تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: معرفی بهترین بازی های ایرانی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
در بین بازی های کامپیوتری و بازی های مخصوص گوشی موبایل , بسیاری از بازی ها هستند که ساخته ایران می باشند . تولید بازی‌های کامپیوتری و مخصوصاً بازی‌های موبایلی ایرانی طی یک‌سال اخیر با رشد و افزایش کیفیت قابل توجهی همراه بوده است.
حالا برخی از این بازی‌ها آنقدر کیفیت ‌پیدا کرده‌اند که درفروشگاه‌های معروف آنلاین بازی دنیا نیز عرضه می‌شوند.
صنعت بازی‌سازی ایران اگرچه در سال‌های قبل روزهای سختی را پشت سر گذاشته اما حالا بسیاری از فعالان این بخش امیدوارند با برداشته شدن رسمی تحریم‌ها و جذب سرمایه و جلب توجه بازی‌سازان خارجی به بازار ایران، اوضاع تغییر کند.
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به‌عنوان تنها متولی این بازار، با اعلام اینکه از ابتدای سال تاکنون 10 بازی مجوز ساخت دریافت کرده‌است، تصریح کرده که هرماه، یک بازی ایرانی رونمایی خواهد شد. در کنار تولید بازی‌های کامپیوتری ایرانی، تولید بازی‌های موبایلی نیز با رشد و پیشرفت قابل توجهی همراه است.

با نزدیک شدن به تابستان و آغاز تعطیلات تابستانی، بسیاری بخشی از اوقات فراغت خود را به انجام بازی‌های کامپیوتری اختصاص می‌دهند بنابراین ما در ادامه به شما بازی‌های ایرانی جدیدی را معرفی خواهیم کرد که جذابیت‌آنها کمتر از بازی‌های خارجی که تا به حال امتحان کرده‌اید نیست.
در این مطلب ۷ فیلم رایگان برای ساخت کاردستی های کاملا ساده مخصوص کودکان نوپا تا دبستان را جهت مشاهده خواهید کرد.
 

بازی ایرانی میر مهنا
میر مهنا یک بازی کامپیوتری ایرانی در سبک اکشن اول شخص و اولین بازی ملی و ایرانی است که توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با مشارکت استودیو بازی‌سازی «اسپریس پویا نما» (ESPRIS) ساخته و منتشر شده است. کارگردان اصلی این بازی آقای بهنام آقا جانی، تهیه کننده آن مرتضی رضایی، طراحان مراحل بهنام شجاعی، حسین دیبا و ابراهیم دیبا و آهنگسازی آن را پیمان آزادی بر عهده داشت. این بازی از موتور بازی‌سازی TGEA استفاده کرده و در بهمن ماه سال 1389 برای رایانه‌های شخصی منتشر شد. بازی میر مهنا در گیمزکام سال 2011 نیز حضور داشت. شاید با دیدن تریلر حس کنید که بازی بسیار ابتدایی و ضعیفی است، اما باید به این نکته توجه داشت که میر مهنا اولین بازی ایرانی در سبک شوتر اول شخص است.
داستان بازی براساس زندگینامه میر مهنا مبارز ایرانی دوره کریم خان زند شکل گرفته است؛ دوره‌ای که با استعمار هلند و انگلیس و سلطه کمپانی هند شرقی بر جزایر جنوبی ایران و خصوصاً جزیره خارگ (خارک) همراه بوده است. کتاب چند جلدی «بر جاده‌های آبی سرخ» اثر زنده یاد نادر ابراهیمی که داستان زندگی و مبارزات این شخصیت را در قالب داستانی مرور می‌کند، منبع اصلی نگارش داستان این بازی است.

 

بازی ایرانی گرشاسب: گرز ثریت
«گرشاسپ: گرز ثریت» (Garshasp: The Monster Slayer) یک بازی کامپیوتری ایرانی دیگر در سبک سوم شخص اکشن است که توسط استودیو «فن‌افزار شریف» ساخته و در 4 آبان 1389 توسط لوح زرین نیکان منتشر گردید. این بازی براساس اسطوره‌های کهن ایرانی در دوران ضحاک طراحی شده‌ است و بر روی رایانه‌های شخصی قابل اجرا است. بازی «گرشاسب: راز اژدها» نیز در سال 1391 منتشر شد. شرکت فن‌افزار شریف اکنون با نام Dead Mage صاحب امتیاز این اثر است.

