تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
فقط دود اتومبیل ها نیست که مراکز شهری ما را با ذرات آلوده پر می کند. آلودگی هوا یکی از معضلات جامعه امروزی به خصوص در کلانشهر های ایران است.
غول مرگ آور آلودگی هوا
[font=Iran Sans]چیزی مهمتر از تنفس برای زنده بودن وجود ندارد : در طول عمر شما، حدود 250 میلیون لیتر هوا از ریه های شما عبور می کند. با این وجود با قدم زدن در یک خیابان شهری شلوغ چیزی حدود 20 میلیون ذره را وارد ریه های خود می کنید.[/font]
[font=Iran Sans]در حال حاضر بزرگترین خطر محیطی برای مرگ زودرس ، هوای آلوده است که از هر 9 مرگ یکی به علت هوای آلوده می میرد.[/font]
به عنوان مثال ، هوای آلوده سالانه 7 میلیون نفر را می کشد که بسیار بیشتر از مجموع مرگ و میر های ناشی از HIV ، سل و مالاریا است.
مطالعات نشان می دهد که زندگی در یک شهر آلوده در مقایسه با زندگی در شهری با هوای پاک با عوامل زیر مرتبط است :
افزایش 16 درصدی مرگ و میرافزایش 27 درصدی مرگ و میر ناشی از بیماری های قلب و عروقافزایش 28 درصدی مرگ و میر ناشی از سرطان ریه75 درصد افزایش خطر سکته قلبی
آلاینده های هوا خطر سایر مشکلات و بیماری ها مانند آسم ، بیماری کبدی و ابتلا به دیابت را بدتر می کنند یا افزایش می دهند. اگرچه علم در نشان دادن اثرات مضر آلودگی هوا گام های بلندی برداشته است، اما مقامات دولتی به اندازه کافی سریع عمل نمی کنند تا بتوانند سیاست های عمومی بهتری را اجرا کنند.
هزینه مستقیم آلودگی هوا
[font=Iran Sans]مرگ و میر  و بیماری های ناشی از آن باعث یک بار اقتصادی کلان می باشند : براساس گزارش بانک جهانی ، در سال 2013 حدود 225 میلیارد دلار صرف نیروی از دست رفته نیروی کار شده است .
آلودگی هوا چگونه باعث ایجاد بیماری می شود؟[/font]

هنگامی که شما در هوای آلوده تنفس می کنید ، ذرات و سایر آلاینده ها به برونش ها و ریه های شما نفوذ کرده و آن ها را ملتهب می کنند. این امر منجر به بیماری های تنفسی مانند برونشیت مزمن ، آمفیزم ، بیماری قلبی ، سرطان ریه ، آسم ، خس خس سینه ، سرفه و تنگی نفس می شود.
اگر هر گونه بیماری قلبی یا تنفسی داشته باشید ، با قرار گرفتن در معرض آلاینده های هوا ، بدتر می شوند.
در حالی که پوشیدن ماسک کمبریج تقریباً 100٪ محافظت در برابر آلودگی ذرات را فراهم می کند ، می توانید اقدامات دیگری را برای کمک به محافظت از بدن خود در دوره های آلودگی شدید انجام دهید.
هنگام آلودگی هوا چه بخوریم؟
برای مقابله با اثرات آلودگی هوا یکی از راهکارهای عملی و طولانی مدت، گنجاندن مواد غذایی سم زدا در رژیم غذایی است.
تحقیقات نشان داده است که برخی غذاهای سرشار از ویتامین C و E می توانند به تمیز کردن سیستم بدن شما ، به ویژه دستگاه تنفسی کمک کنند ، زیرا این مواد غذایی سرشار از آنتی اکسیدان ها و خاصیت ضد التهابی هستند.
این مواد غذایی شامل موارد زیر هستند:
روغن زیتون
آلفا توکوفرول ، ویتامین E موجود در روغن زیتون ، عملکرد ریه را بهبود می بخشد. اسیدهای چرب موجود در روغن زیتون برای کاهش التهاب نیز مفید هستند.
[font=Iran Sans]بهترین راه برای مصرف روغن زیتون و به دست آوردن حداکثر مزایای آن استفاده روغن زیتون بکر و خام در سالادهای شماست زیرا قرار گرفتن در معرض گرما در هنگام پخت و پز می تواند ترکیب شیمیایی آن را تغییر داده و برخی از خواص درمانی را از دست دهد.[/font]
[font=Iran Sans Bold] دانه کتان[/font]
دانه کتان دارای مقادیر زیادی فیتواستروژن و اسیدهای چرب امگا 3 است. فیتواستروژن ها خاصیت آنتی اکسیدانی دارند که  به کاهش علائم آسم و سایر واکنش های آلرژیک کمک می کنند و از این طریق در مقابله با اثرات آلودگی هوا موثر هستند.
[font=Iran Sans]شما می توانید روزانه تخم کتان را در اسموتی ها یا سالادها ی خود مخلوط کرده و میل کنید یا آن را به غذاهای پخته شده خود اضافه کنید.
آووکادو
[/font]

