تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: دیتاسنتر چیست بخش دوم
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش-طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات

برخی از دیتاسنتر ها از طریق خطوط مختلف فیبر نوری، پهنای باندی بیش از 40 Gbps را در اختیار دارند و تعداد سرورهای این دیتا سنتر ها معمولا بیش از 1000 است که بر اساس مشخصات به متقاضیان اجاره داده می شود.
پارامتر های زیادی در قیمت اجاره ماهانه یک سرور تاثیرگذار است که می توان به سرعت CPU مقدار RAM و اندازه Hard Disk  و حداکثر ترافیکی که ماهانه در اختیار هر سرور قرار می گیرد ، سیستم عامل سرور و همچنین سابقه مرکز داده  بستگی دارد.
Data Center های متفاوتی در نقاط دنیا وجود دارد که با توجه به نیاز و همچنین شرایط منطقه ای طراحی و ساخته شده اند.
در این قسمت به برخی از مشخصات دیتا سنتر اشاره می کنیم:
در اختیار داشتن اتصالات مختلف به اینترنت از طریق ISP و ICP های مختلف:
به طور معمول یک دیتا سنتر برای اتصال به اینترنت ار چندین اتصال مختلف استفاده می کند تا در صورتی که هر یک از اتصالات به دلیلی از کار افتاده اند، در سرویس دهی مرکز وقفه ای پیش نیاید. برخی از دیتاسنتر معروف با بیش از 12 اتصال مختلف به اینترنت وصل هستند.
وجود سیستم قدرت پشتیبان:
یکی از مهم ترین مسائل در دیتاسنتر سرویس دهی بدون وقفه به مشتریان می باشد. با توجه به امکان قطع برق به دلایل مختلف همچون حوادث غیر مترقبه یا جنگ، نیاز به سیستم برق پشتیبان ضروری است. معمولا دیتاسنتر های بزرگ از UPS های مخصوصی استفاده می کنند که امکان سرویس دهی به بیش از 100 کامپیوتر را دارند. علاوه بر سیستم UPS ، ژنراتورهای قوی نیز در مرکز  داده وجود دارد تا در صورت قطع بلند مدت برق، سرویس دهی بدون وقفه انجام شود.

محمد صادق احتشامی-کارشناس دیتاسنتر و فناوری اطلاعات


تیر99