالص دریافتی می گوییم.

محاسبه بیمه حقوق
در ابتدا باید بگوییم حق بیمه چیست؟ در واقع حق بیمه وجهی است که به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می شود تا بیمه شونده از مزایای بیمه بهره مند گردد.

مطابق قانون تامین اجتماعی، فرمول محاسبه بیمه سهم کارمند بیان می کند که مبلغ بیمه، 30% از مبلغ حقوق افراد را در بر می گیرد اما باید توجه کرد که تنها 7% از این مبلغ را بیمه شونده پرداخت می کند و مابقی 23% برعهده کارفرما است.

محاسبه مالیات حقوق
بر اساس قانون، تمامی افرادی که به هر نحوی فعالیت اقتصادی دارند و حقوق دریافت می کنند و همچنین از بیمه تامین اجتماعی استفاده می نمایند، میبایست بخشی از درآمد خود را تحت عنوان مالیات، تسلیم وزارت اقتصاد و دارایی کنند. در ادامه نحوه محاسبه مالیات بر اساس میزان حقوق دریافتی را برایتان شرح می دهیم:

از تا نسبت به مازاد نرخ معاف
0 30,000,000 _ معاف
30,000,001 75,000,000 30,000,000 10 درصد
75,000,001 105,000,000 75,000,000 15 درصد
105,000,001 15000000 105,000,000 20 درصد
150,000,001 210,000,000 150,000,000 25 درصد
210,000,000 1000,000,000 210,000,000 35 درصد
باید تاکید کنیم مبالغ فوق همگی به ریال ثبت شده اند.

محاسبه خالص پرداختی حقوق
خالص پرداختی به مبلغی گفته می شود که به عنوان حقوق و دستمزد در انتهای ماه به کارکنان داده می شود. این مبلغ می تواند با مواردی چون اضافه کاری، شب کاری و… افزایش پیدا کند و در ازای آن با کسر مبالغی چون مالیات و حق بیمه کاهش یابد.

در واقع پایه حقوق با مبالغی چون دستمزد اضافه کاری و … جمع زده شده و در نهایت با کسر کسورات مبلغی به دست می آید که به آن خالص پرداختی می گویند.

محاسبه کسورات حقوق و دستمزد
جهت محاسبه کسورات حقوق و دستمزد ابتدا باید توجه داشته باشید که کسورات شامل چه مواردی می شود:

مالیات حقوق: با توجه به مبلغ حقوق دریافتی، کارمند موظف است 10 درصد از حقوق خود را مالیات پرداخت کند. البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که نسبت به سقف حقوق کارمند، پرداخت مالیات حقوق متفاوت است. فرمول محاسبه و کسر مالیات از حقوق به شرح زیر است:
0 % * حقوق پرداختی ماهانه پایین تر از 3،000،000 =مالیات حقوق

10 % * حقوق پرداختی ماهانه بالاتر از 3،000،001 =مالیات حقوق

15 % * حقوق پرداختی ماهانه بالاتر از 7،500،000 =مالیات حقوق

20 % * حقوق پرداختی ماهانه بالاتر از 10،500،000 =مالیات حقوق

25 % * حقوق پرداختی ماهانه بالاتر از 15،000،000 =مالیات حقوق

35 % * حقوق پرداختی ماهانه بالاتر از 21،000،000 =مالیات حقوق

سهم بیمه کارمند: از 30 درصد مبلغ پرداختی به ادره بیمه، 7 درصد سهم بیمه را کارمند باید پرداخت کند و 23% به عهده کارفرما است. فرمول بیمه حقوق سهم کارفرما به شرح زیر است:
7% * حقوق دریافتی =بیمه حقوق

مساعده: گاهی کارمندان در وسط ماه به دلیل کسری بودجه خود درخواست مبلغی از حقوق خود می کنند که با عنوان مساعده در سیستم حقوق و دستمزد شناخته می شود. بنابراین در پایان ماه و در زمان محاسبه حقوق پرداختی ماهانه مبلغ مساعده به عنوان یکی از کسورات از حقوق چرداختی کارمند کسر و مانده حقوق پرداخت می شود.
وام: برخی از شرکت ها تسهیلاتی همچون پرداخت وام را برای کارکنان خود در نظر می گیرند. کارمند در صورت نیاز به پول برای موراد ضروری خود می تواند درخواست وام کند و به صورت قسط بنید مبلغ وام را به شرکت بازگرداند. بنابراین در زمان محاسبه کسورات حقوق و دستمزد مبلغ قسط وام از مبلغ حقوق پرداختی کسر می شود.
نحوه محاسبه مالیات و بیمه در حقوق و دستمزد، پیش تر گفته شد و موارد بعدی تماما وابسته به توافق میان کارکنان و کارفرمایان دارد. اما برای محاسبه نهایی حقوق و دستمزد باید تمام مواردی که توضیح داده شد مانند سنوات و اضافه کاری کاری را جمع و از کسورات حقوق و دستمزد کم و در نهایت مبلغ را از حقوق کسر کنید تا خالص پرداختی حقوق کارمند به دست آید.

