تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تو منحصر به فرد هستی ! گامی به سوی خودپذیری و ارزشمندی!
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[font=iranyekan, sans-serif]1- همه عزت نفس و ارزشمندی تو را نشانه گرفته اند![/font]
در اینستاگرام چه اتفاقی می افتد؟ چه قابلیت هایی وجود دارد؟
بله، آدم ها همدیگر را لایک می کنند. همدیگر را فالو می کنند.
اما یک سوال: آیا در تلگرام نمی توانستیم همدیگر را دنبال کنیم؟
درست است. ما در تلگرام هم می توانستیم در کانال ها، گروه ها یا حتی در شخصی دیگران، پست های آن ها را دنبال کنیم و ببینیم. فقط روش اینستاگرام کمی متفاوت است.
پس این طور متوجه شدیم که تفاوت تلگرام و اینستاگرا در عمل لایک کردن است!
اما چرا داریم درباره این موضوع حرف می زنیم؟
اول بیایید باهم به این سوال پاسخ دهیم: چرا اینستاگرام قابلیت لایک را اضافه کرد؟
لایک کردن به نشانه ی تایید کردن است. خیلی از فروشنده ها و کمپانی های بزرگ جهان، یک تیم روانشناسی دارند که با گره زدن کالا یا خدماتی که ارائه می دهند، به عزت نفس و ارزشمندی انسان ها، مشتریان بیشتر و با وابستگی زیاد را درگیر خود می کنند.
زیرا آدم ها برای عزت نفس و ارزشمندی خود هر کاری می کنند!
در تیم روانشناسی اینستاگرام هم احتمالا می خواستند با لایک کردن، پیوند این برنامه به عزت نفس انسان را محکم کنند تا مشتری های آن نتوانند از آن دل بکنند.
و با این کار ارزشمندی خیلی از ما به تعداد لایک هایی که از دیگران می گیریم، وابسته می شود.



[font=iranyekan, sans-serif]2- تو منحصر به فرد هستی ![/font]
بنیادی ترین نیاز انسان ها امنیت است و امنیت هم یعنی پذیرفته شدن و تایید شدن از سمت آدم ها. بنابراین یعنی احساس ارزشمندی کردن!
اسیر تبلیغات اجتماع نشوید!
در دنیای امروز، همیشه این اتفاق دارد می افتد که یک عده برای تبلیغ کردن محصول و خدمان خودشان، از همان روش اینستاگرام استفاده می کنند.
برای همین در یک بازه زمانی چیزی مد می شود. مثلاً جراحی زیبایی بینی که در ایران در یک بازه زمانی خاص خیلی باب شده بود.
کسی که خود واقعی اش را شناخته باشد، حتی اگر از این محصول یا خدمات استفاده کند، عزت نفس و ارزشمندی خود را به آن وابسته نمی داند.
چنین شخصی قبل از عمل بینی، خودش را پذیرفته بود و عزت نفس داشته. بعد از آن هم همین طور خواهد بود.
پس دوست من! برای اینکه عزت نفس خودت را تقویت کنی، هرگز اسیر این تبلیغات نشو!
باید به خود پذیری برسی و خود واقعی ات را همین طور که هست، دوست بداری. زیرا تو منحصر به فرد هستی !
این تبلیغات به تدریج در ذهن کسانی که عزت نفس پایینی دارند، جا می اندازد که:
[list]

[*]اگر بینی بزرگی داری، دوست داشتنی نیستی!

[*]اگر لباس فلان مارک نمی پوشی، دوست داشتنی نیستی!

[*]اگر سیگار نمی کشی، در جامعه پذیرفته شده نیستی!

[*]و …
[/list]آن ها با باورها و ارزش های شما بازی می کنند تا شما را وادار کنند، برای محصولی که آن ها عرضه کرده اند، پول بپردازید و با همین روش میلیاردها پول به جیب می زنند.


تو منحصر به فرد هستی !

میلیونها میلیون انسان در جهان متولد شدند اما هیچ یک اثر انگشت مشابه نداشته اند.
اثر انگشت تو، امضای خداوند است که یعنی اتفاقی به دنیا نیامده ای
تو منحصر به فردی! مشابه یا بدل نداری تو اصل اصل هستی و تکرار نشدنی.
وقتی انتخاب شدن و منحصر به فرد بودنت را یاد آوری کنی٬ دیگر خودت را با هیچکس مقایسه نمیکنی
و احساس حقارت یا برتری که حاصل مقایسه کردن است از وجودت محو میشود.
دکتر حسین الهی قمشه‌‌ای

[font=iranyekan, sans-serif][font=iranyekan, sans-serif]3- تو منحصر به فردی و مشکلت منحصر به تو![/font]
[/font]

