تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: اخذ جواز تأسیس
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
 جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس به مجوزی که افراد اعم از حقوقی یا حقیقی جهت انجام یک فعالیت تولیدی-اقتصادی اخذ می کنند گفته می شود.موضوعی که برای آن می خواهید جواز بگیرید باید با موضوع شرکت مرتبط باشد. 
شرکت ها و افراد در قالب واحدهای حقیقی و حقوقی می توانند این جواز را دریافت کنند،به شرط آنکه قصد تاسیس یک واحد تولیدی مثل کارخانه داشته باشند.اولین قدم راه اندازی کارخانه یا واحد تولیدی دریافت جواز است. زمانی که قصد دریافت جواز دارید باید مشخص کنید که قرار است کارخانه برای شرکت خاصی یا فرد خاصی تاسیس شود.در صورتی که تحت شرکت خاص است،به صورت حقوقی و در غیر این صورت به صورت حقیقی صادر می شود.صاحبان این جواز می توانند در یکی از شهرک های صنعتی که در متن جواز قید شده،کالاهای مشخص شده در جواز را تولید نمایند.
اخذ جواز تاسیس از تاریخ صدور به مدت یکسال اعتبار دارد و بعد از گذشت یکسال با توجه به میزان پیشرفت قابل تمدید بوده و در صورت عدم اقدام از سوی متقاضی،جواز خود به خود از اعتبار خارج گشته و باطل می شود.جواز تاسیس امکان انتقال به غیر را نیز دارد.مرجع صادر کننده ی جواز تاسیس بر حسب نوع فعالیت اقتصادی مد نظر کار سرمایه گذار متفاوت است.در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی ،وزارت جهاد کشاورزی ؛در حوزه ی کارآفرینی و مشاغل خانگی ،وزارت کار و تعاون و برای عمده فعالیت های صنعتی ،وزارت صنعت و معدن مرجع صادرکننده ی جواز می باشد.


چرا باید جواز تاسیس دریافت کرد؟
دریافت جواز تاسیس در درجه اول یک الزام برای افرادی است که خواهان انجام امور تولیدی و صنعتی در کشور می باشند .اما از دیدگاه مزیتی هم می توان این موضوع را بررسی کرد. دریافت جواز تاسیس منافعی را برای صاحب جواز به دنبال دارد .
·  اولین مزیت دریافت جواز تاسیس امکان خرید زمین در شهرک های صنعتی با شرایط مناسب می باشد. ضمن اینکه برای خرید این زمین ها می توانید با ارائه جواز تاسیس 30 درصد نقد و مابقی یعنی 70 درصد باقی مانده را بصورت وام بدون بهره از وزارت صنایع اقدام نمایید. این نوع وام با بازپرداخت 36 ماهه و هر سه ماه یک بار می باشد و درضمن سود صفر درصد دارد.
·  با دریافت جواز تاسیس می توانید در انواع نمایشگاه های داخلی و خارجی حضور به هم رسانید
·  جواز تاسیس باعث می شود طرح توجیهی که آماده نمود ه اید و توسط کارشناسان تایید شده همواره در دسترس شما برای  جذب سرمایه گذار باشد.
·  به غیر از وام وزارت صنایع با ارائه جواز تاسیس می توانید وام ها و تسهیلاتی دیگری را هم دریافت نمایید که یک تا دو سال تنفس خواهد داشت.

دریافت جواز تاسیس چه شرایطی نیاز دارد ؟
برای دریافت جواز تاسیس باید اقداماتی همچون دریافت عدم سوء پیشینه،  نداشتن اعتیاد به مواد مخدر ، اخذ مجوز از شهرداری، اخذ جواز از دارایی، دریافت تاییدیه های شخصی و مکانی از اداره نظارت بر اماکن عمومی و ... خواهید داشت.
ضمنا متقاضیان دریافت جواز تاسیس باید حداقل 18 سال تمام داشته باشند و کاملا تبعه ایران باشند. ضمن اینکه ارائه کارت پایان خدمت و یا معافیت دائم برای آقایان الزامی است. جواز تاسیس برای افرادی که از سلامت عقلی و روانی و فکری برخوردار باشند محدودیتی ندارد و هر فرد می تواند با داشتن شرایط  فوق و یک طرح توجیهی مناسب برای دریافت این جواز اقدام نماید.