نکته: جهت ثبت موارد گفته شده در حسابداری، باید هر یک را در ستون جداگانه به ثبت برسانید تا خالص پرداختی را به دست آورید.
آموزش ثبت حقوق و دستمزد در حسابداری
پس از آن که اطلاعات کافی در مورد فرمول های نحوه محاسبه حقوق و دستمزد را به شما ارائه کردیم، در این بخش به سراغ آموزش ثبت حقوق و دستمزد در دفتر روزنامه می رویم.

ثبت هزینه حقوق و دستمزد
در انتهای هر ماه، صاحبان کسب و کار یا همان کارفرمایان موظف هستند که هزینه حقوق و دستمزد خود را محاسبه نمایند. نمونه آن را می توانید در جدول زیر مشاهده کنید:

عنوان بدهکار بستانکار
هزینه حقوق پایه _ _
هزینه حق مسکن _ _
20 درصد بیمه سهم کارفرما _ _
3 درصد بیمه بیکاری _ _
حقوق و دستمزد پرداختی _ _
مالیات بر حقوق کارکنان پرداختی _ _
30 درصد حق بیمه تامین اجتماعی پرداختی _ _
نکته مهم
ثبت هزینه حقوق و دستمزد هیچ ارتباطی به زمان پرداخت حقوق ندارد و این سند باید بدون توجه به زمان پرداختی، انتهای هر ماه انجام گیرد.

جهت اطلاعات بیشتر به سایت www.kishtech.com مراجعه فرمایید.
محاسبه حقوق و دستمزد کارکنان در شرکت‌ها و سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که به دقت محاسبات نیازمند بوده و به طور مستمر مدیران را درگیر خود کرده‌است. برای از بین بردن خطای محاسباتی و راحت کردن کار مسئولین به ارائه نرم افزار حقوق و دستمزد پرداختیم. با استفاده از  نرم افزار حقوق و دستمزد میزان گزارش‌های متنوع مورد نیاز مدیران در اختیارشان است، این سیستم علاوه بر برآورده کردن نیازهای آن سازمان، بانک اطلاعاتی جامعی از مشخصات و سوابق هر یک از کارکنان را تشکیل می‌دهد.
با امکان ثبت حکم‌های حقوقی با تاریخ اجراهای متفاوت و شرح حکم می‌توان روند تغییر حقوق هر یک از پرسنل و دلایل آن را مشاهده کرد. نرم افزار حقوق و دستمزد با خروجی های بیمه، مالیات دیسکت بانک‌ها و گزارشات تجمعی حقوق امکان تعامل با سازمان تامین اجتماعی و مالیات و تهیه گزارشات مورد نیاز برای حسابرسی را آسان کرده‌است.

اهمیت و ضرورت استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد
در سازمان هایی با تعدا پرسنل بالا، محاسبات ساعات کاری پرسنل ، ساعت تاخیر ، ساعات اضافه کار بوسیله دستگاه های حضور و غیاب محاسبه می شوند . نرم افزار حقوق و دستمزد خروجی دستگاه حضور و غیاب را بصورت خودکار دریافت می کند و تمامی محاسبات ماهانه را انجام می دهد. محاسبات حقوقی برای هر نفر به این منظور است که بتوان میزان مرخصی ماهانه، ساعت اضافه کاری در ماه، محاسبات کسورات و اضافات حقوق مانند حق شیقت، حق جذب، حق اولاد و ... را بصورت خودکار بر اساس حکم حقوقی تعریف شده برای پرسنل محاسبه می کند.
محاسبات کسورات حقوق پرسنل مانند مالیات حقوق ، حق بیمه و ... در نرم افزار حقوق و دستمزد میزان بصورت خودکار طراحی شده است و با تمامی قوانین مالیاتی و سازمان تامین اجتماعی مطابق می باشد (قوانین در بخش مدیریت سیستم قابل تغییر میباشد) که استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد میزان از جرایم مالیاتی و جرایم بیمه جلوگیری می کند و مطابق با اخرین تغییرات دستورالعمل ها است.

امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد میزان
از مهم‌ترین امکانات نرم افزار حقوق و دستمزد میزان می‌توان تعریف آیتم‌های دلخواه پرداختی و کسورات را نام برد، با توجه به متفاوت بودن آیتم‌های پرداختی و نحوه محاسبه آیتم‌ها در کارگاه‌ها، در این نرم افزار سعی شده بیشترین انعطاف ایجاد شود، علاوه بر تعریف آیتم‌های دلخواه قابلیت تعیین نمودن آیتم‌های بیمه پذیر و مالیات پذیر، ساعت کار در ماه، نحوه محاسبه نرخ اضافه کار، نحوه محاسبه عیدی و سنوات و مابقی موارد قابل تنظیم در نرم افزار است.

1- تعریف شرکت به‌تعداد نامحدود و کارگاه‌های متعدد برای هر شرکت
2- تعریف سمت های سازمانی و مشخص نمودن معادل عنوان شغلی در تامین اجتماعی جهت درج در دیسکت بیمه
3- طبقه بندی کارکنان به تفکیک محل و واحدهای خدمت
4- تشکیل پرونده مستندات هر یک از پرسنل (الصاق فایل به اطلاعات مانند اسکن قرارداد، کارت ملی، شناسنامه، مدرک تحصیلی و...)
5- معرفی انواع استخدام (ساعتی، دائمی، بیمه شده، اقماری، قراردادی شغل دوم و مشاوره‌ای)
6- معرفی سوابق تحصیلی به تفکیکی پرسنل شامل آخرین مدرک تحصیلی، نام دانشگاه و..
7- امکان تعریف گروهی پرسنل با فایل اکسل

گزارشات نرم افزار حقوق و دستمزد میزان

گزارشگیری بر اساس محل خدمت و واحدهای مختلف با امکان طراحی چاپ‌های گزارشات توسط کاربران در نرم افزار حقوق و دستمزد وجود دارد. در تمامی گزارشات خروجی اکسل و تفکیک‌های مورد نیاز جهت کارایی بیشتر و گزارش‌گیری تفکیکی لحاظ شده‌است.
1- گزارش فیش‌های حقوق ماهانه کارکنان با احتساب مانده بدهی‌ها و مرخصی‌ها و...
2- امکان تعیین آیتم‌ها جهت چاپ در فیش حقوقی، چاپ آیتم‌های دارای مبلغ و تنظیمات دلخواه چاپ فیش حقوقی
3- گزارش فهرست حقوق ماهیانه با امکان خروجی دیسکت بانک‌ها برای پرسنل انتخاب شده یا تمامی پرسنل
 4- گزارش فهرست بیمه به تفکیک کارگاه‌ها با امکان خروجی بیمه جهت بارگذاری در سامانه تامین اجتماعی
5- گزارش فهرست مالیات.
6- گزارش خلاصه لیست ماهیانه تجمعی یا به تفکیک محل‌های خدمت (جهت ارائه به حسابداری برای صدور سند)
7- گزارشات تجمعی حقوق ماهانه و تجمعی حقوق پرسنل
8- گزارش از فهرست اقساط وام به صورت ماهیانه
9- گزارش وام‌های پرداختی به‌تفکیک نوع وام، پرسنل به‌صورت کلی و ماهانه
10- لیست پرسنل به تفکیک محل‌های خدمت و نوع استخدام و ...
11- گزارش مانده مرخصی، فهرست احکام، فهرست کارکنان
12- گزارشات از خلاصه مالیات حقوق (با امکان تهیه فایل‌های مالیات حقوق جهت بارگذاری در سامانه مالیات مطابق آخرین تغییرات)
13- گزارش مساعده ماهانه و به تفکیک پرسنل
14- گزارش فهرست عیدی و سنوات خدمت با امکان خروجی بانک‌ها جهت پرداخت و ثبت مالیات عیدی و سنوات در دیسکت ماه انتخابی.

