تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: بررسی EMC RecoverPoint
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
پردیس فناوری کیش طرح مشاوره متخصصین صنعت و مدیریت گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات

RecoverPoint یک راهکار بکاپ گیری مستمر و متوالی است که امکان ارائه رپلیکشن بصورت sync و async را ارائه می کند.برای اینکه متوجه شویم EMC RecoverPoint دقیقا چطور کار میکند باید تمام اجزای آن را بشناسیم. معماری RecoverPoint شامل چندین جز از جمله نرم افزار RecoverPoint Appliance، Write splitter و … می باشد. در این پست به معرفی این اجزا به صورت خلاصه می پردازیم.

(RecoverPoint Appliance (RPA
EMC RecoverPoint به صورت Appliance-based است. که این راه حل را بسیار انعطاف پذیر میکند. RPA می تواند به صورت فیزیکی physical appliance و Virtual RPA باشد. RecoverPoint RPA میتواند Data protection و Replication را مدیریت کند.

vRPA
Virtual RPA به طور کامل یک مدل نرم افزاری است و سرویس های بر روی Platform ESX را بهینه سازی می کند.


RPA
(RPA (RecoverPoint Appliance دارای interface های Fibre Channel، WAN و LAN مشخصی است.

Array Based Writer Splitter
RecoverPoint Write Splitter برای Split و یا Duplicate کردن در حین نوشتن به کار می رود. اولین دستور نوشتن ابتدا به RecoverPoint appliance فرستاده می شود و سپس یک duplicate به سمت Primary Storage ارسال می شود. نکته ی مهم این است که متوجه باشیم Write splitter ماهیتی Array base است. به این معنا که لازم نیست به طور واقعی Recoverpoint appliance بین Host و Storage array متصل کنید. به جای آن host به طور مستقیم با Storage Array ارتباط برقرار می کند(حتی نه به عنوان جزئی از RecoverPoint .(Write Splitter در حال حاضر به طور build-in بر روی EMC VNX, VMAX, VPLEX وجود دارد.


ReocverPoint Cluster
یک کلاستر باید شامل یک یا بیشتر RPA فعال در یک سایت RecoverPoint باشد. این موضوع باعث High Availability می شود به این مفهوم که اگر یکی از RPA ها در کلاستر fail بشود، RecoverPoint به سرعت به مابقی RPA ها در کلاستر سوئیچ می کند. کلاستر RecoverPoint یک ماهیت منطقی را داراست. گروهی از ۲ تا ۸ RPA به صورت فیزیکی و یا مجازی که باهم کار می کنند تا کار Replication و data protection را انجام بدهند. نکته مهم این است که: تعداد RPA ها در یک RPA باید در تمامی RPA کلاستر ها یکسان باشد.

RecoverPoint System
یک سیستم RecoverPoint یک ماهیت مستقل منطقی است که داده ها بین سایت ها با یک نصب RecoverPoint می توانند Replicate و Protect کنند. شما می توانید تمام RPA ها را از طریق یکAddress IP مدیریت کنید. EMC RecoverPoint می تواند تا ۵ عدد کلاستر بهم متصل را از طریق یک کنسول مدیریتی مدیریت کند. البته ماکزیمم تعداد کلاسترها برای لایسنس ReocerPoint/EX و RecoverPoint/CL تعداد ۵ می باشد و برای RecoverPoint/CL تعداد ۲ کلاستر می باشد.

تعداد کلاستر های مورد نیاز بسته به نیاز و نحوه ی استفاده RecoverPoint به صورت Remote یا Local و یا هر دو می تواند متفاوت باشد. درک مفاهیم RPO و RTO به شما کمک می کند تا پاسخ این سوال را داشته باشید؛ چقدر Downtime را می توانید بپذیرید؟ در بدترین شرایط چقدر از داده های شما از دست خواهد رفت ؟ در ادامه به درک و مفهوم RPO و RTO می پردازیم.

 RPO (Recovery Point Objective)
RPO مخفف Recovery Point Objective است. تعریف کننده حداکثر داده ای است که سازمان پذیرش از دست دادن آنها را دارد. به عنوان مثال اگر شما از سرور خود بصورت روزانه و در ساعت ۲۳:۰۰ یک بکاپ تهیه نمایید، آنگاه RPO در این حال در بدترین وضعیت برابر ۲۴ ساعت است.
RTO (Recovery Time Objective)
RTO مخفف Recovery Time Objective است که به معنی مدت زمان مورد نیاز جهت ریکاوری سیستم پس از بروز حادثه می باشد. در واقع به نوعی به Downtime مورد نیاز در صورت بروز حادثه اشاره می نماید.

منبع:تکنت24

[font=Arial, sans-serif]محمد صادق احتشامی-کارشناس دیتاسنتر و فناوری اطلاعات

خرداد 99
[/font]