مشکلات زندگی هر کس، منحصر به خودش است. همان طور که تو منحصر به فرد هستی ، مشکل تو هم منحصر به فرد است!
این مشکل، همین طور بی دلیل وارد زندگی تو نشده است؛ بلکه حتماً لازم بوده که در آن مورد خاص، بیشتر خودت را بشناسی و رشد کنی!
نیک وی آچیچ، مرد معلولی که بارها اقدام به خودکشی کرده بود ولی هربار ناموفق بود. تا اینکه راه زندگیش را بالاخره پیدا کرد.
همین معلولیت باعث شد که بفهمد برای چه جیزی زندگی می کند.
او پس از اینکه فهمید همین مشکل معلولیت است که او را منحصر به فرد کرده است، به فردی تبدیل شد که به دیگران، حتی کسانی که کاملاً سالم هستند، انگیزه و امید زندگی می دهد.
[font=iranyekan, sans-serif]تو چه مشکلی داری؟ چه شرایطی داری که تو را آزار می دهد؟ کدام مشکل تو را منحصر به فرد کرده؟ مشکلی که از حل آن طفره رفتی چیست؟
بعد از اینکه به این سوال جواب دادی، باید خودت را با همین شرایطی که داری، بپذیری.
سپس شروع کن به برداشتن قدم هایی برای حل آن.
این مشکل دقیقاً به خاطر پیشرفت شخص تو آمده است!


[/font]


عزت نفس پایین چه آسیب هایی به زندگی فردی و روابط ما وارد می کند؟
۱- قدرت ریسک پذیری را کاهش می دهد
عزت نفس پایین باعث می شود که فرد نتواند ریسک کند.
به طوری که هر کاری، حتی کارهای ساده و بی خطر، برای من ریسک کردن محسوب می شود.
خیلی وقت ها، خیلی کارهایی که برای دیگران هیچ ریسکی ندارد، برای من ریسک و خطر محسوب می شود.

مثلاً کسی که عزت نفس پایینی دارد، وقتی می خواهد برای رفتن به یک مهمانی، هدیه ای تهیه کند، به قول معروف، چشم بازار را در می آورد.
او تمام مغازه ها و فروشگاه ها را جستجو می کند تا بهترین هدیه را انتخاب کند.
زمانی هم که خرید کرد، هنوز نگرانم که نکند هدیه ی من بین بقیه ی هدیه ها بهترین نباشد؟!

آیا می دانید چنین افرادی از چه چیزی می ترسند؟
دلیل ترس کسانی که عزت نفس پایینی دارند، ضعف درونی آنهاست. آنها نگران این هستند که با اعمال و تصمیمات و گفتارشان، ضعف نهان درونی آنها پیدا شود.
زیرا زمانی که دیگران به ضعف آنها پی ببرند، خیلی تحت فشار قرار می گیرند.
برای همین حتی برای یک مهمان رفتن ساده که هدفم لذت بردن و تفریح است، خیلی اذیت می شوند.

به عنوان مثال، کسی که می خواهد به کسی که دوستش دارد، پیشنهاد ازدواج دهد، عزت نفس پایین او منجر می شود که نتواند این کار را انجام دهد.

۲- مشکلات عزت نفس پایین در روابط عاطفی
۱- صمیمیت گریزی
افرادی که دچار صمیمیت گریزی هستند، وارد رابطه دوستانه یا عاطفی می شوند ولی بعد از مدتی که رابطه صمیمی شد، رابطه را رها می کنند.
چرا کسی که عزت نفسش پایین است، صمیمت گریز می شود؟
زیرا هر چه قدر صمیمیت در یک رابطه بیشتر باشد، طرفین همدیگر را بیشتر و بهتر می شناسند و این باعث می شود که کم کم ضعف درونی آنها مشخص شود.
بنایراین از آنجا که چنین افرادی می ترسند ضعف درونی شان پیدا شود، به صورت خودآگاه و گاهی حتی ناخودآگاه، به محض صمیمی شدن، فرار می کنند و رابطه را ترک می کنند.
متاسفانه گاهی حتی شخص خودش هم خبر ندارد که چرا چنین رفتاری از خود بروز می دهد.

۲- جبران ضعف ها با خدمت رسانی
عزت نفس پایین باعث می شود که در رابطه عاطفی، فرد برای پنهان کردن ضعف های خود، به طرف مقابل خدماتی بدهد که اصلا نیازی به آنها نیست؛
کارهایی انجام می دهد که به خیال خودش خوبی کردن در حق طرف مقابل است.

اما وقتی می بیند که نتیجه عکس دارد و طرف او را رها می کند، عصبانی می شود. با خودش می گوید: چرا مرا با این همه کاری که برای او انجام دادم، ترک کرد؟
در حالیکه خبر ندارد که همین رفتارها باعث شده که طرف مقابل متوجه می شود که آنها دارند قسمتی از وجود خود را پنهان می کنند و می فهمد که بی ارزش هستند.