ضمنا برای دریافت جواز تاسیس توجه به شرایط زیر نیز از اهمیت زیادی برخوردار است :
·        جواز تاسیس برای واحد های صنعتی با 5 میلیون تومان انجام می شود.
·        مدت زمان صدور جواز تاسیس از زمان ثبت نام حدودا 2 هفته می باشد
·        جواز تاسیس برای افراد حقیقی و حقوقی با یک شکل و شمایل صادر می شود و تفاوت ظاهری خاصی ندارند اما برای دریافت وام های سنگین بالای یک میلیارد تومان باید بصورت حقوقی جواز تاسیس دریافت شود.
·        معرفی نامه برای خرید زمینی در شهرک صنعتی مورد نظر که باید در فاصله 120 کیلومتری شهر باشد پس از صدور جواز تاسیس امکان پذیر می باشد.
·        پروانه بهره برداری واحد های تولیدی و صنعتی پس از صدور جواز تاسیس و با ارائه این مجوز می باشد

مدارک لازم برای دریافت جواز تاسیس
اشخاص حقیقی:
·        کپی کارت ملی و شناسنامه متقاضی
·        کارت پایان خدمت و یا معافیت
·        آدرس، شماره تماس و کد پستی متقاضی
·        لیست کالاهای درخواستی برای تولید

اشخاص حقوقی
·        کپی کارت ملی و شناسنامه مدیر عامل
·        کارت پایان خدمت و یا معافیت مدیر عامل
·        آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات شرکت
·        لیست کالاهای مورد نیاز برای تولید
·        لیست شهرک های صنعتی مورد نظر
·        ارائه موضوع شرکت که باید با موضوع  تولیدی همراه باشد

مراحل ثبت نام برای جواز تاسیس
·        ورود به سامانه درخواست جواز تاسیس و تعریف کلمه عبور و نام کاربری
·        تکمیل فرم درخواست
·        تعیین اولویت موضوع
·        صدور جواز تاسیس


شرایط عمومی اخذ جواز تاسیس

به صوت کلی دریافت مجوز دارای مراحلی مانند ارائه گواهی سوء سابقه و عدم اعتیاد، دریافت مجوز از شهرداری و وزارت دارایی و تایید صلاحیت شخصی و مکانی از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی می باشد.

شرایط اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقیقی
[list=1]
[*]تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران

[*]دارا بودن حداقل ۱۸ سال تمام

[*]دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت ( ویژه آقایان )

[*]تهیه کردن طرح توجیهی

[*]دارا بودن شرایط لازم برای سرمایه گذاری
[/list]
شرایط اخذ جواز تاسیس برای اشخاص حقوقی
[list=1]
[*]ثبت شرکت

[*]دارا بودن مدارک ثبتی شرکت شامل اساسنامه

[*]تقاضانامه

[*]گهی تاسیس شرکت

[*]تهیه طرح توجیهی

[*]دارا بودن برگه پایان خدمت یا معافیت برای مدیرعامل

[*]دارا بودن شرایط سرمایه گذاری
[/list]
اخذ جواز تاسیس به تهیه و ارائه طرح توجیهی نیاز دارد؟
الزام ارائه طرح توجیهی با توجه به مراجع صادر کننده جواز تاسیس متفاوت می باشد. به طور مثال اگر مرجع صادر کننده جواز، وزارت صنعت، معدن و تجارت باشد نیازی به تهیه و ارائه طرح توجیهی کامل نیست و جواز بر اساس پیش طرح توجیهی صادر می شود، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بدون تهیه وارائه طرح توجیهی کامل، اقدام به صدور این جواز نمی نماید.

