تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: از زبان برنامه نویسی Crystal چه می دانید؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
زبان برنامه نویسی Crystal یک زبان برنامه نویسی جدید است که نحوه نگارش آن تا حد بسیار زیادی از زبان برنامه نویسی Ruby الهام گرفته شده است. این زبان برنامه نویسی در حال حاضر در نسخه آلفا خود به سر می‌برد و توسعه دهندگان آن در تلاش برای توسعه هرچه بیشتر آن هستند.

یکی از چیزهایی که مد نظر توسعه دهندگان زبان برنامه نویسی کریستال بوده است، تمرکز روی راندمان توسعه دهنده، امنیت برنامه و افزایش سرعت است. این زبان کاملاً OOP یا شیئ گرا است و کدهایی که توسعه دهندگان با استفاده از زبان برنامه نویسی Crystal می‌نویسند به زبان ماشین (همان صفر و یک) تبدیل شده و با توجه به اینکه بسیاری از کارها در زمان کامپایل شدن صورت می‌گیرد (به طور کلی منظور از کامپایل شدن، تبدیل کدها به زبان قابل فهم توسط سیستم است)، سرعت برنامه‌های نوشته شده با این زبان بالا خواهد بود و همین سرعت بالا، زبان برنامه نویسی کریستال را به گزینه خوبی برای برنامه نویسی مبدل می سازد.

نمونه کد Hello World در زبان برنامه نویسی کریستال

puts "Hello world!"
این زبان به هیچ وجه روی یک VM یا «ماشین مجازی» اجرا نمی‌شود بلکه اصطلاحاً از چیزی تحت عنوان LLVM برای اجرای آن استفاده می گردد. علاوه بر این، امکانی نیز در این زبان برنامه نویسی برای توسعه دهندگان فراهم شده تا بتوانند اسکریپت های نوشته شده با زبان C را نیز با این زبان ادغام کنند و شاید یکی از دلایلی که چنین قابلیتی در زبان کریستال فراهم شده، سرعت بالای زبان برنامه نویسی سی در اجرای کدها است.

در حال حاضر، اطلاعات خیلی زیادی از این زبان در دست نیست و می بایست منتظر بمانیم و ببینیم که این زبان چند درصد از سهم بازار را می‌تواند به خود اختصاص دهد و آیا همان‌طور که زبان برنامه نویس سوئیفت توانست در کمتر از یک سال به عنوان یکی از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه نویسی دنبا مبدل گردد، آیا چنین پتانسیلی برای زبان کریستال هم وجود خواهد داشت یا خیر.