بازی «گرشاسپ: گرز ثریت» بطور مستقل در اردیبهشت 1390 برای سرویس‌های آنلاین استیم (Steam) و گیمرز گیت (GamersGate) منتشر شد. منتقدین دیدگاه‌های متفاوتی را نسبت به بازی داشتند، اما نکته‌ای که بین همه آن‌ها مشترک است، ستایش کیفیت ساخت این بازی توسط یک استودیوی مستقل بود. نویسندگی این بازی را آرمان آرین، طراحی شخصیت و مدیریت پروژه را سهیل دانش‌اشراقی و برنامه‌نویسی آن را یاسر ژیان بر عهده داشت. این بازی در استیم نمره 6 از 10 و در متاکریک نمره 49 از 100 را دریافت کرد. بازی گرشاسب را می‌توان یکی از جدی‌ترین قدم‌های بازی‌سازان ایرانی در این صنعت حساب کرد. با این‌که بازی ایرادات فنی و گرافیکی متعددی داشت، اما خوش‌ساخت بود و توانست توجه منتقدین جهانی را به خود جلب کند. سایت گیم اسپات در نقد اختصاصی خود به این بازی نمره 5 از 10 را اختصاص داد.

 
بازی ایرانی کوهنورد
شهریور سال 1390 بود که بازی کوهنورد منتشر شد. تا قبل از این بازی، دیدگاه مثبتی نسبت به بازی های ایرانی وجود نداشت؛ اما «کوهنورد» توانست نظر مخاطبین را عوض کند. آقای «فرهود فرمند» سازنده این عنوان با ساده‌ترین موتور بازی‌سازی یعنی Game Maker توانست بازی دو بعدی‌ای را به مخاطب عرضه کند که لذت انجام آن تا ساعت‌ها نیز تکراری و خسته‌کننده نمی‌شود.
داستان بازی درمورد کوهنوردی به نام «فاد کاشف» است که در مسابقات بین‌المللی برای دریافت مقام امدادگر کوهستان تلاش می‌کند. این بازی متشکل از 10 مرحله نسبتا طولانی به همراه شخصیت‌های متنوع و خط داستانی جذاب است که مخاطب را تا انتها با خود همراه می‌سازد. «فاد» در ابتدا با دست خالی کوهنوردی می‌کند، اما پس از گذشت یکی دو مرحله با خرید تجهیزات کامل، از موانع متنوع کوهستان عبور می‌کند. این ویژگی باعث شده تا تنوع مراحل بالاتر رفته و هنگام بازی احساس یکنواختی نکنید.
بازی «کوهنورد» توسط استودیو «تصویر گستران نیو» برای رایانه‌های شخصی توسط شرکت «تبیان» منتشر شد. این بازی که در سبک «سکو بازی» ساخته شده است، جایزه بهترین بازی سال 90 از جشنواره بازی‌های رایانه‌ای را دریافت کرد.

بازی ایرانی ارتش‌ های فرازمینی
بیایید قبول کنیم که اولین تصاویر و تریلر منتشر شده از بازی کامپیوتری ایرانی ارتش‌های فرازمینی مخاطبین را تا سرحد مرگ به وجد آورد! کیفیت تریلر بازی به حدی بالا بود که همگی مطمئن شده بودیم که از آن دوران تاریک بازی‌های بی‌کیفیت بیرون آمده‌ایم و با یک بازی قابل رقابت با عناوین جهانی رو به رو هستیم، اما پس از انتشار، انتظارات آن‌طور که باید و شاید برآورده نشد.
ارتش‌های فرازمینی (Extraterrestrial Armies) یک بازی کامپیوتری ایرانی در سبک تیراندازی اول شخص با تم و اتمسفر داستانی پسا آخرزمانی و علمی-تخیلی است که توسط استودیو بازی‌سازی ایرانی راسپینا ساخته شده است.
در سایت رسمی این بازی نوشته شده که «ارتش‌های فرازمینی» بازی تیراندازی اول شخصی است که در آینده‌ای دور اتفاق می‌افتد و روایت‌گر جنگ‌های بشریت بر سر بزرگترین دغدغه‌ خود، یعنی انرژی خواهد بود‌. در خلاصه رسمی این بازی کامپیوتری ایرانی آمده که:
آن هنگام که زمین ویران شده از جنگ، به ناچار به فراموشی سپرده می‌شود تا سیطره‌ حیات به مرزهایی فراتر گسترش یافته و منابع انرژی جدید تقدیری دیگر را رقم زند. اما سرنوشت طردشدگان، فرار از نابودی شد. آن‌ها که از ترک زمین بازماندند و زمینیان طردشان کردند، اتحادی تشکیل داده و بقای خود را در تصاحب انرژی قدرت‌ها جستجو می‌کنند. [کسانی که] رویای انتقامشان مانع از کهنگی نفرت جنگ می‌شود.

مراحل تولید بازی «ارتش‌های فرازمینی» از دی ماه سال 1390 و با نسخه رایگان موتور بازی‌سازی Unreal Engine 3 ملقب به Unreal Development Kit (به اختصار:UDK) آغاز شد و انتشار بازی در شهریور ماه سال 1394 بر روی رایانه‌های شخصی صورت گرفت.
در این بازی تلاش شده تا تمامی استانداردهای بازی‌های برتر این سبک رعایت شده و محیط‌هایی بدیع و جذاب در کنار گیم‌پلی روان و سریع همراه با روند داستانی درگیرکننده عواملی باشند تا «ارتش‌های فرازمینی» را فراتر از یک بازی مستقل ایرانی مطرح کند.
۹ تا از بهترین برنامه های جدید کامپیوتر که حتما باید روی سیستم تان نصب کنید

بازی شباهت زیادی به عناوینی مانند کرایسیس (Crysis) و ندای وظیفه: جنگ پیشرفته (Call of Duty: Advanced Warfare) دارد. این بازی جزو اولین بازی‌ های کامپیوتری ایرانی است که در آن بخش چند نفره آنلاین نیز وجود دارد. همچنین ارتش‌های فرازمینی اولین بازی کامپیوتری ایرانی است که در سطح جهانی جایزه برده و در مراسم E3 نیز شرکت داشته است. این بازی در سال 92 توانست جایزه بهترین بازی مستقل سال 2013 را از میان سیزده هزار شرکت‌کننده از آن خود کند.

بازی ایرانی گربه و کودتا
«گربه و کودتا» یک بازی معمایی براساس مستندات زندگی دکتر «محمد مصدق» نخست وزیر ایران است که توسط «کوروش والانژاد»، مدیر هنری یک شرکت بازی‌های کامپیوتری و «پیتر برینسون»، از اساتید دانشگاه کالیفرنیا ساخته شده است. «برینسون» در توضیح این بازی کامپیوتری ایرانی می‌گوید که سعی داشته بدون ارزش‌گذاری بر خشونت، حوادث مهم کودتای 28 مرداد را نشان دهد. گربه و کودتا از استعاره‌های مفهومی و عمیقی بهره می‌برد و از نظر زیبایی‌های بصری می‌توان آن را با بازی هایی نظیر Limbo و Inside مقایسه کرد.
در این بازی گربه‌ای شخصیت اصلی بازی است و در ماجراهای مربوط به دوران مصدق درگیر شده و بدین وسیله حوادث زندگی او برای مخاطب بازگو می‌شود. حوادث بازی از زمان مرگ مصدق در بازداشت خانگی شروع شده و به عقب برمی‌گردد و حوادث کودتای 28 مرداد را که با حمایت دولت آمریکا علیه دولت مصدق انجام شد را مرور می‌کند. این بازی در سال 2011 برای رایانه‌های شخصی و در سال 2018 برای پلی استیشن 4 منتشر شد. بازی کامپیوتری ایرانی «گربه و کودتا» جوایز متعددی را دریافت کرد که از جمله آن می‌توان به جایزه «بهترین بازی مستند» در فستیوال IndieCade اشاره کرد. این بازی بطور رایگان در استیم در دسترس است.


بازی ایرانی فرزندان مورتا
پیش از این اشاره کرده بودیم که استودیو «فن‌افزار شریف» نام خود را به Dead Mage تغییر داده است؛ نامی که بسیاری از گیمرها با آن ناآشنا بودند. اما این استودیو پس از تجربه‌ای که در بازی‌هایی نظیر گرشاسب و Shadow Blade کسب کرد، اکنون با بازی بی‌نقصی به نام Children of Morta در سطح جهانی پا به عرصه رقابت گذاشته است.
«فرزندان مورتا» نام یک بازی اکشن نقش‌آفرینی است که در مهر ماه سال 1398 برای رایانه‌های شخصی و کنسول‌های خانگی منتشر شد. در ابتدای تریلر بازی دیالوگی قرار دارد که می‌گوید «خانواده به معنای زیر یک سقف زندگی کردن نیست، بلکه به معنای تقسیم کردن همه‌چیز با هم و هوای یکدیگر را داشتن است». این بازی داستان خانواده «برگسون» (Bergson) را روایت می‌کند که باید از «کوه مورتا» در برابر شیطانی که نامش «کراپشن» (Corruption) به معنی ویرانی است، محافظت کنند.