مزایای اخذ جواز تاسیس
[list=1]
[*]از مزایای دریافت جواز تاسیس، واگذاری زمین در شهرک های صنعتی با شروط مناسب می باشد که به شکل ۳۰% نقدی و ۷۰% وام بدون  بهره است که از طرف  وزارت صنایع پرداخت می شود.طریقه ی بازپرداخت وام به شکل اقساط ۳۶ ماهه و در سررسیدهای ۳ ماه یکبار می باشد که این وام بدون هر نوع سود بانکی و کارمزد است.

[*]ثبت برند فارسی برای محصولات در اداره ثبت علائم تجاری

[*]امکان شرکت در نمایشگاه های تجاری خارجی و داخلی

[*]در دسترس بودن پیش طرح توجیهی (PFS) تائید شده به دست کارشناسان مرجع صادر کننده برای ارائه و جذب سرمایه گذاری

[*]امکان اخذ وام و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو سال و بازپرداخت بلند مدت
[/list]
مراحل صدور جواز تاسیس به صورت اینترنتی
[list=1]
[*]ورود كلمه كاربري و رمز عبور (در صورتي كه نداريد حساب كاربري ايجاد کنید)

[*]ثبت درخواست

[*]تعيين اولويت موضوع

[*]صدور جواز
[/list]
تفاوت جواز تاسیس و جواز بهره برداری

پروانه بهره‌برداری: مجوزی که برای همه فعالیت‎ها‎ی صنعتی صادر می شود پروانه بهره برداری نامیده می شود. پروانه بهره برداری در صورتی قابل اخذ و صدور است که در تمامی بخش ها اقدامات لازم برای راه اندازی کارها انجام شده باشد.به طور مثال  تامین زمین تاسیسات، احداث ساختمان، نصب ماشین آلات خط تولید، تامین نیروی انسانی مورد نیاز و تولید آزمایشی می باشد که تمامی واحدهای صنعتی که مشغول  فعالیت‎های اقتصادی هستند می‎توانند با داشتن شروط لازم جهت اخذ و یا ابطال پروانه بهره برداری اقدام کنند.

جواز تاسیس: جواز تاسیس سندی است که بیانگر پیش بینی ظرفیت و نوع تولید برای یک محصول است و پیش از تاسیس یک واحد صنعتی صادر می شود، در حالی که پروانه بهره برداری سندی است که نشاندهنده نوع و ظرفیت تولید ایجاد شده برای یک محصول در مکانی مشخص است و پس از تاسیس واحد صنعتی و پیش از شروع تولید صادر می شود.

مدارک مورد نیاز جهت اخذ پروانه بهره برداری
[list]
[*]فیش واریزی عوارض مجوزی فعالیت اقتصادی

[*] تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی

[*]تصویر شناسنامه کارت ملی برای متقاضیان حقیقی

[*] ارائه پایان کار ساختمانی از سازمان عمران و توسعه شهری

[*] موافقت استاندارد برای واحد‎ها‎ی مشمول استاندارد اجباری

[*] تصویر مصداق سند مالکیت و یا اجاره نامه محل کسب و کار

[*] کسب تایید از معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برای واحدهای مواد غذائی، داروئی و بهداشتی

[*] کسب تایید از استانداری، اداره کل محیط زیست بهداشت و کار و امور اجتماعی در خصوص پروژه مربوطه
[/list]
مراحل اخذ پروانه بهره برداری
[list]
[*] ارائه درخواست متقاضی و تکمیل مدارک مورد نیاز

[*]استعلام از دستگاه‎ها‎ی ذیربط

[*] تکمیل و ارائه فرم پروانه بهره برداری

[*] بازدید کارشناس، تعیین ظرفیت واحد و تایید مندرجات فرم تکمیل شده

[*] پرداخت هزینه تمبر پروانه بهره برداری

[*] اخذ پروانه بهره برداری
[/list]
مراحل اخذ پروانه ساخت برای زمین یا ملک کلنگی
[list=1]
[*]مراجعه مالک یا وکیل به دفتر خدمات الکترونیک با به همراه داشتن سند و اصل شناسنامه و کارت ملی و یک سری فتوکپی

