تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: آموزش نقره سازی
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
نقره سازی هنری است که بر روی نقره ، مراحلی مثل قلم زنی، چکش کاری و ... انجام می‌شود و با آن انواع زیور آلات و ظروف را میسازند. این هنر در استان هایی مانند قزوین و اصفهان به فراوانی انجام می‌شود.
بعد از طلا و طلا سازی یکی از فلزات با ارزش و پرکاربرد نقره است که با آن علاوه بر زیورآلات ظروف و اشیاء تزئینی می‌سازند.
نقره یک فلز ارزشمند مانند طلا و مس است که به شکل خالص در طبیعت یافت می شود و استخراج آن از سنگ معدن انجام می شود . معادن بسیاری در ایران هستند که سنگ نقره در آن ها یافت می شود .
یکی از این معادن معدن نخلک در میانه کویر لوت در شمال انارک است که در زمان ساسانیان برای ساخت ظروف سیمین از آن ها بهره برداری می شد . هنر نقره سازی در آن زمان بسیار رونق داشت .
در آن زمان نقره کاری به روش های مختلفی انجام می شد . از جمله ی این روش ها هنر فلزکاری ریختگی در اشیاء سیمین ، ساخت اشیاء نقره به وسیله چکش کاری ، ساخت ظروف آستردار بود .روش ساخت ظروف نفره به این گونه است که پس از عیار کردن نقره با مس نقره را ذوب می کنند و آن را داخل قالبی به نام ریچه می ریزند .
ریچه به صورت دو صفحه ی آهنی که یکی از آن ها دو زه در اطراف دارد است .
این دو صفحه در هم چفت می شوند و از شکاف بالای آن ها نقره ی ذوب شده را در آن می ریزند . سپس به شکل شمش در می آید .
این شمش ها را توسط دستگاه های نورد به ضخامت های مختلف تبدیل و آن ها را نازک می کنند .
آموزشگاه طلا سازی طلا فنون در دوره های آموزشی خود به آموزش گوهر شناسی ، گوهر تراشی ، طراحی دستی و کلاسیک طلا و جواهر می پردازد . برای تهیه ی ابزار طلاسازی و کوره ذوب کردن طلا ما تماس بگیرید .
روش های نقره سازی
نقره سازی دارای روش های مختلفی است که در زیر به معرفی آن ها می پردازیم .
روش چکش کاری
از روش چکش کاری برای ساختن ظروف استفاده می شود .مثلا برای ساختن یکک کاسه با اندازه ی دهانه ی 30 سانتی متری اندازه ی ورق نقره ی آن را حدود 5 الی 6 سانتی متر بیشتر می گیرند و با چکش آن را گود می کنند تا بهه شکل مورد نظر درآید .
روش خمکاری با قالب
در روش خمکاری با قالب ورق های نقره را روی قالب های خصوص می کشند و با میله ای که دستگیره ی آن چوبی است انقدر ورق را روی قالب می کشند تا به شکل قالب درآید و بعد از آن قالب را جدا می کنند .
روش ریخته گری
این روش مخصوص ساختن ظروف توسط قالب هایی از جنس نقره ، برنج و آلومینیوم است .
روش پرسکاری
روش پرس کاری به این صورت است که توسط یه قالب و دستگاه پرس ، نقره را به اشکال مورد نظر خود در می آورند و پس از ساخته شدن ظرف یک لایه از روی آن می تراشند تا ظرف برق شود. این مرحله چرخکاری نامیده می شود .
اگر ظرف لبه داشته باشد اول یک زه روی آن لحیم می کنند سپس آن را برای قلم زنی آماده می کنند.