۳- ماندن در رابطه اشتباه
بعضی از افرادی که اعتماد به نفس پایین دارند، در رابطه ای که می دانند اشتباه است و مدام دارند در آن تحقیر می شوند، می مانند.
ولی چرا؟ زیرا بوی این تحقیرها برای آنها آشناست.
ما انسان ها همواره به دنبال شرایط آشنا هستیم و به شدت از ناشناخته ها می ترسیم.
از طرفی هم کسی که عزت نفس پایینی دارد، به احتمال خیلی زیاد، دچار تله بی ارزشی است. تله بی ارزشی ریشه در کودکی فرد مبتلا دارد.

همان طور که در دوره غیرحضوری تله های روابط عاطفی هم می گوییم که تله ها ریشه در کودکی ما دارند.
بنابراین کسی که به بی ارزشی مبتلاست، در کودکی مورد سرزنش و تحقیر قرار می گرفته و حالا وقتی در رابطه های عاطفی اش تحقیر می شود، چون با آن رفتارها آشناست، نمی خواهد آن رابطه را ترک کند.
به همین دلیل ماندن در رابطه اشتباه را به روابط درست و شرایطی که برایش ناشناخته باشد، ترجیح می دهد.
audiobookkeepercottageneteyesvisioneyesvisionsfactoringfeefilmzonesgadwallgaffertapegageboardgagrulegallductgalvanometricgangforemangangwayplatformgarbagechutegardeningleavegascauterygashbucketgasreturngatedsweepgaugemodelgaussianfiltergearpitchdiameter
geartreatinggeneralizedanalysisgeneralprovisionsgeophysicalprobegeriatricnursegetintoaflapgetthebouncehabeascorpushabituatehackedbolthackworkerhadronicannihilationhaemagglutininhailsquallhairyspherehalforderfringehalfsiblingshallofresidencehaltstatehandcodinghandportedheadhandradarhandsfreetelephone
hangonparthaphazardwindinghardalloyteethhardasironhardenedconcreteharmonicinteractionhartlaubgoosehatchholddownhaveafinetimehazardousatmosphereheadregulatorheartofgoldheatageingresistanceheatinggasheavydutymetalcuttingjacketedwalljapanesecedarjibtypecranejobabandonmentjobstressjogformationjointcapsulejointsealingmaterial
journallubricatorjuicecatcherjunctionofchannelsjusticiablehomicidejuxtapositiontwinkaposidiseasekeepagoodoffingkeepsmthinhandkentishglorykerbweightkerrrotationkeymanassurancekeyserumkickplatekillthefattedcalfkilowattsecondkingweakfishkinozoneskleinbottlekneejointknifesethouseknockonatomknowledgestate
kondoferromagnetlabeledgraphlaborracketlabourearningslabourleasinglaburnumtreelacingcourselacrimalpointhttp://lactogenicfactor.rulacunarycoefficientladletreatedironlaggingloadlaissezallerlambdatransitionlaminatedmateriallammasshootlamphouselancecorporallancingdielandingdoorlandmarksensorlandreformlanduseratio
languagelaboratorylargeheartlasercalibrationlaserlenslaserpulselatereventlatrinesergeantlayaboutleadcoatingleadingfirmlearningcurveleavewordmachinesensiblemagneticequatormagnetotelluricfieldmailinghousemajorconcernmammasdarlingmanagerialstaffmanipulatinghandmanualchokemedinfobooksmp3lists
nameresolutionnaphtheneseriesnarrowmouthednationalcensusnaturalfunctornavelseedneatplasternecroticcariesnegativefibrationneighbouringrightsobjectmoduleobservationballoonobstructivepatentoceanminingoctupolephononofflinesystemoffsetholderolibanumresinoidonesticketpackedspherespagingterminalpalatinebonespalmberry
papercoatingparaconvexgroupparasolmonoplaneparkingbrakepartfamilypartialmajorantquadruplewormqualityboosterquasimoneyquenchedsparkquodrecuperetrabbetledgeradialchaserradiationestimatorrailwaybridgerandomcolorationrapidgrowthrattlesnakemasterreachthroughregionreadingmagnifierrearchainrecessionconerecordedassignment
rectifiersubstationredemptionvaluereducingflangereferenceantigenregeneratedproteinreinvestmentplansafedrillingsagprofilesalestypeleasesamplingintervalsatellitehydrologyscarcecommodityscrapermatscrewingunitseawaterpumpsecondaryblocksecularclergyseismicefficiencyсайтsemiasphalticfluxsemifinishmachiningspicetradespysale
stunguntacticaldiametertailstockcentertamecurvetapecorrectiontappingchucktaskreasoningtechnicalgradetelangiectaticlipomatelescopicdampertemperateclimatetemperedmeasuretenementbuildingtuchkasultramaficrockultraviolettesting