[*]اخذ و تکمیل فرم چاپی برای اخذپروانه ساخت برای زمین یا تخریب و نوسازی برای ملک کلنگی و تحویل آن به دفتر به انضمام مدارک ذکر شده و تشکیل پرونده

[*]پرداخت حق تشکیل پرونده و بازدید در وجه دفتر خدمات و اخذ رسید. در صورت مطالبه فیش پرداخت نوسازی از سوی دفتر به اداره درآمد شهرداری مراجعه و نسبت به پرداخت آن اقدام وفیش مربوطه به دفتر ارائه گردد.

[*]بازدید از ملک توسط مامور دفتر یک روز بعد از تشکیل پرونده و گزارش کتبی مامور بازدید به دفتر.

[*]در صورت  تطبیق نداشتن  ابعاد زمین با مندرجات سند، دستور نقشه صادر شده و به مالک تحویل داده می شود .در مورد املاک کلنگی فرم تعهد تخریب توسط مالک تکمیل و از طریق دفترخانه اسناد رسمی گواهی امضاء خواهد شد.

[*]انجام مراحل طراحی معماری فنی
[/list]
شروع عملیات: در ابتدا  مالک به منظور شروع کار برگ شرع به کار را از مهندس ناظر گرفته و پس از حصاربندی جلو بنا و نصب تابلو و فتوکپی سند وپروانه به ناحیه مربوطه مراجعه و تشکیل پرونده می دهد. سپس با مراجعه به ادارات آب، برق، گاز و در جریان قرار دادن آنها از جریان عملیات تخریب و پس از قطع،جا به جایی، تبدیل و بازدید بازرسان ادارات فوق و پس از بازدید مأمور ناحیه و نبودن هیچگونه مانعی عملیات تخریب و ساخت شروع خواهد شد. قبل از اقدام به تخریب نسبت به قطع گاز و درخواست لوله کشی گاز کارگاهی اقدام شود. مالک می تواند با در دست داشتن اصل پروانه به ادارات پست مراجعه و به تعداد واحد ها که طبق نقشه شماره گذاری شده کدپستی جداگانه بگیرد.

کدام وزارتخانه یا سازمان مرجع صادر کننده جواز تاسیس صنایع است؟
بر حسب نوع فعالیت اقتصادی سرمایه گذار، مرجع صادر کننده جواز فوق متفاوت است. برای عمده فعالیت های صنعتی، مرجع صادر کننده وزارت صنعت و معدن تجارت می باشد، ولی سایر سازمان ها و وزارتخانه ها از جمله سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشور در حوزه NGO ها و احزاب، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی، وزارت کار و تعاون در حوزه کار آفرینی و مشاغل خانگی اقدام به صدور جواز تاسیس صنایع بر حسب قوانین جاری می نمایند.

تفاوت جواز تاسیس حقیقی و جواز تاسیس حقوقی در چیست؟
جواز تاسیس صنایع حقیقی و حقوقی از نظر قوانین و کارکرد مشابه هستند و تفاوتی در آن ها مشاهده نمی شود، ولی بانکها برای ارائه تسهیلات به طرح ها و جوازهای تاسیس حقوقی تمایل بیشتری دارند و به همین دلیل است که مشاهده می کنیم وام های بالای یک میلیارد تومان برای جواز حقیقی به ندرت اختصاص داده می شود.

زمان مورد نیاز برای اخذ جواز تاسیس
مدت زمان لازم بر حسب سازمان و مرجع صادر کننده جواز تاسیس صنایع متفاوت است. این مدت زمان برای جواز صادره از وزارت صنعت و معدن و تجارت به طور متوسط ۲ روز تا ۱۵ روز می باشد، اما برای اخذ جواز از وزارت جهاد کشاورزی بین ۱۵ روز الی ۱ ماه می باشد. همچنین مدت زمان لازم برای صدور جواز از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ۱ الی ۲ ماه می باشد.

