تالار گفتگوی کیش تک/ kishtech forum

نسخه‌ی کامل: تغییر رشته در آزمون دکتری
شما درحال مشاهده‌ی نسخه‌ی متنی این صفحه می‌باشید. مشاهده‌ی نسخه‌ی کامل با قالب‌بندی مناسب.
[تصویر:  Change-course-in-doctoral-exam.jpg]تغییر رشته در آزمون دکتری


نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغییر رشته در آزمون دکتری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

بسیاری از داوطلبان ممکن است در زمان ثبت نام کنکور سراسری و دانشگاه آزاد رشته هایی را انتخاب کنند که یا بازار کار خوبی ندارند و یا پس از گذشت مدتی متوجه شوند علاقه و یا استعدادی در زمینه رشته انتخابی خود ندارند. در چنین شرایطی دانشجویان می توانند با توجه به شرایط تغییر رشته در کارشناسی ، نسبت به تغییر رشته و انتخاب رشته مورد علاقه خود اقدام کنند. دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز می توانند با در نظر گرفتن شرایط تغییر رشته در ارشد ، رشته و یا گرایش رشته تحصیلی خود را تغییر دهند.
اما این شرایط برای داوطلبانی که قصد شرکت در آزمون دکتری را دارند کمی متفاوت است چرا که پذیرش در مقطع دکتری مشروط به کسب حد نصاب نمره در آزمون کتبی و مصاحبه می باشد. قبولی در هر دو مرحله به یک اندازه اهمیت دارد و همین مسئله می تواند شرایط را برای تغییر رشته در آزمون دکتری دشوار کند.
در آزمون دکتری داوطلبان مجاز به انتخاب تعدادی از رشته ها بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی ارشد خود می باشند.
دلایل تغییر رشته در آزمون دکتری 
تغییر رشته در زمان ثبت نام دکتری 99 از سوی داوطلبان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. کم بودن ظرفیت رشته کارشناسی ارشد داوطلب در آزمون دکتری ، علاقه شخصی ، سخت بودن شرایط پذیرش رشته کارشناسی ارشد در مقطع دکتری و انگیزه و موقعیت های شغلی می توانند از جمله دلایل تصمیم متقاضیان مبنی بر تغییر رشته در آزمون دکتری باشند.
ناگفته نماند علایق شخصی و موقعیت های شغلی بیشتر در میان دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد به چشم می خورد چرا که ممکن است به دلیل عدم آگاهی از ماهیت رشته و علاقه خود دست به انتخاب زده باشند. اما داوطلبان آزمون دکتری این مراحل را پشت سر گذاشته اند و اغلب ممکن است علاوه بر دلایل مذکور ، برای دستیابی به رشته مرتبط با زمینه کاری خود و یا کسب مدارک و مدارج مدیریتی تصمیم به تغییر رشته بگیرند.
شرایط تغییر رشته در آزمون دکتری
همانطور که می دانید پذیرش در مقطع دکتری منوط به قبولی در آزمون کتبی و مصاحبه حضوری شرکت کنندگان می باشد. شاید این مرحله در نگاه اول سخت به نظر برسد چرا که داوطلبان با مباحث جدید رو به رو می شوند و لازم است با مطالعه منابع مربوطه رشته مورد نظر ، خود را برای شرکت در آزمون آماده کنند.
این مرحله از تغییر رشته آزمون دکتری تفاوت چندانی با تغییر رشته در مقطع ارشد ندارد اما دشواری های این تصمیم زمانی نمایان می شود که قرار است برای تحصیل در رشته مورد علاقه خود ، در مصاحبه حضوری شرکت کنید. در این مرحله از آزمون ، نه تنها سطح علمی داوطلبان تغییر رشته ای مورد سنجش قرار می گیرد بلکه قانع کردن استاتید مصاحبه کننده درباره تصیمیم خود در رابطه با تغییر رشته ، مهارت های خاص خود را می طلبد و از اهمیت ویژه ای نیز برخوردار است.

