تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: نقش ICT در صنعت بانکداری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 در صنعت بانکداری چیست؟ ICT نقش
طی بیست سال گذشته سطح نفوذ فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) به طرز چشمگیری رشد کرده است، به گونه ای که سیستم های اطلاعاتی مبتنی بر رایانه بطور فعال از کلیه فرآیندهای اصلی کسب و کار در همه سازمان ها پشتیبانی می کنند و به طور قابل توجهی هم اثربخشی عملیاتی و هم جهت دهی استراتژیک را بهبود می بخشند.
 
فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) برای همه سازمان ها اساسی است. بخش خدمات بانکی و مالی نقشه راه را برای اتخاذ تکنولوژی های آینده مشخص می کند. پیشرفت سریع در فناوری اطلاعات و ارتباطات طی دو دهه گذشته تأثیر عمیقی بر صنعت بانکداری و بخش مالی داشته است و ICT اکنون ابزاری است که ساختار سازمانی، استراتژی های تجاری و خدمات مشتری را در بانک ها تسهیل می کند.
در هر دو بخش دولتی و خصوصی، سازمان ها مشتاق شده اند تا از پتانسیل فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تقویت عملکرد اداری، مدیریتی و بالینی خود بهره ببرند. اجرای موفقیت آمیز تکنولوژی های جدید بستگی به پذیرش توسط اعضای سازمان و کاربران نهایی آن دارد. بنابراین، در دسترس بودن این تکنولوژی به تنهایی کافی نیست. باید آن را بطور مناسب توسط گروه کاربر هدف مورد استفاده قرار دهند تا مزایای بهره وری پیش بینی شده محقق شود. در حقیقت، اجرای یک پروژه فناوری اطلاعات یک تغییر اساسی برای هر سازمان از جمله بانک ها است. از دهه هفتاد میلادی، تحقیقات بر روی این موضوع متمرکز شده اند تا بتوانند شرایط یا عواملی را که می توانند یکپارچه سازی سیستم اطلاعاتی و کسب و کارها را تسهیل کنند، شناسایی کنند.
 
در کنار تأثیر مثبت فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) در خدمات بانکی، مشکلات موجود در این زمینه نیز در حال افزایش است. ارتباطات ناسالم، قطع مدار، انسداد موقتی سیستم ها و غیره باعث ایجاد نارضایتی مشتری نسبت به خدمات ارائه شده توسط موسسات مالی می شود
موضوعات اصلی که امروزه بانک ها با آن روبرو هستند در زمینه انتظارات مشتری، کاهش هزینه های عملیاتی و مدیریت رقابتی است. تکنولوژی می تواند به بانک ها در رسیدن به این اهداف کمک کند. محققان نشان داده اند که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند به تعمیق دانش محتوایی کاربران کمک کند و آنها را برای انجام درخواست خود مشارکت دهد و از توسعه محیط کاربرپسند پشتیبانی کند. با این حال، فناوری اطلاعات و ارتباطات به تنهایی نمی تواند این نوع محیط آموزش و یادگیری را ایجاد کند. برنامه نویسان باید بدانند که چگونه می توانند به این ویژگی ها ساختار دهند، منابع را انتخاب کنند، فعالیت ها را راهنمایی کنند، از این فرآیند یادگیری پشتیبانی کنند و آن را کاربر پسند سازند. یعنی برای استفاده مؤثر از فناوری، الگوی آموزشی باید به سمت یادگیری مشتری محور حرکت کند.
 
فناوری اطلاعات و ارتباطات با دستگاه ها و نرم افزارهای فیزیکی سر و کار دارد که اجزای مختلف سخت افزاری را با یکدیگر پیوند داده و داده ها را از یک مکان فیزیکی به مکان دیگر منتقل می کنند. محصولات و خدمات فناوری اطلاعات و ارتباطات در صنعت بانکی شامل دستگاه های خودپرداز بانکی (ATMها)، کارت های هوشمند، بانکداری تلفنی و موبایلی، MICR (این سرویس از نرم افزار Magnetic Ink Character Reader برای پردازش چک استفاده می کند و قادر به رمزگذاری، خواندن و دسته بندی چک ها است)، انتقال وجه الکترونیکی، مبادله اطلاعات الکترونیکی، بانکداری اینترنتی است.