جواز تاسیس صنایع به نام چه کسی صادر می شود؟
زمانی که قصد دریافت جواز تاسیس صنایع دارید، باید مشخص نمایید که قرار است طرح برای شرکت راه اندازی شود یا برای شخص. در صورتی که برای شرکت خاصی است، جواز به صورت حقوقی و به نام شرکت یا موسسه صادر می شود و در غیر این صورت جواز به صورت حقیقی و به نام شخص متقاضی صادر می شود

استعلام جواز تاسیس
در مواردی که صدور جواز تاسیس به تنهایی از سوی ارگان صادر کننده مجاز نیست، باید حتما استعلام جواز تاسیس انجام شود. معمولا استعلام جواز تاسیس از این ارگان ها در مواردی حتمی و لازم است. از جمله:
[list]
[*]استعلام جواز تاسیس جهت صدور مجوز های آلاینده زیست محیطی مثل ذوب مس، کشتارگاه ها، ذوب آهن
[*]استعلام جواز تاسیس جهتصدور جواز تاسیس تولیدات محترقه ای جهت اکتشاف معادن
[*]استعلام جواز تاسیس جهت مواردی چون مواد محترقه جهت جشن ها و یا ترقه جهت اسباب بازی کودکان
[*]استعلام جواز تاسیس جهت اخذ جواز تاسیس پالایشگاه های نفتی جهت تامین خوراک روزانه از وزارت نفت
[*]استعلام جواز تاسیس از اداره ارشاد جهت صدور جواز تاسیس چاپ
[*]استعلام جواز تاسیس از اداره نیروی محرکه جهت صدور جواز تاسیس انواع موتورسیکلت ها
[*]استعلام جواز تاسیس از صنایع و معادن جهت صدورجواز تاسیس معادن گچ، سیمان، شن و ماسه و……
[*]استعلام جواز تاسیس از سازمان غله جهت صدور جواز تاسیس کارخانجات آرد و سیلو
[*]استعلام جواز تاسیس از سازمان آب جهت صدور جواز تاسیس آب معدنی و آب آشامیدنی ( بسته بندی )
[*]استعلام جواز تاسیس از پتروشیمی جهت صدور جواز تاسیس مواد شیمیائی خاص
[*]استعلام جواز تاسیس از سازمان بهداشت و دارو جهت تامین دارو برای کارخانجات داروسازی
[*]استعلامجواز تاسیس از شهرداری جهت صدور جواز تاسیس هتل و بیمارستان و رستوران
[*]استعلام جواز تاسیس از سازمان تربیت بدنی جهت صدور جواز تاسیس انواع باشگاه ها
[/list]
مدت اعتبار جواز تاسیس
این جواز از تاریخ صدور تا یک سال اعتبار دارد و بعد از یک سال قابل تمدید است که مدت تمدید با نظر کارشناسان و با توجه به پیشرفت کار متغییر می باشد و اگر تقاضایی برای تمدید صورت نگیرد، جواز فوق خود به خود از اعتبار خارج شده و باطل می شود

تمدید جواز تاسیس
برای تمدید جواز تأسیس باید به مرجع صادرکننده جواز توجه شود. چراکه جوازها از صنوف مختلفی صادر می‌شود و بنابراین برای تمدید هر جوازی،  مدت‌زمان مشخصی تعیین شده است. به‌عنوان‌مثال وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تمدید مجوزهایی که از طرف این سازمان برای مشاغل مختلف صادرشده مدتی بین ۱۴هفته تا یک ماه را تعیین کرده‌ است. در طی این مدت صاحبان کسب‌وکار و شرکت‌ها باید نسبت به تمدید جواز تأسیس خود اقدام نمایند. یک نمونه دیگر وزارت جهاد کشاورزی است که مدتی ۲ تا ۴ ماهه را در اختیار مشاغل تحت پوشش خود می‌گذارد تا نسبت به تمدید جواز تأسیس خود اقدام کنند.