گروه تحقیقات محیطی کالج کینگ لندن ، تحقیقاتی را انجام داد تا دریابند که آیا ویتامین E می تواند اثرات آلودگی هوا بر روی ریه ها را کاهش دهد یا خیر.
این مطالعه حاکی از کاهش سطح ویتامین E در افرادی است که از بیماری های ریوی مانند آسم رنج می برند و محققان را به این نتیجه می رساند که مصرف غذاهایی مانند آووکادو و اسفناج که هر دو دارای ویتامین E هستند ، می تواند در مقابله با تأثیر انواع خاصی از ذرات آلاینده کمک کند. .
کلم بروکلی
[font=Iran Sans]یک مطالعه بالینی 12 هفته ای که در استان جیانگ سو توسط دانشکده بهداشت عمومی بلومبرگ در دانشگاه جان هاپکینز انجام شده است که مشخص کرد در افرادی که کلم بروکلی مصرف می کنند ، سموم ناشی از اوزون ذرات آلاینده را دفع می کنند. این دفع به دلیل وجود سولفورافان ، یک ترکیب ضد سرطان ، در کلم بروکلی است.
محققان برای رسیدن به این نتیجه گیری نوشیدنی های حاوی آب ، آب لیموترش ، آناناس و پودر جوانه کلم بروکلی را به شرکت کنندگان دادند. گروه کنترل همان نوشیدنی اما بدون پودر جوانه کلم بروکلی را مصرف کردند.
[/font]

شرکت کنندگانی که نوشیدنی حاوی کلم بروکلی را نوشیدند ، مقادیر بالاتری از یک ماده سرطان زا معروف به بنزن و یک ماده تحریک کننده ریه معروف به اکرولین را دفع کردند.
علاوه بر خوردن کلم بروکلی ، سایر سبزیجات برگ دار خطر ابتلا به بیماری های دژنراتیو ، به ویژه سرطان ها را کاهش می دهند.
خوردن کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ دار می تواند یک راه مناسب برای مقابله با خطرات بهداشتی طولانی مدت آلودگی هوا باشد.
سبزیجات برگ دار
روکولا یا آروگولاکلم بروکلیجوانه بروکسلکلمگل کلمکلم پیچتربچهشلغم
گوجه فرنگی
رژیم غذایی شما باید شامل مقدار زیادی گوجه فرنگی تازه نیز باشد زیرا لیکوپن موجود در گوجه فرنگی، آنتی اکسیدانی است که شما را در برابر بیماری های تنفسی محافظت می کند.
شراب سفید
شراب از انگور ساخته می شود که مقادیر زیادی آنتی اکسیدان دارد. مطالعات نشان داده است که ارتباطی بین نوشیدن شراب ، سلامت تنفس و سلامت قلب وجود دارد.
[font=Iran Sans]توجه داشته باشید که در صورت مصرف داروهایی ممکن است از مصرف شراب منع شوید.[/font]
[font=Iran Sans Bold]چرا رژیم غذایی برای مقابله با اثرات آلودگی هوا مفید است؟[/font]
ممکن است شما از قبل برای سلامتی و لاغری غذاهای سالم زیادی مصرف می کردید. آنچه نمی دانید این است که آنتی اکسیدان های موجود در میوه ها به شما کمک کرده اند تا بتوانید راحت تر نفس بکشید.
استفاده از مواد غذایی برای مقابله با آلودگی هوا  نه تنها بی خطر و ساده است ، بلکه اجتناب ناپذیر و باصرفه است. از آنجا که دولت ها و گروه های محیطی همچنان نقش خود را در کنترل آلودگی هوا دارند ، خوب خوردن ، روش شما برای دستیابی به بهبود بدنتان است.
[font=Iran Sans]علاوه بر این ، سالاد آووکادو ، کلم بروکلی ، گوجه فرنگی ، تخم کتان و روغن زیتون یک شام عالی به نظر می رسد ، چه رسد به اینکه آن را با یک لیوان شراب سفید میل کنید!


برگرفته از مقاله راه های مقابله با اثرات آلودگی هوا بر سلامت از وب سایت:[/font]
https://dryazdankhah.com/

دکتر سعید یزدان خواه
فوق تخصص قلب و عروق