تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: عقد قرض‌الحسنه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش- طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه حرفه‌ای امور بانکی
عقد قرض الحسنه یکی از مهمترین و پرکاربرد ترین عقود اسلامي درسيستم بانکداري بدون ربا مي باشد.
به موجب این عقد یکی از طرفین (قرض دهنده) مقدار معيني از مال را به عنوان قرض به طرف ديگر (قرض گيرنده) قرض مي دهد، قرض گيرنده متعهد مي گردد عين آن را يا در صورت امکان قيمت آن را به قرض دهنده برگرداند.

شرایط عقد قرض الحسنه:
مهمترین ویژگی عقد قرض الحسنه که آن را از سایر عقود اسلامی متمایز می کند نیت خیرخواهانه و خداپسندانه آن مي باشد؛ در اين نوع عقد قرض دهنده مبلغي را جهت رفع احتياجات قرض گيرنده به وي پرداخت مي کند بدون اينکه هدف سودآوري و کسب منفعت داشته باشد.

شرایط پرداخت:
عقد قرض الحسنه معمولاً جهت امر ازدواج، رفع احتیاجات ضروری، درمان بیماری، وديعه مسکن، اشتغالزايي و ساخت مسکن به افراد و خانواده هاي نيازمند پرداخت مي شود.

کارمزد تسهیلات قرض الحسنه:
از نظر دین مبین اسلام اخذ کارمزد برای وام قرض الحسنه بلامانع است؛ با توجه به نیت خيرخواهانه و به دور از کسب منفعت در بانک قرض الحسنه مهر ايران نرخ کارمزد تسهيلات آن صفر تا چهار درصد مي باشد كه از مشتريان دريافت مي گردد. اين مبلغ براي هزينه هاي پرسنلي، اجاره شعب، ملزومات، آب و برق و... مصرف مي شود.
بانک قرض الحسنه مهر ایران به عنوان نخستین بانک قرض الحسنه کشور، جهت کمك به ترویج فرهنگ قرض الحسنه و در راستای اجراي قانون بانكداري بدون ربا هم اكنون با بيش از ۵۳۰ شعبه در سطح كشور در حال خدمت دهي به مشتريان مي باشد؛ تمامي تسهيلات اين بانك به صورت قرض الحسنه و با كارمزد حداكثر ۴ درصد پرداخت مي شود؛ اين بانك علاوه بر اجراي بانكداري نوين و اسلامي خدماتي متمايز در شبكه بانكي از قبيل سامانه هاي آنلاين افتتاح حساب درخواست تسهيلات جهت رفاه حال مشتريان فراهم آورده است.
مائده خلاوه- کاردانی حرفه‌ای امور بانکی
تیرماه 1399