تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: سنتز مس کلرید چگونه است؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
مس کلرید از واکنش فلز مس و گاز کلر در محلول آبی تولید می گردد. مس کلرید از کلریناسیون مس تشکیل می شود. در این واکنش، فلز مس با اسید کلریدریک، اکسید نشده ولی هیدروکسید مس، اکسید مس یا کربنات مس (II) با اسید هیدروکلریک واکنش داده و مس کلراید تولید می شود.

روند متداول برای تولید مس کلرید فرآیند کلرآلکالی است. این یک فرآیند صنعتی برای الکترولیز کلرید سدیم می باشد که برای تولید کلر و هیدروکسید سدیم به کار برده می شود. در این روش با الکترولیز، فلز مس را به یون های مس تبدیل می کنند. در واقع هر محلول حاوی یون های مس می تواند با هیدروکلریک اسید مخلوط و مس کلراید تشکیل شود.

کاربردهای کلرید مس:
- استفاده مهم کلرید مس به عنوان ماده اولیه قارچ کشی دی کاپرکلرید تری هیدروکسید می باشد.

- کاربرد اصلی آن در صنعت نفت برای شیرین سازی نفت و برای تجزیه‌ی کاتالیزورها در فرآیندهای شیمیایی و همچنین نگهدارنده در صنعت چاپ و رنگ آمیزی می باشد.

- کاتالیزور مس در فرآیند واکر (Wacker process): مس کلراید در فرآیند واکر، اکسیداسیون اتیلن به استالدهید و همچنین در تولید کلر به عنوان کاتالیزور به کار برده می شود. به این صورت که کلرید مس به شکل یک هم کاتالیزوری -CATALYST CO با کلرید پالادیوم در فرآیند واکر فعالیت دارد. در این فرآیند، اتن (اتیلن) به اتانال با استفاده از آب و هوا تبدیل می شود.

- کاتالیزور در تولید کلرین: مس کلرید به عنوان یک کاتالیزور در فرآیند های گوناگونی که با استفاده از اکسی کلریناسیون، کلرین تولید می کنند به کار گرفته می شود.

- سایر کاربرد های سنتزی آلی از مس کلراید: همچنین در صنایع آتش نشانی، رنگرزی و چاپ پارچه های نساجی، پالایش مس، طلا و نقره و در سنتز دیگر ترکیبات آلی استفاده می شود که این ترکیب کلریناسیون هیدرو کربن های آروماتیک را تحت تأثیر قرار داده و اغلب اوقات در حضور اکسید آلومینیوم این کار را انجام می دهد.