تغییر رشته در آزمون دکتری

معمولا در جلسات مصاحبه از داوطلبانی که اقدام به تغییر رشته در مقطع دکتری نموده اند ، سوالاتی مبنی بر دلایل این تصمیم و رزومه علمی متقاضیان در رشته مورد نظر پرسیده می شود که پاسخ درست و منطقی به هر یک از این سوالات می تواند موفقیت و یا عدم موفقیت شما را در این مسیر رقم بزند. بنابراین ضروری است این دسته از داوطلبان دلایل منطقی برای تغییر رشته و دارای پشتوانه علمی قابل دفاعی باشند تا هیات مصاحبه کننده را مجاب کنند که حتی با وجود تغییر رشته ، شایسته تحصیل در رشته جدید در مقایسه با سایر داوطلبان می باشید.
در طرف دیگر به دلیل اینکه در مقطع دکتری عموما مباحث جدید مطرح نمی شود و بیشتر تمرکز بر امور پژوهشی و تحقیقی است ، بنابراین اساتید ترجیح می دهند دانشجویانی را بپذیرند که دارای رزومه و دانش لازم در رشته جدید باشند.بنابراین موفقیت در مصاحبه ، کلید ورود شما به رشته جدید می باشد و اگر نتوانید در مصاحبه موفق ظاهر شوید ، حتی رتبه تک رقمی در آزمون دکتری نیز نمی تواند به شما کمک کند!
از دیگر نکاتی که هنگام تغییر رشته در آزمون دکتری می بایست در نظر بگیرید ، توجه به رشته هایی است که بدون در نظر گرفتن رشته مقطع کارشناسی می توانید در آزمون دکترای آن ها شرکت کنید. در برخی از رشته های امتحانی آزمون دکتری مانند رشته های زیر مجموعه علوم پایه ، فنی و مهندسی ، انسانی و گروه کشاورزی و منابع طبیعی نیازی به رعایت شرط تجانس رشته کارشناسی ارشد با رشته امتحانی آزمون دکتری نمی باشد. بدیهی است که عدم شرط تجانس به معنای موفقیت داوطلبان در مرحله مصاحبه نمی باشد و لازم است متقاضیان در صورت کسب نمره قبولی در آزمون ، خود را برای یک رقابت سخت در مصاحبه دکتری آماده کنند.
رشته های بدون قانون تجانس در آزمون دکتری 99
[تصویر:  Degrees-without-the-law-of-homogeneity-i...nation.jpg]رشته های بدون قانون تجانس در آزمون دکتری
همان طور که در بخش قبل به آن اشاره کردیم ، داوطلبان می توانند در برخی از رشته های آزمون دکترای گروه های آزمایشی علوم پایه و علوم انسانی و معمولا در تمامی رشته های گروه های فنی و مهندسی و کشاورزی و منابع طبیعی بدون توجه به رشته مقطع کارشناسی ارشد خود ، شرکت نمایند. رشته هایی که در دفترچه آزمون دکتری دارای شرط تجانس نمی باشند ، در جدول زیر ارائه شده اند. توجه داشته باشید فارغ التحصیلان تمامی رشته های کارشناسی ارشد می توانند در آزمون دکتری هر یک از رشته های زیر شرکت کنند.
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم انسانی بدون شرط تجانس
فلسفه تعلیم و تربیت
آموزش عالی
برنامه ریزی درسی
مدیریت آموزشی
برنامه ریزی آموزش از راه دور
مدیریت بازرگانی
تکنولوژی آموزشی
مدیریت ایمنی ترافیک
مدیریت راهبردی
مدیریت و برنامه ریزی فرهنگی
مدیریت دولتی
مدیریت صنعتی
مدیریت اطلاعات
مدیریت رسانه ای
جرم یابی
سیاست گذاری علم وفناوری
مدیریت پیشگری از جرم
مدیریت فناوری اطلاعات
کارآفرینی
مالی
مدیریت تکنولوژی
آینده پژوهی
محیط زیست
گردشگری (فقط تمامی رشته های علوم انسانی می توانند شرکت کنند.)
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم پایه بدون شرط تجانس
علوم زمین
شیمی
شیمی کاربردی
فیتوشیمی
زیست شناسی گیاهی – فیزیولوژی
زیست شناسی گیاهی – بوم شناسی
زیست شناسی گیاهی – سیستماتیک
زیست شناسی گیاهی – سلولی و تکوینی
زیست شناسی جانوری – فیزیولوژی
زیست شناسی جانوری – بیوسیستماتیک
زیست شناسی جانوری – سلولی و تکوینی
زیست شناسی سلولی و ملکولی
علوم و فناوری نانو – نانوشیمی
ریز زیست فناوری (نانو بیوتکنولوژی)
علوم شناختی – مدل سازی شناختی
علوم شناختی – زبان شناسی
علوم شناختی – روانشناسی
علوم و فناوری نانو – نانو فیزیک
زیست فناوری میکروبی
بیم شناسی
فیزیک دریا
زیست شناسی دریا
ژنتیک ملکولی
بیوشیمی
میکروبیولوژی
بیوفیزیک
فیزیک
فوتونیک
مهندسی پلاسما
ژئوفیزیک
بیوانفرماتیک
علوم کامپیوتر
هواشناسی
آمار
بیمه
ریاضی
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه علوم فنی و مهندسی بدون شرط تجانس
مهندسی برق
مهندسی کنترل و علائم راه آهن
مهندسی عمران
مهندسی راه آهن
مهندسی نقشه برداری
مهندسی مکانیک
مهندسی راه آهن
مهندسی خودرو
مهندسی دریا
مهندسی هوا فضا
مهندسی معدن
مهندسی پلیمر
مهندسی سوانح
مهندسی محیط زیست
مهندسی پزشکی
مهندسی صنایع
مهندسی نفت
مهندسی کامپیوتر
الگوریتم و محاسبات
مهندسی فناوری اطلاعات
مهندسی متالوژی و مواد
مهندسی شیمی
فناوری نانو
مهندسی هسته ای
مهندسی نساجی
مهندسی سیستم های انرژی
رشته های امتحانی آزمون دکتری گروه کشاورزی و منابع طبیعی بدون شرط تجانس
علوم و مهندسی محیط زیست
مهندسی مکانیک بیوسیستم
مهندسی مکانیزاسیون کشاورزی
علوم و مهندسی باغبانی
علوم و مهندسی صنایع غذایی
اقتصاد کشاورزی
مهندسی صنایع چوب و فرآورده های سلولزی
مدیریت حاصل خیزی و زیست فناوری خاک
مدیریت منابع خاک
علوم دامی
علوم و مهندسی آب
ژنتیک و به نژادی گیاهی
آگروتکنولوژی
بیوتکنولوژی کشاورزی
آگرواکولوژی
تروزیج و آموزش کشاورزی پایدار
توسعه کشاورزی
حشره شناسی کشاورزی
بیماری شناسی گیاهی
علوم و مهندسی جنگل
علوم و مهندسی شیلات
علوم و مهندسی مرتع
مدیریت و کنترل بیابان
علوم و مهندسی آبخیز
بسیاری از رشته های مندرج در جداول فوق دارای گرایش های مخصوص به خود می باشند که شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به دفترچه ثبت نام دکتری 99 مراجعه نمایید. شایان ذکر است به جز موارد مذکور ، رشته هایی نیز هستند که تنها داوطلبانی مجاز به انتخاب آن ها می باشند که در رشته های مقطع کارشناسی مرتبط مندرج در دفترچه تحصیل کرده باشند.

