تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: مصارف کلسیم کلرید در غذا
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
کلسیم کلراید به صورت یک ماده افزودنی نیز در مواد غذایی بکار می رود. مثلاً به عنوان مبرد در بستنی ها و دسر های یخ زده استفاده می شود. از کلرید کلسیم در کنسرو سبزیجات به عنوان سفت کننده استفاده می شود. به فراوری محصولات مواد غذایی و نیز به افزایش عمر مفید و استحکام میوه جات و سبزیجات کمک می کند. همچنین برای تولید انواع پنیر استفاده می شود. کلرید کلسیم خوراکی در تولید خوراک دام نیز به کار می رود.

کلرید کلسیم یک نگهدارنده است که در انواع تنقلات، نوشیدنی‌ها، نوشیدنی‌های ورزشی و موارد خاص بکار می رود.
کلسیم کلراید، هم از فاسد شدن غذا جلوگیری می‌کند و هم کلسیم معدنی ضروری را فراهم می‌کند و کیفیت غذای محصول را افزایش می‌دهد.

کلسیم کلرید در نوشیدنی‌ها:
افزودن کلسیم مورد نیاز در همه محصولات آب بطری به صورت قانونی مشاهده می‌شود.
نوشیدنی‌های ورزشی الکترولیت‌هایی را که از طریق عرق کردن در طی ورزش طولانی‌مدت از دست رفته اند را باز می‌گرداند.

کلرید کلسیم در سویا:
ته‌نشینی پروتئین سویا، یک فرآیند حساس مانند افزودن نمک است که به صورت سنتی از طریق سولفات کلسیم یا کلرید کلسیم انجام می‌شود. تولیدکنندگان معمولاً از کلرید کلسیم استفاده می‌کنند به این دلیل که نیاز به مهارت کمتری نسبت به سولفات کلسیم دارد و تنها نصف این مقدار به علت افزایش حلالیت آن مورد نیاز است. کلسیم کلراید دارای طعم و مزه خاصی در محصول نهایی نیست ولی ماده را به یک ماده معدنی مهم برای درمان و پیشگیری از پوکی استخوان تبدیل کند.

کلسیم کلرید در سیب:
کلرید کلسیم باعث تازه ماندن برش های سیب می شود و از تشکیل رنگ قهوه‌ای ناشی از تماس برش‌های سیب با اکسیژن جلوگیری می کند.

کلسیم کلرید در گوجه‌فرنگی:
گوجه‌فرنگی کنسرو شده دارای کلسیم کلرید است چون به عنوان یک نگهدارنده و بهبود کلی غذا و کیفیت محصول عمل می‌کند. در محصولاتی مانند کنسرو گوجه فرنگی دارای سدیم کم یا بدون سدیم برای اضافه کردن طعم شوری بدون اضافه کردن سدیم، کلسیم کلراید اضافه می‌شود. محصولاتی که دارای کلرید کلسیم هستند بافت نرم‌تری دارند.

کلسیم کلراید در پنیر :
تولید پنیر نیز نیاز به افزودن نمک برای کمک به رسوب پروتئین شیر دارد، بخصوص هنگامی که از شیر پاستوریزه استفاده می‌شود. پاستوریزه کردن شیر، کلسیم شیر را تخریب می‌کند. علاوه بر این، کلرید کلسیم کمک می‌کند پنیر را تشکیل دهد و تضمین می‌کند که مواد مغذی از بین نمی‌روند. انواع پنیرها، از جمله پنیرهای نرم مانند موتزارلا و پنیرهای سخت مانند پنیر چدار، شامل کلرید کلسیم هستند.