تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: کلسیم کلراید در صنعت چه کاربردهایی دارد؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کلسیم کلراید (CaCl2)، یک ماده شیمیایی است که از کلر و کلسیم تشکیل شده است. این ترکیب:
1- در آب بسیار محلول است
2- به شدت رطوبت را جذب می کند
3- به عنوان نمگیر شناخته می شود.

کلسیم کلراید الزاماً باید در بسته بندی های ضد هوا و ضد رطوبت نگهداری شود. این نمک در آب حل می شود و به صورت محلول است و به عنوان منبع کلسیم شناخته می شود. همچنین در واکنش های جانشینی قابل استفاده است و به آسانی جایگزین کاتیون دیگری می شود.

گرانول های سفید خشک شده کلسیم کلرید، طی فرآیندهای متعدد سنتز، فیلترینگ، تبخیر، تغلیظ و خشک کردن کربنات کلسیم و اسید کلریدریک با خلوص بالا تهیه و تولید می شود.

برخی از کاربردهای کلسیم کلراید در صنعت:

- استفاده در حفاری های نفت و گاز
- ذوب یخ و برف درب جاده ها
- تثبیت خاک و کنترل گرد و غبار و ریزگردها در جاده ها و بیابان ها
- تسریع کننده فرآیند گرفتگی در بتن
- فرآیندهای صنعتی از قبیل صنایع پلاستیک، تولید نمک کلسیم، تسهیل فرآیند تصفیه فاضلاب و …

فلز کلسیم از الکترولیز کلسیم کلرید و مخلوط فلوئورید و کلرور پتاسیم استخراج می شود که در این فرآیند، الکترود ذغالی نقش آند و الکترود آهنی نقش کاتد دارد.

کلسیم کلراید در خشک کن:
کلسیم کلرید را برای پوشاندن لوله های خشک کن استفاده می کنند. در رطوبت گیرهای صنعتی و خانگی هم از این ماده برای جذب رطوبت هوا استفاده می شود. این ویژگی (جاذب رطوبت بودن) باعث شده که کلسیم کلرید به عنوان یک لایه آبی روی سطح جاده های خاکی بکار رود. در نهایت با ایجاد یک لایه زیرسازی موجب می شود گرد و غبار زیر سطوح نگه داشته شود.

کاربرد در صنایع بتن سازی:
کلسیم کلراید اول باید با آب بتن مخلوط شود و بعد به مخلوط شن و ماسه و سیمان اضافه گردد. با این کار، کلرید کلسیم در ساخت این بتن ها نقش تسریع کننده را دارد.

استفاده در کاهش دهنده نقطه انجماد (مانند ضدیخ) :
یکی دیگر از کاربرد های کلسیم کلرید، جلوگیری از یخ زدن آب به خصوص در سطح جاده ها است زیرا انحلال کلرید کلسیم، حرارت تولید می کند. این حرارت برای خاک و گیاهان نسبتاً بی ضرر است. این ترکیب شیمیایی در دماهای پایین بهتر از سدیم کلراید عمل میکند.
کلسیم کلراید از یخ زدن در دمای 50- درجه سلسیوس جلوگیری می کند بنابراین برای پر کردن لاستیک های کشاورزی در نقاط سردسیر از آن استفاده می شود.