تغییر رشته در آزمون دکتری

بسیاری از داوطلبان نیز بنا بر علاقه خود به امر تدریس تصمیم به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و دکتری می گیرند. اگر این افراد جزو متقاضیان تغییر رشته در آزمون دکتری می باشند ، لازم است این نکته را در نظر بگیرند که جذب هیات علمی در تمامی دانشگاه ها مشروط به همسان بودن رشته مقطع کارشناسی ارشد و دکتر می باشد. البته در این میان تعداد کمی از دانشگاه ها هستند که در اطلاعیه خود مبنی بر جذب علمی این شرط را در نظر نگیرند اما به طور کلی دانشگاه ها فارغ التحصیلانی که دارای یک رشته مشابه در مقاطع ارشد و دکتری خود می باشند را استخدام می کنند.
نکته دیگری که لازم است به آن اشاره کنیم در رابطه با جذب این افراد در مشاغل خصوصی و دولتی می باشد. ممکن است برخی از ادارات و شرکت ها چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی تمایل به استخدام افرادی با مدرک دارای تجانس در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری باشند. اما نگران نباشید زیرا در بسیاری از مواقع مهارت ، دانش و توانمندی افراد مورد توجه قرار می گیرد و یکسان بودن مدرک ارشد و دکتری از اهمیت چندانی برخوردار نمی باشد.
[تصویر:  telegram-iranmoshavere-baner-1.gif]

نقل‌قول: برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تغییر رشته در آزمون دکتری با مشاوران ایران مشاوره تماس حاصل نمایید.ساعت تماس از 8 صبح الی 12 شب حتی ایام تعطیل و از طریق تلفن های ثابت –
نقل‌قول: تماس از استان تـهران: 9092305538
تماس از سایر استان ها: 9099072938 - 9099071647
در صورت عدم دسترسی به تلفن ثابت و یا دریافت بسته تخفیف مشاوره کلیک کنید

سوالات خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید…

منبع : تغییر رشته در آزمون دکتری