تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: امنیت اطلاعات در زیروکلاینت
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نقل‌قول: [تصویر:  thin-client_l.png]

به داده هایی که باعث درک و فهم بیشتر می شوند اطلاعات می گویند. اما اگر داده ای وجود داشته باشد که باعث درک و فهم بیشتر نشود و نتوان چیز زیادی ازآن یاد گرفت دیگر اسمش اطلاعات نیست بلکه مفهوم داده هست.
این داده ها هر روز در جهان جا به جا می شوند و برای اینکه بتوانیم از آن ها حفاظت کنیم تا مورد سو استفاده قرار نگیرند نیاز به امنیت داریم. حال سوالی که پیش می آید این است که چگونه از این اطلاعات محافظت کنیم و امنیت آن ها را تامین کنیم؟

محفاظت از اطلاعات در شبکه های کامپیوتری
یکی از مهم ترین مشغله های شرکت ها این است که چگونه از اطلاعات خود در شبکه های کامپیوتری محافظت کنند. مدیرهای این شرکت ها همیشه در پی این بودند و هستند که امنیت شبکه خود را به بهترین شکل ممکن پیاده سازی کنند.
شرکت هایی که از کامپیوتر استفاده می کنند باید امنیت تک تک کامپیوتر ها را فراهم کنند تا دچار مشکل نشوند و این تامین امنیت نیاز به هزینه ی زیادی دارد.

انتخاب زیروکلاینت
می توان با یک انتخاب عاقلانه هزینه های تامین امنیت را کاهش داد و به جای استفاده از کامپیوترها از زیروکلاینت ها استفاده کرد. در این مطلب می خواهیم به امنیتی که اطلاعات در زیروکلاینت ها دارند بپردازیم:

مقایسه امنیت زیروکلاینت با کامپیوتر
۱ – عدم ویروسی شدن زیروکلاینت ها
زیروکلاینت ها سیستم عامل ندارند و به همین علت هیچگونه اطلاعاتی در آن ها ذخیره نمی شود پس هیچوقت ویروسی نمی شوند.
اما امکان ویروسی شدن کامپیوتر ها زیاد است و احتمال آسیب رسیدن به آن ها بالاست چون کامپیوتر شامل قطعه های زیادی از جمله هارد و رم و... می شود.
در حالت کلی بیشتر ویروس ها برای اینکه بتوانند اجرا شوند به یک سیستم عامل نیاز دارند و چون
زیروکلاینت فاقد سیستم عامل است احتمال اینکه ویروسی شود وجود ندارد.

۲ – انتقال پیکسل در شبکه
یکی از دلایلی که اطلاعات در کامپیوترها دسترسی پذیر و قابل جا به جائی است، این است که اطلاعات بین کامپیوتر و سرور به اشتراک گذاشته می شود.
اما در زیروکلاینت ها هیچ اطلاعاتی جا به جا نمی شود چون تمام اطلاعات در قسمت سرور پردازش می شود و تنها یک سری پیکسل در شبکه انتقال داده می شوند. به همین دلیل امنیت زیروکلاینت ها بالا است.

۳ – رمزنگاری اطلاعات
در زیروکلاینت ها یک سری پروتکل از جمله DDP، RDP، ICA، HDX و ... وجود دارد که از آن ها برای انتقال اطلاعات و حفظ امنیت استفاده می کند. هر کدام از این پروتکل ها به نوعی رمزگذاری شده اند که برای امنیت شبکه تضمینی هستند.
هر زیروکلاینت می تواند نسبت به ساختارش اطلاعات را کدگذاری کند و احتمال سرقت اطلاعات را پایین بیاورد.

۴ – عدم سرقت اطلاعات
شما می توانید با مسدود کردن پورت USB امکان جا به جایی و سرقت اطلاعات را از کاربران بگیرید و آن ها را کنترل کنید.

۵ – متمرکزسازی اطلاعات در زیروکلاینت
چون در زیروکلاینت هیچ اطلاعاتی ذخیره نمی شود و تمام اطلاعات در یک سرور متمرکز است، احتمال از دست رفتن اطلاعات و یا ویروسی شدن آن ها به طرز چشمگیری کم می شود.

۶ – عدم نیاز به انتقال اطلاعات
در زیرو کلاینت ها هیچ احتیاجی به انتقال اطلاعات نیست چون تمام اطلاعات در یک سرور ذخیره می شود و لازم نیست تا اطلاعات را جا به جا کنیم. در زیروکلاینت همه ی کاربران یک دسکتاپ مخصوص به خود دارند و برای انتقال کافی است تا فایلی که می خواهند را به اشتراک بگذارند.

۷ – ایمنی بیشتر با کارت های هوشمند
در یک سری از زیروکلاینت ها کاربران با استفاده از کارت های هوشمند و توکن های سخت افزاری به سرور ورود وخروج می کنند.
درباره ی مینی پی سی بیشتر بدانید. منبع: زیروکلاینت