تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: دارک وب و دیپ وب چیست؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
اینترنت یک شبکه ارتباطی جهانی است که افراد مختلفی در آن حضور داشته و فعالیت های متنوعی انجام می دهند. برخی از این فعالیت ها قانونی و مجاز بوده و برخی نیز غیرقانونی و غیرمجاز می باشند. در این میان دو مفهوم دارک وب (وب تاریک) و دیپ وب (وب پنهان) مطرح می شود که به نوعی بیانگر نوع استفاده از اینترنت می باشد. به طور خلاصه می توان گفت که فعالیت های غیرقانونی و مجرمانه در اینترنت را دارک وب و فعالیت های پنهان را دیپ وب می گویند. برای درک بهتر از این دو مفهوم لازم است علاوه بر ارائه توضیحات بیشتر، چند مثال هم زده شود. پس اگر می خواهید دارک وب و دیپ وب را به طور دقیق بشناسید و در مورد آن اطلاعات بیشتری کسب کنید با ما همراه باشید.

می دانیم که اینترنت یک شبکه جهانی جامع و وسیع است که درصد بالایی از انسان ها در آن فعال بوده و مشغول استفاده از خدمات آن می باشند. همانطور که در جامعه شهروندان قانون مدار و شهروندان مجرم در کنار هم به فعالیت های قانونی و غیرقانونی مشغول هستند و در کنار هم جامعه را تشکیل می دهند، در اینترنت هم کاربران قانون مدار و کاربران خلافکار در کنار هم به فعالیت مشغول هستند. این کاربران با فعالیت های قانونی و غیرقانونی خود اینترنت را تشکیل داده اند.

به عنوان مثال در دنیای واقعی شهروندان عادی همچون کارمندان، تجار، رانندگان و ... در کنار شهروندان خلافکار مثل سارق‌ها، کلاهبرداران و اختلاصگران در حال زندگی هستند و شهروندان هر جامعه متشکل از این دو نوع شهروند می باشد. در اینترنت هم کاربران عادی شبکه های اجتماعی و موتورهای جستجو در کنار مجرمان سایبری، هکرها و دارندگان سایت های قمار در حال فعالیت می باشند. مجموعه این کاربران هستند که شبکه جهانی اینترنت را تشکیل می دهند.

دارک وب چیست؟
خیلی ها تصور می کنند که اینترنت تنها همین شبکه های اجتماعی همچون اینستاگرام، فیسبوک، توییتر و سایت های بزرگی همچون گوگل و آمازون است. در حالی که در این دنیای بزرگ دیجیتال شبکه و وب سایت های دیگری هم وجود دارند که با اهداف خاصی ساخته شده اند و اکثر کاربران عادی از وجود آنها بی اطلاع هستند. این سایت های پنهانی که در بعضی موارد بسیار مخوف می باشند به دارک وب معروف هستند.

دارک وب (Dark Web) یا وب تاریک به شبکه هایی گفته می شود که عموما برای انجام فعالیت های غیرقانونی و غیرمجاز در اینترنت راه اندازی شده اند. این شبکه ها در دسترس عموم قرار ندارد و ردیابی فعالیت‌های آن و شناسایی افراد فعال در آنها نیز معمولا دشوار یا غیرممکن می باشد. این شبکه های مخوف توسط هکرها و افراد ناشناس مدیریت می شوند و معمولا حاوی اطلاعات جامع و کاملی هستند که بیانگر فعالیت های غیرمجاز و مجرمانه می باشد. مجرمان سایبری، هکرها، فروشندگان مواد مخدر، قاچاقچیان کالا، تروریست ها، فروشندگان اسلحه و این چنین افرادی عمده کاربران وب تاریک یا دارک وب را تشکیل می دهد.

بسیاری از سایت های دارک وب دارای لایه های امنیتی متعددی دارند که با پسورد و روش های دیگر امنیتی محافظت می شوند. برای دسترسی به اطلاعات موجود در شبکه های دارک وب باید از چند سد امنیتی عبور کرده و یا از نرم افزارهای مخصوصی استفاده نمود. این نوع سایت های برای عموم قابل مشاهده و موتورهای جستجو همچون گوگل هم به اطلاعات آنها دسترسی ندارد. بنابراین جستجوی چنین سایت هایی در موتورهای جستجو با شکست مواجه خواهد شد.

اغلب سایت های فعال در دارک وب برای پنهان کردن هویت خود و جلوگیری از شناسایی شدن، از ابزار رمزگذاری تور بهره گیری می کنند. تور (Tor) نرم‌افزاری است که برای جلوگیری از شناسایی شدن (ناشناس ماندن) کاربران در اینترنت مورد استفاده قرار می گیرد که به وسیله آن می توان داده‌های کاربری همچون آدرس آی پی و موقعیت مکانی را پنهان کرد. شبکه مرموز دارک وب با این همه پیچیدگی تنها بخش کوچکی از دیپ وب (وب پنهان) است.

دیپ وب چیست؟
برخی دارک وب را با دیپ وب اشتباه می گیرند، درحالیکه این دو یکی نیستند و به دو موضوع مختلف اشاره دارند. دیپ وب (Deep Web) یا وب عمیق یا وب پنهان بخش‌هایی از شبکه اینترنت است که محتویات آن در دسترس عموم نیست و توسط موتورهای جستجو نمایش داده نمی شود. دیپ وب یک مفهوم کلی است و می تواند شامل جمع کثیری از وب سایت ها و اطلاعات آنها همچون ایمیل، نامه های اداری، اطلاعات بانکی، شبکه های سازمانی و دیتابیس‌های خصوصی بخشی از دیپ وب هستند.

دارک وب بخش کوچکی از دیپ وب است. هرآنچه که به صورت غیرعمومی در اینترنت وجود داشته باشد دیپ وب است. در حالی که دارک وب، وب سایت های غیرمجاز موجود در اینترنت است که به خاطر پنهانی بودن آنها، بخشی از دیپ وب می باشد. در واقع می توان گفت که دارک وب، سایت های غیرمجاز دیپ وب هستند که جامعه بسیار کوچکتری از افراد از آن اطلاع داشته و به آن دسترسی دارند.  

مشاهده کردید که دنیای اینترنت تا چه اندازه گسترده است و چه فضاهایی در آن وجود دارد که تا به حال از آن اطلاع نداشتید. در پایان لازم به ذکر است که هدف از ارائه این مطلب تنها افزایش آگاهی کاربران است. بنابراین اکیدا توصیه می شود که کاربران عادی وارد چنین وب سایت ها و شبکه های خطرناکی نشده و از آنها استفاده نکنند. در برخی موارد طراحان این سایت های طوری برنامه ریزی کرده اند که پس از ورود شما به داخل آنها، شما را طعمه خود کرده و به وسیله لینک های مخرب دستگاه شما را هک می کنند.

منبع: آن دیجیتال