تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سخت افزارهای ورودی و خروجی در رایانه
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
سخت افزار ها در انواع ورودی یا خروجی ساخته می شوند که هرکدام کارایی مخصوص به خود را دارند

دستگاه‌هاي ورودي

دستگاه‌هاي ورودي همان‌گونه که از نامشان پيداست وظيفه ورود اطلاعات به رايانه را بر عهده دارند. به عنوان مثال زماني که شما از صفحه‌کليد استفاده مي‌کنيد، قصد داريد اطلاعاتي را از طريق کليدهاي صفحه‌کليد وارد رايانه کنيد. بنابراين صفحه‌کليد يکي از دستگاه‌هاي ورودي در رايانه به حساب مي‌آيد. برخي ديگر از دستگاه‌ها و سخت‌افزارها مانند ماوس، سي‌‌دي، دي‌‌وي‌دي، حافظه فلش‌، اسکنر، فلاپي ديسک، ميکروفن و دسته‌هاي بازي نيز چنين کاربردي دارند و به عنوان دستگاه‌هاي ورودي به شمار مي‌آيند. هر چند که برخي از آن‌ها در گروه دستگاه‌هاي خروجي نيز قرار مي‌گيرند که در ادامه به توضيح آن خواهيم پرداخت.

Digitizer :

دستگاهی است که خطوط تصویر پیوسته را به کد های دیجیتال تبدیل می کند ... کاربرد آن بیشتر برای انتقال نقشه ها و شکل ها به رایانه است ..

[تصویر:  pysj_46124749117087063798.jpg]
قلم نوری ( Light Pen ) :
شبیه به قلم است که به نور حساس و در تماس با سطح صفحه نمایش کدهایی را به رایانه انتقال و باعث انتخاب یک موضوع یا اجرای برنامه ها می شود ...
[تصویر:  260i_46124749117087063798.jpg]

 
کارت ویدیو ( Video Card ) :
با اتصال این کارت میتوان اطلاعات موجود بر روی نوارهای ویدیویی را درون حافظه رایانه قرار داد ...


[تصویر:  18xl_46975639459986167161.jpg]


دستگاه‌هاي خروجي

داشتن ويژگي خروجي نيز به خوبي مشخص مي‌کند که دستگاه‌هاي خروجي در رايانه چه خاصيتي دارند. به عنوان مثال مانيتور يا همان نمايشگر رايانه سيگنال‌هاي دريافتي از کارت گرافيک را دريافت و به صورت پيکسل‌هاي رنگي به کاربر نشان مي‌دهد. بنابراين اين سخت‌افزار قطعه‌اي خروجي (Output) محاسبه مي‌شود. از ديگر قطعاتي که داراي چنين خاصيتي هستند مي‌‌توان چاپگرها و اسپيکرهاي رايانه را نام برد. البته برخي ديگر از قطعات سخت‌افزاري از جمله سي‌دي، دي‌وي‌دي و فلش‌ها نيز مي‌‌توانند توانايي خروجي بودن داشته باشند.

رسّام ( Plotter ) :
برای رسم جدول ها و نقشه های دقیق ساختمانی و صنعتی و همچنین تصاویر سه بعدی بسیار دقیق مورد استفاده قرار میگیرد ...
[تصویر:  3dsq_images.jpg]
دستگاه‌هاي ورودي-خروجي

همان‌طور که گفته شد برخي از دستگاه‌ها و قطعات سخت‌افزاري رايانه مي‌‌توانند علاوه بر داشتن خاصيت ورود اطلاعات به رايانه، خاصيت خروجي نيز داشته باشند. به عنوان مثال از يک حافظه فلش مي‌‌توان هم به عنوان ورودي و هم به عنوان خروجي استفاده کرد. سي‌دي‌ها و دي‌وي‌دي‌ها نيز داراي چنين خاصيتي هستند. کاربر مي‌‌تواند اطلاعات ذخيره‌سازي شده روي يک دي‌وي‌دي را به عنوان اطلاعات ورودي در رايانه ثبت و استفاده کنند و از طرف ديگر مي‌تواند اطلاعات مورد نظر خود را با استفاده از رايتر روي لوح فشرده ذخيره کند. بنابراين سي‌دي‌ها و دي‌وي‌دي‌ها نيز به عنوان دستگاه‌هاي ورودي-خروجي به شمار مي‌آيند.

فلش مموری ها :
فلش ها که امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند ... حافظه های جانبی هستند که علاوه بر حافظه بالای اطلاعاتی 2 ، 4 ، 8‌ ، 16 گیگ و ... جابجایی راحت آنها و آسیب پذیری کم و ... باعث رواج آنها شده ...


[تصویر:  k5af_images.jpg]


کارت صدا :
کارت صدا برای ورود و خروج صدا در بعضی بردها به صورت سر خود ( On - Board ) و در بعضی به صورت کارتی مجزا تعبیه می شود خروجی است از آن نظر که به بلند گو وصل شده و صدا از طریق اسپیکر به گوش میرسد
و ورودی است از آن نظر که جای اتصال میکروفن داشته و می تواند صدا را ضبط و در سیستم ذخیره کند ...

[تصویر:  n7yn_mouse-keys-settings.jpg]

مودم ها

که دو نوع هستند:

مودم های داخلی : به صورت کارتی مجزا بر روی برد نصب شده بیشتر در  اتصال از طریق دایال آپ ( Dial - Up ) که کم کم باید گفت " خدایش رحمت کند "  از آنها استفاده میشد ...

[تصویر:  71lt_46124749117087063798.jpg]
مودم های خارجی :
برای اتصال ADSL ها و Wimax ها از این مودم ها استفاده می شود ...
[تصویر:  g5o1_46124749117087063798.jpg]

واسطه ورودي‌ها و خروجي‌ها

نکته ديگري که در رابطه با دستگاه‌هاي ورودي و خروجي مي‌‌توان به آن اشاره کرد، واسطي است که در مسير جريان اطلاعات قرار مي‌گيرد. اين موضوع را به زبان ساده‌تر مي‌‌توان اين‌گونه بيان کرد که به عنوان مثال فشردن کليدها‌ي صفحه‌کليد و تايپ اعداد و حروفي که براي کاربر قابل فهم و درک است، براي مفهوم بودن در رايانه به واسطي نياز دارد که سيگنال‌ها و علايم دريافتي از سوي کاربر را به زبان رايانه ترجمه کرده و به پردازنده انتقال دهد. از سوي ديگر نيز مي‌توان به اين ماجرا نگاه کرد. زماني که پردازنده اطلاعاتي را دريافت و براي نمايش روي صفحه نمايش به کارت گرافيک و سپس نمايشگر ارسال مي‌کند به ابزار واسطي نياز دارد تا زبان صفر و يک سخت‌افزاري را به سيگنال‌هاي نوري و قابل درک براي کاربر تبديل کند. بنابراين وجود واسط‌هاي نرم‌افزاري در تبادل اطلاعات ميان دستگاه‌هاي ورودي و خروجي در رايانه داراي اهميت بسياري است.
در اين زمينه مي‌توان به موضوع ديگري نيز اشاره کرد که آگاهي از آن مي‌‌تواند براي شما عزيزان مفيد باشد. اين نکته به محتواي عمليات و عملکرد سيستم در زمان ورود و خروج اطلاعات مرتبط مي‌شود. در زبان رايانه به روند ورود اطلاعات از طريق دستگاه‌هاي ورودي به رايانه "درون داد" و به عمليات معکوس آن "برون داد" گفته مي‌شود. در واقع اين لغات ترجمه فارسي عبارات Input و Output است که نتوانسته جايگاه خود را در ميان کاربران رايانه پيدا کند. با اين وجود به دليل آن که ممکن است در برخي متون و يا سخنراني‌ها اين واژه‌ها به گوش شما بخورد مناسب ديديم در اين مطلب به اين نکته نيز اشاره کنيم. بنابراين به خاطر داشته باشيد که در فرهنگ رايانه به اطلاعات ورودي رايانه که از طريق دستگاه‌هاي ورودي مانند صفحه‌کليد وارد رايانه مي‌شود، Input يا درون‌ داد و به اطلاعاتي که از طريق دستگاه‌هاي خروجي رايانه مانند نمايشگر از رايانه خارج مي‌شود Output يا برون‌ داد گفته مي‌شود.