شرایط تمدید جواز تاسیس
مدت اعتبار جواز تأسیس ۱ ساله می‌باشد. در این مدت متقاضی باید مستمراً گزارش وضعیت پیشرفت پروژه را به مرجع صادرکننده ارائه نماید. ارائه گزارش‌ها حتی شامل صفر درصد پیشرفت با ذکر پاره‌ای از مشکلات الزامی است. امکان تمدید در پایان یک سال تنها در صورت تهیه زمین، به‌صورت خرید یا اجاره امکان‌پذیر است وگرنه احتمال تمدید جواز تأسیس برای سال دوم عملاً صفر است.

شرایط ابطال جواز تاسیس
جواز تاسیس یا به درخواست شخص دارنده جواز و یا با انقضاء مهلت اعتبار آن، باطل و از درجه اعتبار ساقط میگردد.

لزوم اخذ جواز تاسیس برای ثبت برند
یکی از مدارکی که اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی جهت ثبت برند به آن نیاز دارند، مجوز فعالیت صادره از اتحادیه ها، سازمان ها، وزارت خانه ها و نهادهای قانونی ذی ربط است و یکی از معتبر ترین مجوزهای فعالیتی که برای ثبت برند مورد تایید اداره مالکیت صنعتی است، جواز تاسیس صنایع است.

نکاتی در زمینه اخذ جواز تاسیس
[list=1]
[*]جواز تاسیس از تاریخ صدور به مدت ۱ سال اعتبار دارد و بعد از گذشت ۱ سال با توجه به میزان پیشرفت قابل تمدید است و در صورت عدم اقدام از سوی متقاضی، جواز خود به خود از اعتبار خارج شده و باطل می شود. همچنین جواز تاسیس امکان انتقال به غیر را دارد.
[*]هنگام گرفتن جواز تاسیس باید به این مساله توجه داشت که در یک جواز کالاهای مرتبط با هم باید ذکر گردد به عنوان مثال مواد غذایی و لوازم الکتریکی با هم در یک جواز نمی توانند باشند چون هر کالا یک کد آیسیک دارد که باید به هم مرتبط باشند .
[*]دریافت جواز تاسیس در تهران به دلیل آلودگی بیش از حد هوا برای همه کالاها به استثنای مواد غذایی تنها در شهرک سالاریه امکان پذیر است.
[*]پس از اخذ جواز تاسیس متقاضیان می توانند پروانه بهره برداری را اخذ نموده و در شهرک های صنعتی، زمینی با توجه به متراژهای درج شده در جواز خریداری کنند. در واقع اخذ جواز تاسیس پیش زمینه ای جهت خرید زمین و اخذ پروانه بهره برداری است
[*]فرایند اخذ مجوز تاسیس از سازمان صنعت و معدن در حدود بیست روز است.
[*]شما باید در یک دوره آموزشی یک روزه در سازمان صنعت شرکت کنید.
[*]شما باید اطلاعات کاملی در خصوص طرح مورد نظر خود را داشته باشید تا در فرایند اخذ مجوز مشکلی ایجاد نشود.
[*]هزینه اخذ مجوز تاسیس از سازمان در حدود ۱۰۰ هزار تومان است که باید به حساب دولت واریز گردد.
[*]محدودیتی برای اخذ مجوز در فعالیتهای صنعتی وجود ندارد و همچنین ارتباطی به تعداد واحدهای صنعتی در استان ندارد
[*]اخذ تسهیلات در سال ۱۳۹۷ فقط بصورت معرفی به بانکها توسط سازمان صنعت و معدن است و پرداخت وام منوط به رعایت ضوابط بانک است
[*]در مرحله اخذ مجوز تاسیس شما نیازی به معرفی زمین ندارید.
[/list]
 ثبت شرکت
ثبت برند
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинйоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоlactogenicfactor.ruинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоhttp://selectivediffuser.ruинфоинфоинфоинфо
инфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоинфоtuchkasинфоинфо