تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: حذف سهمیه های کنکور سراسری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  Bill-on-changes-in-national-quotas-for-e...-exams.jpg]حذف سهمیه های کنکور سراسری


نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حذف سهمیه های کنکور سراسری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

هر ساله داوطلبان زیادی در محدوده های سنی مختلف در کنکور سراسری شرکت می کنند. اما نظر به اهمیت این آزمون در آینده تحصیلی و شغلی افراد، عوامل زیادی در اعلام نتایج و پذیرش این آزمون موثر خواهند بود. در این راستا یکی ازدغدغه های داوطلبان در رابطه با کنکور سراسری، میزان اعمال سهمیه ها می باشد، چرا که تاثیر به سزایی برای قبولی داوطلبان در انتخاب رشته کنکور سراسری دارد. یکی از اهداف اعمال سهمیه در آزمون، ایجاد برابری و عدالت برای پذیرش داوطلبانی است که به امکانات آموزشی دسترسی چندانی ندارند. بخشی از سهمیه های کنکور مصوب مجلس و بخشی از آن ها نیز مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی می باشند. سهمیه های مصوب در کل شامل سهمیه هایی اعم از سهمیه مناطق 3 گانه و مناطق محروم، سهمیه ایثارگران(5 درصد و 25 درصد)، سهمیه رزمندگان، سهمیه خانواده شهدا، سهمیه جانبازی، سهمیه بهیاری، بومی گزینی، فرزندان هیئت علمی، سهمیه حوادث غیر مترقبه مانند سیل و زلزله و… هستند.
تغییر سهمیه های کنکور سراسری مشمول داوطلبان کنکور سراسری 99 نخواهد شد.
حذف سهمیه های کنکور سراسری 1400
در سال جاری اقداماتی در راستای ایجاد تغییر در سهمیه های مصوب کنکور سراسری ایجاد گردید و لایحه ای در این رابطه تدوین شدک ه در صحن دولت بررسی شده و در صورت تایید، به مجلس ارسال خواهد شد.
ازآن جایی که تاثیر سهمیه ها در نتایج کنکور سراسری، در سال های اخیر مشکلاتی را ایجاد کرده بود، مسئولان تصمیماتی نسبت به اصلاح آن ها اتخاذ کردند. لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط تحت عنوان “لایحه توزیع عادلانه فرصت ها و امکانات تحصیلی در آموزش عالی” از سوی وزیران علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تقدیم دولت شد.
در راستای این تصمیمات، بنا بر آن شد که امتیازات و تسهیلات داده شده به صورت مازاد بر ظرفیت عمل کنند تا داوطلبان فاقد سهمیه های خاص، قادر به رقابت در شرایط یکسان با یکدیگر باشند. همچنین در طی این لایحه، حذف سهمیه کنکور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کلید خواهد خورد و ۱۶ سهمیه حذف می گردند. در این مقاله سعی بر این است که اطلاعاتی را در حیطه این تغییرات در اختیار داوطلبان گرامی قرار دهیم. مطابق این لایحه:
[list]
[*]سهمیه هایی از قبیل سهمیه های بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای حذف شدند.
[*]سهمیه های حوادث غیرمترقبه به دلیل محدودیت زمانی و مکانی تغییر نکردند.
[*]سهمیه فرزندان هیئت علمی، قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی حذف شدند.
[*]سهمیه های مناطق 1 و 2 و 3 به دلیل اهمیت زیر ساخت های آموزشی به قوت خود باقی ماندند اما دستخوش تغییراتی شدند. به این صورت که 50 % ازظرفیت دانشگاه ها به سهمیه مناطق و 50 درصد باقی مانده به گزینش آزاد اختصاص داده شد.
[*]در سهمیه ایثارگران نیز تغییرات زیادی اعمال گردید که اولا سهم آن ها از 30 درصد ظرفیت اصلی، به 5 درصد مازاد تغییر کرد و دوم این که برای قبولی در این ظرفیت مازاد باید به جای 70 درصد، 85 درصد از تراز آخرین فرد پذیرفته شده در سهمیه آزاد را کسب کنند.
[/list]این بدان معناست که داوطلبان دارای سهمیه باید برای قبولی در دانشگاه های معتبر کشور نسبت به گذشته، بیشتر تلاش کنند. همچنین ناگفته نماند که استفاده از سهمیه ها تنها یک بار امکان پذیر خواهد بود.
کارشناسان حوزه آموزش، نقطه عطف لایحه حذف تعد‌اد‌ی از سهمیه های کنکور را د‌ر این می‌د‌انند‌ که پس از تصویب آن، هرگونه سهمیه‌ ای باید‌ به ‌صورت ظرفیت مازاد‌ باشد‌ و تأثیری بر قبول‌ شد‌ن یا نشد‌ن د‌اوطلبان د‌یگر ند‌اشته باشد‌. چرا که برخی از سهمیه ها مانند‌ انتقال د‌انشجوی پزشکی از خارج از کشور به د‌انشگاه‌ های سراسری و سهمیه ‌های هیأت علمی د‌انشگاه‌ ها و… صد‌مات زیاد‌ی به حیطه آموزشی کشور و سلامت جامعه وارد‌ کرد‌ه است.
البته این را هم بگوییم که متاسفانه این لایحه نقاط ضعفی هم خواهد داشت؛ چرا که اگر ظرفیت‌ها د‌ر سهمیه مازاد‌ کنترل نشود‌ و خروجی د‌انشگاه‌ها افزایش یابد‌، مشکلات بازار کار بیش از پیش خواهد‌ شد. به بیان دیگر، در صورت عدم کنترل بازار مشاغل و افزایش خروجی دانشگاه، عدالتی ایجاد نخواهد شد!

سوالات متداول
1- حذف سهمیه های کنکور شامل کنکور 99 می شود؟
خیر، در صورت تصویب لایحه تغییرات سهمیه ها، این تغییرات در کنکور سراسری 1400 اعمال خواهند شد.
2- منظور از ظرفیت مازاد در سهمیه ایثارگران چیست؟
به این صورت که به تعداد 5 درصد از ظرفیت کل دانشگاه، به ظرفیت اضافه می شود که مختص ایثارگران خواهد بود و ایثارگران برای دستیابی به آن ملزم به کسب 85 درصد از آخرین تراز فرد قبول شده در پذیرش آزاد می باشند.
[تصویر:  konkur1.gif]

نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره حذف سهمیه های کنکور سراسری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…


منبع: حذف سهمیه های کنکور سراسری