محاسبات حقوق و دستمزد
1- هم خوانی با تمام دستگاه‌های حضور و غیاب و انتقال اطلاعات کارکرد ماهانه به‌صورت خودکار و دستی
2- محاسبه و ارائه لیست‌های حقوق ماهانه
3- تعریف آیتم‌های دلخواه اضافات و کسورات حقوق
4- معرفی احکام متعدد استخدامی برای هر یک از پرسنل در مقاطع مختلف زمانی و انجام محاسبات و تهیه گزارشات بنا به آخرین احکام با حفظ سوابق
5- تخصیص مزایا و کسورات مستمر و غیر مستمر نظیر مساعده و پاداش ماهانه و ...
6- پرداخت عیدی قبل از پایان سال در ماه دلخواه (علی الحساب عیدی) و محاسبه مانده عیدی توسط نرم افزار
7- در نرم افزار حقوق و دستمزد میزان، امکان تنظیم فرمول جهت محاسبه اضافه کار، عیدی  و سنوات وجود دارد.
8- امکان استفاده از قانون افزایش معافیت مالیات برای پرسنل بیمه شده
9- تعریف ضریب دلخواه برای کسر کار
10- انتقال اطلاعات از یک ماه به ماه دیگر و اعمال تغییرات آن با امکان رونویسی حکم حقوقی و کارت ساعت از ماه‌های قبل
11- انتخاب موارد دلخواه برای چاپ فیش حقوقی نرم افزار حقوق و دستمزد و امکان چاپ فقط موارد دارای مبلغ برای هر یک از پرسنل در چاپ
12- ثبت مالیات عیدی و سنوات در خروجی مالیات ماه انتخابی
13- تعریف ساعت مرخصی سالیانه در سیستم حقوق و دستمزد و محاسبه طلب مرخصی و مانده مرخصی توسط نرم افزار.
14- ثبت شرح برای آیتم‌های پرداختی غیر مستمر جهت داشتن بایگانی و مراجعات بعدی.
15- فرمول‌دهی درصدی و نسبت به کارکرد روزانه برای مزایای پرداختی غیر مستمر.
16- استفاده از طبقه بندی مشاغل جهت صدور حکم و ...
17- صدور حکم گروهی با تعیین مبلغ یا افزایش درصدی آیتم‌های حقوق

جبران  نارسایی و کمبود های نرم افزار حقوق و دستمزد ایرانی با میزان

حسابداری میزان با رعایت استانداردهای گزارش گیری با کاربری ساده و تحقیق در جهت نیاز شرکتهای داخلی قدم بزرگی در راستای تولید انواع نرم افزار حسابداری برداشته است. مطابقت با اخرین  قوانین مالیاتی و تامین اجتماعی، شفافیت در نحوه محاسبه حقوق و دستمزد و همچنین در موارد اضافات و کسورات فیش حقوقی، محاسبه خودکار بیمه ، مالیات ، حقوق پرسنل, عیدی و سنوات و استخراج گزارشات متعدد و ... از مهمترین ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد میزان می باشد.
این سیستم امکان تعریف پارامترهای گوناگون در وضعیت انواع استخدام ها ، انواع بیمه ، انواع محاسبات نوبت کاری ، تعریف فرمول متنوع محاسباتی در فیش حقوقی را میسر کرده است.  از انجایی که بعضی از بخشنامه ها با گذشت چند ماه از سال تغییر می کنند و کارفرما موظف به رعایت بخشنامه در ماه های گذشته می باشد، نرم افزار حقوق و دستمزد میزان این امکان را فراهم کرده است که بتوان با حفظ سوابق احکام گروهی با فرمول دهی برای پرسنل صادر نمود تا محاسبات از تاریخ تعیین شده مطابق با حکم جدید لحاظ گردد. در نرم افزار حقوق و دستمزد میزان با تسویه حساب پرسنل تمامی محاسبات را بصورت خودکار و طبق وزارت کار  در اختیار بخش مالی قرار می گیرد. که در تمامی مراحل فوق سند حسابداری بصورت خودکار ثبت میشود و دیگر نیازی به ثبت سند حقوق و دستمزد در حسابداری نمی باشد.
نرم افزار حقوق و دستمزد میزان با ارئه و ارسال الکترونیکی فیش حقوقی در پایان هر ماه برای تمامی پرسنل، تمامی ایتم های حقوقی را برای پرسنل نشان می دهد. و این امکان را به مدیران می دهد که فیش حقوقی را مطابق با سلیقه و مصلحت خود طراحی کنند و تغییراتی که لازم باشد در آن بدهند.